5 IDE HDDs in op 1 PC

Pagina: 1
Acties:

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:15
Hallo,

Ik heb 5 HDD recorders met elk een verwisselbare 500 GB IDE disk.
Deze wil ik graag alle 5 in 1 keer op een computer aansluiten zodat ik ze kan backuppen.
Nu wil ik een soort behuizing maken waar ik alle 5 de disks in kan schuiven met 1 kabel eraan die ik op de computer aansluit.

Hoe kan ik dan het beste een verbinding maken tussen de PC en de disks?
USB,Firewire,ethernet?

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het nadeel van alles op 1 kabel is dat het traag wordt. Ik ga ervanuit dat je PATA disks hebt, die kun je in dat geval op een aantal manieren aansluiten.
1. USB: traag als het over 1 kabel moet, dan lees je met zo'n 6MB/s van een disk op z'n max. En dat duurt heel erg lang. Zeker omdat je 5 controllers op 1 hubje moet aansluiten.
2. Firewire: heeft als voordeel dat je 5 drives kunt daisychainen en het wat sneller is. 5 firewire controllers zijn wel prijzig.
3. Ethernet. Je zou 5 ethernetcontrollers op een switchje kunnen hangen, maar dit lijkt me duur en erg onhandig.

Een 4e optie is SATA met een portreplicator. Pak 5 SATA -> PATA converters, sluit deze 5 converters aan op 1 portreplicator die je op een eSATA poort aansluit. Dan moet je PC wel beschikken over een controller die overweg kan met portreplicators.

Een 5e optie is SCSI. Je hebt genoeg SCSIbehuizingen waar je 5 PATA IDEschijven in kunt proppen en die vervolgens aansluiten via 1 SCSIkabel. Nadeel is wel dat het over het algemeen oud is, dus wel wat aan de trage kant en je moet natuurlijk een SCSIcontroller hebben.

Ik zou gewoon een pc pakken met genoeg aansluitingen voor je schijven en er 5 hotswaprekjes induwen. Dan elimineer je alle trage factoren tussenin die je toch gaat krijgen als je iets extern wil aansluiten. Nadeel is waarschijnlijk wel dat je een PATAcontroller nodig hebt, omdat de meest recente borden maar 1 of 2 connectoren hebben.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
grotere pc kast kopen met wisselframes waar die schijven inpassen met waarschijnlijk een pci of pcie pata kaart erbij.

Maar zet je huidige pc erbij en je budget .....

Waar ik denk dat het op neer gaat komen is 1 hotswapframe zoals in je harddisk recorder in je huidige pc.

[ Voor 40% gewijzigd door Mafketel op 18-09-2010 12:44 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je geeft veel te weinig informatie. Als je eenmalig wilt backuppen dan kun je voor 20 euro zo'n IDE2USB converter kopen en met wat geduld iedere disk stuk voor stuk over de duur van een week leegtrekken. Met meerdere converters kun je meerdere disks tegelijk doen (zeg max 2).

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:15
Bedankt voor de ideeën, de snelheid is ook niet onbelangrijk.
Bestaat er zoiets als een Gbit NAS waar meerdere schijven inkunnen?
Bijkomend nadeel is ook nog dat de recorders de disks in fat32 formatteren en Windows ze niet meer herkent... Wellicht is dit probleem opgelost als de NAS die disks wel herkent?

Groet Jorrit

Verwijderd

jorhel schreef op donderdag 23 september 2010 @ 00:05:
jazeker, daar hebben we zelfs een hele categorie voor:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html

filteren op gigabit, gewenste interface, en het aantal schijven O+

Verwijderd

Bijkomend nadeel is ook nog dat de recorders de disks in fat32 formatteren en Windows ze niet meer herkent... Wellicht is dit probleem opgelost als de NAS die disks wel herkent?
Waarom zou Windows een fat32 disk niet kunnen lezen? De meeste externe schijven en USB sticks zijn per default fat32 omdat ze juist dan overal werken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

fat32 heeft als grootste beperking dat je maar bestanden tot 4gb kan hebben.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

Bedankt voor de ideeën, de snelheid is ook niet onbelangrijk.

Groet Jorrit
slaat die HD recorder de file niet op als een of ander vaag formaat video??

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1