• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:11

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ola.

Ik ben kortgeleden een nieuwe studie begonnen, en daar wordt de basiswiskunde weer herhaald. Onder andere staartdelingen komen hier aan bod en ik loop weer tegen een probleem aan wat ik al wat jaren heb.

Met name bij wiskunde geldt voor mij dat ik er bijzonder veel moeite mee heb als ik niet begrijp waarom ik iets zou doen. Mechanica (wat eigenlijk ook wiskunde is) gaat me relatief gemakkelijk af omdat elke berekening een doel heeft, wat op een andere manier niet te behalen is. Bij wiskunde (en in dit geval staartdelingen) heb ik veel te veel moeite om het nut van een berekening in te zien. Ik wil daarom graag weten van 'kenners' onder jullie wat het nut of doel van een staartdeling is.

Ik zal een voorbeeld geven, zodat je meteen weet 'waar' mijn probleem ligt.

In het wiskunde boek wordt het volgende voorbeeld gesteld:

37 / 83218 \ 2249

2249*37 = 83213, verschil met te delen getal 83218 is 5.

Toch wordt het voorbeeld in het boek helemaal doorgewerkt;

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/di8QdqWw8nOdzc8ieaeDdie3/full.png

Wat zie ik niet, wat ertoe leid dat ik dit begrijp? Met andere woorden; waar komen de getallen 74 en 92 vandaan, zodat de andere getallen (181 en 148) ontstaan?

Het klinkt misschien allemaal een beetje triest, maar ik kan er gewoon ontzettend slecht tegen dat ik de meerwaarde van deze manier van delen niet zie, daardoor begrijp ik 'm niet, en kan ik er dus niets mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 16-09-2010 15:30 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo lastig is het toch niet. Het is een min of meer standaard manier om relatief complexe delingen simpeler te maken. Zie ook Wikipedia: Staartdeling waar het makkelijker uitgelegd wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

2*37 = 74, daar komt die vandaan. Je wilt niet beginnen met een voorbeeld maar met het lezen van de methode zelf, een voorbeeld is er alleen ter illustratie.

Als de uitleg van het 'algoritme' niet in je boeken staat: check iets als Wikipedia: Staartdeling

Of bedoel je met je vraag waarom eigenlijk kunnen delen met staartdelen? Hoe wou je het - zonder rekenmachine - anders doen? Noem me een oude l*l maar */+- moet je IMHO uit je hoofd kunnen doen.
edit:

Al is dat op een HBO wel wat overdreven...

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 16-09-2010 15:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
grappig ik was de staartdeling bijna net vergeten....nu zit het weer in mn kop ;)

Burp

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 11:24

Brons

Fail!

Met een staartdeling kan je berekeningen waar je een rekenmachine voor nodig hebt vereenvoudigen. Als je een rekenmachine hebt is het inderdaad niet erg nuttig.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
de som is 83218 delen door 37
dan kijk je eerst hoe vaak 37 in het eerste gedeelte past
dit is 2 keer
2*37 = 74
83218 - 74000 = 9218
En daar heb je je 74 en 92, en het eerste gedeelte van de uitkomst 2

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 16-09-2010 15:41 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
In mijn boek staat geen uitleg over de staartdeling, alleen het voorbeeld en wat opgaven. Ik heb inmiddels een voorbeeld gevonden waar stap voor stap wordt uitgelegd wat waarvoor dient, en dat werkt beter.

Ik was het hele idee van het opdelen van het te delen getal vergeten; dat je eerst 83 gaat delen door 37, enzovoorts. Daarom begreep ik de andere getallen niet. Ik ben erg slecht in doorzetten als ik ergens het nut niet van zie dus raakte wat geïrriteerd (ik wil het namelijk gewoon kunnen)

Ik blijf het een achterhaalde manier van rekenen vinden, maar ik begreep ook dat inmiddels de staartdeling op de basis- en VO scholen is vervangen door een andere manier van delen.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
De basisscholen leggen het tegenwoordig op een iets andere manier uit. De sommen zien er daarom anders uit. Wiskundig is het namelijk hetzelfde.

Mooi plaatje: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/LongDivisionAnimated.gif - wel in Amerikaanse stijl waarbij het resultaat boven komt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Heb verderop in het boek opgezocht hoe het werkt met meer complexe vergelijkingen die via een staartdeling opgelost raken en heb alles weer opgefrist. Werkt al een trein nu, hoewel ik het in principe nooit nodig ga hebben. (Rekenmachine!)

Nogmaals dank voor de reacties,

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 19:25

Dido

heforshe

Ik zie hier weinig W&L aan, zeker nu de vraag middels wat simpel googlen opgelost blijkt.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.