Lastige situatie met opstellen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 13:52
Beste tweakers,

Ik zou graag een nas (atom zelfbouw) aanschaffen om mijn opslagproblemen te verhelpen (en 's nachts nog stil doorwerkt aan enkele dingen zoals downloads (ik zit hier namelijk in België met telenet, en die doen wel is rap lastig als je door de dag downloadt)). Nu heeft mijn vader voorgesteld om de prijs te delen in ruil voor een deel van de opslagruimte. Dit is een mooi aanbod en dat wou ik natuurlijk niet afslaan, maar nu moet ik gaan zien hoe ik het thuisnetwerk daarnaar kan organiseren.

Nu zit het zo in elkaar:

Telenet modem (staat in de kelder waar telenet de installatie heeft gedaan, vrij lastig maar kom)
| (POWERLINE VERBINDING)
|
|-> Telenet digicorders (voor digitale tv, moeten rechtstreeks op wan aangesloten zijn)
|
| (POWERLINE VERBINDING)
| Router 1e verdiep (DIR-615 rev.D1 - Geen DD-WRT mogelijk) ---=> LAPTOP gelijkvloers (draadloos - 802.11g)
| |=>PC Zus (verbonden met draad -100Mbit)
| |=>LAPTOP Vader (verbonden met draad - 100 Mbit, draadloos mogelijk)
|
| (POWERLINE VERBINDING)
Router 2e verdiep (WNDR3700)
|=>Mijn PC (verbonden met draad - Gigabit)
|=>Mijn MacBook Pro (verbonden met draad en/of wireless - Gigabit / 802.11n)
|=>Oude laptop die ingesteld is om enkele externe harde schijven over het netwerk te delen, deze wordt dus vervangen door het NAS)

Kleine legende: |-> = verbinding met WAN, |=> = verbinding met LAN

Het probleem is dus dat ik graag zou willen dat mijn vader gewoon via windows explorer (vanop elke pc op het netwerk) op het nas-icoontje kan klikken en zijn bestanden zo back-uppen. Ze zitten echter achter een andere router en dit zorgt hierbij dus voor problemen.

Wat ik eerst dacht te doen is gewoon een oude WRT54G die ik nog had liggen in de kelder te steken, voor de powerline-verbinding en de routers in te stellen als AP maar dat zorgt ervoor dat de digicorders onbruikbaar worden (telenet vereist een WAN IP voor interactieve functies). Een draad door het plafond en half de 1e verdieping trekken is dan ook weer geen optie.

Ook heeft telenet een limiet van 4 IP's per abbo, dus kan ik niet gewoon de routers als AP achter de modem hangen.

Dan heb ik ook op de site van DD-WRT gekeken om de firmware van de DIR-615 te upgraden om deze als wireless repeater in te zetten (zodat iedereen behalve mijn zus toegang heeft), maar de hardware revisie die wij hebben wordt nu juist niet ondersteund :X

Als er echt geen oplossing is, dan kan ik natuurlijk nog de PC van mijn pa draadloos verbinden met de WNDR (waarvan het bereik zeer zwak wordt op het gelijkvloers, wat dan weer problemen geeft met de laptop daar), maar het zou leuker zijn als we allemaal van het NAS konden gebruikmaken natuurlijk ;)

Ik hoopte dat jullie me hierbij konden helpen, want nu zit ik echt volledig vast.

Bedankt,
Cooki3s

PS: Excuses voor het slordige schema, ik wist niet goed hoe ik het netwerk moest voorstellen...

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik zou van de tweede router het router-gedeelte niet gebruiken, slechts de switch. Dan verleng je dus eigenlijk het LAN-segment van de eerste router. Dus eindigen alle hosts in hetzelfde subnet en kan iedereen dus bij de NAS.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de tweede router te vervangen door een switch.

• Cooki3s
Daar had ik ook al aan gedacht, maar gaat hij dan niet gewoon ip's van telenet uitdelen? Deze router is namelijk op het internet aangesloten door middel van een powerline-adapter, net zoals de eerst router, en voor zover ik de AP functie begrijp moet ik dan een kabel trekken van de 1e router naar de 2e router (door het halve huis en het plafond, niet echt wenselijk dus :( ). Nu, wat ik wel kan proberen is om vanaf de 1e router terug een kabel te trekken naar een powerline adapter, zodat er ook een LAN-powerline verbinding is, maar of dat verschil maakt bij de 2e router (ik veronderstel dat ik niet ergens kan instellen om alleen de LAN-powerline connectie te maken en niet de WAN?)...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cooki3s schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 15:26:
Daar had ik ook al aan gedacht, maar gaat hij dan niet gewoon ip's van telenet uitdelen?
Niet als je 'm verbindt met één van je LAN poorten van je eerste router (kan gewoon via de poweline adapters).
Beschouw het ding als een switch met wireless AP ingebouwd.

Ff snel geVisio'ed:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OQ4eQAoIQhQIKYJ4pZneNQ4A/thumb.png

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 18-09-2010 15:43 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cooki3s
Bedankt voor je reply.

Ik heb de WNDR ingesteld als AP, en nu werkt het zoals ik het wil...soms toch. Als ik de macbook wired aansluit, dan kan ik perfect verbinding maken met de DIR-615, maar maak ik dan weer wireless verbinding (met de WNDR) dan krijg ik een WAN IP... Waarschijnlijk doordat de router 2 verschillende powerline signalen te verwerken krijgt en het dus een beetje hit-and-miss is, maar hiervan ben ik niet zeker; iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Andere beveiligingssleutels instellen tussen de Powerline-adapters die niets met elkaar te maken mogen hebben?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:43
als je je nas nu een telenet ip adres geeft, dan kan elke pc hem vinden toch?je switch / router / modem zorgt er wel voor de de uiteindelijke route niet via internet verloopt, en dus nog wel gewoon binnenshuis blijft, en snel genoeg is?
het probleem is anders dat je verschillende locale netwerken hebt, die elkaar dus niet vinden. ( er is geen route ingesteld) dat kun je wle oplossen door vpn verbindingen op te zetten, maar dat is natuurlijk niet echt een makkelijke
oplossing.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cooki3s schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:39:
Waarschijnlijk doordat de router 2 verschillende powerline signalen te verwerken krijgt en het dus een beetje hit-and-miss is, maar hiervan ben ik niet zeker; iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?
Je kan die powerline dingen toch ook fixed IP's geven, of niet? anders moet je ze inderdaad van een aparte key voorzien zodat ze alleen met elkaar kunnen praten (en daarmee een powerline bridge vormen tussen je twee routers).
engelbertus schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:55:
als je je nas nu een telenet ip adres geeft, dan kan elke pc hem vinden toch?je switch / router / modem zorgt er wel voor de de uiteindelijke route niet via internet verloopt, en dus nog wel gewoon binnenshuis blijft, en snel genoeg is?
Errrr.... nee. Extern IP = NAT routing en voor HTK routers is dat een no-go.
Naast het feit dat je een NAS niet naar de buitenwereld wilt ontsluiten.

[ Voor 48% gewijzigd door alt-92 op 18-09-2010 18:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Cooki3s
Straks even de drivers van de powerline adapters downloaden, eens zien of ik daarmee dan de problemen kan oplossen... Ik vrees er wel een beetje voor want het zijn low-end modelletjes van telenet zelf (topcom powerlan 200). Nu eerst even genieten van wat vlees op de bbq :p

Edit:
De drivers gedownload, en 2 verschillende lan-netwerken ingesteld. Bijna alles werkt nu goed, alleen is mijn downloadsnelheid wel gedaald naar 5mbps (van 17), terwijl ik juist dacht dat de snelheid hierdoor misschien ging verbeteren (de 2e powerline als versterker voor het signaal helemaal tot de 2e verdieping te krijgen). Tijd om de kabels eens te testen, anders zal ik moeten investeren in nieuwe adapters :/ .

Edit2:

De kabels zijn het dus zeker niet, als ik de kabel die van de DIR naar de powerline plug loop in een pc steek, dan krijg ik 14mbps, de normale snelheid dus ongeveer. Boven komt er echter maar 6 meer uit, terwijl er vroeger toch minstens 12+ uitkwam. Ook kan ik, terwijl dat de powerline plug die aan de router vast hangt het 2e powerline netwerkt uitzendt, niet meer verbinden met het oorsponkelijke powerline netwerk |:( .Dat wordt dus nog even proberen met verschillende adapters (hetzelfde model) en stopcontacten.

Edit 3:
Mijn oude WRT54GS ingesteld met DD-WRT zodat 1 poort als WAN-switch dient, en vervolgens deze in de kelder gezet en van daaruit 2 powerline connecties gemaakt (met de andere routers als AP). Hierdoor kreeg ik echter slecht een zeer magere 1 mbit internet, dus heb ik gewoon besloten om het voorlopig even op te geven. Het lijkt er echt op dat de powerline-verbindingen elkaar gewoon constant hinderen ofzo :s

[ Voor 84% gewijzigd door Cooki3s op 19-09-2010 16:17 ]

Pagina: 1