[iMac G3] OS 9.2 wil niet installeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopestuff
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:50
beste tweakers,

ik heb een probleem met een pas aangeschafte imac g3 (die vooral als mp3 pc gebruikt gaat worden)
toen ik hem aanschafte stond er mac osx 10.2 op, alleen heb ik vernomen dat je dan de firmware van je imac moet updaten (anders heb je kans dat je beeld wegvalt en niet meer terug komt)
en nee de nieuwste firmware staat er nog niet op

maar nu moet je de firmware updaten in os 9.1/9.2
dus ik een cdtje met os 9.2 genomen en wil hem instaleren...
de cd start netjes op en alles, alleen als ik naar het instaleren ervan ga dan ziet hij geen schijf/partitie waar hij hem kan/wilt instaleren :(
hoe kan ik dit oplossen??
ik heb al vanalles geprobeerd...
een vers geformateerde FAT32 schijf (in osx 10.2 lukte het me niet)
een vers gepartitioneerde, nog niet geformateerde schijf (dus zonder bestands format)
een verse hardeschijf...

kan iemand mij helpen, want ik ben hier zoizo niet zo handig mee (is mijn eerste mac :D )

groetjes, en jullie moeite word zeer gewaardeerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopestuff
doelde je op dat je ervoor eerst 9.1 geinstaleerd moet hebben?
ik dacht dat de cd die ik had voor een clean install was...
hmmm ik hoop dan dat ik die ergens kan vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:35
Ik heb evt. nog wel een schijf liggen die origneel uit een iMac G3 komt. Hier staat 9.1 op geinstalleerd. Geen idee of je er iets aan hebt maar anders mag je die wel lenen/overnemen. Voor de installatie CD's van 9.1 moet je even langs een bepaalde zweedse baai surfen, daar kun je die halen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
fat 32 werkt niet in op een mac als systeemschijf. ik denk dat hij hem dan zo niet eens ziet met 9.1

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopestuff
hoe moet ik dan het schijfformat "aanbieden" ??
ben nu bezig met een os 9 instalatie cd te "regelen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 19:12
Ik heb het net even voor je uitgezocht m.b.v. mijn PowerBook G3 en een OS 9 installatie-cd. Als je van de cd bent opgestart, moet je, in het venster wat als het goed is openstaat, de map 'Hulpprogramma's' (of een vergelijkbare Engelse naam) openen. In die map staat een programma, 'Schijfinstallatie'. Als je dit programma opent, dan zie je als het goed is je installatie-cd en je harde schijf in het lijstje staan. Vervolgens klik je op de knop 'Initialiseer...'. Na het initialiseren kan de installer je schijf wel gewoon zien en gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopestuff
rick je bent echt fantastisch!!!!
bedankt voor de moeite, en nu ben ik hem dus aan het instaleren met de mac os 9.2.1 instal disk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 19:12
Graag gedaan :) Komt dat oude spul toch nog van pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopestuff
hey mensen, het werkt allemaal dus toppie (begin mac al een beetje door te krijgen :) )
heb er inmiddels OSX 10.4 op staan en een andere hardeschijf erin (250 GB)
nu herkent hij standaard tot max 128gb, maar met een bepaald programmatje daaromheen gewerkt
alleen nu waren de partities al gemaakt en heb ik ruime 100gig aan ongepartitioneerde ruimte (die ik graag toevoeg)
alleen ik kan geen programma vinden die het toelaat in osx zelf de partitie formaat aan te laten passen (zoals windows partitionmagic) dit mede omdat het ook dus de OS schijf is...
iemand een idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je zou eens naar Disk Utility ( in /Applications/Utilities/ ) kunnen kijken. Let wel, er kan data verloren gaan, zeker aangezien je een hack hebt toegepast om de volledige disk te kunnen gebruiken. Zorg dus dat je een backup hebt ;) Wellicht is het verstandiger je huidige partitie te verkleinen en een grote erbij te maken met Disk Utility. Je kan de grote partitie dan eventueel gebruiken voor data.

Launching containers into space

• dopestuff
ja ik weet dat die er is maar hij laat me de partities niet aanpassen of uberhaupt opnieuw partitioneren :O
Pagina: 1