Toon posts:

LED Nightrider ( looplicht ) licht maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Ik ben de laatste tijd bezig met het experimenteren met schakelingen met ledjes, ik kan ze nu al aardig aansluiten, maar heb verder nog niet veel (wel wat dus) verstand van schakelingen.
Nu wil ik dus een Nightrider style (dat heet een looplicht toch?) licht maken met 20 ledjes op een rij.
Ik wil dit gaan voeden met een 12volt accu en wil ook graag een regelbare snelheid hebben voor het heen en weer gaan van de ledjes. Programmeren is voor mij nog geen optie, omdat ik daar nog (lang) niet voldoende kennis voor heb.

Als er iemand mij kan helpen in de vorm van een schema maken, met (korte) uitleg over wat voor componenten er in zitten, zou ik daar erg dankbaar mee zijn.

BTW: ik heb al gezocht naar een schema op google en hier op tweakers, maar heb nog niets (bruikbaars) kunnen vinden

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niets gevonden? Da's waarschijnlijk omdat de serie Knight Rider heet, daar zijn genoeg resultaten van te vinden. Ik zou zeggen: kies een schema en sla aan 't bouwen! We zijn er niet om je de schema's voor te kauwen; mocht je echter specifieke vragen hebben over wat je wil bouwen staat het je natuurlijk vrij om het hier te vragen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sprite_tm op 17-09-2010 20:47 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
ben wel benieuwd of e.e.a. zonder programmeerwerk gedaan kan worden. de knightrider looplichtjes gana volgens mij niet allemaal na elkaar branden, maar doven langzaam uit, ik betwijfel het dan ook of dat leds zijn, of gewone lampes achter rood doorzichtig plastic...

met wat weerstanden en diodes potmeters en transistors kun je al leuke dingen ken, maar een chipje programeren is denk ik evel simpeler dan een hele schakeling om het knightriderlichtje goed na te maken, met variabele snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het ding heet ook een kitt scanner

http://www.google.com/sea...pbx=1&fp=207a1c3c62b92b94

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij bestaan deze dingen kant en klaar in de vorm van Velleman kitjes

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

Ja er zijn velleman kitjes daarvan maar die hebben geen 20 ledjes zoals mcmarten vraagt!

Edit: ik heb dat velleman kitje ook. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een aantal 4017's aan mekaar geknoopt in combi met een 555 moet voldoende zijn^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

engelbertus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:53:
ben wel benieuwd of e.e.a. zonder programmeerwerk gedaan kan worden. de knightrider looplichtjes gana volgens mij niet allemaal na elkaar branden, maar doven langzaam uit, ik betwijfel het dan ook of dat leds zijn, of gewone lampes achter rood doorzichtig plastic...
Ach, ook dat is prima te doen. Ik heb een jaartje geleden nog een knightrider looplichtje gemaakt met fading. Redelijk overpowered hardware gebruikt, een arduino bordje en faden door zelf pwm te emuleren :+
(de arduino kit heeft standaard maar een handvol analoge/pwm poorten, als je er meer wil moet je het zelf moduleren)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:58
engelbertus schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:53:

met wat weerstanden en diodes potmeters en transistors kun je al leuke dingen ken, maar een chipje programeren is denk ik evel simpeler dan een hele schakeling om het knightriderlichtje goed na te maken, met variabele snelheid.
Paar condendensatortjes er bij en het uitdoven is ook wel te maken. Meteen een leuke oefening om uit te rekenen hoe groot de condensator moet zijn om in een bepaalde tijd uit te doven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 21:53
Ik heb net een stoplicht gemaakt met een NE555 en een 4017.

Een looplicht met LED's of gewone lampjes kan je vinden op: http://clarkson-uk.com/555-timer/projects/k-rider.html. Zonder programmeren..

Google is je vriend in deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:50:
[...]
Ach, ook dat is prima te doen. Ik heb een jaartje geleden nog een knightrider looplichtje gemaakt met fading. Redelijk overpowered hardware gebruikt, een arduino bordje en faden door zelf pwm te emuleren :+
(de arduino kit heeft standaard maar een handvol analoge/pwm poorten, als je er meer wil moet je het zelf moduleren)
En dan wegmoduleren naar B :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:45:
[...]

WTF, de jeugd van tegenwoordig denkt ook overal een computer voor nodig te hebben. 8)7

Zoiets is prima zonder programmeerwerk in elkaar te klussen hoor, ook het effect van een gloeilamp is met wat simpele elektronica wel na te bootsen.
volgens mij maak je dan wel gebruik van ic's.. en dat zijn al een soort computers, die je programmeert dmv je overige componenten. een processor is ten slotte slechts een verzameling transistors...

daarom zei ik ook.. dat j emet wat onderdelen almakkelijk behoorlijk in de richting kunt komen.. maar dat met een ic of programmatje wel makkelijker kan, als het doel alleen is een looplampje te hebben aan het eind, en dat is dan ook niet echt moeilijk..

het uitdoven van leds kan misschien nagebootst worden, maar ik heb nog nooit een led minder fel zien branden.. die zijn bijvoorbeeld niet dimbaar en voor de rest behoorlijk aan OF uit.

en als je het dan ook nog met 20 ledjes wilt, en met variabele snelheid wordt het met alleen wat componentjes al snel zeker veel ingewikkelder dan er een programmatje tegenaan te gooien volgens mij..

-zegt hij die nog nooit iets van electronica heeft gesoldeerd -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

engelbertus schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:13:
het uitdoven van leds kan misschien nagebootst worden, maar ik heb nog nooit een led minder fel zien branden.. die zijn bijvoorbeeld niet dimbaar en voor de rest behoorlijk aan OF uit.
Leds zijn prima te dimmen. Alleen niet door aanpassing van het voltage. Als je leds wil dimmen moet je gewoon de frequentie aanpassen. Geef met een frequentie van 100Hz maar eens 50% van de tijd stroom, opeens zie je het ledje een stuk minder fel branden ;)

Zie voor meer informatie ook: Wikipedia: Pulse-width modulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:58
Wolfboy schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 05:01:
[...]
Leds zijn prima te dimmen. Alleen niet door aanpassing van het voltage. Als je leds wil dimmen moet je gewoon de frequentie aanpassen. Geef met een frequentie van 100Hz maar eens 50% van de tijd stroom, opeens zie je het ledje een stuk minder fel branden ;)

Zie voor meer informatie ook: Wikipedia: Pulse-width modulation
Leds dimmen met PWM is weliswaar de meest controleerbare manier van uitdoven (vooral als je de PWM-fequentie via een microcontroller aanstuurt), maar dat betekend niet dat het zonder PWM niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Invisible_man schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 07:35:
[...]

Leds dimmen met PWM is weliswaar de meest controleerbare manier van uitdoven (vooral als je de PWM-fequentie via een microcontroller aanstuurt), maar dat betekend niet dat het zonder PWM niet mogelijk is.
Dat klopt, met een elko is het ook mogelijk. Het probleem daarvan is alleen dat het een totaal niet lineaire lijn is bij ledjes. Het zal dus van fel branden heel snel naar uit gaan.

Of doel je op de astabiele multivibrator oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb er vroeger eens 1 gemaakt op SMD formaat, elke uitgang een tor, met een condensator en wat weerstandjes. Prima effect hoor:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/usericons/46872/knight2.gif
Enig nadeel is natuurlijk dat het beperkt bruikbaar is bij grotere vermogens. Maar ach, een led...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-10 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@_ferry_
Hij klopt niet, de echte knightrider ging langzaam aan het uiteinde, en snel in het midden (90 graden verschoven 1/2 sinus per richting) Maar om de TS daar nou mee op te zadelen... Dan moet je met een spanningsgestuurde klok, sinus generator, e.d. gaan werken en wordt het ineens wel een stuk ingewikkelder...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
deepbass909 schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:58:
@_ferry_
Hij klopt niet, de echte knightrider ging langzaam aan het uiteinde, en snel in het midden (90 graden verschoven 1/2 sinus per richting) Maar om de TS daar nou mee op te zadelen... Dan moet je met een spanningsgestuurde klok, sinus generator, e.d. gaan werken en wordt het ineens wel een stuk ingewikkelder...
Dat is ook te bereiken door de LED's aan het uiteinde dichter bij elkaar te zetten dan in het midden :)

• engelbertus
bij de knightrider was het juist in de midden feller, dus dan verwacht ik daar meer lampjes.

denk toch dat de originele niet met ledjes werkte....

en hem dan werk je dus ook met leds, die op AC werken. hoe doe je het dan met de ledjes op DC?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
engelbertus schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:37:
bij de knightrider was het juist in de midden feller, dus dan verwacht ik daar meer lampjes.
Dat kan ik hier niet uit afleiden: YouTube: Custom Knight rider intro 1 - Classic
Ook niet dat-ie in het midden sneller gaat trouwens.

Wel enorm jeugdsentiment trouwens, zo'n filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 97% gewijzigd door Sprite_tm op 24-09-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik ben naar aanleiding van een aantal reacties toch nog eens aan het zoeken gegaan, waar ik dit schema vond:
http://picprojects.org.uk...aser/ledchaser16f84aS.pdf
Nu heb ik daar 2 vragen over;
- Zal dit het effect geven wat ik zoek?
- Als ik het ga maken, dan is het bovenste minischemaatje het voedings gedeelte toch?
Dus dat dan de pijltjes omhoog van 5 volt aan elkaar moeten?

Bvd,
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Ja, als je de PIC16F84A weet te programmeren zal je dit kunnen maken.
En ja.

Trouwens lijkt het erop dat de ledjes aan de zijkant langer aan staan dan de middelste. Niet sneller lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet plug and play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
In het originele artikel zie je onderaan een alinea "firmware". Daar vind je "HEX file ready to program into the PIC". Dit is de software die je in de PIC moet programmeren.

Hiervoor heb je een PIC programmer nodig. Die kan je kopen of zelf maken.
Sommige winkels programmeren de PIC ook voor jou, tegen een meerprijs.

Afgelopen week kwam ik nog een ander ontwerp tegen:
The Expandable Larson Scanner!
Die kan je ook kopen in Kitt vorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Projectje welke ik ooit tegen kwam met PWM modulatie voor de fading.
http://www.endtas.com/rob...News&file=article&sid=164
Filmpje en sourcecode kan je rechts op die pagina vinden.

Heel vroeger heb ik nog eens rondom een 4017 wat exemplaren gebouwd en werkte prima maar voor 6 LED's

Ik heb er onlangs weer 1 gemaakt op basis van een 7493 en een 74159 met 9 LED's:

Afbeeldingslocatie: http://www.macdebaanbrekers.nl/ftp/knight.gif

http://www.debaanbrekers.com/ftp/final.wmv

In action:
YouTube: RC-Junkies 5-jarig bestaan #5
YouTube: RC-Junkies 5-jarig bestaan #4

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

@mcmartin
Pic is niet plug and play, dat bedoel je toch?

Die zijn leeg en kunnen niks als je die binnen krijgt van de winkel, zul je een code moeten uploaden via een programmer.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 17-10-2010 13:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Net als een Atmega (bekend van Arduino, zie arduino topic) of een MSP430

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 17-10-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 06:57

Petuhr

FreeBSD

Ooit heb ik er ook een gebouwd, naar een elektuur ding, 16 leds. Op basis van de 4xxx serie IC's.
Helaas heb ik het schema niet meer, en is de print half vergaan omdat de spoortjes zo verdomde smal waren.

Als iemand dat schema nog heeft, graag :) online kan ik hem nml niet vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een 74193 en een 74154 of 74159 kom je een heel eind voor een 16 led versie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1