• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
ik heb een defecte condensator op mijn moederboard en wil deze gaan vervangen.

de oude was een 330 uf, 6.4V en ik heb bij de lokale electro boer een nieuwe gehaald. volgens hem kan er zonder problemen een 330uf 25V in worden teruggeplaatst?

verder raadde hij aan om mbv soldeerlint het oude tin verwijderen en dan met nieuw tin de condensator terug te solderen, dit kon makkelijk met een soldeerbout van 30W

klopt dit (ander type condensator en soldeerlint gebruiken) en zijn er verder nog goeie tips?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het voltage mag hoger zijn, de capaciteit moet hetzelfde zijn. Dus een 330µf 25V gaat prima werken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een 25V condensatoren een stuk groter kan zijn dan een 6.4V.

Verder is het raadzaam om alle condensatoren van dezelfde waardes te vervangen (als het defect komt door lekken). Anders dan kun je al snel de volgende condensator gaan vervangen.

Met een 30W bout kom je een heel eind. Verwarm de tin niet te lang, daarmee kun je het mobo slopen. Hoe sneller hoe beter :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan inderdaad gewoon zo, als het fysiek past.

Soldeerlint is handig ja, je moet even de las opwarmen en dan een klein beetje tin toevoegen. De las zal dan makkelijker smelten en in het lint trekken.
Appeltje-eitje.

30W boutje is aan de krappe kant... het is een forse condensator dus die zal vast aan je massa hangen. Dat is een groot vlak dat veel energie kan hebben voor het opwarmt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?