Vervolgens is het ook nog een probleem dat doorstuderen voor het eerstvolgende studiejaar niet mogelijk is, aangezien je het eerste HBO-diploma niet hebt. Kortom: genoeg reden om iets te doen. Doordat ik regelmatig met regelgeving in het hoger onderwijs te maken heb, kan ik je in ieder geval in een richting sturen.
Allereerst is het zaak om de fout aan te tonen. Dit kan vrij simpel door in de studiegids (boekje/website waar alle te volgen vakken instaan + omschrijving) te vinden welke vakken er 'gemist' worden en in welke fase deze gegeven (hadden) moeten worden. Daarmee zorg je voor bewijs.
Vervolgens moet je even naar de onderwijsbalie om een klacht in te dienen. Sinds 1 september is er een nieuwe wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) ingegaan, die onder andere voorziet in een centraal loket (Google: één loket-regeling of 'rechtsbescherming studenten') waar studenten terecht kunnen met hun klacht. Dit loket zal je doorverwijzen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je ergens terecht kunt. Waarschijnlijk moet je naar de examencommissie voor een bezwaar, waarna je (als die volgens jou in gebreke blijft) naar het college van beroep kunt.
Vervolgens kom je bij het aspect schadevergoeding. Nu was er sprake van een 'niet goed, geld terug' regeling in het HO, waarbij je maximaal jouw collegegeld terug zou kunnen krijgen op het moment dat de instelling in gebreke blijft. Ik weet niet of deze regeling de eindstreep heeft gehaald (berichten op internet doen vermoeden van niet), maar ongetwijfeld kan de LSVb (tel: 030 - 231 3029) je daar van alles over vertellen. Dit verhaal zullen zij ook ongetwijfeld ongeveer vertellen.
Overigens moet je jezelf niet rijk rekenen. Waarschijnlijk hoef je over het 5e studiejaar geen collegegeld te betalen, maar daar blijft het dan ook bij. Schadevergoedingen zijn erg schaars in het hoger onderwijs.
Hoop dat je er wat aan hebt, ben ook benieuwd naar het eindresultaat.