Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 10:35
Beste Tweakers,

Net afgestudeerd en begonnen met mijn eerste baan waarbij het leasen van een voorgeselecteerde auto mogelijk is. Nu ga ik geen standaard vraag stellen over hoe leasen werkt want daar zijn al genoeg topics over te vinden. Mijn baas heeft een constructie waarbij het volgende geldt maar waarbij ik zo mijn twijfels heb.

De feiten
* Fiscale bijtelling auto 90 EUR.
* Max. privé kilometers 10000 KM per jaar
* Indien meer dan 10000 privé KM dan moet er per KM 0.15 cent betaald worden wat per maand ingehouden wordt van het salaris.

Kortom de fiscale bijtelling is als aftrekpost (onder water) gebruikt waardoor ik per definitie 0.15 cent moet betalen ongeacht hoeveel KM ik meer dan die 10000 KM rijd.

Wat snap ik niet:
* Kunnen ze in de toekomst kijken en zien hoeveel privé KM ik ga rijden. Of zou het gelden voor het volgende boekjaar?
* Voor zover ik weet kan je normaal gesproken de fiscale bijtelling gebruiken als aftrekpost voor de kosten.
* De accountant van de werkgever stelt dat dit lastig is omdat werknemer telkens kleine bedragen indienen bij fiscus (klinkt wazig).

Uiteraard is opheldering vragen bij de werkgever het beste. Echter zit ik in mijn proeftijd en heb ik het idee dat deze vragen al als vervelend en lastig worden ervaren. Andere werknemers zijn wat dat betreft wat lakser, terwijl ik graag helderheid wil hebben over kostenposten zoals deze.

Graag jullie mening en suggesties over deze constructie.

Markiew

[ Voor 6% gewijzigd door markiew op 17-09-2010 14:05 ]

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
TIP: gewoon vragen! Ookal zit je in je proeftijd. Als jij moet betalen, en je snapt niet hoe het zit, heb je het volste recht om opheldering te vragen.

Ik denk echt niet dat je als lastig word bestempeld, als je alleen om wat uitleg vraagt.

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
De 90€ Fiscale bijtelling is wat direct per maand aan de belastingdienst wordt betaald voor privé gebruik van de lease auto. Privé gebruik van een leaseauto telt tenslotte voor de belasting als inkomen. Hierdoor hoef je niet meer aan het einde van het jaar (12*90=)1080€ in een keer te betalen. Als je nou helemaal privé rijdt dan kun je dit later weer terugvragen, dan moet je wel een sluitende administratie bijhouden. Volgens mij is de werkgever tegenwoordig verplicht om dit op deze manier te doen.

Van je werkgever mag je maar 10.000km privé rijden, en berekend jou kosten door zodra je hierover heen gaat. Dit zal ongetwijfeld achteraf op je salaris worden ingehouden. Dit staat los van de bijtelling van de belastingdienst. Als ik me niet vergis telt deze 15ct per kilometer wel als eigen bijdrage voor het privégeburik van je auto en is dit weer achteraf als aftrekpost op te voeren.

Dit zal een regeling zijn waarmee je werkgever jou wel de gelegenheid geeft om je auto privé te gebruiken en gelijktijdig excessief privé gebruik te ontmoedigen. Het kan de moeite lonen om eens na te vragen hoe je werkgever gaat bijhouden hoeveel kilometers je privé rijdt. Bij sommige werkgevers is die 10.000 alleen een soort van kapstok om te gebruiken als je echt heel erg veel privé rijdt. Ik betwijfel het of ze kilometers kunnen doorberekenen als je geen kilometeradministratie bij hoeft te houden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52

franssie

Save the albatross

Deze lease constructie lijkt mij niet discutabel maar eerder heel erg standaard?
De post boven mij verwoord het goed: Van wat je meer dat 10k rijdt betaal je bruto EUR 0,15 per kilometer. Je betaald het eerst netto aan je werkgever (benzine vergoeding zeg maar) en daarna voer je het op als kosten tijdens je belasting aangifte.

[ Voor 60% gewijzigd door franssie op 17-09-2010 12:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 20:07
Waar moet je dat dan opgeven in je belastingaangifte? Ik ben nergens iets tegen gekomen waar dat kan; volgens mij ligt dat bij je salarisafdeling en kan je zelf niets meer opgeven.

Pvouput live

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als je 90 euro bijtelling betaalt (netto) heb je bij 42% belasting een bruto bijtelling van 214 euro. Dit zie je op je loonstrookje staan.
Aan het einde van het jaar krijg je een jaaropgave. Stel dat je bruto jaarsalaris dan 25.000 euro is, dan staat er op je jaaropgave bij belastbaar inkomen 27.880 euro (dat is 25.000 + 12x 214 euro). Dit bedrag gebruik je bij de aangifte. Maar als je in dat jaar 1000 extra kilometers hebt gemaakt bovenop de 10.000, dan heb je 150 euro betaald voor privegebruik die je van dat bedrag mag aftrekken. Je vult dan dus 27730 euro in :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• franssie

franssie

Save the albatross

precies.

"Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken."

bron:

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 07:24
Vul je dan daadwerkelijk 27730 in of geef je die 150 euro op als gemaakte kosten en krijg je die dan later voor een deel terug van de belasting?

flickr - WOT Profile - Game PC

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 20:07
Erhmm.. heb ff nagezocht; bijtelling wordt sinds 2006 via loonbelasting geregeld en niet via de inkomstenbelasting. Je hebt dan ook geen mogelijkheid om in het aangifteprogramma iets op te geven voor je leaseauto. Dit moet je via e salarisadministratie regelen.

Pvouput live

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Krypt schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:05:
Erhmm.. heb ff nagezocht; bijtelling wordt sinds 2006 via loonbelasting geregeld en niet via de inkomstenbelasting. Je hebt dan ook geen mogelijkheid om in het aangifteprogramma iets op te geven voor je leaseauto. Dit moet je via e salarisadministratie regelen.
De teveel gereden privé kilometers worden dan maandelijks verrekend met het salaris, waarbij de extra gereden privé kilometers van de bijtelling afgetrokken worden. Maar er zal ergens bijgehouden(uren-overzicht-registratie-systeem?) worden hoeveel je zakelijk en privé hebt gereden, want anders is het moeilijk verrekenen aan het eind van de maand.

[ Voor 5% gewijzigd door Donde op 17-09-2010 13:09 ]

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Verwijderd

Het lijkt me redelijk onmogelijk om hard te maken hoeveel km je prive hebt gereden als je geen km administratie bijhoudt. Tenzij je baas een T&T systeem in werking heeft en al je ritten (inclusief buiten werktijden) logt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De bijtelling betaal je sowieso als je meer dan 500km prive met je auto rijdt. Doe je dat niet dan moet je een sluitende KM administratie bijhouden. Ik denk dat je bij je werkgever sowieso een km-administratie moet bijhouden (is volgens mij bij de meeste bedrijven zo), dus dan zien ze ook hoeveel km je prive gereden hebt.

Wat over het algemeen gedaan wordt is per boekjaar kijken hoeveel je prive gereden hebt. Da's heel simpel: totaal #KM's - geschreven zakelijke km's = prive km's :)
Komt dat aantal boven de 10.000, dan rekenen ze 15ct per extra km en dat houden ze in van je salaris. Meestal van de laatste periode van het jaar of de eerste van het volgende jaar.

Wat ik niet lees, is of die 10k km per jaar of per maand is. Ook snap ik het inhouden per maand niet helemaal, klinkt namelijk vrij onlogisch. Aan de andere kant: als jij 10k per jaar betekent 833km per maand prive rijden. Eerlijk is eerlijk, maar je moet aardig gek doen wil je dat halen als je een beetje in de buurt van je werk woont. Hooguit ontmoedigen ze hiermee het meenemen van de auto naar de wintersport ofzo, maar je zegt er niet bij of je er ook mee in het buitenland mag rijden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij mij staat ook dat er 10.000 prive kilometers gereden moegen worden. Dit wordt echter niet gecontroleerd, naar ik hoorde is men daar 20 jaar geleden al van af gestapt omdat voor deze controle weer een extra mannetje in dienst moest worden genomen.

Als het echt de spuigaten uitloopt heeft men wel een kapstok om hier ists aan op te hangen (en dat gaat dan echt niet op de kilometer naukeurig, maar meer over die 30.000 kilometer die je meer rijdt dan je woon werkverkeer.).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik heb nog _nooit_ een km administratie hoeven bijhouden. Zefs nooit kmstanden bij gebruik van MTC of een andere tank pas.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bijtelling wordt inderdaad al door de werkgever ingehouden.
Veel werkgevers zullen eigen bijdragen voor privegebruik ook al verrekenen met de bijtelling. Maar als dat niet gebeurt, of je hebt andere aftrekbare kosten voor de leaseauto gemaakt, dan kun je die gewoon van je inkomen aftrekken. Je neemt dan dus niet letterlijk het bedrag op de jaaropgave over bij de aangifte.
Ik doe dat ook elk jaar en het is gewoon goedgekeurd.

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
The Eagle schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:19:
....
Wat ik niet lees, is of die 10k km per jaar of per maand is. Ook snap ik het inhouden per maand niet helemaal, klinkt namelijk vrij onlogisch. Aan de andere kant: als jij 10k per jaar betekent 833km per maand prive rijden. Eerlijk is eerlijk, maar je moet aardig gek doen wil je dat halen als je een beetje in de buurt van je werk woont. Hooguit ontmoedigen ze hiermee het meenemen van de auto naar de wintersport ofzo, maar je zegt er niet bij of je er ook mee in het buitenland mag rijden :)
Volgens mij wordt woon-werkverkeer niet als privé gezien. Het maakt dus niet uit of je dichtbij woont of niet.

Je hoeft ook niet altijd een km-administratie bij te houden van een werkgever, ik heb dat nooit gehoeven terwijl er wel een dergelijke maximum km regel was. Zal waarschijnlijk alleen neergezet zijn om maatregelen te kunnen nemen als het uit de hand loopt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die 10.000 km lijkt me gewoon een soort fair use regeling. Zolang je geen exacte kilometers bijhoudt is dat ook lastig te beoordelen. Als je elk weekend naar moskou rijdt dan zullen ze het wel door gaan rekenen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
franssie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:57:
precies.

"Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken."

bron:
Geen eigen risico toch, bij bijvoorbeeld een lekke band of een ruit?
Of geldt dat als eigen bijdrage bij schade?

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 17-09-2010 13:34 ]

Youtube: DashcamNL

• markiew
Aha, dus ik betaal meer dan 15 cent per KM en daar is die 90 EUR vanaf gehaald. Hoeveel betalen anderen over het algemeen per KM?

Zakelijke KM worden geregistreerd, daar hebben we hier een mooi informatiesysteem voor :D Dit gebeurt door het vervoer naar de klant te registeren. In andere gevallen is de afstand tussen huis en werk bekend. Dus idd #KM - zakelijk KM = privé KM

[ Voor 74% gewijzigd door markiew op 17-09-2010 14:13 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

dfrenner schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:33:
[...]

Geen eigen risico toch, bij bijvoorbeeld een lekke band of een ruit?
Of geldt dat als eigen bijdrage bij schade?
"Eigen bijdrage bij schade
Uw eigen bijdrage bij schade mag alleen van de bijtelling worden afgetrokken als de schade niet het gevolg is van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen."

Zie de bron pagina die ik al eerder linkte van DBD

• markiew
Ik vind die 10.000 KM inderdaad een fair use idee l... maar laat nu net het volgende voor me gelden.
Woonadres is A, maar ga drie dagen bij vriendin wonen. Hierdoor rij ik in die dagen bijna 400 KM meer.
Op de eerste plaats wil de werkgever dit niet bestempelen als woon-werkverkeer. Op die manier zit je echt snel op 10.000 KM waarbij men bovendien het volgende aanhoudt (ben ik net achter gekomen).

0.19 cent als je tussen 10.000 - 12.000 km prive rijd (2.000 meer dan mag dus)
0.29 cent als meer dan 12.000 km prive rijd

Dit is dus eigenlijk een verkapte eigen bijdrage op basis van ratio.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Het is ook om te voorkomen dat jij in de avonduren als taxi gaat rond rijden of als pakket dienst ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

markiew schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:09:
Ik vindt die 10.000 KM inderdaad een fair use idee l... maar laat nu net het volgende voor me gelden.
Woonadres is A, maar ga drie dagen bij vriendin wonen. Hierdoor rij ik in die dagen bijna 400 KM meer.
Op de eerste plaats wil de werkgever dit niet bestempelen als woon-werkverkeer. Op die manier zit je echt snel op 10.000 KM waarbij men bovendien het volgende aanhoudt (ben ik net achter gekomen).

Wat is nou je punt? Als je met je eigen auto rijdt en je gaat een week bij je vriendin wonen dan betaal je die benzine zelf, nu valt dat voor een groot deel nog binnen die 10.000 kilometer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Laatst online: 11:03
Tja, dat is dus een slechte deal in jouw geval. Het enige wat erop zit is om opnieuw te onderhandelen en er op aan te sturen dat woon-werkverkeer ook die verdere ritjes afdekt (dit kun je verpakken door op de gemiddelde afstand te wijzen). 0.29 cent per km is overigens erg veel als je ervan uitgaat dat de marginale kosten van het extra priveverbruik veel lager liggen.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

markiew schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:59:
Aha, dus ik betaal meer dan 15 cent per KM en daar is die 90 EUR vanaf gehaald. Hoeveel betalen anderen over het algemeen per KM?
Nee, bijtelling en eigen bijdrage privegebruik staan los van elkaar.
Bijtelling is voor de belastingdienst. Je werkgever noteert dan een bepaald bedrag (percentage van de cataloguswaarde van de auto) op je loonstrookje waarover je belasting betaalt. In jouw geval is dat 214 euro. Die krijg je niet, maar dat is de grondslag waarover 42% belasting wordt geheven, dat is die 90 euro.

Eigen bijdrage is voor de werkgever. Je betaalt aan je werkgever een bedrag als tegemoetkoming in de kosten voor privekilometers met de auto. In jouw geval 15 cent per kilometer overschrijding. Dat wordt van je nettosalaris ingehouden.

De belastingdienst vindt dat je een eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt onder bepaalde voorwaarden mag aftrekken van de bijtelling. Sommige werkgevers houden daarmee rekening, ze noteren dus niet 214 euro op je loonstrookje, maar (als je die maand 100 km prive hebt gereden) 199 euro. Dan betaal je dus netto geen 90 euro, maar 199 * 42% = 83,58 euro.

Als je werkgever dat niet doet, dan mag je achteraf bij de aangifte 0,15 per extra kilometer van je bijtelling aftrekken. Die bijtelling zit al verwerkt in het bedrag dat op je loonstrookje staat, dus van dat bedrag mag je zelf dan de totale bijdragen voor privegebruik weer aftrekken. Dan krijg je weer geld terug.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Rukapul schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:19:
Tja, dat is dus een slechte deal in jouw geval. Het enige wat erop zit is om opnieuw te onderhandelen en er op aan te sturen dat woon-werkverkeer ook die verdere ritjes afdekt (dit kun je verpakken door op de gemiddelde afstand te wijzen). 0.29 cent per km is overigens erg veel als je ervan uitgaat dat de marginale kosten van het extra priveverbruik veel lager liggen.
Eensch, als ik de meerprijs bekijk voor mijn leaseauto bij 20k extra km, is dat ongeveer €80/maand = €1000 per jaar. 20k km is ongeveer €1200 aan brandstof, dus totaal €2200 extra kosten per jaar, Dat komt ongeveer overeen met €0,11 per km (o.b.v. 30k vs 50k km per jaar)

Waarom? Omdat het kan!!

• markiew
Conclusie is dat de werkgever een redelijk hoog bedrag rekent. Bovendien rijd ga ik een auto rijden met reclame.
Aangezien aantrekkelijke auto lease part of de deal was ga ik hier nog eens over onderhandelen.

[ Voor 30% gewijzigd door markiew op 17-09-2010 15:33 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36

JaQ

markiew schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:57:
Conclusie is dat de werkgever een redelijk hoog bedrag rekent. Bovendien rijd ga ik een auto rijden met reclame.
reken maar uit. Ik vermoed overigens dat je werkgever een one-size-fits-all regeling heeft gemaakt (oftewel: iedereen dezelfde bijdrage per te veel gereden privé kilometer, iets wat in jouw nadeel uitvalt als jij een goedkope auto rijd).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Rukapul
  • Laatst online: 11:03
Het is onredelijk vaste kosten die de werkgever toch al zou maken om te slaan naar de extra prive kilometers. Daarom noemde ik hierboven de marginale kosten (brandstof, extra afschrijving, extra onderhoud) wat veel en veel lager zal liggen dan de gemiddelde kilometerprijs.

• markiew
Onder die extra kosten per Km kom ik niet uit (denk ik) want dat geldt voor iedereen. Die Km die ik maak van mijn vriendin naar het werk moet maar vallen onder woon-werkverkeer anders ben ik alles behalve tevreden.

[ Voor 4% gewijzigd door markiew op 17-09-2010 15:51 ]

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:37:
[...]

Het is onredelijk vaste kosten die de werkgever toch al zou maken om te slaan naar de extra prive kilometers. Daarom noemde ik hierboven de marginale kosten (brandstof, extra afschrijving, extra onderhoud) wat veel en veel lager zal liggen dan de gemiddelde kilometerprijs.
Zeker gezien het bedrag aan netto bijtelling, hetgeen impliceert dat het een goedkope, zuinige auto is.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Mij is verteld door de salarisadministratie dat ik dit zelf bij de belastingdienst moet regelen. Dus als de inhouding te hoog is waardoor ik teveel bijtelling zou betalen. Stom dat hiervoor niet een optie is in het aangifteprogramma.

Nu gign het in mijn geval wel om eensituatie waarin ik te sloom was met indienen 'verklaring geen prive gebruik' waardoor ik een jaar bijtelling betaalde en ze dit anders ineens in het decembersalaris moesten rechtzetten.

<edit>
Klopt de tip wel dat je jaaropgaafbedrag de bijtelling bevat? Volgens mij is dat nl. niet zo.
Als je dan zelf bedragen eraf gaat halen van het totalabedrag zonder hiervoor een aftrekpost te gebruiken is dat meteen een inconsistentie tussen je aangifte en de opgave die De Dienst ontvangt. Nu zullen ze voor een paar tientjes niet tevele moeite doen. Maar je loopt wel meer in de kijker m.i.
Daarom zou er in het aangifteprogramma gewoon een post 'correctie auto vd zaak' moeten zijn waarin je eigen bijdragen en bijv. eigen risico bij schade kan verrekenen.
</edit>

Overigens is het een - zeker als je niet op een vaste plek werkt - vervelende klus om uit te zoeken (nauwelijks rendabel), dus zal je in de praktijk geen last van hebben als je het niet te gek maakt. Het is om excessen te kunnen aanpakken.
Bij mij moest ik wel elk jaar km-stand opgeven. De hoogste X berijders zullen ze misschien aan een controle onderwerpen.

[ Voor 51% gewijzigd door Titusvh op 17-09-2010 16:56 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
markiew lijkt nog steeds te veronderstellen dat die 90 euro een soort van bijdrage is die het bedrijf opstrijkt voor die 10.000/12 km die je per maand prive mag rijden.

Dat is niet zo. Dat bedrag gaat rechtstreeks naar de belastingdienst, je werkgever wordt daar geen cent wijzer van.

Het idee is dat je van je werkgever een auto krijgt, omdat je die nodig hebt voor het uitvoeren van je werk. Je baas staat echter ook toe dat je de auto prive gebruikt, mooi dus! Alleen ziet de belastingdienst dat dan als loon in natura, vandaar dat ze er (in jouw geval) 90 euro belasting over heffen.

De in de TS genoemde constructie is zeer standaard, alleen is vaak die 10.000 wel wat meer, bv. 15-20k, maar goed, daar doe je niks aan. Zolang je geen precieze administratie hoeft bij te houden (hoeft bijna nooit) kun je zoals al door anderen gezegd er waarschijnlijk van uitgaan dat ze pas vragen gaan stellen als je grof over die 10.000 km heengaat.

Daarvan afgezien is het inderdaad natuurlijk wel geld dat je "kwijt" bent voor die auto. Als je liever helemaal geen auto hebt (bv. als je vlak naast je werk woont en niet in de detachering zit en geen zin hebt om er 90 euro/maand voor te betalen terwijl je er bijna niet in rijdt) kun je dus beter er op aansturen dat je een (groot) deel van de leasesom bij je salaris op mag krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 18-09-2010 09:44 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
franssie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:01:
"Eigen bijdrage bij schade
Uw eigen bijdrage bij schade mag alleen van de bijtelling worden afgetrokken als de schade niet het gevolg is van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen."

Zie de bron pagina die ik al eerder linkte van DBD
Haha, ja dat las ik, vandaar mijn vraag:
- lekke band...
- ruitschade door steenslag...

Youtube: DashcamNL

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 10:26
Rukapul schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:37:
[...]

Houd je er hier ook rekening mee dat de auto in afschrijving harder gaat als er meer wordt gereden? Als de afspraak is 4 jaar met 35kkm per jaar zijn ze niet blij als je 50kkm per jaar doet... (en rekenen ze daar netjes een boete voor...)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Indien meer dan 10000 privé KM dan moet er per KM 0.15 cent betaald worden wat per maand ingehouden wordt van het salaris.
Staat er echt 0.15 cent of heb jij dat ervan gemaakt? Want dan kan je voor 1 euro 667 km extra rijden :)

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vorige week kon ik me nog weerhouden om dit te gaan posten, maar nu lukt het echt niet meer.

Ik had verwacht dat iemand met schitterende studie's (op papier) toch wel enigszins meer inzicht zou hebben hoe financiele zaken werken. Daarnaast nogal kortzichtig over je 400 km naar je vriendin.

Zo moeilijk is het toch allemaal niet? De bijtelling gaat naar de belasting. De bijdrage die je evt. moet betalen aan je wg kan je van je bruto bijtelling trekken waardoor het netto ook weer minder wordt. Alsof die bijtelling naar je werkgever gaat! Hoogstens de bijdrage per km worden ze wat beter van, maar dit is enkel om de kosten een beetje te dekken.

Daarnaast kies je er zelf voor om 400 km per week te rijden naar je vriendin. Ga anders samenwonen, dan zijn het in ieder geval geen privekilometers.

• markiew
Kortzichtig, pardon! Als goed had gelezen dan hoef je de standaard leaseregels niet te herhalen, die begrijp ik namelijk heel goed. Wat ik me afvraag is of het heffen van (max.) 0.29 per Km reëel is van de werkgever om te vragen. Bovendien heeft de auto een lage cataloguswaarde en is deze voorzien van reclame.

[ Voor 15% gewijzigd door markiew op 20-09-2010 11:10 ]

• fredkroket
  • Niet online
markiew schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:08:
Kortzichtig, pardon! Als goed had gelezen dan hoef je de standaard leaseregels niet te herhalen, die begrijp ik namelijk heel goed. Wat ik me afvraag is of het heffen van (max.) 0.29 per Km reëel is van de werkgever om te vragen. Bovendien heeft de auto een lage cataloguswaarde en is deze voorzien van reclame.
Na 2 seconden zoeken een mooi lijstje gevonden met wat een auto kost (per kilometer). Je baas betaald het wss via een leasemaatschappij en dan zal het misschien iets voordeliger zijn.

Als je al ziet dat een Aygo/C1/107 richting de 25/27 cent gaan per kilometer is het in mijn ogen volledig terecht (als je bijtelling 90 euro is, zal de auto ook nog wel meer zijn dan een Aygo/C1/107 dus de km prijs zal dan ook nog wel meer zijn).

Je krijgt van je baas 10.000 km cadeau en daar moet je gewoon blij mee zijn. Ik ken bedrijven waar de vrije voet slechts 6000 km is. Rij je meer betaal je sowiso 130 euro eigen bijdrage.

En als je geen bestickerde auto wilt, lever je hem in en ga je zelf een auto kopen/leasen. Dan kost het je per maand een veelvoud van die 90 euro denk ik zomaar.

http://www.anwb.nl/binari...en-2008-benzine-merk2.pdf

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
In de topicstart was er nog sprake van 15 ct/km? (niet dat dit ook maar iets afdoet aan het punt van fredkroket)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
markiew schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:09:
Ik vind die 10.000 KM inderdaad een fair use idee l... maar laat nu net het volgende voor me gelden.

Dan verander je woonadress in adress van je vriendin en dan zit je weer een stuk beter.

Ik moet het ook bijhouden maar ik heb nog niemand gezien die gaat nameten hoeveel kilometer ik nu precies woon-werk moet rijden. Dat hang ook af van files en binnen/buitenbocht dus een afwijking heb je al vrij snel O-) .

Maar als je een beetje normaal doet moet je redelijk in de buurt van die 10000 prive komen dat ongveer 200km in de week buiten woon-werk verkeer.

• fredkroket
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het voor Markiew duidelijk is.
Wel zo netjes om even in je eigen topic (wat met een hoop bombarie gestart is) te melden.

[ Voor 16% gewijzigd door fredkroket op 22-09-2010 15:40 ]

• RagaBaSH
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Je bent net afgestudeerd, je begint aan je (eerste?) baan waar je meteen een leaseauto onder de kont krijgt. De leaseauto zelf is niet duur te noemen (90 EU bijtelling? bij mijn organisatie ben je een uitzondering als je onder de 200 EU komt). En je krijgt zelfs nog 10k prive-km's cadeau.
Dit is wat men in de volksmond een goede deal noemt.

Is het reeel dat je werkgever een bedrag vraagt over de extra gereden kilometers: ja.
is de hoogt van het bedrag reeel: niet echt (reeel is in mijn ogen de wettelijk belasting-vrijgestelde grens voor een km-vergoeding: € 0.19)

mijn tip: check of je organisatie een afspraak heeft gemaakt over een kilometervergoeding woon-werk zonder leaseauto (bijv. voor de secretaresses?), en stel voor om dat bedrag af te tikken per "te veel" gereden km.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• markiew
@RagaBash idd, ik had ook het idee dat 29 cent aan de hoge kant is. Helaas valt daar niets aan te doen. Eerder poste iemand al dat de marginale kosten erin verwerkt zijn. Waarschijnlijk is dit het geval.

Sorry voor mijn onduidelijkheid over de extra vergoeding per Km. Het laatst genoemde is van toepassing.

@fredkroket Ter terugkoppeling; ik heb geen info uit je posts kunnen absorberen omdat de info al bekend was (zie startpost) of irrelevant. Wellicht dat je in ander topics je kennis kan delen.

[ Voor 58% gewijzigd door markiew op 22-09-2010 17:18 ]

• fredkroket
  • Niet online
RagaBaSH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:29:
[...]
Is het reeel dat je werkgever een bedrag vraagt over de extra gereden kilometers: ja.
is de hoogt van het bedrag reeel: niet echt (reeel is in mijn ogen de wettelijk belasting-vrijgestelde grens voor een km-vergoeding: € 0.19)
De vergoeding van 19 cent is enkel gesteld zodat autorijden niet al te lucratief wordt. Dit staat absoluut niet in verhouding tot de kosten van de meeste auto's (kijkend naar de totaal kilometers, niet alleen naar de extra kilometers, want dan is het al snel in je eigen voordeel) Uiteraard kan je een oud autotje met niet teveel onderhoud en verbruik hier waarschijnlijk wel voor rijden.
markiew schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:12:
@fredkroket Ter terugkoppeling; ik heb geen info uit je posts kunnen absorberen omdat de info al bekend was (zie startpost) of irrelevant. Wellicht dat je in ander topics je kennis kan delen.
Ik vroeg ook niet of mijn posts duidelijk/informatief waren. Daarnaast vroeg je blijkbaar met een nogal discutabele topic titel (zeker omdat er weinig discutabels aan is) om aandacht en die heb ik dan ook gegeven. Ik ga verder in de topiclist zoeken of mijn aandacht nog ergens nodig is.

• RagaBaSH
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

fredkroket schreef op donderdag 23 september 2010 @ 08:12:
[...]

De vergoeding van 19 cent is enkel gesteld zodat autorijden niet al te lucratief wordt. Dit staat absoluut niet in verhouding tot de kosten van de meeste auto's (kijkend naar de totaal kilometers, niet alleen naar de extra kilometers, want dan is het al snel in je eigen voordeel) Uiteraard kan je een oud autotje met niet teveel onderhoud en verbruik hier waarschijnlijk wel voor rijden.

[...]
Ik vind het een relevant bedrag omdat ik het raar zou vinden dat ik mijn werkgever meer per km zou moeten betalen voor zijn auto, als hij mij zou moeten betalen voor mijn auto. Daarmee slaat natuurlijk de balans een beetje scheef. Mocht de werkgever volhouden dat een km duurder is dan die 19 cent, is de vervolgvraag natuurlijk of hij zijn werknemers ook een hogere kilometervergoeding biedt. Kans is zeer laag dat ie dat doet.

BTW: ik kreeg voordat ik een leaseauto had altijd 16 ct per woon-werk-km, en heb met mijn werkgever een afspraak dat als ik over de 15k prive kms in mijn leaseauto heenga, ik deze extra km's op 16 ct ga aftikken.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• fredkroket
  • Niet online
RagaBaSH schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:57:
[...]

Ik vind het een relevant bedrag omdat ik het raar zou vinden dat ik mijn werkgever meer per km zou moeten betalen voor zijn auto, als hij mij zou moeten betalen voor mijn auto. Daarmee slaat natuurlijk de balans een beetje scheef. Mocht de werkgever volhouden dat een km duurder is dan die 19 cent, is de vervolgvraag natuurlijk of hij zijn werknemers ook een hogere kilometervergoeding biedt. Kans is zeer laag dat ie dat doet.

BTW: ik kreeg voordat ik een leaseauto had altijd 16 ct per woon-werk-km, en heb met mijn werkgever een afspraak dat als ik over de 15k prive kms in mijn leaseauto heenga, ik deze extra km's op 16 ct ga aftikken.
Het staat hem vrij om je belastingvrij 19 cent te geven, er zijn er ook genoeg waar je meer krijgt alleen dan betaal je gewoon belasting. 19 cent is echt geen limiet hoor, alleen wel voor de belastingdienst.

Verwijderd

bij mij in het contract staat ook 10.000km prive obv fair use.

maar als ik kijk naar mijn km administratie zie ik het volgende.

gemiddelde afstand per week 1000km
woonwerk = 500
school = 350
Zakelijk = 100km (5000 p/j ongeveer)
Prive = 50

Als je dit bekijkt is die auto echt veel te duur voor mijn werkgever, 10% word eigenlijk maar zakelijk gebuikt, voor de rest zit hij maximaal maar aan 130 euro vast als hij het via een onkostenvergoeding wil regelen.
Ik heb gewoon een hele aardige baas, maar hij verlangt wel als ik op reis moet (Polen, Duitsland, Belgie soms verder) ik de auto hiervoor moet gebruiken, als ik een prive auto zou hebben ben ik dit niet verplicht.
Maarja zelfs met een huurauto zou hij dan nog goedkoper uit zijn.

Het is ook meer een secundaire arbeidsvoorwaarde om het personeel tevreden te houden.
Pagina: 1