Nee hoor, niet ten koste van andere auto's. Lijkt het daarop? Ik vergelijk af en toe wat, maar blijkbaar voelen mensen zich daardoor gelijk aangesproken. Jammer is dat.
Het topic gaat over hoge kilometerstanden en of je daar bang voor moet zijn, wat voor problemen kan je tegenkomen, etc. In dat kader meld ik wat ik weet over de Prius, juist omdat daar nogal wat spookverhalen over rondgaan. Het zou veel complexer zijn en daardoor storingsgevoeliger. Ik moet nog horen wat er dan zo complex aan is. Ik hoor alleen maar verhalen van "je weet het niet", waarop ik dan weer reageer met "van andere auto's met nieuwe technieken weet je het ook niet". Noem je dat "ten koste van"?
Het jammere daaraan is dat dat helemaal niet nodig is, het product is van zichzelf al prima als ik dat zo kan beoordelen. Dat je een Renault of een Alfa Romeo erbij moet halen om te laten zien hoe superieur je prius is,
Oh, denk je dat daarom. Ik bedoelde meer aan te geven dat ik best huiverig ben voor het moment dat dit soort techniek mainstream wordt en er aan alle kanten op bezuinigd wordt om kosten te besparen, terwijl het in elkaar gezet wordt door personeel dat met een kater van het weekend de volgende staking aan het plannen is. Bij wijze van spreken, voordat iemand zich nu weer aangevallen voelt.
dat is net zo flauw als dat ik een gas c.q. rempedaal probleem erbij ga halen. Dat ga ik dus ook niet doen, Amerikanen kunnen niet rijden en die enkele auto's die er daadwerkelijk last van hadden zijn in aantal marginaal voor mijn gevoel.
Heel verstandig, want het gaspedaalprobleem is inderaad zwaar overdreven en bovendien volkomen aan de Prius voorbijgegaan. Er is geen enkele Prius teruggeroepen om zijn gaspedaal. Ik snap nog steeds niet waar die indruk toch vandaan komt. Het rempedaalprobleem was vooral een afstellingskwestie bij het model van 2010 die bij rustig afremmen onder bepaalde omstandigheden de remdruk te laag afregelde bij het overschakelen van regeneratief remmen naar mechanisch remmen. Dit gaf een zeer onveilig gevoel, maar heeft voor zover bekend geen ongelukken veroorzaakt. Je trapt de rem op zo'n moment in een reflex wat harder in => probleem opgelost. Je schrikt je wel een ongeluk, daarom is het gelukkig wel gefixed met een software-update aan het ABS-systeem. Kortom, een grote mediahype om niets.
Dan laat ik dus mijn persoonlijke mening over het ding buiten beschouwing maar dat heeft meer te maken met mijn grote voorkeur voor sportieve auto's en het rijden op het circuit.
Sportieve auto's trekken heel vaak onsportieve chauffeurs aan, is je dat wel eens opgevallen?
Maar dat een heleboel mensen bij voorbaat al een hekel hebben aan een Prius is me bekend. Dat hoef je echt niet nog eens in te wrijven. Ik heb geen hekel aan Renault, vind ze zelfs erg mooi en comfortabel rijden, maar ik heb in mijn directe omgeving teveel ellende gezien met die dingen. De bouwkwaliteit is (of was) gewoon niet goed en als dat inderdaad de laatste paar jaar verbeterd is, is dat een goede zaak. Ik hoop het voor ze, maar de toekomst zal het leren.
De horror verhalen over de laguna II mogen bekend zijn, desondanks heeft mijn vader probleems 100k weggereden met een laguna II phase I. Hij rijdt nu een laguna II phase II, in de adac pech statistieken komt deze er al heel erg goed uit (in positieve zin

). Die heeft inmiddels 30k probleemloos afgelegd.
Mijn broer had een Megane I waar na 120k de versnellingsbak van stuk ging. Kon die weggooien. Een vriend van me had een Megane II nieuw gekocht en na 3 jaar gezeik ingeruild voor een 2e hands Volvo. Een collega met een Laguna II stond meer bij de garage dan bij onze klanten, bij wijze van spreken natuurlijk. En natuurlijk spreek ik ook mensen die nooit problemen hebben, zoals mijn vader destijds met zijn Renault 25 op LPG.
Maar goed, jij *durft* dus gewoon een tweedehands Laguna te kopen, terwijl je weet dat je een bepaald risico op dure reparaties hebt. Je doet het toch omdat je het een fijne auto vindt. Ik *durf* een tweedehands Prius te kopen, terwijl ik weet dat ik een bepaald risico op dure reparaties heb. Ik doe het toch omdat ik het een fijne auto vind. Ik zie het verschil niet. Dat is de context waarin je mijn berichten moet lezen.
Ik ben ook van mening dat km's niet zo veel zeggen, kijk gewoon naar de algehele staat van de auto.
En als zometeen iemand komt vertellen dat een Megane I iedere 120.000 kilometer een nieuwe versnellingsbak nodig heeft, ga je daar toch ook tegenin?