Dolby Pro Logic 2 vragen

Pagina: 1
Acties:

• SOCO_cola
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
@mods wanneer het niet toegestaan is om dit topic op te starten, willen jullie dan dit bericht verplaatsen naar een topic tnx! weet namelijk niet precies waar dit onder valt.

Thuis een Samsung HT-THQ22 met dolby pro logic 2 5.1 set. Op dit moment komt er geluid uit alle boxen. Ik heb een Playstation 3 en een Ziggo Samsung decoder (niet HD).Ik heb zo een rood witte tulp kabel vanuit mijn TV lopen naar mijn Cinema set. Helaas geen optische kabel omdat hier geen ingang in zit met mijn cinema set.

Mijn vraag luidt nu. Is de cinema set leidend qua output? DPII staat ingeschakeld maar regelt mijn set uit welke boxen komt? of bepaald mijn playstation 3/TV/Ziggo decoder dit?

Op dit moment werkt het, en klinkt het fantastisch, maar ben benieuwd of er meer uit te halen is

[ Voor 6% gewijzigd door SOCO_cola op 17-09-2010 20:59 ]

Nintendo SWITCH! FTW

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Je Samsung HT-THQ22 laat horen wat er vanaf de bron binnen komt. En aangezien je alleen stereo RCA hebt is de input altijd 2.0 stereo en niets meer. En aangezien je dus Dolby Pro Logic II hebt ingeschakeld wordt er in de Samsung HT-THQ22 van 2.0 een upmix gemaakt naar 5.1 "surround". Dus in principe is de input naar de Samsung HT-THQ22 leading, maar doordat je de Samsung HT-THQ22 Pro Logic II uit laat voeren is de Samsung HT-THQ22 weer leidend. Het is maar net hoe je alles instelt.

En nee, er is niet meer uit te halen aangezien je met de huidige manier van aansluiten - via RCA - maximaal 2.0 stereo hebt als input.

Normaliter bepaald overigens de audio track welk geluid er uit welke speaker komt. Als je bijvoorbeeld een DVD kijkt met DTS dan bepaald de DTS Track welk geluid er uit de speakers komt. En dus niet de home cinema set of de TV. Althans (als voorbeeld): de DVD wordt gelezen door de DVD-speler en de DVD speler geeft weer door aan de receiver uit welke speakers welk geluid moet komen. Maar dat is dus met dingen als DTS en Dolby Digital-tracks waar vast staat uit welke speaker het geluid moet komen. Als je bijvoorbeeld Dolby 2.0 (stereo) hebt en je laat je receiver dus er 5.1 van maken is de receive weer leading.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 17-09-2010 21:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SOCO_cola
Ok maar ik kan dus achterop mijn set alleen maar die 2 input plugs van RCA vinden... hoe kan dat dan dat ze hem wel als 5.1 verkopen qua boxen en er dolby pro logic 2 "firm ware" op de cinema set zit?

Er zit namelijk alleen maar een HDMI Output op de achterkant

[ Voor 13% gewijzigd door SOCO_cola op 17-09-2010 21:08 ]

Nintendo SWITCH! FTW

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De Samsung HT-THQ22 wordt toch geleverd met vijf speakers en een subwoofer? Dus dan is het een 5.1 set. Of de set ingangen heeft om andere apparatuur op aan te sluiten heeft verder niets te maken of het als 5.1 set verkocht mag worden. En die Dolby Pro Logic (wat alles is behalve firmware) is dus om de stereo om te zetten naar een soort van 5.1. En aangezien je alleen stereo in kan voeren door middel van de RCA heb je dit soort software nodig.

Dat is het nadeel van die kant-en-klare (goedkope) setjes. Als je een duudere set had gekocht had je wellicht wel gewoon S/PDIF in gehad en had je gewoon met optisch kunnen werken.

Maar voor jou maakt het nu helemaal niets uit of je het geluid via de TV laat lopen of de Samsung HT-THQ22 direct op bijvoorbeeld de PS3 aan sluit.

• SOCO_cola
Ok nou dan weet ik dat ook weer, heb hem zelf ook niet gekocht was een cadeau, en moet zeggen dat ik er ook dik tevreden mee ben, tuurlijk het kan altijd beter ;). Het punt dat het als 5.1 verkocht wordt maar eigenlijk de 2.0 geupscaled wordt naar 5.1 wist ik simpelweg niet.

Tis jammer want bijvoorbeeld bij Gran Turismo 5 (en waarschijnlijk vele andere games) zal ik dus niet de optie hebben dat wanneer er 1 auto van linksachter mij voorbij komt dat ik hem ook echt daadwerkelijk linksachter naar linksvoor over mijn audio set gaat. Dus als ik het goed begrijp is het gewoon stereo geluid over 5 boxen?

Nintendo SWITCH! FTW

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
dolby pro logic is volgens mij een techniek waarbij ze de geluidssporen voor de surround speakers hebben ïngepakt"in het stereo geluid, en als er dus een dvd met dolby pro logic geluid wordt afgespeeld wordt dit ook zo uitgevoerd naar je receiver of tv. (via scart bijvoorbeeld)

de receiver of tv kunnen volgens mij niet detecteren dat de rbon dolby prologic uistuurt.
hij kan het alleen door de "decoder" laten gaan, en die kun ej vaak op verschillende standen zetten. de decodere doet een bewerking en aan de hand daarvan bepaalt die wat er dan uit de surround speakers komt.

of het er dan zo uitkomt als het is opgenomen is maar de vraag.

ook is de vraag dat als je geluid via de tv naar de receiver gaat, of er dan nog wel de surround geluiden mee worden gestuurd nar de receiver, of dat die gewoon niet door de tv heen komen.

de subwoofer krijgt volgens mij altijd "slechts" de lage tonen naar zich toe gestuurd die in de nomale links en echts kanalen zitten ( al of niet met de surround lage geluiden) daarom wordt het ook 5.1 genoemd. er zijn 5 kanalen maar je kunt ook kiezen voor versterking van de lage geluiden door de subwoofer.
de lage tonen hoeven nl niet pere uit een richting te komen omdat ze toch moeilijk te positioneren zijn.

pas wanneer er echt een spoor is opgenomen voor elke speaker, ( en dus ook een kanaal is voor de lage tonen appart) zoals bij dolby digital is pas expliciet duidelijk wat er uit welke speaker gaat komen.
de digitale signalen bij dolby digital kunnen niet in het normale stereo snoertje worden meegestuurd en gaan via optisch of coaxiaal kabeltje (TOslinksignaal) (of hdmi) omdat er meer bandbreeedte nodig is etc.

de nog nieuwe formaten zijn alleen meer kanalen die moeten worden doorgegeven met misschien een hogere bitrate etc. waarvoor theoretich alleen meer bandbreedte nodig is.

of je die formaten kunt afspelen hangt ervanaf of ze door al je apparaten worden ondersteund, en hoe ze weer worden doorgestuurd.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nee, het is wel een 5.1 set. Zo te zien zit er een DVD-speler in/bij. En als je daar een DVD in doet met een Dolby Digital of DTS track dan heb je gewoon echt 5.1 geluid. Dus geen Dolby Pro Logic II. Alleen om externe apparaten aan te sluiten mis je gewoon de aansluitingen.

Stereo geluid over vijf speakers is trouwens meerkanaals stereo. Dolby Pro Logic is een stukje software wat het inkomende 2.0 signaal "omvormt" tot 5.1. Je zal met Dolby Pro Logic inderdaad nooit echt effecten van achter kirjgen aangezien die niet in het inkomende 2.0 signaal zitten. Er wordt geprobeerd een soort surround te maken, maar wat er niet is kan ook niet gemaakt worden. Zie ook Dolby Pro Logic.

• SOCO_cola
ok erg onduidelijk allemaal, feit is dat mijn set niet de juiste input heeft dan krijg ik eenmaal beter geluid, het wordt dus beperkt door de RCA kabel/input.

Kan ik wel een kastje kopen (zonder blue ray en dvd speler (heb al ps3)) die uiteindelijk wel optische input heeft waarbij ik de speakerset vol benut?

(had trouwens precies dezelfde vraag Openingspost bij een grote plasma discounter gevraagd moet zeggen dat ze het erg onduidelijk uitlegde, en ik kreeg het idee dat ze het ook niet helemaal wisten)

Nintendo SWITCH! FTW

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
SOCO_cola schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:32:
Kan ik wel een kastje kopen (zonder blue ray en dvd speler (heb al ps3)) die uiteindelijk wel optische input heeft waarbij ik de speakerset vol benut?
Met een A/V Receiver zou 't wel moeten willen, moet je alleen even kijken hoe je zit met subwoofer, of deze actief of passief is.
(had trouwens precies dezelfde vraag Openingspost bij een grote plasma discounter gevraagd moet zeggen dat ze het erg onduidelijk uitlegde, en ik kreeg het idee dat ze het ook niet helemaal wisten)
Kan misschien ook komen door je onduidelijke vraagstelling/input ;)

• engelbertus
bij pro logic is er wel degelijk meer dan slechts links en rechts, het zit alleen gecodeerd in de links en rechts kanalen.
gewoon stereo kan alleen gewoon stereo blijven . ik kan me oorstellen dat er dan links achter en links voor exact hetzelfde uit de speakers komt, en de tonen rond de frequentie van stemmen uit de center speaker.
de .1 voegt slechst versterking van d lage tonen toe. de signalen komen binnen via een gewoon stereo kabeltje ( rood wit tulp, of normale interlink)

heb je een externe dvd speler die een dvd afspeelt met dolby prologic geluid heeft dat zelf niet eens door. die geeft gewoon een signaal op links en rechts, waar die surround info in verpakt zit, zonder dat hij dat weet.
heeft de dvd speler echter aansluitingen voor speakers, dan moet ie ze wel zelf decoderen.

de digitale formaten kun je dus niet over een stereokabeltje uitvoeren, die moeten via een digitaal kabeltje.
die komt dan bijvoorbeeld via hdmi binnen op de tv.
die kan dat dan niet meer verder sturen naar een receiver via de normale stereo aansluiting, maar nog wl via een optische uitgang. ( optisch heeft meer bandbreedte en is electronisch gescheiden tov coaxiaal, dat heeft en lagere bandbreedte em is bied geen electronische scheiding. maar beide zijn een TOSlink signaal ( er g an dezelfde enen en nullen door de kabeltjes)

heb je een dvd speler die wel 5.1 dolby digiital aan kan, dan moet die het naar de speakers uitvoeren, of je moet elk kanaal appart naar de receiver sturen, dus met 5 kabeltjes naar de receiver. elk kanaal wordt dan appart, gedecodeerd en analoog naar de receiver gestuurd.

verder kun je op veel apparaten instellen hoe het geluid moet worden doorgegeven. daar heb ik echter geen verstand van. je kunt vaak kiezen tussen verschillende samplingrates, of er dolby prologic moet worden verstuurd, of uncompressed, of pcm.. maar die termen zeggen me allemaal niet erg veel....

• engelbertus
Nielson schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:38:
[...]
Met een A/V Receiver zou 't wel moeten willen, moet je alleen even kijken hoe je zit met subwoofer, of deze actief of passief is.
[...]
met een gemiddelde AV receiver kun je toch beide wel aansluiten, qua subwoofer?
mijn subwoofer heeft tenminste speakerklemmen en een ingang voor ansluiting op de pre-out van de receiver....

of ben ik verwend met een denon receiver, en heeft een gemiddelde receiver slechts 1 van beide?

ik gebruik de pre-out van de receiver omdat dat wat makkelijker aansluit, als je toch een actieve sub hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 17-09-2010 21:51 ]

• SOCO_cola
Nielson schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:38:
Ja ongetwijfeld hehehe, lastig onderwerp dit, ook gezien de reacties! anyway punt is duidelijk, haal er nou eenmaal het maximale rendement uit op dit moment, wil ik beter haal ik een ander kastje. Ben al blij dat er uit alle 5 de speakers geluid komt, en gezien mijn vierkante woonkamer klinkt het wel erg warm! De speakers zien er ook heel mooi uit staan op mooie zilveren statieven.

tnx voor alle reacties

Nintendo SWITCH! FTW

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

engelbertus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:47:
[...]Met een gemiddelde AV receiver kun je toch beide wel aansluiten, qua subwoofer?
mijn subwoofer heeft tenminste speakerklemmen en een ingang voor ansluiting op de pre-out van de receiver....

of ben ik verwend met een denon receiver, en heeft een gemiddelde receiver slechts 1 van beide?

ik gebruik de pre-out van de receiver omdat dat wat makkelijker aansluit, als je toch een actieve sub hebt.
Bij de meeste van dit soort kant-en-klare setjes is de subwoofer dus passief en krijgt dus zijn vermogen van de versterker. Net als de speakers aangesloten op een normale versterker. Echter hebben veel kant-en-klare sets een aparte dedicated uitgang voor een subwoofer, en dat hebben de meeste receivers/versterkers niet. Je kan wel een passieve subwoofer aansluiten op een receiver, maar dan moet je een front speaker vanaf de subwoofer weer doorlussen vanaf de high-level in- en outputs. En die high-level aansluitingen zitten dan veelal weer niet op subwoofers die bij dit soort kant-en-klare sets worden geleverd. Dus met je Denon kan je wel een passieve subwoofer aansluiten, maar alleen eentje die dus beschikt over high-level inputs. Je kan niet zomaar een speakerterminal pakken om daar een passieve subwoofer op aan te sluiten.

• engelbertus
ok.. en die ik heb heeft naast die tulpstekker voor de pre-out, 4 paar klemmen voor speakerkabel..
Wat zou ik daar dan op kunnen aansluiten?

nou ja dan zal ik inderdaad wel verwend zijn dat de denon zowel passief als actieve subwoofer kan aansluiten, en dat mijn subwoofer ook zowel actief als passief kan worden aangesloten.
of is die in beide gevallen actief, maar krijgt ie alleen het signaal op een andere manier binnen?

op de ene de receiver en op de andere een linker of rechter front speaker?

dan zit er een hoog/laag filter in de passieve speaker, die het laag zelf afspeelt en het hoog doorgeeft aan een frontspeaker?

het is trouwens een sony SA W10

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik vraag me serieus af welke receiver je hebt, want een receiver/versterker als een Denon heeft geen aparte terminal voor een passieve subwoofer. Dat is namelijk echt een kenmerk voor kant en klare setjes van merken als LG, Sony, Samsung en ga zo maar verder.
En elke fatsoenlijke subwoofer die je koopt kan je zowel passief als actief aansluiten, dus het is niet dat jij een goed exemplaar hebt. Nee, de subwoofers die bij die kant-en-klare setjes zitten zijn negen van de tien keer gewoon slecht en met minimale aansluitingen.

En de "klemmen" voor speakerkabel zijn de high-level in- en outputs. Als je dus een passieve subwoofer hebt met high-level inputs dan moet je je subwoofer tussen een speaker zetten. Dus receiver - subwoofer - speaker. Op die manier lus je dus één van de speakers door vanaf de subwoofer. De subwoofer zal zelf de lage tonen dan uit het signaal halen.

En een subwoofer is alleen actief als je de interne versterker van de subwoofer gebruikt. Zodra jij een actieve subwoofer (dus met interne versterker) aan sluit via de high-level ingangen dan krijgt deze zijn vermogen van de receiver en is deze niet meer actief. Een actieve subwoofer krijgt zijn vermogen als het ware van de interne versterker (die gewoon door de 230 V gevoed wordt) en zijn signaal krijg de subwoofer via de RCA/Cinch verbinding met de receiver.

Maar dat heb ik in principe net ook allemaal al gezegd. En anders staat er in de manual van de subwoofer ook waar de high-level inputs voor zijn. Volgens mij gaat het fout bij dat je denkt dat de "speakerklemmen" op de subwoofer gewoon zijn om deze één op één met de receiver te verbinden en meer niet. Maar dat is dus niet waar, althans maar voor de helft. Want je moet dus doorlussen vanaf de receiver naar een speaker.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 18-09-2010 00:13 ]

• engelbertus
ok. op de subwoofer die ik heb kan ik dus zowel links als rechts aansluiten als ik het passief zou doen.
dan mis ik niet de helft van het laag.
de denon avr 2307 heeft idd geen apparte "speaker" aansluiting voor de subwoofer, maar ik zou hem wel op een andere zone kunnen aansluiten o zoals je zei tussen de speakers en de versterker in.
Pagina: 1