[W98SE] Geen vrije IO bronnen, hoe zat dat ookalweer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Goeiemiddag,

Ik zit nu een Windows 98 SE bak te installeren. Het gaat om een Dell Optiplex GX260, deze PC is om een oude ontwikkel omgeving weer op te zetten. De installatie ging allemaal prima, maar vanaf de eerste keer dat Windows 98 SE opstartte, krijg ik onderstaande meldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/akianm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/n50a3p.jpg

Nu is Windows 98 gewoon even te lang geleden voor me om nog te herinneren hoe dit zat. Ik werk daar intussen al 10 jaar niet meer mee, dus ik ben kwijt hoe dit nu zat onder 98. Met Google kom ik ook niet ver, omdat dit een Nederlandse foutmelding is. Zijn dit IRQ assignments die moeten worden veranderd, of ergens iets anders in het BIOS? Ik heb wel wat geschoven met IRQ's en met diverse DAC snooping / OS install mode settings en dergelijke, maar de melding blijft komen. Weet iemand nog wat dit was?

Overigens boot 98 verder wel gewoon, maar elke keer deze melding is vrij irritant.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:59
Zoeken met code 12 en free resources levert al best veel hits. Staat daar niets tussen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Na een paar dagen geprutst te hebben, heb ik er maar een PCI videokaartje ingezet. Kwam er helaas niet uit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom installeer je die windows 98 niet in een virtuele machine?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Question Mark schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:13:
Goed punt, want die GX260's zijn volgens mij uitgeleverd met Windows XP, ergo "te nieuw" om Win98 nog soepeltjes te draaien..

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 17:42
Zo te zien reserveert je bios die adressen in het geheugen. Daardoor weet windows niet meer wat kop of staart is. Het is zeker een integrated videokaart. Wat je kan proberen is in de bios te kijken hoe daar de geheugen instellingen staan en daar even mee frotten.

Ik heb helaas de laatste 260 al een aantal maanden de deur gewezen. Maar wat ik mij zo herrinner (old skool) moet je het in de bios instellingen van het geheugen management zoeken... Pssst... je hebt er niet toevallig meer dan 2 gig geheugen in zitten? Dan zou ik er 2 gig max inprikken....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Question Mark schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:13:
Omdat er een programmer en hardwarematige debuggers (zoals Microchip in-circuit debuggers) aan worden gehangen via de COM poort. We hebben op dit moment een Solaris 8 omgeving virtueel draaien, ook met virtuele RS232 poorten die worden aangestuurd via het netwerk, dus een kastje met een RS232 aansluiting en een UTP connector. Vervolgens een debugger of een programmer aan die RS232 poort en je kan werken.

Die oplossing werkt in theorie prima, je kan gewoon met RS232 communiceren en dergelijke. Prima als je bijvoorbeeld een UPS aan wilt sturen of iets dergelijks. Echter het probleem waar we tegenaan liepen met die debuggers in de solaris 8 omgeving, is dat door virtualisering, er vertraging ontstaat tussen je RS232 interface en de virtuele omgeving. Daardoor kan een debugger in sommige situaties niet werken, en dat is lastig voor de ontwikkelaars. Dus vandaar de keuze voor een oude windows 98 bak.

edit: die gx260 was origineel uitgeleverd met windows 2000, maar via de servicetag kon ik wel vinden dat er 98 drivers voor zijn. Vandaar dat ik er vanuit ging dat 98 op die pc wel moest gaan werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Widow op 21-09-2010 19:31 ]

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 00:30
muppet99 schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:17:
Ik heb helaas de laatste 260 al een aantal maanden de deur gewezen. Maar wat ik mij zo herrinner (old skool) moet je het in de bios instellingen van het geheugen management zoeken... Pssst... je hebt er niet toevallig meer dan 2 gig geheugen in zitten? Dan zou ik er 2 gig max inprikken....
win 98 met 2 gb geheugen :?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Inderdaad, ik zou het met maximaal 512 MB proberen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Ik heb thuis ook nog een oude gx260 sff staan die ik gebuik als 'uitleensysteem', die geeft dezelfde melding (in XP) op het moment dat ik via de PCI riser kaart zowel een draadloze netwerkkaart als een geluidskaart aansluit. Als ik enkel de draadloze netwerkkaart er in heb zitten werkt het wel. Ik heb deze melding er nog niet uit kunnen krijgen dus als je een oplossing vind hoor ik het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 22-09-2010 08:46 ]

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1