SATA-600 controller op PCIe x1 slot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Beste Tweakers,

aangezien ik een nieuw moederbord wil gaan kopen, een 1TB HDD en een SSD, heb ik nog een extra controllertje nodig. mijn hele systeem draait op SATA-600 dan (ASRock 870 EXTREME3) alleen kom ik dus nog wat aansluitingen te kort. om precies te zijn één... beetje jammer. (2x HDD, 1x SSD, 1x DVD-burn, 1x hotswap bay bovenop (Cooler Master CM690 II Adv.) en een eSATA poort aan de bovenkant)
dus ik zat te kijken voor een leuk controllertje op Azerty.nl, kom ik echter tot de conclusie dat de meeste SATA 600 controllers op een PCIe x1 prikken?

voor zover ik weet heeft PCIe 250MB/s bandbreedte per lane. aangezien PCIe 6Gb/s kan doorvoeren is dat dus 750MB/s. dan is die enkele lane een enorme bottleneck voor de controller? komt erop neer dat er van die 750MB/s slechts 250MB/s waar kan worden gemaakt, waardoor hij tussen de SATA150 en de SATA300 in zal presteren. en daarvoor koop ik dat kaartje natuurlijk niet. kaartjes op x4 van ASUS bijv. hebben dan ook USB3.0, wat dan ook weer bandbreedte vereist.

ook PCIe 2.0 blijft een bottleneck...
zit ik nu gewoon niet na te denken of zijn dit echt onzin kaartjes? ik vraag het maar eerst voordat ik op een aanschaf overga...

groetjes,

Naarden 4ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met een PCIe2.0 kaartje heb je 500MB/s. Zeker als je nog mechanische HDDs en opticals daarop aan wil sluiten ga je dat echt niet merken dat je iets minder bandbreedte hebt. SATA 6Gbps geeft je 600MB/s max bandbreedte, maar nog geen enkel apparaat zal dat kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Terw_Dan schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:42:
Met een PCIe2.0 kaartje heb je 500MB/s. Zeker als je nog mechanische HDDs en opticals daarop aan wil sluiten ga je dat echt niet merken dat je iets minder bandbreedte hebt. SATA 6Gbps geeft je 600MB/s max bandbreedte, maar nog geen enkel apparaat zal dat kunnen gebruiken.
nee, dat weet ik ook wel, de 7200RPM's halen de 300 nog bij lange na niet, de SSD's komen EINDELIJK eens in de buurt, maar ik blijf het frappant vinden. dat wilt dus gewoon zeggen dat dus niet alles van de SATA-600 wordt benut. dat ik er nu nog weinig aan heb, die volledige bandbreedte, dat weet ik. maar ik heb het liever allemaal goed werkend en dan geen gezeik later ermee als dat punt wel bereikt gaat worden. de SSD's gaan met grote stappen vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

naarden 4ever schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:48:
[...]

nee, dat weet ik ook wel, de 7200RPM's halen de 300 nog bij lange na niet, de SSD's komen EINDELIJK eens in de buurt, maar ik blijf het frappant vinden. dat wilt dus gewoon zeggen dat dus niet alles van de SATA-600 wordt benut. dat ik er nu nog weinig aan heb, die volledige bandbreedte, dat weet ik. maar ik heb het liever allemaal goed werkend en dan geen gezeik later ermee als dat punt wel bereikt gaat worden. de SSD's gaan met grote stappen vooruit...
Zo groot zijn die stappen niet, en tegen die tijd heb je vast al een nieuw mobo.
Zelfs al gaan SSD met grote stappen vooruit, dannog is de vraag of je die beperking echt gaat merken.
Maar wat let je om kaart alleen te gebruiken voor je optical en je traagste hd's. gegarandeerd dat die de 500MB/s niet halen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluit dan de dvd aan op het kaartje? Die komt ruim toe met 250 MB/s :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

naarden 4ever schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:48:
[...]

Niet alles van de SATA 6Gbps controllers wordt benut. Zelfs SATA 3Gbps controllers worden niet benut als je er een mechanische disk aanhangt of een standaard SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
oké, dat nog niet alles werd benut was nog wel duidelijk. ik zal dan wel voor een x1 kaartje gaan en daar alleen de DVD aan hangen... maar ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze dan een 6Gbps op een 250MBps bus zetten. komt er eigenlijk op neer dat de SATA-600 op dat kaartje lager presteert dan SATA-300... dan ga ik ook gewoon een SATA-300tje kopen, die is stukken goedkoper.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Highpoint Sata 6Gbps kaartje is ook zo duur niet hoor. Daarnaast kan je hem dan ook in de toekomst meenemen naar een nieuwe pc. Voor 42,50 euro heb je al een non raid kaartje en voor 62,50 een raid kaartje, beide van Highpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

naarden 4ever schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:13:
oké, dat nog niet alles werd benut was nog wel duidelijk. ik zal dan wel voor een x1 kaartje gaan en daar alleen de DVD aan hangen... maar ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze dan een 6Gbps op een 250MBps bus zetten. komt er eigenlijk op neer dat de SATA-600 op dat kaartje lager presteert dan SATA-300... dan ga ik ook gewoon een SATA-300tje kopen, die is stukken goedkoper.

grtz
Als je het ding op een PCIe 2.0 slot aansluit dan heb je 500MB/s tot je beschikking. Dat lijkt me goed genoeg, omdat je apparaten toch niet sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Highpoint kaartjes waar ik het over heb, zijn ook PCIe 2.0 en dat is mooi meegenomen als er een moderner mobo komt. De kaartjes zijn backwards compatible met PCIe 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
ja, en een zodanig kaartje is van asrock nog onder de 14 euro non-raid:

http://azerty.nl/8-1036-2...a3-card-controller-v.html

die controllers hoeven zo duur nog niet te zijn... ;D
maar ik ga denk ik gewoon maar voor een SATA-300 kaartje en hang daar mn DVD aan... gebruik ik nauwelijk en dat ding schrijft toch niet zo rap weg.
En ik hoorde iets over het feit dat elk apparaat voordeel heeft om aan de SATA3 te worden gehangen i.p.v. SATA2, omdat die minder... Latency had ofzo. ik wist niet zeker of dat bij SATA ook bestond. bij RAM wist ik het i.i.g. zeker. is dat waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een SATA 6Gbps controller zal wel wat optimalisaties hebben naast enkel de doorvoersnelheid, maar het apparaat moet er natuurlijk ook gebruik van kunnen maken. Verder is het zo dat zeker met een optical het echt geen klap uit maakt of je die aan een SATA 1.5Gbps, 3Gbps of 6Gbps controller hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naarden 4ever schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:54:
ja, en een zodanig kaartje is van asrock nog onder de 14 euro non-raid:

http://azerty.nl/8-1036-2...a3-card-controller-v.html

die controllers hoeven zo duur nog niet te zijn... ;D
maar ik ga denk ik gewoon maar voor een SATA-300 kaartje en hang daar mn DVD aan... gebruik ik nauwelijk en dat ding schrijft toch niet zo rap weg.
En ik hoorde iets over het feit dat elk apparaat voordeel heeft om aan de SATA3 te worden gehangen i.p.v. SATA2, omdat die minder... Latency had ofzo. ik wist niet zeker of dat bij SATA ook bestond. bij RAM wist ik het i.i.g. zeker. is dat waar?
Tja, ik prefereer toch Highpoint boven Asrock, maar dat is een persoonlijke mening. Aangezien ik advies geef uit mijn ervaringen, raadde ik de Highpoint aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Zelf nog nooit aparte kaartjes gahad. Bovendien zou het zo vreselijk moeilijk niet moeten zijn... En we hebben het wel over b Mark asus hea?
Goed, ik ben voldoende geïnformeerd mensen, heel erg bedankt, hier mag een slotje op wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf al jaren met aparte controllers. Op dit moment werk ik veel met 3Ware, Ciprico, SuperMicro en Highpoint. Over de Asrock kaarten kan ik niet zinnigs zeggen en dat zal ik dan ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch een los kaartje erbij gaat kopen kun je net zo goed de 880G nemen, die heeft gewoon 6 sata III-poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
naarden 4ever schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:32:
.. aangezien PCIe 6Gb/s kan doorvoeren is dat dus 750MB/s. dan is die enkele lane een enorme bottleneck voor de controller? komt erop neer dat er van die 750MB/s slechts 250MB/s waar kan worden gemaakt..
Doorvoersnelheid van S-ATA 6Gbps is ongeveer 600MB/s, van 1x PCI-Express 2.0 500MB/s, dat valt dus nog wel mee (bij gebruik van 1 hdd).
En we hebben het wel over b Mark asus hea?
Asrock is absoluut geen b-merk van Asus, het is een volwaardig zusterbedrijf waar ik persoonlijk eerder de voorkeur aan geef dan aan Asus.
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:48:
[...]

Tja, ik prefereer toch Highpoint boven Asrock, maar dat is een persoonlijke mening. Aangezien ik advies geef uit mijn ervaringen, raadde ik de Highpoint aan.
Op allebei de kaartjes zit een Marvell chip, op de Asrock een 9123 en op de Highpoint een 9128, waarbij de laatste (Firmware)RAID ondersteuning als extra heeft. Drivers e.d. komen allemaal van Marvell en verschillen dus verder niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Nielson op 21-09-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Asrock heb ik geen ervaring, met Highpoint echter wel en zoals ik al eerder zei: "aangezien ik advies geef uit mijn ervaringen, raadde ik de Highpoint aan".
Pagina: 1