Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlutje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 18:58
Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een 1TB externe harde schijf van LaCie gekocht, hij deed het ongeveer een jaar goed, maar sindsdien doet hij raar. Ik heb hem al meerdere keren geprobeerd te formatteren, maar bij snelformatteren geeft hij gelijk aan dat het niet kan, en bij normaal formatteren geeft hij nadat hij 12 uur bezig is geweest aan dat hij niet geformatteerd kan worden. Ik heb de aankoopbon niet meer, en volgensmij is de garantie verlopen. Weet iemand hoe dit te repareren is/wat ik moet doen?

Niels

Foto:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat'ie gewoon naar zijn grootje is. Kijk of je de SMART status kunt opvragen (dat lukt niet met alle USB schijven). Als die ook zegt dat er problemen zijn, is het afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de schijf uit zijn behuizing halen en hem direct op je mobo aansluiten. Het kan zijn, dat de electronica gedeeltelijk de geest heeft gegeven en deze problemen veroorzaakt. Als het direct aansluiten ook niet werkt, dan kan je het verder wel vergeten dat je het zelf nog kan repareren.

• vlutje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 18:58
Moet ik dan een sata kabel of een ide kabel hebben, ik dacht een sata(kun je het op de foto zien?). Ik weet van mijn pc dat de hdd via ide is aangesloten, als deze via sata gaat, kan het dan wel?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een 1TB schijf is Sata, zulke grote IDE schijven zijn nooit gemaakt. En als je moederbord geen sata aansluitingen heeft, kun je de schijf dus niet aansluiten. De opties die je dan hebt zijn een PCI sata kaartje (+/- 25 euro, en je moet ook nog even kijken naar een voedingsverloopstukje, de meeste sata schijven kunnen geen molex), of een usb-naar-sata convertor, met voeding zal dit op ongeveer 15 euro neerkomen.

/Edit: Er bestaan ook sata-naar-ide convertors. Maar die ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Ik verwacht wel dat die minder dan 15 euro kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Mijzelf op 19-09-2010 15:14 ]