Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij volgt een deeltijd opleiding, logistiek en economie aan de HAN in Arnhem.

Nu wordt de opleiding van de standaard 4 jaar verlengt met 3 maanden. Dit omdat de "roostermakers" van diezelfde opleiding een fout hebben gemaakt voor het 4de leerjaar.

Mag dit zomaar? Door een fout van eigen bodem een opleiding verlengen met een x aantal maanden?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, gewoon een gevalletje schade claimen. Als die vriend onder normale omstandigheden afgestudeerd zou zijn en werk zou hebben loopt die vriend nu minimaal drie maanden salaris en pensioenopbouw mis.

Even een jurist raadplegen lijkt me.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
Meen je dit serieus? Aan het eind van mijn (5-jarige) studie keek ik toch niet op een maandje meer of minder maar puur naar het resultaat.

Zolang de kwaliteit goed is en men geen collegegeld vraagt voor die 3 maanden dan is het niet per se zwaar onredelijk.

Wel interessant is hoe men in een enkel jaar een derde tot een kwart van de tijd effectief uit kan lopen :P

Verwijderd

*knip niet-constructieve reactie*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 16-09-2010 16:40 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mwoa, 't is niet alleen 't gemiste salaris en pensioenopbouw. 't Is ook de extra (leen) stufi die je moet krijgen, en de extra maanden die je toch echt wel je vaste lasten moet betalen. Daarnaast zullen er ook best wel mensen zijn die aan 't einde van hun maximale studifinancieringsperiode (3x woordwaarde) zitten.

Dus ik vind een schadevergoeding niet onredelijk eigenlijk. 't Verbaasd me meer dat de school daar niet zelf over begint.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vervolgens is het ook nog een probleem dat doorstuderen voor het eerstvolgende studiejaar niet mogelijk is, aangezien je het eerste HBO-diploma niet hebt. Kortom: genoeg reden om iets te doen. Doordat ik regelmatig met regelgeving in het hoger onderwijs te maken heb, kan ik je in ieder geval in een richting sturen. :)

Allereerst is het zaak om de fout aan te tonen. Dit kan vrij simpel door in de studiegids (boekje/website waar alle te volgen vakken instaan + omschrijving) te vinden welke vakken er 'gemist' worden en in welke fase deze gegeven (hadden) moeten worden. Daarmee zorg je voor bewijs.

Vervolgens moet je even naar de onderwijsbalie om een klacht in te dienen. Sinds 1 september is er een nieuwe wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) ingegaan, die onder andere voorziet in een centraal loket (Google: één loket-regeling of 'rechtsbescherming studenten') waar studenten terecht kunnen met hun klacht. Dit loket zal je doorverwijzen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je ergens terecht kunt. Waarschijnlijk moet je naar de examencommissie voor een bezwaar, waarna je (als die volgens jou in gebreke blijft) naar het college van beroep kunt.

Vervolgens kom je bij het aspect schadevergoeding. Nu was er sprake van een 'niet goed, geld terug' regeling in het HO, waarbij je maximaal jouw collegegeld terug zou kunnen krijgen op het moment dat de instelling in gebreke blijft. Ik weet niet of deze regeling de eindstreep heeft gehaald (berichten op internet doen vermoeden van niet), maar ongetwijfeld kan de LSVb (tel: 030 - 231 3029) je daar van alles over vertellen. Dit verhaal zullen zij ook ongetwijfeld ongeveer vertellen. ;)

Overigens moet je jezelf niet rijk rekenen. Waarschijnlijk hoef je over het 5e studiejaar geen collegegeld te betalen, maar daar blijft het dan ook bij. Schadevergoedingen zijn erg schaars in het hoger onderwijs.

Hoop dat je er wat aan hebt, ben ook benieuwd naar het eindresultaat. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:33:
Meen je dit serieus? Aan het eind van mijn (5-jarige) studie keek ik toch niet op een maandje meer of minder maar puur naar het resultaat.

Zolang de kwaliteit goed is en men geen collegegeld vraagt voor die 3 maanden dan is het niet per se zwaar onredelijk.

Wel interessant is hoe men in een enkel jaar een derde tot een kwart van de tijd effectief uit kan lopen :P
Als je een master wilt beginnen dan lijkt me dat wel een probleem.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Omgekeerd als student (althans ik toendertijd wel) let je goed op je credits of je voldoende behaalt hebt. Natuurlijk de opleiding heeft hier een misser gemaakt maar om de bal enkel daar te leggen is imo wel erg makkelijk.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Dat weet ik niet. Ik liep met m'n HBO opleiding netjes nominaal, dus ben keurig in juni/juli (weet 't ff niet meer precies) afgestudeerd, binnen de gestelde 4 jaar. En ik denk dat ik zeker niet de enige ben die nominaal loopt.

Ik vind het ook nog 'n keer erg slordig staan op je cv als je langer doet over een opleiding dan de tijd die er voor staat. Veel opleidingen zijn nou niet bepaald zo moeilijk dat je er ook daadwerkelijk langer over hoeft te doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1