Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Neem aan dat je je foto's verder niet bewerkt hebt ? behalve verkleint ?
Dan is het best redelijk hoor het is best wel scherp, op wat foto's heb je last van wat tegenlicht van de zon.
Maar dat heb je met een L lens ook..(zonder zonnekap) Foto's in de zon zijn altijd beetje flets, bewerken is dan ook het genees middel. (vind de dof erg mooi op de laatste foto die dan ook redelijk "zon gunstig is geschoten")
Kortom met een L lens had je precies de zelfde foto's geschoten. (oke pixel peeps daar buiten)
Maar naar dit formaat gaat daar 0 verschil in zitten.
Dan is het best redelijk hoor het is best wel scherp, op wat foto's heb je last van wat tegenlicht van de zon.
Maar dat heb je met een L lens ook..(zonder zonnekap) Foto's in de zon zijn altijd beetje flets, bewerken is dan ook het genees middel. (vind de dof erg mooi op de laatste foto die dan ook redelijk "zon gunstig is geschoten")
Kortom met een L lens had je precies de zelfde foto's geschoten. (oke pixel peeps daar buiten)
Maar naar dit formaat gaat daar 0 verschil in zitten.
Valt me best mee. De bokeh is heel redelijk hoor. Niet zo zacht als je zou willen maar slechts hard in de highlights (zie foto 1 aan de rechterkant, foto 2 in de bomen). En flare is een probleem (foto 6). Verder kan je er best lol mee hebben volgens mij. Foto 5 vind ik de beste van deze serie.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
tja, voor 20 euro kan je natuurlijk nooit bekocht zijn. Als het spul slechte resultaten geeft, dan is het argument dat je voor die prijs ook niet veel kan verwachten. Aangezien wij de omvang van je bankrekening , en je verwachtingen vooraf niet kennen, ben jij de enige die kan bepalen of jij bekocht bent.
Mijn inziens heb je voor 20 euro heb u iig één leuke middag gehad. En gezien de resultaten die hierboven staan is het ook nog een scherp lensje. Persoonlijk vind ik de kleuren niet helemaal correct overkomen, maar zoals eerder genoemd zal dit ook met het tegenlicht te maken kunnen hebben.
Je kernvraag komt dan ook niet overeen met wat jij van ons wil weten.
Mijn inziens heb je voor 20 euro heb u iig één leuke middag gehad. En gezien de resultaten die hierboven staan is het ook nog een scherp lensje. Persoonlijk vind ik de kleuren niet helemaal correct overkomen, maar zoals eerder genoemd zal dit ook met het tegenlicht te maken kunnen hebben.
Je kernvraag komt dan ook niet overeen met wat jij van ons wil weten.
[ Voor 21% gewijzigd door Lumics op 19-09-2010 09:38 ]
Verwijderd
Een L lens is natuurlijk niet alleen de sherpte en dergelijke!
Het is ook vooral de bouwkwaliteit, en snelle autofocus waar je voor betaald!
Maar voor die 20 euro, maakt hij mooie foto's!
Heb blijft natuurlijk appels en peren vergelijken!
Bedankt voor de replies. Ik had natuurlijk beter een winkje achter mijn intro kunnen zetten. Feit is ook (naast het budget) dat ik me gewoon aangetrokken voel tot oude MF- lenzen, en daar meer mee wil.
Deze Pentacon is de eerste keer dat ik "echte" foto's heb trachten te maken i.p.v. alleen maar testen, en ik wil natuurlijk ook graag horen of dit enigszins ergens op lijkt. Ik ben er zelf namelijk redelijk tevreden over. Ze zijn niet bewerkt, alleen in Bibble wat ontruist en wat scherpte en contrast toegevoegd (vooral de tegenlichtfoto's waren nogal spikkelig).
Kleuren kunnen aan de instellingen op mijn cam liggen, ik trek contrast, scherpte en saturatie meestal nogal op - ben niet zo van de bestorven tonen, hoewel nr. 5 in gedempte toning heel mooi overkomt. Maar goed, hoop ook op kritiek en verbeterpunten t.a.v. techniek en compositie en keuze van instellingen.
Een zonnekap had idd. misschien wat minder flare gegeven, maar ik had geen passende liggen.
Een mooie onscherpte is natuurlijk niet echt makkelijk te halen met een max. diafragma van F/3.5, maar gek genoeg vond ik het in 1 en 5 vond juist wel aardig. Smaak of onbenul? Bij 7 heb ik wat verder gediafragmeerd - hoe ver weet ik niet precies, maar het zal rond de f/8 of 11 liggen.
Overigens: de bouwkwaliteit is erg goed (allemaal metaal) maar de AF is traaaag!!!
Deze Pentacon is de eerste keer dat ik "echte" foto's heb trachten te maken i.p.v. alleen maar testen, en ik wil natuurlijk ook graag horen of dit enigszins ergens op lijkt. Ik ben er zelf namelijk redelijk tevreden over. Ze zijn niet bewerkt, alleen in Bibble wat ontruist en wat scherpte en contrast toegevoegd (vooral de tegenlichtfoto's waren nogal spikkelig).
Kleuren kunnen aan de instellingen op mijn cam liggen, ik trek contrast, scherpte en saturatie meestal nogal op - ben niet zo van de bestorven tonen, hoewel nr. 5 in gedempte toning heel mooi overkomt. Maar goed, hoop ook op kritiek en verbeterpunten t.a.v. techniek en compositie en keuze van instellingen.
Een zonnekap had idd. misschien wat minder flare gegeven, maar ik had geen passende liggen.
Een mooie onscherpte is natuurlijk niet echt makkelijk te halen met een max. diafragma van F/3.5, maar gek genoeg vond ik het in 1 en 5 vond juist wel aardig. Smaak of onbenul? Bij 7 heb ik wat verder gediafragmeerd - hoe ver weet ik niet precies, maar het zal rond de f/8 of 11 liggen.
Overigens: de bouwkwaliteit is erg goed (allemaal metaal) maar de AF is traaaag!!!
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ja maar het gaat volgens mij de topic starter niet om kwaliteit van de bouw..Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 09:48:
Een L lens is natuurlijk niet alleen de sherpte en dergelijke!
Hij vroeg of zijn foto's redelijk waren naar aankoop, dan heeft de een goede lens te pakken.
Instelling waarschijnlijkst wel, maar goed in raw trek je dat gemakkelijk bij! En na bewerking en zeker belangrijk bij een foto een foto maken is 1, bewerking maakt de foto af tot top plaat. 5 is zeker mooie foto!Kleuren kunnen aan de instellingen op mijn cam liggen, ik trek contrast, scherpte en saturatie meestal nogal op - ben niet zo van de bestorven tonen, hoewel nr. 5 in gedempte toning heel mooi overkomt. Maar goed, hoop ook op kritiek en verbeterpunten t.a.v. techniek en compositie en keuze van instellingen.
Volgens mij heb ik je behoorlijk wat tips gedaan, denk dat je daar redelijk ver mee komt.
Overigens: Je kunt niet voor 20 euro verwachten dat je een Top of the art lens, je hebt al een juweeltje gekocht naar prijs gezien!
Pagina: 1