Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 21:06
Goede morgen,
ik zit hier met het volgende probleem:

hier in huis hebben we een UCP 90 mbit aansluiting. via de UTP kabel geeft de snelheidstest netjes 85 mbit aan dus dat zit helemaal goed.
alleen schommelt de draadloze verbinding hier tussen de 4 en 9 mbit!

ik heb dit met meerdere laptops getest, waaronder mijn eigen Acer 5930G met a/b/g/draft-N WLan. ook getest met een nieuwe HP Laptop (a/b/g/n) en 2 andere laptops van vrienden, allemaal hetzelfde resultaat. ik heb dit getest met meerdere programma's waaronder upc speedtest en speedtest.nl.

wij maken gebruik van een sitecom gigabit 300N x3 router firmware 1.3 (laatste), met halverwege het huis een Fritz Wlan Repeater. Deze geeft op zijn schermpje 'volledig signaal' en '270 mbit' aan.
de geteste laptops draaien op vista of windows 7.

wanneer ik op mijn laptop de status van de draadloze verbinding bekijk geeft deze een sterk signaal en een snelheid tussen de 12 en 24 mbit aan (schommelt de hele tijd op en neer.)

zou iemand mij kunnen helpen dit probleem op te lossen?
alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:03
Heb je er wel rekening mee gehouden dat een repeater de bandbreedte halveert?

Dat kan misschien wel eens het probleem zijn. Verder zal je nooit de snelheden halen die vermeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

benvanzijl schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:09:
alleen schommelt de draadloze verbinding hier tussen de 4 en 9 mbit!
megabit? weet je zeker dat je niet toevallig in Bytes rekent?

doe ook eens een speedtestje met de LAN verbinding, het kan zijn dat de afstand tot de centrale gewoon te groot is.

verwijder ook eens alle hubs/repeaters en sluit je laptop direct aan je router aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is de snelheid tussen de laptops onderling (ook over die repeater heen)? Want zo te horen heeft het niks met UPC of de snelheid van die verbinding te maken, maar puur met je draadloze setup binnenshuis.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-09-2010 11:22 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk 's met inSSIDer welke kanalen er in jouw omgeving gebruikt worden. Wellicht zitten er teveel mensen op één kanaal.

/en idd, dit heeft 0,0 met UPC te maken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 19-09-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
jessewillem schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:14:
Heb je er wel rekening mee gehouden dat een repeater de bandbreedte halveert?

Dat kan misschien wel eens het probleem zijn. Verder zal je nooit de snelheden halen die vermeld worden.
hoe zit dat met dat halveren? dat ik dan max 45 mbit haal ipv 90 ofzo?
dat zou opzicht niet eens zo'n ramp zijn want dat blijft supersnel :) alleen is het nu wel heel langzaam

en idd, UPC lijkt mij het probleem niet, aangezien via UTP gewoon perfect gaat
Anoniem: 303530 schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:15:
[...]
megabit? weet je zeker dat je niet toevallig in Bytes rekent?

doe ook eens een speedtestje met de LAN verbinding, het kan zijn dat de afstand tot de centrale gewoon te groot is.

verwijder ook eens alle hubs/repeaters en sluit je laptop direct aan je router aan
gedaan, maar helpt niets...

alvast super bedankt voor jullie meedenken, met jullie hulp ga ik er zeker uit komen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

helpt niets? wat bedoel je daarmee.

welke snelheid haal je via LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
Exorcist schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:19:
Kijk 's met inSSIDer welke kanalen er in jouw omgeving gebruikt worden. Wellicht zitten er teveel mensen op één kanaal.

/en idd, dit heeft 0,0 met UPC te maken :)
Ik heb dat programmatje gedownload en de resultaten op skydrive gezet
http://cid-333cf1109f076c...e.com/browse.aspx/.Public

ik weet niet of je daar iets aan hebt? hope so ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
Anoniem: 303530 schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:12:
helpt niets? wat bedoel je daarmee.

welke snelheid haal je via LAN?
die repeater eruit trekken maakte de boel niet beter (natuurlijk had ik boven amper bereik meer, maar ook pal naast de router is het nog huilen met de pet op....)
via lan (UTP) haal ik gewoon 85 mbits.

hoe kan ik de snelheid tussen verschillende pc's/laptops checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je die Sitecom al eens ingesteld op "Wireless N 5GHz only"?

Het bereik wordt minder (ja, nog minder) maar de snelheid zal er wel zienderogen op vooruit gaan. Probeer het eens (zonder repeater en in de buurt van de router).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

benvanzijl schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:22:
[...]

Ik heb dat programmatje gedownload en de resultaten op skydrive gezet

ik weet niet of je daar iets aan hebt? hope so ;)
Kijk eens of jouw router op kanaal 3 kan worden gezet, en test het dan nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 15:55
Communiceert alles wel op de juiste snelheid? En is die repeater ook N-geschikt?

9Mbit is prima te verklaren..

Bij G (54Mbit) haal je effectief maximaal 27Mbit doorvoer. In de praktijk dat meestal lager omdat je nooit 100% ontvangst hebt. Zeg even bv 48Mbit. Effectief is dat 24Mbit.

Dan komt er nog per node een halvering bij van de doorvoer, en dan zit je al op 12Mbit effectief. Een beetje zwakkere verbinding waardoor het spul op 36Mbit linkt, geeft je dus de 9Mbit die jij 'ziet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
benvanzijl schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:10:
hoe zit dat met dat halveren? dat ik dan max 45 mbit haal ipv 90 ofzo?
dat zou opzicht niet eens zo'n ramp zijn want dat blijft supersnel :) alleen is het nu wel heel langzaam
De repeater halveert de snelheid die hij nog ontvangt (kan ontvangen) van de wireless router. Dit gaat dus over WLAN snelheid wat dus niks te maken heeft met je ISP snelheid. Zie ook vorige bericht.

Verander je beveiliging naar WPA(2) met alleen AES encryptie. Post hier daarna nog eens je wireless verbindingssnelheid (dus wat windows in status aangeeft) terwijl je niet al te ver van je Sitecom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
DJSmiley schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:05:
Communiceert alles wel op de juiste snelheid? En is die repeater ook N-geschikt?

9Mbit is prima te verklaren..

Bij G (54Mbit) haal je effectief maximaal 27Mbit doorvoer. In de praktijk dat meestal lager omdat je nooit 100% ontvangst hebt. Zeg even bv 48Mbit. Effectief is dat 24Mbit.

Dan komt er nog per node een halvering bij van de doorvoer, en dan zit je al op 12Mbit effectief. Een beetje zwakkere verbinding waardoor het spul op 36Mbit linkt, geeft je dus de 9Mbit die jij 'ziet'.
Damn, dan gaat dat echt niet opschieten!
Hoe kan ik dan wel een snel draadloos netwerk opzetten waar overal bereik is? moet ik dan bedrade repeaters hebben of werkt dat ook niet?
Petervanakelyen schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:03:
Heb je die Sitecom al eens ingesteld op "Wireless N 5GHz only"?

Het bereik wordt minder (ja, nog minder) maar de snelheid zal er wel zienderogen op vooruit gaan. Probeer het eens (zonder repeater en in de buurt van de router).
Ik ga het vanmiddag als ik thuis ben meteen proberen!
Nivk schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:27:
[...]

De repeater halveert de snelheid die hij nog ontvangt (kan ontvangen) van de wireless router. Dit gaat dus over WLAN snelheid wat dus niks te maken heeft met je ISP snelheid. Zie ook vorige bericht.

Verander je beveiliging naar WPA(2) met alleen AES encryptie. Post hier daarna nog eens je wireless verbindingssnelheid (dus wat windows in status aangeeft) terwijl je niet al te ver van je Sitecom zit.
en dit ga ik ook proberen!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:41
Is het geen idee om alles met cat5e UTP aan te sluiten ?
Via wireless ga je nooit die 90 Mb/s halen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• benvanzijl
Wow, nu is hij veel sneller!
35 mbit,maar dan wel inderdaad vlak naast de router

check het bijgewerkte document op mijn skydrive

echt superveel beter!

maar is dit nu het best haalbare?

• Nivk
Je hebt inderdaad geen 5GHz, sinds kort denkt iedereen blijkbaar dat wireless-n gelijk 5GHz betekent; wat dus niet zo is. Over het algemeen namelijk altijd 2,4GHz tenzij aangegeven met Dual-Band.

Kijk eens of je channel width settings staan ingesteld om gebruik te maken van 40MHz wide channels. Bij de advanced wireless settings van je router vind je dat en ook advanced properties van je wireless netwerkkaart in je pc. Dat moet dus op auto 20/40 of 40MHz, wil je een verbindingssnelheid boven de ~150Mbps kunnen halen (verbindingssnelheid is niet doorvoersnelheid).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, in de praktijk blijft draadloos een 'problemenkindje', 35mbit vind ik opzich al netjes, als je gaat bedenken waar je mee te maken hebt:

* Paraplu effect van de antenne, het signaal heeft een beetje die paraplu golf,
* Weerkaatsing van signalen
* Zéér veel foutcorrectie omdat lang niet alles goed doorkomt
* Zéér gevoelig voor fouten, je magnetron aanzetten kan een instorting betekenen, koper in de muur van je electriciteitsnet of waterleidingen kan een kooi van Farraday effect veroorzaken
* Er zijn zeer veel draadloze netwerken in Nederland, het kan best dat zowel jij als je buren op kanaal 5 zitten. Neem daar het feit dat je (waarschijnlijk) gebruik maakt van de 2.4GHz band en maar liefst 2 of meer kanalen gebruikt, en misschien zit je zelfs met zowel je buren links ALS rechts op één kanaal! Houd 2 kanalen of meer afstand met draadloze netwerken in de buurt.
* Bluetooth zit ook "in de buurt"
* Experimentje: ga een van je vrienden een verhaal vertellen, en laat hem TEGELIJK een verhaal aan jou vertellen, waarbij een derde partij beide verhalen moet gaan vertellen. Dat werkt niet! Bij WiFi kan maar één "iemand" tegelijk praten, 3 objecten? Verbinding in 3! En het is nog half duplex ook.
* Je hebt up én downstream, het kan best dat om die 90mbit down te halen je PC toch ook 9mbit aan pakketjes "acknowledged!" terug stuurt.

WiFi klinkt ideaal, maar in de praktijk zitten er zó veel haken en ogen aan dat je qua snelheid gewoon NOOIT veel verwachtingen moet hebben, ieder huis is weer anders, en iedere antenne/router heeft ook weer zo zijn eigenaardigheden. De antenne anders richten of ergens anders neerzetten kan al helpen!

Mijn collega naast me is bezig met plaatsbepaling door middel van WiFi (met 3 routers, 2 zou ook werken), en dit is erg lastig aan het blijken. Je kan niet zomaar de "return signal" periode meten (hoe lang het duurt voordat een signaal heen en weer is), omdat je hem soms weerkaatst via de muur krijgt, en de sterkte meten (in DBa) is nou ook niet altijd perfect, omdat naast die waterleiding in de muur lopen ook niet bevorderlijk is.

Om maar even te illustreren wat er zo moeilijk is!

• Petervanakelyen
benvanzijl schreef op woensdag 22 september 2010 @ 09:04:
Wow, nu is hij veel sneller!
35 mbit,maar dan wel inderdaad vlak naast de router

check het bijgewerkte document op mijn skydrive

echt superveel beter!

maar is dit nu het best haalbare?
Sorry, maar ik vrees dat die link voor weinig mensen te openen zal zijn als je hem zo post ;)
Wat heb je overigens juist aan de instellingen veranderd? 5GHz WPA2-AES?
Nivk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:42:
Je hebt inderdaad geen 5GHz, sinds kort denkt iedereen blijkbaar dat wireless-n gelijk 5GHz betekent; wat dus niet zo is. Over het algemeen namelijk altijd 2,4GHz tenzij aangegeven met Dual-Band.

Kijk eens of je channel width settings staan ingesteld om gebruik te maken van 40MHz wide channels. Bij de advanced wireless settings van je router vind je dat en ook advanced properties van je wireless netwerkkaart in je pc. Dat moet dus op auto 20/40 of 40MHz, wil je een verbindingssnelheid boven de ~150Mbps kunnen halen (verbindingssnelheid is niet doorvoersnelheid).
Waar haal je vandaan dat hij niet op de 5GHz-band zit? Hij ging het testen, maar ik lees nergens af of hij het daar nu op heeft staan of niet, en de router lijkt het wel te ondersteunen (als ik hier en daar wat info van het net pluk).

EDIT: Er stond nog een link in dit topic :F Nu ja, 35Mbit/s is al een heel stuk beter, als je het nog beter wil zou ik nog eens experimenteren met Wireless N op de 5GHz-band.

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-09-2010 14:25 ]

• Nivk
Petervanakelyen schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:20:
EDIT: Er stond nog een link in dit topic :F Nu ja, 35Mbit/s is al een heel stuk beter, als je het nog beter wil zou ik nog eens experimenteren met Wireless N op de 5GHz-band.
Waar je ook kunt zien dat hij geen 5GHz heeft, wat logisch is aangezien er een b/g/n radio in zit, er niet wordt geadverteerd met 5GHz /Dual-Band en hier bijvoorbeeld duidelijk aangegeven is dat er geen 5GHz radio in zit. Hij ondersteunt immers ook geen 802.11a wat ook in de 5GHz gebruikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c913490711fe/4c9134907064a-802.11.JPG

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:33:
Is het geen idee om alles met cat5e UTP aan te sluiten ?
Via wireless ga je nooit die 90 Mb/s halen.
echt wel :9

al moet ik dat hier ook op de 5ghz band doen.. op 2.4 ghz is teveel storing van naburige netwerken :/

404 Signature not found

• benvanzijl
allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken.

door jullie tips is ie nu wel een stuk sneller, maar wat hier ook al aangegeven wordt is dat die draadloze verbinding bij lange aan niet ideaal is (helemaal met 12 andere netwerken in de buurt, en in een groot oud huis.

het probleem is, we wonen in een studentenhuis en de huisbaas wil van alle kabels af die nu kriskas door het huis heen lopen voor internet. ook de brandweer schijnt daar regels voor te hebben (je kunt het ook overdrijven, maar toch)

Over dat draadloze, ik haal nu maximaal 35 vlak naast het modem, maar verder in het huis wordt het steeds slechter, wanneer ik daarvoor die repeater inschakel is het signaal weer goed maar de snelheid maar net iets beter dan die 9 waar ik mee begon.

in een zoektocht om zonder al die kabels toch fatsoenlijk internet te hebben kom ik een artikeltje tegen over internet via het stopcontact. ik wist dat het bestond maar dacht dat dit erg langzaam was.
de specs (300 mbs) liegen er echter niet om.

zou dit misschien een optie zijn? (let wel, een oud huis! en natuurlijk meerdere stroomgroepen in huis)

alvast bedankt voor jullie meedenken! :>

• benvanzijl
Nivk schreef op woensdag 22 september 2010 @ 14:56:
[...]

Waar je ook kunt zien dat hij geen 5GHz heeft, wat logisch is aangezien er een b/g/n radio in zit, er niet wordt geadverteerd met 5GHz /Dual-Band en hier bijvoorbeeld duidelijk aangegeven is dat er geen 5GHz radio in zit. Hij ondersteunt immers ook geen 802.11a wat ook in de 5GHz gebruikt kan worden.

[afbeelding]
er wordt inderdaad geen optie gegeven tot 5Ghz, maar ik weet niet of dit veel verschil zou maken?
ik opper hierboven een andere optie, mijn huisbaas heeft mij budget gegeven om de boel in orde te maken (ong. 100 - 200 euro, als daarvoor iets te regelen valt)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
volgens mij haal je 300 mbps nooit

maar 60-80 zou haalbaar moeten zijn, in de praktijk is dat voor jou genoeg.

• Petervanakelyen
Een Powerline setje is inderdaad een andere goede optie. Kijk eens in de T.net Pricewatch of je iets naar je zin kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
Viper® schreef op donderdag 23 september 2010 @ 16:20:
volgens mij haal je 300 mbps nooit

maar 60-80 zou haalbaar moeten zijn, in de praktijk is dat voor jou genoeg.
Petervanakelyen schreef op donderdag 23 september 2010 @ 17:55:
Een Powerline setje is inderdaad een andere goede optie. Kijk eens in de T.net Pricewatch of je iets naar je zin kan vinden.
haal ik met zo'n setje echt een snelheid van ongeveer 80 mbit ja?
ook in een oud huis en een meerdere stroomgroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
benvanzijl schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:28:
haal ik met zo'n setje echt een snelheid van ongeveer 80 mbit ja?
ook in een oud huis en een meerdere stroomgroepen?
Hoogstwaarschijnlijk niet, zie bijvoorbeeld hier en kijk daar ook verder naar andere artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvanzijl
Ik kom net dit tegen:
http://nl.hardware.info/r...est-32-powerline-adapters

zo'n MSI setje, toch nog 66 mbit bij verschillende stroomgroepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Nivk schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:13:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk niet, zie bijvoorbeeld hier en kijk daar ook verder naar andere artikelen.
Wat hier ook opvalt is dat dropouts mee spelen, ook al schommelt het signaal tussen 45-60 Mbps in de gunstige locatie (rond 25 Mbps in een minder gunstige locatie) en er is theoretisch niet meer dan 30 Mbps nodig om 1080p(h264) te streamen blijkt toch dat er haperingen optreden.
Dus de kwaliteit van de powerline adapter zal ook wel meespelen, in die test was een slechte expres gekozen- maar er is maar 1 chip fabrikant dus weet niet of er veel keus is.
Het kan wel oplossing bieden voor een tijdje, want geloof dat in 2011 producten met de Homeplug AV2 specificatie uitkomen, die denk sneller zullen zijn dan een 100mbit verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door jayvol09 op 24-09-2010 15:38 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Pagina: 1