Fancontroller maken voor test's

Pagina: 1
Acties:

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb een servertje gebouwd in een aopen kastje met een 300W FSP voeding. Allemaal prima, maar de voeding is enigzins hoorbaar. Nu zit daar een 92MM fan in en die wil ik gaan vervangen door eentje die stiller is. Ik heb een viertal fannetjes gekocht die pretenderen stil te zijn. Te weten:Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cvrgb11QaUUd6LkDWbshExOH/full.jpg

Voordat ik de voeding ga openslopen en de fan daadwerkelijk vervangen wil ik de fannetjes allemaal even testen met een traploze spanning van zeg 5 tot 12 Volt. Hiervoor wil ik even een quick and dirty fancontrollertje in elkaar solderen. Ik dacht aan gewoon een potmetertje in serie, maar al googlend kom ik tegen dat ik een "spanningsdeler" moet maken. Ik heb een paar 10K potentiometers in huis en een hele zooi weerstanden. Kan iemand voor mij een schemaatje vinden hoe ik een en ander moet solderen? en welke waardes ik nodig heb? Want ik kom er via google niet uit en wellicht heeft iemand hier die kennis in pacht.

Het idee is:

Klein experimenteerprintje met dus de spanningregeling en een kroonsteentje om een multimeter aan te hangen om de afgeregelde spanning te zien en daarnaast een 3-pins header om de fan op aan te sluiten. Als voeding wordt een 12V accu gebruikt.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:39
Als je via een potmeter je fans gaat voeden, dan gaat die spanning flink inzakken: door een 10K-weerstand komt nooit voldoende stroom voor een fannetje. Je kunt wel de spanning van een spanningsdeler gebruiken als referentie, en zo met een op-amp wat regelen.

Misschien heb je nog een transistor liggen, met een gewone transistor en een potmeter kom je waarschijnlijk ook al een heel eind.

Als je dat niet hebt, kun je misschien diodes in serie zetten, per diode gaat er ongeveer 0,7 volt van je 12 volt af :>
hier: http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=276
... voor maar 2 cent, en anders bij je favoriete electronicaboer :P

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:35

neliss

h00t h00t!

Potmeter in serie zal prima werken, maar 10k is zoals pruimenvlaai al zegt wat groot.
Als je bijvoorbeeld ervan uit gaat dat je fan op 0.15A draait, wil je de serieweerstand varieren tussen 0 ohm en (12V-5V)/0.15A = pakweg 50 ohm.
Als je 10k bereik hebt moet je dus microscopisch kunnen draaien.
Daarbij komt dat deze 0.15A*7V=1W moet dissiperen, dat is voor een standaard potmeter teveel.

Als je het netjes wilt doen moet je inderdaad aan een transistorschakeling gaan denken, of iets als dit.
Weet wel dat je dan altijd lager uitkomt qua uitgangsspanning dan wat je erin stopt.