Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marking
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-01 22:42
Hallo tweakers,
Ik heb al vaak zelf machines inelkaar gezet en voor mensen geinstalleerd.
Echter ik heb nu een probleem met een machine welke ik maar niet kan verklaren.

Als ik de machine voor het eerst opstart (voeding aan stroom aansluiten), en zet de computer aan, start hij soms normaal op.
Vaak valt hij hij tijdens, of kort na de BIOS-POST, spontaan uit, alsof het stroom eraf gehaald word.

Als ik de computer dan opnieuw aanzet valt hij vrijwel altijd halverwege de POST al uit. Dit moederbord heeft een debug display, om aan te geven waar hij atm in het BIOS bezig is. Helaas valt de machine vaak op andere momenten uit; ene keer komt ie iets verder dan andere keer. Ik denk dan ook niet dat het probleem in de POST ligt.

Ik heb al met het geheugen lopen spelen; memtest, 1/2 modules, dualchannel wel/niet... zonder echt enig verschil te merken.

- Spanning op voeding zetten en aanzetten... machine start dan soms prima op.
- Spanning aanhouden en PC restarten/resetten... Machine valt uit tijdens POST (op verschillende momenten)
- Ik heb al memtest gebruik op het geheugen, geen problemen.
- Alleen mobo+cpu+ram+gpu op het systeem aangesloten, zelfde resultaat...
- Gespeelt met andere geheugen standen (slot 1, slot 4, dual channel...) geen verschil.
- Tijdens assembleren geen krassen of andere dingen opgemerkt op mobo.
- Wanneer systeem wel normaal opstart, en een spel test (Just Cause 2) valt het me op dat de CPU idle 50 graden, en op load +90 graden is. Veel voor een i7, maar kennelijk een bekend probleem met de 870 stock koeler van Intel. Wil hier een betere koeler voor halen, maar eerst huidige problemen oplossen...
- Al een Bios upgrade gedaan, originele had wat issues met memory, welke na nieuwe versie opgelost leek te zijn (stond ook in changelog).

Systeem:

- Moederbord: GygaByte GA-P55A-UD6
- CPU: Intel i7 870 2,93 Ghz
- RAM: Corsair XMS3 - 3x 2 GB, DDR3, PC3-2000
- GPU: Nvidia Gygabyte GTX460 1 GB
- Voeding: Antec CP-850 850Watt

Ik denk dat het probleem in mijn Moederbord zit, maar weet dit niet zeker. Ik hoop dat er iemand met eenzelfde ervaring, of kennis is die mij op weg zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Heb je al ander geheugen geprobeerd?
Misschien is voeding niet stabiel, kan gebeuren, misschien andere voeding testen?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _iefke_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
marking schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:46:
<knip>
- Wanneer systeem wel normaal opstart, en een spel test (Just Cause 2) valt het me op dat de CPU idle 50 graden, en op load +90 graden is. Veel voor een i7, maar kennelijk een bekend probleem met de 870 stock koeler van Intel. Wil hier een betere koeler voor halen, maar eerst huidige problemen oplossen...
<knip>
Weet je zeker dat dit niet HET probleem is.
Voor zover ik weet schakelen Intel processoren al het systeem uit bij overhitten sinds 2002 zo'n beetje.

Ik zou daar 'ns wat beter naar kijken, b.v. via bios info scherm, en fysiek of je cooler b.v. wel vlak op je cpu zit dus goed contact maakt.
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Jouw probleem is inderdaad duidelijk de temperatuur. 50 graden in idle is al belachelijk hoog en 90+ graden in-game is praktisch zelfmoord. Wetende dat gamen nog geen 100% load biedt voor een CPU. Als ik jou was zou ik:

- Kijken of de stock koeler goed gemount zit
- Zo snel mogelijk een alternatieve koeler zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_iefke_ schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:58:
[...]

Weet je zeker dat dit niet HET probleem is.
Voor zover ik weet schakelen Intel processoren al het systeem uit bij overhitten sinds 2002 zo'n beetje.

Ik zou daar 'ns wat beter naar kijken, b.v. via bios info scherm, en fysiek of je cooler b.v. wel vlak op je cpu zit dus goed contact maakt.
etc.
Inderdaad. Als de cpu 90+ graden wordt, dan MOET je dit voelen aan het koelblok. Dus voel eerst eens even aan het koelblok als de PC bezig is (en volgens software/bios dus 90+ graden zou moeten zijn): als het koelblok koud of lauw/warm aanvoelt, dan wordt de processor dus niet goed gekoeld en kan het zijn dat de koeler niet goed contact maakt met de processor.

Probeer dit maar eerst eens uit en laat hier even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marking
Bedankt voor de reacties. Ik vond 90 graden ook al wat hoog, maar toen ik hier keek leek dit normaal te zijn met deze i7 + stock koeler..
Ik ga eens kijken of ik iets kan doen om die temperatuur omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marking
Mensen bedankt voor de tips, probleem is opgelost!! :D
Het was inderdaad de hitte die het probleem veroorzaakte.

Ik ben bekend dat Intel inderdaad zichzelf uitzet bij een te hoge temperatuur, maar sinds dit mijn eerste i7 is wist ik niet wat een normale temperatuur is...
Het koelblok was idd niet al te heet, maar echt makkelijk kan ik er ook niet bij om te voelen (klein prut dingetje).
Toen ik deze eraf haalde merkte ik dat de koelpasta erg beperkt was aangebracht (standaard op het blok). Ik heb dan ook zelf koelpasta aangebracht en het opnieuw geprobeerd.
De machine draait nu idle op 40, en full load op 60, een enorm verschil!
Zelfs na de boel wat over te clocken blijft de temp netjes rond de 60, en blijft het systeem super stabiel.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

marking schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:45:

Ik ben bekend dat Intel inderdaad zichzelf uitzet bij een te hoge temperatuur, maar sinds dit mijn eerste i7 is wist ik niet wat een normale temperatuur is...
Het koelblok was idd niet al te heet, maar echt makkelijk kan ik er ook niet bij om te voelen (klein prut dingetje).
Toen ik deze eraf haalde merkte ik dat de koelpasta erg beperkt was aangebracht (standaard op het blok). Ik heb dan ook zelf koelpasta aangebracht en het opnieuw geprobeerd.
Zelfs na de boel wat over te clocken blijft de temp netjes rond de 60, en blijft het systeem super stabiel.

Je bent gaan overclocken met de stock koeler :? Is onmogelijk dat de temperatuur dan hetzelfde is gebleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:51:
Je bent gaan overclocken met de stock koeler :? Is onmogelijk dat de temperatuur dan hetzelfde is gebleven...
Dat kan best als het maar een kleine overclock is.
marking schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:45:

30 graden verschil tussen 2 verschillende pasta's is wel erg vreemd. Ik denk eerder dat de koeler niet goed gemonteerd was. Maar goed, mooi dat het opgelost is! Ook geen rare re-boots meer dus?

[ Voor 66% gewijzigd door silmaril8 op 19-09-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marking
Blue-Tiger schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:51:
[...]

Als in, 5% van CPU (stock software van moederbord) , en memory van 1333 naar 2000 Mhz
Temp van de CPU word 2-3 graden warmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marking
silmaril8 schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:53:
[...]

30 graden verschil tussen 2 verschillende pasta's is wel erg vreemd. Ik denk eerder dat de koeler niet goed gemonteerd was. Maar goed, mooi dat het opgelost is! Ook geen rare re-boots meer dus?
Nouja, de pasta was echt heel erg dun, ik zou bijna denken dat ik het tijdens het monteren ergens aan afgeveegd heb... wat ik wel had moeten merken... :P

Ik heb niet gemerkt dat ie verkeerd of niet goed zat, maar dat zou natuurlijk gekund hebben, hoewel die i7 cooler wel heel simpel was (gewoon 4 pinnetjes indrukken tot ze klik zeggen).
Maar verder perfect, alle problemen waren direct opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
marking schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:06:
Nouja, de pasta was echt heel erg dun, ik zou bijna denken dat ik het tijdens het monteren ergens aan afgeveegd heb... wat ik wel had moeten merken... :P

Ik heb niet gemerkt dat ie verkeerd of niet goed zat, maar dat zou natuurlijk gekund hebben, hoewel die i7 cooler wel heel simpel was (gewoon 4 pinnetjes indrukken tot ze klik zeggen).
Maar verder perfect, alle problemen waren direct opgelost :D
Die i7 koeler is inderdaad erg simpel. Ik zou als ik jou was dan ook zo snel mogelijk een betere koeler aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

marking schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:53:
[...]

Als in, 5% van CPU (stock software van moederbord) , en memory van 1333 naar 2000 Mhz
Temp van de CPU word 2-3 graden warmer...
Hmm, oke ;) Gaat dan van 149 -> 160 bclock ofzo?

• _iefke_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10-2024
silmaril8 schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:53:
Lijkt me ook, die koelpasta is niet ZO belangrijk. En niet alles wat in grote hoeveelheden komt is beter he!
Mijn geld staat ook op dat de koeler gewoon niet vlak op de cpu stond.

Maar goed te horen dat het nu veel beter gaat !
Pagina: 1