• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 11:57
Om een lang verhaal kort te houden.

Enige tweaker ervaring met een 6 core op een 790 bord? Of doe ik er verstandig aan gelijk in de 890 serie te gaan kijken?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Om een lang topic kort te maken:

Heb je al naar de cpu support list van het betreffende moederbord gekeken?
Wat heb je al gelezen over de cpu en chipsets?

• djdani
Hallo Ed,

Ik heb alle merken al afgekeken, op support, bios en mogelijkheden. Dus daar zit hem de knauw niet.

Prijstechnisch is een 7xx bord interessanter dan een 8xx bord, zeker een iets outdated bord, in hoeverre dit nu te koste gaat van de prestaties en de toekomstige mogelijkheden zoek ik advies over.

N.b. ik heb inmiddels een 790gx bord gekocht, tweakers best buy gaat voor een Assrock 890gx, dat bracht mij aan het twijffelen. Mischien dat iemand hier ervaring er mee heeft en kan onderbouwen waarom ik juist voor een 7xx danwel een 8xx moet gaan.

Dus zoals mijn vraag gesteld is, een simpele onderbouwing :) Hoop dat hiermee mijn summiere vraagstelling voldoende gecompleteerd is. Heb altijd intel gehad, dus het is allemaal nieuw.

Mijn setuplijst:

Amd t1090
GTX 460
4 gb geil geheugen
Voeding( 750 wat nog uitzoeken )
1x ssd 60 gb
1x 1 tb schijf
Kast: CM 690 II advanced
Mobo: ?????? 7xx of 8xx

Groeten,
Daniel

[ Voor 7% gewijzigd door djdani op 16-09-2010 21:23 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarom wil je een 750 Watt voeding? Met een mobo met AMD chipset kun je geen SLi gebruiken hoor. ;)

Overigens zou ik ook de Phenom II X6 1055T nemen veel betere prijs/prestatie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt een bord gekocht. Welk bord is dat?

Om de meerwaarde van de nieuwere chipset te kunnen bepalen, moet je begrijpen wat de verschillen zijn. Bij het verschijnen van een nieuwe chipset wordt er altijd in ruime mate over geschreven op het www, dus er is info genoeg. Een aardig artikel is bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/show/2952.

• djdani
@ The Mask

Helaas heeft de videokaart enigzins te lijden gehad onder mijn budget, alhoewel het een zeer sterke kaart is. Gaat mijn toekomstige voorkeur uit naar een CF opstelling. Verder heb ik het vermoeden dat de 6xxx serie van ATI er niet zuiniger op gaat worden. Helaas kun je van vermoedens niet eten ;)

@ Ed_L

Het bord is een DFI 790FXB M3H5. Deze kan ik met een betabios flashen naar 6core ondersteuning. Zoals alle topics, erover geschreven, zie ik alleen het voordeel in betere integrated graphics die ik toch niet ga gebruiken, en sata6g.

Dit is een andere quote uit een zelfde soort review ( idd hier zijn er genoeg van ):
Today, however, a new chipset will finally supplant the 790FX/GX at the top of AMD's line-up. As its name suggests, the 890GX features an integrated graphics core, but there's more to the story than just graphics. AMD has specifically stated that the 890GX will officially support upcoming 6-Core Phenom II X6 processors, and courtesy of a new Southbridge, the SB850, the AMD 890GX is the first core logic chipset to natively support SATA 6G.
Bron: Link
Is dit het aantal meereuro's waard? Ik ga er dan vanuit dat ik de integrated graps niet ga gebruiken!

[ Voor 9% gewijzigd door djdani op 16-09-2010 22:01 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je geen sata-600 nodig hebt en een eventuele usb3 ook niet, dan zou ik het lekker laten zitten.

• djdani
@Ed_L/-The_Mask-

Ondanks de laatste reply, blijft er voldoende om niet zeker te zijn van mijn zaak :(. Aan jullie replys zie ik dat er nog voldoende te lezen en af te wegen valt.

1. Huidige ssd gaat de de 3 Gbps niet halen. Veel binnen de prijsrange wat ik in gedachten heb halen max 10 procent meer snelheid eruit.
2. USB 3.0 had ik zelf over het hoofd gezien.
3. Asrock bord uit TBG heeft een sterke setup, het DFI bord heeft dat ook.

Van de week gelezen dat actiegamers snel beslissen :)

Superbedankt voor jullie replys en het meedenken, het heeft het inzicht in elk geval verruimd.

Van mij mag het slotje erop!

[ Voor 3% gewijzigd door djdani op 16-09-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wow7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 17:06
-The_Mask- schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:24:
Waarom wil je een 750 Watt voeding? Met een mobo met AMD chipset kun je geen SLi gebruiken hoor. ;)

Overigens zou ik ook de Phenom II X6 1055T nemen veel betere prijs/prestatie.
Kan je wel hoor , er is een SLI hack voor CF Boards dus dat is het punt nu ook niet , eff googlen doet wonderen , werkt vrij goed alhoewel nvidia aardig met zijn drijvers aan het knoeien zijn. Maar buiten dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Een AMD 1090T gaat prima op een AMD 790 moederbord.

Ik heb zelf een AMD 1090T op een Gigabyte 790XTA-UD4 draaiend.

Let wel op dat je een recente BIOS gebruikt, welke de processor ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edmin schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:17:
Als je geen sata-600 nodig hebt en een eventuele usb3 ook niet, dan zou ik het lekker laten zitten.
Waarbij USB3.0 eigenlijk niet eens echt een argument is, gezien het nog steeds door een 3rdparty chip wordt gedaan.
Nu hebben de meeste 8xx borden standaard wel USB3.0 en de meeste 79x borden niet, maar op zich kun je dit met een los kaartje ook bereiken. Het enige verschil is dan nog de manier waarop de USB3.0 chip verbonden wordt (met 1 PCIe lane, of meerdere).
Pagina: 1