Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• damster_mark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-02 16:18
Wij hebben een Echange server met de volgende schijfindeling:

C schijf van 39GB waarvan nog 8GB vrij is.
D schijf van 200GB waarvan nog 100GB vrij is.

Je zou dus verwachten dat de used storage 131GB zou moeten zijn, maar ESX geeft 230GB aan. Momenteel ben ik de Exchcange Database aan het defragmenteren, in de hoop dat dit iets op gaat leveren.

Dit levert voor ons een probleem op omdat onze array waar Exchange op draait niet zoveel schijfruimte meer heeft. Voor nood hebben we de Exchange server moeten verhuizen naar een 'tragere' ESX bak met meer schijfruimte.

De schijven zijn in het Thick formaat... wanneer ik ze converteer naar Thin, krijg ik dan mijn vrije ruimte weer terug?

[ Voor 19% gewijzigd door damster_mark op 18-09-2010 11:45 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ja, dat is precies het vershil tussen Thick en Thin. Thick neemt alle ruimte direct in beslag terwijl thin kijkt naar wat je daadwerkelijk gebruikt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17

_Arthur

blub

Ik zou voor Exchange altijd bij Thick blijven. Stel je volumes zijn Thin en een andere server die ook op Thin staat ingesteld neemt opeens alle resterende plaats in op het volume: je Exchange server gaat dan kei hard op z'n bek omdat ESX de volumes niet kan expanden wanneer de Exchange server meer ruimte nodig heeft.

Verder heeft de keuze van Thin volumes ook een performance penalty: de volumes moeten on the fly expand worden wat meer I/O's kost.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er zit zeker een bepaald risico aan thin volumes maar je moet het niet overdrijven.
De kans dat 1 VM opeens alle ruimte gaat vullen is niet zo groot.
Hetzelfde kun je zeggen over het overcommiten van de CPU of het RAM. Als je veel geld en extreme eisen hebt dan moet je niet overcommiten, maar in de meeste gevallen is het geen enkel probleem.
De hardeschijven van je fysieke systemen zitten toch ook niet allemaal tot de laatste byte vol, je zorgt gewoon altijd voor voldoende speelruimte.

De performance penalty moet ik ook nog zien. Er moet wel wat extra werk hebben gedaan, maar thin heeft ook wat voordelen. Je data is bijvoorbeeld veel compacter opgeslagen wat een positieve invloed heeft op de seektijden van je schijven.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.