• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Hallo allemaal,

Ben nu al een hele tijd bezig om het netwerk van de Rijksuniversiteit Groningen geladen te krijgen op mijn HTC.
Om het draaiende te krijgen op een Windows PC moet daarvoor een Secure W2 client gedownload worden, (omdat windows geen 801.1x ondersteunt?) . Deze Secure W2 client is niet verkrijgbaar voor een Android toestel, maar voor Windows Mobile, iPhone en Blackberry users is het wel mogelijk zeggen ze bij de balie. Mac ondersteunt deze standaard blijkbaar wel, en kan zonder programma inloggen.

Ik heb al het volgende geprobeerd. Als ik naar mijn netwerken kijk, staat er wel RuG-FN2, maar met beveiliging WEP, terwijl hij dus 801.1x beveiligd. Daarom heb ik gedaan Draadloos en netwerken --> Wifi Instellingen --> Wi-Fi-netwerk toevoegen --> SSID: RuG-FN2 Beveiliging: 801.1x Enterprise. En heb daarna mijn naam en wachtwoord ingevuld. Hij deed daarna niks, ging ook niet verbinden, of proberen te verbinden.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met dit netwerk? hier is de handleiding voor Mac te zien.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 12:15
Op de hogeschool Zeeland hebben we hetzelfde probleem. Volgens de helpdesk ICT komt het doordat secure w2 geen ondersteuning voor android biedt. Erg jammer, nu kan een groot deel van de studenten niet op het netwerk.
Ik hoop dat er snel een workaround komt, of beter nog een fix.

• Alexander6501
Zoals het hier staat, moet het out of the box ook kunnen. En aangezien er 25000 RUG-studenten zijn, waarvan vast een aantal een android toestel hebben en vast een aantal hier op tweakers zitten, houd ik hoop.

http://android.modaco.com...alternative-for-htc-hero/

• OxyDrokz
Maandag maar eens proberen dan. Veel klasgenoten kostte het al de nodige moeite om het op de laptop aan de praat te kijgen... Echt handig is het niet.

• OxyDrokz
Het volgende kreeg ik van onze beheerder doorgemaild. Bij mij wil het niet werken...

-Scroll bij de beschikbare wireless netwerken helemaal naar beneden
-Klik op "Add wifi network"

naam: eduroam
beveiliging: Enterprise (802.1x)
EAP methode: TTLS
Fase 2 verificatie: PAP
CA certificaat: N/A
Clientcertificaat: N/A
Identificatie: gebruikersnaam@hz.nl
Anonieme identificatie: anonymous@hz.nl
Draadloos wachtwoord: je wachtwoord

Misschien bij jullie wel?
Ik zit er alleen net aan te denken dat
CA certificaat: N/A
Clientcertificaat: N/A

Bij TLS horen toch?

Ik wacht op de volgende mail van de beheerder?

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 11:31
Alexander6501 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 11:57:
Ben nu al een hele tijd bezig om het netwerk van de Rijksuniversiteit Groningen geladen te krijgen op mijn HTC.
Ik studeer zelf ook aan de Rijksuniversiteit Groningen, en ben ook al een tijdje aan het klooien met eduroam en andere beschikbare netwerken.. Is het jou ondertussen al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zit hier ook met hetzelfde probleem, heb je nog vooruitgang geboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SumBeam
  • Laatst online: 07-07 11:24
Hetzelfde probleem had ik op de NHL waar ook SecureW2 draait. Misschien dat dit ook werkt in Groningen...

Ik connect met deze settings:

Beveiliging: 802.1x Enterprise
EAP Methode: TTLS
Phase2 verificatie: PAP

En vervolgens voer ik mijn gegevens in bij gebruikersnaam en wachtwoord. Anonieme identiteit laat ik leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door SumBeam op 10-01-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
SumBeam schreef op maandag 10 januari 2011 @ 17:47:
Hetzelfde probleem had ik op de NHL waar ook SecureW2 draait. Misschien dat dit ook werkt in Groningen...

Ik connect met deze settings:

Beveiliging: 802.1x Enterprise
EAP Methode: TTLS
Phase2 verificatie: PAP

En vervolgens voer ik mijn gegevens in bij gebruikersnaam en wachtwoord. Anonieme identiteit laat ik leeg.
Dit had ik ook geprobeert, maar het werkt niet voor mij.

Ik heb twee weken terug overigens met enkele mensen van het CIT gesproken over het connecten met Android en allerhande smartphones, en ze vertelden me toendertijd dat binnen de RUG gewerkt wordt aan een nieuw netwerk, waardoor inloggen met allerhande apparatuur stukken makkelijker zou moeten worden.. hopen dat dit niet meer al te lang duurt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JoostTheHost op 18-01-2011 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Op mijn universiteit moet ik met XpressConnect verbinding maken met het netwerk. Misschien dat dat bij jullie ook zal werken. http://www.appbrain.com/a...t.cloudpath.xpressconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 21:36

TMoose

Mooooooose !!

Hier bij WUR heb ik het werkend gekregen d.m.v. de volgende instellingen. Wellicht dat je na wijziging van ssid en email-adres ook een succesvolle verbinding krijgt.

# Choose Configuration -. Wireless and networks -> WiFi settings -> add WiFi network
# Connect using SSID: wur-user (non-caps!) with security: 802.1x Enterprise
# If/when asked for a new password/repeat password, choose your own password to be used for saving the settings to your phone.
# SSID = wur-user (NO caps!)
# Security = 802.1x Enterprise
# EAP-method = PEAP
# Phase2-verification = MSCHAPV2
# Identity = your full @wur.nl email address
# Anonymous identity = your full @wur.nl email address
# wireless password = your WURnetaccount-password.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
Omni superens schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:52:
Op mijn universiteit moet ik met XpressConnect verbinding maken met het netwerk. Misschien dat dat bij jullie ook zal werken. http://www.appbrain.com/a...t.cloudpath.xpressconnect
Ik zie dat je hiervoor een deel server-side software benodigd bent. Gezien de RUG standaard (nog) geen volledige ondersteuning biedt voor smartphones ga ik ervan uit dat ze zulke software ook niet zullen hebben draaien ;)

TMoose schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:16:
Hier bij WUR heb ik het werkend gekregen d.m.v. de volgende instellingen. Wellicht dat je na wijziging van ssid en email-adres ook een succesvolle verbinding krijgt.

# Choose Configuration -. Wireless and networks -> WiFi settings -> add WiFi network
# Connect using SSID: wur-user (non-caps!) with security: 802.1x Enterprise
# If/when asked for a new password/repeat password, choose your own password to be used for saving the settings to your phone.
# SSID = wur-user (NO caps!)
# Security = 802.1x Enterprise
# EAP-method = PEAP
# Phase2-verification = MSCHAPV2
# Identity = your full @wur.nl email address
# Anonymous identity = your full @wur.nl email address
# wireless password = your WURnetaccount-password.
Ik zal het eens eens proberen. Tot nu toe heb ik m'n HTC zover kunnen krijgen dat hij verbinding probeert te maken, maar hij meldt direct daarna dat de verbinding is verbroken (gok dus dat er nog ergens iets fout zit met de EAP-methode of Phase2-verificatie (heb tot nu toe vooral TTLS & PAP geprobeerd omdat ik daarover de meeste aanwijzingen kreeg).

Zijn er al studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) die hun Android smartphone (2.1 of 2.2) aan de praat hebben met eduroam, die dit toevallig lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Hallo,

Het is mij gelukt om verbinding te krijgen met het netwerk RuG-FN2 met mijn Androidtoestel en ik dacht, misschien is het handig om dit te delen:

1. Ga naar de Android Market en download het programma "Wifi Advanced Configuration Editor" (gratis). 2. Ga naar Instellingen --> Draadloos en netwerken --> Wifi instellingen. Scroll naar beneden waar staat: Wi-Fi-netwerk toevoegen.

Vul in:

SSID: RuG-FN2 (is HoOfdLetteR gevoelig) Beveiliging: 801.1X EAP EAP-methode: TTLS Phase 2-verificatie: PAP CA-Certificaat: (Niet opgegeven) Gebruikerscertificaat: (Niet opgegeven) Identiteit: s(studentummer)@student.rug.nl bijvoorbeeld: s1234567@student.rug.nl Anonieme identiteit: anonymous Wachtwoord: Je nestorwachtwoord

Kies Opslaan

3.

Ga naar WiFi Advanced Configuration Editor

4. Klik op RuG-FN2

5. Ga naar Key Management. Zorg ervoor dat alleen IEEE8021X is aangevinkt.

6. Ga dan naar Enterprise Configuration, vul je password opnieuw in. Als het goed is zou er nu verbinding gemaakt moeten worden, om dit te controleren, kijk bij de WiFi instellingen. Als het niet werkt, aan en uit doen van je WiFi werkt wel.

Laat maar even weten of het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
Alexander6501 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:08:
Het is mij gelukt om verbinding te krijgen met het netwerk RuG-FN2 met mijn Androidtoestel en ik dacht, misschien is het handig om dit te delen:
.....

Ik heb het direct ingesteld, zodra ik weer op de uni ben geweest zal ik het laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
JoostTheHost schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:42:
[...]

Ik heb het direct ingesteld, zodra ik weer op de uni ben geweest zal ik het laten weten :)
Helaas... android zegt telkens het volgende:
-Scannen
-Verbinding maken
-Identificeren
-Scannen
-Verb...etc.

Maar een daadwerkelijke verbinding komt er niet.. Ik heb m'n accountgegevens nagekeken, deze kloppen wel :)

Het WiFi signaal bleek niet sterk genoeg, ik zit nu in een ander gebouw, en alles werkt prima. Hartelijk dank! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door JoostTheHost op 21-02-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327736

Alexander6501 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:08:
Hallo,

...

Ik heb dit vorige week geprobeerd en het werkt. Mijn telefoon (Galaxy S met Android 2.2.1.) verbind nu automatisch met het netwerk. Het was idd wel even nodig om WiFI even aan en uit te zetten. Bedankt voor de instructie!

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 327736 op 22-02-2011 13:39 . Reden: quote bijgeknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Top allemaal! Het is inderdaad niet de meest stabiele verbinding, maar nu doet hij het in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Is het jullie ook gelukt om na de Gingerbread update te connecten met RuG-FN2? Bij de beveiliging kan ik bijv. alleen maar '802.1x Enterprise' kiezen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
rgras schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:50:
Is het jullie ook gelukt om na de Gingerbread update te connecten met RuG-FN2? Bij de beveiliging kan ik bijv. alleen maar '802.1x Enterprise' kiezen. :(
Lukt het je ook niet om m.b.v. de app "WiFi Advanced Configuration Editor" de beveiliging achteraf te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
Geachte heer, mevrouw,

Met ingang van 26 mei 2011 verandert het universitair draadloos netwerk. De beveiligingsstandaard en wijze van authenticatie worden vernieuwd zodat het draadloos netwerk sterker beveiligd, eenvoudiger in te stellen en beter geschikt is voor mobiele apparatuur. Daarnaast zal het netwerk RuG-FN2 volledig opgaan in eduroam. Met eduroam (www.eduroam.nl) is het mogelijk direct internettoegang te verkrijgen bij andere universiteiten, hogescholen of bibliotheken.

Netwerkinstellingen wijzigen
Studenten en medewerkers die gebruik maken van het draadloos netwerk van de RUG dienen hun netwerkinstellingen eenmalig te wijzigen om vanaf 26 mei gebruik te kunnen maken van het universitair draadloos netwerk. De handleidingen met de nieuwe instellingen voor de besturingssystemen die worden ondersteund, zijn vanaf 24 mei a.s. beschikbaar via www.rug.nl/cit/draadloos.

Wachtwoord wijzigen
Om vanaf 26 mei gebruik te kunnen maken van het universitair draadloos netwerk moet uw wachtwoord voldoen aan het nieuwe wachtwoordsysteem (www.rug.nl/cit/nieuws/nieuwsCIT/UniversalPassword). Wanneer uw wachtwoord nog niet is gewijzigd, kunt u dit doen op https://diy.rug.nl. Vergeet niet tevens het opgeslagen wachtwoord aan te passen op bijvoorbeeld uw thuis-pc, smartphone, tablet, etc.
N.B. Omdat de deadline voor het wijzigen van het wachtwoord voor het nieuwe wachtwoordsysteem met drie weken is verlengd, is het mogelijk dat u voor de tweede keer een bericht krijgt dat uw wachtwoord over twee weken verloopt.

Heeft u vragen?
Voor vragen kunt u contact opnemen met de CIT Servicedesk. Een overzicht van locaties en telefoonnummers van de Servicedesk is te vinden op www.rug.nl/cit/servicedesk/overzichtservicedesks.

Met vriendelijke groet,
Donald Smits Centrum voor Informatie Technologie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Hey,

Kan het kloppen dat het draadloos internet van de Rug nog niet toegankelijk is gemaakt voor smartphonegebruikers met Android 2.3? Ik heb namelijk de handleiding van de Rug- website gebruikt bij het instellen, maar bij 'connect to eduroam' krijg ik niet de mogelijkheid de EAP- methode te kiezen of de Phase 2- autentication te kiezen. Ik krijg, wanneer ik 'eduroam' aanklik, alleen het volgende te zien:

'Voer het wachtwoord in'
Geef het wachtwoord voor de opslag van referenties op.

(Leeg veld)

Dan een vinkje met 'Wachtwoord weergeven'

En daarna de mogelijkheid om op Ok of Annuleren te klikken. Ik kom dus niet toe aan het configureren van de internetinstellingen, ook niet wanneer ik eduroam handmatig toevoeg via 'Wi-Fi-netwerk toevoegen'. Hoe omzeil ik het probleem van dit wachtwoord? Ik heb namelijk enkele wachtwoorden geprobeerd te gebruiken, maar geen enkele werkt tot nu toe. De Wireless Configuration Editor- app werkt ook niet. Het viel me overigens op dat het mij zojuist binnen een minuut lukte de wat verouderde smartphone met Android 2.1 van een vriend dusdanig te configureren dat hij wel Wi-Fi heeft, dus ik denk dat het echt aan de Androidversie ligt. Is hier toevallig een andere app voor beschikbaar? Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SumBeam
  • Laatst online: 07-07 11:24
MRL schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:32:
Hey,

Kan het kloppen dat het draadloos internet van de Rug nog niet toegankelijk is gemaakt voor smartphonegebruikers met Android 2.3? Ik heb namelijk de handleiding van de Rug- website gebruikt bij het instellen, maar bij 'connect to eduroam' krijg ik niet de mogelijkheid de EAP- methode te kiezen of de Phase 2- autentication te kiezen. Ik krijg, wanneer ik 'eduroam' aanklik, alleen het volgende te zien:

'Voer het wachtwoord in'
Geef het wachtwoord voor de opslag van referenties op.

(Leeg veld)

Dan een vinkje met 'Wachtwoord weergeven'

En daarna de mogelijkheid om op Ok of Annuleren te klikken. Ik kom dus niet toe aan het configureren van de internetinstellingen, ook niet wanneer ik eduroam handmatig toevoeg via 'Wi-Fi-netwerk toevoegen'. Hoe omzeil ik het probleem van dit wachtwoord? Ik heb namelijk enkele wachtwoorden geprobeerd te gebruiken, maar geen enkele werkt tot nu toe. De Wireless Configuration Editor- app werkt ook niet. Het viel me overigens op dat het mij zojuist binnen een minuut lukte de wat verouderde smartphone met Android 2.1 van een vriend dusdanig te configureren dat hij wel Wi-Fi heeft, dus ik denk dat het echt aan de Androidversie ligt. Is hier toevallig een andere app voor beschikbaar? Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!
Dat is je eigen wachtwoord die je ooit een keer hebt ingevoerd om te voorkomen dat onbekende mensen bij deze instellingen kunnen komen. Als je die hebt ingevoerd, kun je bij de instellingen komen :) Mocht je hem niet meer weten, kun je hem opnieuw instellingen onder Instellingen -> Beveiliging. Onderaan staat ergens 'Clear all credentials'.. Dit is wel bij mij op 2.2, maar gok dat 2.3 er niet zover vanaf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Hoppa! Even uitproberen heeft mij - als vrouw :D - het volgende opgeleverd:

Download in de market 'Wifi Connecter Library' van farproc. Daarna kun je in eduroam een nieuw wachtwoord instellen, vul daar het wachtwoord van je studentaccount in >
Selecteer PEAP bij EAP- method >
Selecteer MSCHAPV2 bij Phase 2 authentication >
Vul bij 'Identity' je s1234567@rug.nl in (obviously 1234567 vervangen door je eigen studentnummer) >
Laat 'Anonymous identity' leeg >
Vul bij 'Wireless password' je wachtwoord van je studentaccount in.

Works like a charm! Stabieler, sneller en bovendien beter bereik dan RuG-FN2. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Hallo, als navolging op mijn eerdere post;

De proxy is verwijderd op ons schoolnetwerk. We kunnen nu dus zonder problemen op het netwerk komen.

Hopelijk is het de rest van de mensen hier ook gelukt om op hun college/uni netwerk te komen.
Pagina: 1