Voorkomen dat laptop naar standby gaat bij lege batterij

Pagina: 1
Acties:

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Bij mijn ouders thuis heb ik een laptop staan die ik gebruik als ik daar ben. Probleem is dat de batterij ervan behoorlijk kapot is (hoewel hij pas 3 jaar oud is) en het nog maar een kwartiertje volhoudt. Ook kan windows het niveau niet meer goed detecteren: het is altijd 100% totdat het ineens 0% is.
Ook is de adapterplug (of de aansluiting van de laptop zelf) niet lekker meer waardoor hij regelmatig van de adapter af gaat.

Probleem is echter dat elke keer dat de adapter uitgeplugd wordt (opzettelijk of per ongeluk) dat windows op standby gaat. Dit is dus vooral irritant omdat het nogal vaak gebeurd.

In de windows 7 energy settings kan ik bij "critical battery level" niet "do nothing" selecteren. Weet iemand hoe ik wel kan voorkomen dat windows op standby gaat?

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-08 13:11
Je kan wel het percentage van de critical level verlagen, bijvoorbeeld van 15 naar 5%.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dtech schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:32:

In de windows 7 energy settings kan ik bij "critical battery level" niet "do nothing" selecteren. Weet iemand hoe ik wel kan voorkomen dat windows op standby gaat?
De stekker er niet uit halen.

Het hele powermanagement van de hardware in mobile devices is al jaren in allerlei standaarden en afspraken vastgelegd om het bovenliggende OS voor uitval en potentiele schade aan (al dan niet gevoelige) data te voorkomen door gebruik te maken van de S1/S3 STR/STD functionaliteit die de ACPI standaard in je hardware biedt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dtech
V-Power schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:41:
Je kan wel het percentage van de critical level verlagen, bijvoorbeeld van 15 naar 5%.
Al gedaan, helpt niet.
alt-92 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:14:
[...]

De stekker er niet uit halen.
Ja dat is dus de grap, door de brakke connector lukt dat niet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fix dat dan :)
Dit is echt een hardware probleem, zelfs met een ander OS erop overkomt je hetzelfde namelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Lijkt me een gevalletje brakke connector vervangen en wellicht een nieuwe batterij/accu.

Misschien ben je wel handiger af met een nieuwe laptop (al dan niet 2e hands)

• dtech
Ik heb al een nieuwe laptop gekocht (voor een groot deel vanwege dit probleem). Deze staat bij mijn ouders zodat ik niet hoef te slepen als ik daar heen ga.

Maar nu ik een nieuwe laptop heb ga ik hem misschien wel even openschroeven om te kijken of ik het wat beter kan maken. Een nieuwe (generieke) lader misschien ook wel, hij is immers generiek en je kunt ze voor een euro of €70 krijgen, maar een nieuwe batterij voor €150 (business model laptop :() gaat me toch wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vertel ons eens precies welk model laptop dat is dan? 70 euro voor een lader en 150 euro voor een batterij klinken mij namelijk exorbitant hoog in de oren... (tenzij het een MacBook is...)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet een registerkey aanpassen:

To change the 'Battery->Critical battery action->'On battery' setting to "Do nothing" using powercfg.exe

1. activate the power scheme you want to modify.

2. open an elevated command console (windows key, type 'cmd' in start menu, press "ctrl+shift+enter", click 'continue')

3. execute "powercfg -setdcvalueindex SCHEME_CURRENT SUB_BATTERY BATACTIONCRIT 0"

4. your current power scheme will show "Battery->Critical battery action->On battery: Do nothing" despite the option being unavailable in the drop box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
@sanfranjake

HP Compaq 8510w. Goedkoopste lader is €50, maar die laden te nauwelijks/langzaam op (weet ik van anderen die hem hebben). €70 voor normale lader. Normale batterij kost €154, "XL" batterij-uitbreiding (soort ding dat je onderaan erbij klikt) is iets goodkoper maar die hoef ik niet.

@mockingbird

dank! dat lijkt te werken
Pagina: 1