Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:16

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een klein probleempje. Ik geniet al jaren van mijn Logitech G5. Alleen begon die een aantal dagen geleden al wat kuren te vertonen dat die soms uitviel. Nu, drie dagen geleden werd het wel heel erg en nu doet die het helemaal niet meer. Eerst deed die het nog als ik de USB er heel licht iets verder uit stak, maar nu doet die het gewoon wel of niet. (99% van de tijd gewoon niet). In een andere USB ingang steken heeft geen zin, een andere computer ook niet. Ik weet nou niet of het probleem ligt aan de USB, aan de kabel of de muis zelf.

Ik ben zelf niet echt van het knutselen en bouwen, maar schroefjes los draaien om te kijken of er iets los zit kan ik wel. Alleen zitten er geen schroeven op. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Iemand die dit eerder heeft mee gemaakt met een Logitech G5 of misschien wel een andere muis? Garantie heb ik allang niet meer. Had het gekocht toen die net uit was, dus zijn die drie jaar garantie volgens mij al lang verstreken.

Als hier uit blijkt dat de muis gewoon weggegooid moet worden, wat voor muis raden jullie me dan aan? Ik heb de Logitech muizen zelf altijd al heen fijn gevonden dus wissel niet graag van merk. Nu heb ik op eerdere topic gelezen dat ze de G9 aanraden en de G9x. Kan iemand mij dit verschil uitleggen? Nu weet ik ook dat die G9 al een behoorlijke tijd uit is. Komt er niet binnen kort een nieuwere uit? Of is die er al?

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hehe, toevallig heb ik de mijne gisteren opengeschroeft om het wieltje schoon te maken, er gaat altijd iets vettigs tussen de spaakjes zitten waardoor het lasertje niet meer goed werkt :(
De schroefjes zitten verstopt onder de twee grote glide pads en 1 onder het stickertje. 4 in totaal. Ik zou hem ook even openschroeven en schoonmaken. Er kan weinig fout gaan in ieder geval.

Persoonlijk zit ik al een tijdje te azen op de logitech performance MX als beoogde opvolger van mijn g5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inmiddels in het bezit van 2 Performance MX muisjes, zijn wel duur maar erg fijn. :)

Tip voor alle draadlozen onder ons, logitech verkoopt op zijn site ook een kleine selectie losse receivers. Dus mocht je die slopen of kwijt zijn dan moet je daar eens gaan zoeken.

Ik heb jaren terug een g5 gehad maar na een draadbreuk overgestapt op de g7, deze heeft na jaren van gebruik ook een vettig scrollwheel. Ook wil het scrollwheel wel eens scheef gaan zitten als hij hard op de grond valt.

Maar even weer ontopic, je kan voor het scrollwheel van de G5 ook een beetje siliconen spray gebruiken. Meestal zitten dat in een spuitbus met een dun buisje die je op de spuitmond kan prikken. Ik heb het wieltje van mijn g5 en later g7 in het verleden gefixed door het buisje langs het wieltje te steken. Dan hoeft de muis niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:21
Ik had bij mijn G5 een jaartje geleden ook een draadbreuk. Dan moet u gewoon even de muis uit elkaar halen. Vanaf de onderkant gezien zit 1 schroef onder het linker stickertje, als het goed is zit daar ook een inkeping. De rest zit onder de muispads. Als de muis open is even de kabel losmaken. Dan doormeten en voelen waar de draadbreuk zit. Daar overknippen en opnieuw in de muis vastmaken. Mijne draait al weer een hele tijd probleemloos :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten :Y Vaak hoef je helemaal niet veel te weten om iets toch op te kunnen lossen. Openschroeven, gezond verstand gebruiken en kijken of er iets niet klopt. Lijkt alles in orde, dan draadjes doormeten.

Soms wil er wel eens wat kapot zijn dat je niet kan zien of opmerken, nou ja, dan heb je in ieder geval lekker geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb veel last van draadbreuk in me MX510 , dan is het even openschroeven de draad wat verder in de muis doen en weer vastzetten , zodat de breuk weer contact maakt en de muis het weer doet. Dat kan alleen als de draadbreuk op de plek zit waar die net de muis uitkomt , daar beweegt de draad ook het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 19:21
Inderdaad meestal bevindt zich de draadbreuk net waar de kabel de muis ingaat. Als je pech hebt is het aan de USB connector. Dan zou je als optie een nieuwe connector moeten solderen. Mja dat is als tweaker ook nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Ja, heb het probleem opgelost. Was inderdaad een draadbreuk op de plek waar de kabel de muis binnen gaat. Zat in één van de 4 kabeltjes die door de draad heen gaat. (de zwarte). Had nog nooit zoiets eerder gedaan dus was wel leuk. Ik vond het alleen apart, dat er 5 draden bij de uiteinde zijn en maar 4 draadjes door de kabel heen lopen, en 1 om de andere kabels heen gewikkeld.

Na wat kabels los snijden en weer aan elkaar solderen, wat tape erom zodat het met niks anders in contact komt. Zat ik alleen met het probleem dat het wat te dik was en niet echt meer paste.. Na een beetje proppen de muis weer in elkaar gezet. Toen kwam ik erachter dat ik nog een onderdeel op tafel had liggen,, knopje om de gewichten eruit te drukken.. Maar, uiteindelijk werkt het weer, en daar ben ik erg blij mee :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sinds een aantal maanden kamp ik met hetzelfde probleem.
Eerder was het nog wel te doen, maar nu gaat de muis helemaal niet meer aan.
Het is zeker dat de connectie van draad bij de muis ingang voor het probleem zorgt.

Ik absoluut niet kan solderen en daarom wil ik de muis opsturen naar Logitech en beroep doen op de garantie.
De muis is 2 jaar en 2 maanden terug gekocht bij Norrod.
Valt dit nog binnen de garantie periode?

Zoja, dan kan die opgestuurd worden.

Ik maak de muis sowieso goed schoon, maar is dit vereist?
Het draad zelf is wat kronkelig, maakt dit wat uit?
Overige zaken om rekening mee te houden?

Hoor het graag! :D

PS. Kan de muis dan via Norrod verstuurd worden?
Zo heb ik het eerder wel gedaan bij een kapotte GTX9800+
Via Point of View kreeg Norrod de nieuwe kaart toegestuurd (GTX250) en kon ik die van daar weer afhalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 07-01-2011 16:09 . Reden: Zie PS. ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:44
Garantie op die muis kan je in principe vergeten na een periode langer dan 2 jaar, hoewel Logitech lang niet altijd de moeilijkste is... dus een poging zou je altijd kunnen wagen. In de winkel zal je geen succes hebben ben ik bang, die zullen je normaal gesproken geen dag langer garantie geven dan nodig.

Overigens is het fixen van dat kabeltje een vrij makkelijke job als het idd een draadbreuk is op het punt waar de kabel de muis ingaat. Als je het zelf niet aandurft dan ken je vast wel iemand die een soldeerbout weet te hanteren, het losschroeven en netjes uit elkaar halen zal waarschijnlijk nog meer tijd kosten dat een klein stukje kabel strippen en een beetje soldeer erop. Meer dan 10/15 minuten werk kan het nooit zijn... Nadeel hiervan is wel dat bij de meeste muizen dit betekent dat je die extra 'verdikking' op dat punt kwijtraakt, dat moet er immers vanaf omdat je tot de goede kabel moet strippen... een kans op een nieuwe kabelbreuk is dan een stukje groter. Je zou eventueel een stukje elektra-tape kunnen nemen om dat stukje even wat steviger te maken ;)

[ Voor 28% gewijzigd door MicGlou op 07-01-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Volgens mij was mijn garantie 2 jaar en had m toen nog via bol.com gekocht. Nou had ik de muis volgens mij al 4 jaar dus viel voor mij er niet meer binnen. (Heb er niet eens moeite voor genomen om er naar te kijken).

Maar het is best makkelijk zelf op te lossen. Het is niet de aller makkelijkste soldeerklus( maar zeker niet de moeilijkste. Als je iemand kent die een soldeerbout heeft en een metertje (en natuurlijk af en toe soldeert) zou ik bij die gene langs gaan en het samen met hem doen (leer je er ook nog eens wat van ;) )

Edit: MicGlou kwam eigenlijk met bijna het zelfde.

Enige lastige is aan die kabel van die muis, is dat er er 4 hele kleine draden in het midden lopen. Om die draden zit rubber, daarom heen zit weer een draad (5e draad) om heen gewikkeld, en daarom heen zit dan het touw die je van de buitenkant ziet.

Ik had het er helemaal door midden gesneden (iets voor de breuk en iets na de breuk) en daarna eerst de binnenste 4 draden weer aan elkaar vast gemaakt en tape erom zodat ze elkaar niet zoude aanraken. daarna de 5e draad vast gemaakt. (ook tape erom zodat het niet met andere dinge in contact kan komen) Daarna heb ik er een zo'n klein mogelijk pakketje van gemaakt en het binnen in de muis verstopt, zodat je er niks meer van ziet. Dit was wel erg proppen omdat al die tape voor elk draad het een aardig stuk dikker maakt. Daarom kan ik je aan raden om zo weinig mogelijk tape te gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Hedva op 07-01-2011 17:12 ]

Pagina: 1