Omvormer 230v -> 110v België

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben onlangs verhuisd van Amerika naar België, en ik heb een groot deel van mijn elektronische apparatuur meegenomen. Ik heb een 1200watt APC UPS meegenomen uit Amerika, maar nu moet ik uiteraard nog een omvormer hebben om deze aan de praat te krijgen. Volgens mij hebben ze, zoals in de rest van Europa, ook 230v nu, maar hebben de meeste stopcontacten nog wel een extra pin voor de aarding.

Ik heb het al gezocht op google, maar ik zie nogal wat prijsverschillen. Ik vroeg me af of iemand tips of aanbevelingen had m.b.t. een bepaald merk omvormer of een (online) winkel waar ik zou kunnen vinden wat ik nodig heb.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij verder zou kunnen helpen!

Bedankt,

Koen

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het voornaamste wat je nodig hebt is een simpele transformator van 220 (230) naar 110 V van voldoende vermogen. Niks omvormer dus die je "aan de praat moet krijgen".
Een omvormer kan ook, maar is nodeloos duurder.

Maar let op. Ik heb ooit wel eens gewerkt met een transformator met een vermogen in die orde van grootte. En uit ervaring weet ik nog dat deze soms een nogal heftige inschakelstroom had (afhankelijk van het inschakelmoment op de sinus ten opzichte van het remanent magnetisme van de kern. Soms sneuvelde zelfs een zekering.
Even getrapt inschakelen dus met een serieweerstand, die kort na de inschakeling wordt overbrugd.
Daarna pas secundair inschakelen. Kan een relatief hoge weerstand zijn, de enige functie is dat de magnetiseringstroom in de pas loopt met de wisselspanning.
Het verschil in frequentie, Amerika 60 Hz en Europa 50 Hz, zal naar alle waarschijnlijkheid geen probleem zijn.