CRT Monitor in Windows 7, alleen maar 60 Hz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Hoe langer ik geen oplossing kan vinden, hoe meer het een Windows 7 probleem lijkt ...

Ik heb aan m'n Radeon HD 5770 twee monitoren hangen. De TFT werkt prima, maar de CRT (Een Eizo Flexscan F784-T) mag op geen enkele wijze een refreshrate van meer dan 60 Hz hanteren. Zowel in de windows-instellingen ("hide modes that this monitor cannot display" uitvinken) als in de Catalyst Control Center (ook als je zelf de maximale resolutie en refreshrate instelt).

Er is gewoon nergens een hogere refreshrate dan 60 Hz beschikbaar :( Hulp zou bijzonder gewaardeerd worden want ik weet inmiddels niet meer wat eraan te doen is..

Powerstrip werkt ook niet btw, de refresh rate instellingen zijn gelocked oid waardoor in powerstrip niks veranderd mag worden...

[ Voor 9% gewijzigd door Morphs op 19-09-2010 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Tft zijn volgens mij altijd 60Hz, misschien is de crt daardoor geblokkeerd op 60Hz. Misschien kan de videokaart niet 2 verschillende weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Dat is juist niet het geval. De TFT staat namelijk nu op 75 Hz ingesteld. 75 Hz is dus zeker wel mogelijk, alleen vindt Windows 7 dat m'n CRT dat niet aankan (ongeacht de resolutie, zelfs 640x480 is op 60 Hz)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

pin 12 (edid) van je vga kabel verwijderen, geen EDID meer in windows en de vrijheid om elke res en frequentie te gebruiken.

(nee, dat is geen vriendelijke oplossing, maar wel de snelste en meest simpele heb ik gemerkt)

[ Voor 28% gewijzigd door neliz op 19-09-2010 09:35 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Die oplossing ben ik ook tegengekomen, uiteraard ben ik wel een beetje huiverig om dat te proberen.

Aangezien ik zo'n DVI -> VGA verloopstekkertje gebruik, kun je die pin dan op het verloopstekkertje verwijderen? Als het dan fout gaat is het een slechts een kwestie van zo'n nieuw stekkertje regelen..

Overigens, in Catalyst is het mogelijk om EDID uit te zetten per monitor en zelf de max settings aan te geven. Als ik dat doe dan mag ik de betreffende refresh rate nog steeds niet selecteren (noch in de windows monitor settings als in de CCC)... hoeveel beter werkt het verwijderen van die pin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Morphs schreef op zondag 19 september 2010 @ 09:54:
Die oplossing ben ik ook tegengekomen, uiteraard ben ik wel een beetje huiverig om dat te proberen.

Aangezien ik zo'n DVI -> VGA verloopstekkertje gebruik, kun je die pin dan op het verloopstekkertje verwijderen? Als het dan fout gaat is het een slechts een kwestie van zo'n nieuw stekkertje regelen..

Overigens, in Catalyst is het mogelijk om EDID uit te zetten per monitor en zelf de max settings aan te geven. Als ik dat doe dan mag ik de betreffende refresh rate nog steeds niet selecteren (noch in de windows monitor settings als in de CCC)... hoeveel beter werkt het verwijderen van die pin dan?
Ik heb het zelf gedaan met een oude vga kabel, bij een dvi->d-sub verloop moet je blijkbaar twee pinnetjes verwijderen.

of het werkt? goed, ik kan, als windows geen EDID monitor ziet alle standaard resoluties tot 2500x1600 kiezen en refresh rates tot 100 of 120Hz..

Zo kwam ik erachter dat m'n HP scherm 1920x1200 ook 1920x1440 kon draaien.. een rare res maar hij ondersteund het wel.

in windows/ccc en in games kon ik na het verwijderen van de pin alle resoluties selecteren.

Als het goed is staat op de site waar je het beste kunt zien welke pin je van een vga kabel moet verwijderen ook een link naar een pic met een dvi stekker zonder edid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
neliz schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:04:
Als het goed is staat op de site waar je het beste kunt zien welke pin je van een vga kabel moet verwijderen ook een link naar een pic met een dvi stekker zonder edid.
Heb je daar nog een link van? Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Morphs schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:28:
[...]

Heb je daar nog een link van? Thanks :)
originele site&uitlef over EDID/Vista/7

Pin 6 en 7 zijn EDID volgens wiki:
Wikipedia: Digital Visual Interface
Pin 6 DDC clock
Pin 7 DDC data

en hier de post waar ik op doelde:
Afbeeldingslocatie: http://rigshowcase.com/img/46UKXGT/608

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3312229

Alles op eigen risico natuurlijk, geen flauw idee wat er gebeurt met een dvi connector

[ Voor 18% gewijzigd door neliz op 19-09-2010 11:06 ]

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 09:10
Heb dit nog gevonden: How to Use an INF to Override the Monitor EDID
http://www.microsoft.com/whdc/device/display/edid_over.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is een stukje plakband om die individuele pinnen doen geen idee? Dan hoef je er geen pinnen af te knippen en indien je fout zit kun je plakband er ook weer af halen.
Natuurlijk wel dun spul gebruiken en het netjes doen met hulp van een pincet oid. Maar ik vermoed dat het wel te doen is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
volgens mij werkt de EDID truuk niet meer met de radeon 5000 series. Bij nvidia hield het vanaf de geforce 8000 series ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:00
Update je drivers eens! Dit had ik ook, maar sinds 1maand kan ik 'opeens' 100Hz kiezen met mijn CRT scherm!. :)

(heb zelf 5870)

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal op 24-09-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Pascal schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:22:
Update je drivers eens! Dit had ik ook, maar sinds 1maand kan ik 'opeens' 100Hz kiezen met mijn CRT scherm!. :)

(heb zelf 5870)
Ik heb de laatste gecertificeerde NVidia drivers (voor GTX460), en ik kan ook de standaard monitor driver (generic PnP) niet updaten met een Iiyama driver (Iiyama HA202DT).

Ik heb de desktop in 1600x1200 bij 85Hz, geen direct klagen.
Maar zou 'm ook in 75Hz willen 'draaien', denk dat dat beter is voor de levensduur van de monitor.
Maar vooral 1920x1440 en 2048x1536 wil ik niet op zo hoog mogelijke refreshrate hebben.
Want hier hoorde ik dan een licht 'fluiteffect' effect van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
Met de laatste NVidia beta-drivers kan ik de refreshrate voor m'n CRT weer vrij instellen.
:)
Pagina: 1