Toon posts:

Kiezen voor snelle pc, trage video of andersom?

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een nieuwe pc samenstellen, maar heb niet zo'n ruim budget beschikbaar.

Nu is mijn vraag, kan ik beter investeren in een pc met b.v. i3 voor 100 euro en lekker rappe videokaart voor 300 euro, of juist b.v. i7 voor 300 euro met een trage videokaart van 100 euro?

Met andere woorden, wat heeft het meeste invloed op de prestaties bij het spelen van games?

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-02 22:25

dimako_

Vogel

ligt er aan wat je met de pc gaat doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En welke games dat je speelt.
Of zoek gewoon de tussenweg. Tussen een i3 en i7 zit een i5.

In CSL staan de nodige BBGs: Best Buy Guide overzichtstopic
Kijk eens of daar iets inzit wat in de buurt van je budget komt. Op die manier kun je zelf kijken naar wat er in je budget zit en of dat aan je eisen voldoet.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

dimako_ schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:09:
ligt er aan wat je met de pc gaat doen?
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:06:
Met andere woorden, wat heeft het meeste invloed op de prestaties bij het spelen van games?
Lijkt me duidelijk...

Ik zou voor de i3 gaan en een snelle videokaart. Spellen leunen over het algemeen erg op de videokaart. Tenzij je voor hartenjagen gaat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 18-09-2010 12:13 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

spellen leunen op allebei zwaar, in Bad Company kan je een fps verdubbeling krijgen als je een dual-core updated naar een quad-core

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik zou nu voor een snelle pc met een redelijke videokaart gaan en er later een snellere videokaart in doen, lijkt me het meest futureproof. Voor 100-150 euro kun je redelijk potente videokaarten kopen (5750/5770).

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De videokaart is het belangrijkste voor de meeste spelletjes.
Verder heb je niet zo veel aan een i7 voor games; in bijna alle gevallen is een i5 of een i3 bijna net zo goed.
Het antwoord is dus dat je beter veel geld in je graka kan steken dan in je processor.

Maar (er is altijd een maar) als je van plan bent om over 6 tot 12 maanden een upgrade te doen dan zou je kunnen overwegen om nu de snelste proc te kopen die je kan betalen en eenvoudige videokaart te nemen. Veruit de meeste spelletjes draaien daar ook wel OK op. Als je dan over een half jaar weer een paar honderd euro over hebt dan koop je dan een moderne graka en ben je weer helemaal bij.

Het ligt er dus een beetje aan wat je wil. Als je nu onmiddelijk de beste game pc wil, koop dan een dikke grafische kaart. Als je toekomstvast wil zijn kun je beter een wat snellere processor kopen en later je graka upgraden.

PS. Je processor upgraden is bijna altijd een slecht idee als je weinig geld hebt, zeker bij Intel, je betaalt een flinke meerprijs voor een kleine verbetering.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties. Ik denk dat het wel duidelijk is. Een i3 met goeie kaart heb je bij games meer aan.
En dat Hartenjagen iets minder vraagt dan b.v. Far Cry lijkt me duidelijk ;-)

Bedankt ook voor de link, deze ziet er wel goed uit volgens mij:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2010 en zonder monitor zit deze vlak bij m'n budget.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:17:
spellen leunen op allebei zwaar, in Bad Company kan je een fps verdubbeling krijgen als je een dual-core updated naar een quad-core
Maar de gemiddelde game zal het beste speelbaar zijn als je aan de videokaart meer uitgeeft dan aan de CPU, en dat staat als een paal boven water. Of je nou toch een CPU neemt die wat aan de overkill-kant is om klaar te zijn voor nog een videokaart-upgrade in de toekomst of zo dat is dan geheel ieders eigen keuze, maar als je nu een combi CPU + GPU neemt met als doel zo veel mogelijk FPS uit te poepen, dan zou ik gaan voor de verdeling 120-150 aan de CPU en 250-280 aan de GPU. Bijvoorbeeld een phenom II x4 met HD5850 (en ja, phenom II x4 biedt echt meer waar voor je geld vind ik. De i3 mag wel de snelste cores tot nu toe hebben, maar tegen dubbel zo veel cores van de phenom II is het geen eerlijke strijd).

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 18-09-2010 17:58 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik zou voor een i5 (=quadcore) gaan ipv een i3 (dualcore). Als je een i3 neemt krijg je er misschien later spijt van....

Edit: een quadcore AMD is uiteraard ook prima, zolang het maar geen dualcore is.

[ Voor 25% gewijzigd door Frankie02 op 18-09-2010 18:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals al geroepen:
Best Buy Guide overzichtstopic

Een en ander hangt zoals gezegd sterk af van jouw specifieke situatie. Sommige games zijn meer CPU-intensive, andere leunen meer op GPU. Bovendien verschuift dat balans afhankelijk van resolutie. Op 1024x768 zit je een stuk meer richting CPU dan op 2560x1600 (al moet je in dat laatste geval sowieso een monsterbak hebben voor alles muv Total Annihilation of OpenTTD).

Je moet dus gewoon op een rijtje zetten:
1) de randvoorwaardes, dus wat voor reso je monitor gaat hebben, welke framerates in welk spel voor jou acceptabel zijn etc.
2) hoe de GPUs en CPUs die binnen jouw budget het doen in die spellen op die reso.

Als je dat laatste gedaan hebt wordt vanzelf duidelijk of je beter een relatief snellere CPU danwel een relatief snellere GPU kunt nemen.

Aangezien dit allemaal uitentreuren in BBGs besproken is en wordt gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.