AMD Phenom II 955 BE - temperatuur goed uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 14:37
sinds gisteren heb een 955 draaiende in m'n computer. alleen als ik de temperatuur uitlees verschilt deze nogal onder verschillende programma's. nu heb ik het getest onder load, en idle met de standaardventilator die erbij zit.
blijkbaar kan ik niet alle cores apart uitlezen, ze hebben allemaal dezelfde waarde.

CPUID Hardware Monitor;
load;
tmpin 0 = 55C
tmpin 2 = 45C
cpu = 67C

idle;
tmpin 0 = 37C
tmpin 2 = 40C
cpu = 46C

AMD Overdrive;
load;
cpu = 67C

idle;
cpu = 46C

Speedfan;
load;
temp1 = 55C
temp3 = 45C
core = 67C

idle;
temp1 = 37C
temp3 = 40C
core = 46C

BIOS (eerst stressen in windows, daarna snel herstarten en in het bios kijken)
load;
cpu = 42C

idle;
cpu = 36C

nu valt mij op, dat als ik de processor stress met prime95 dat dan de waarde cpu/core erg snel hoger wordt, en als ik stop met stressen erg snel lager wordt. nu kan dit echt de processortemperatuur zijn. maar is 67C dan niet erg hoog? misschien dat hij er 10C naast zit oid?
nu wil ik dus graag weten wat de echte cpu temperatuur is, alleen verschilt dit nogal onder verschillende programma's. ze hebben wel dezelfde getallen, alleen is de benaming steeds anders.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

67 graden is best wel warm voor een Phenom II. Ook de idle temps vind ik aan de hoge kant, als je PC niet overgeklokt is. Weet je zeker dat je niet te veel/te weinig thermische pasta gebruikt hebt en dat de airflow rond je koeler een beetje in orde is?

Het kan inderdaad dat je sensor een constante afwijking van een graad of tien heeft, maar dan zou je een flink verschil moeten zien tussen bijvoorbeeld speedfan core en temp1, omdat dit verschillende sensors zijn. Dat beiden een dergelijke afwijking hebben is onwaarschijnlijk. Koeling controleren dus.

Het klopt verder dat de CPU temperatuur bij stressen vrij snel zijn maximum bereikt, en ook weer snel daalt. Neemt niet weg dat 67 graden warm is.

Voor de verschillende temperatuursensors die jij noemt houdt ik bij CPUID de CPU temp aan, bij speedfan temp1 en core, AMD overdrive gebruik ik niet maar als je exact dezelfde waarden ziet als CPUID is de kans vrij groot dat het om een waarde van dezelfde sensor gaat.

Verwijderd

Meetj je waarde eens met everest ultimate, en vergelijk deze met de waarde in je BIOS, de waarde in je BIOS klopen meestal wel

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 14:37
maar hoe verklaar je dan de temperatuur die het bios geeft? (de 42C)

//edit

ik denk dat ik kan zeggen dat de standaardventilator slecht contact maakte.
ik heb het probleem gevonden :P

ik heb er nu een Cooler Master TX3 op gezet (had deze nog liggen, maar geen geschikte ventilators) met een flutventilatortje. de temperatuur in alle programma's is nu 37C idle en 59C stressed. als ik een goede ventilator gebruik zal dit vast wel wat minder zijn.

maar alle programma's geven hun waardes wel goed weer.
bedankt :P

[ Voor 77% gewijzigd door oddish2211 op 18-09-2010 19:12 ]