Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Feat V&A] Zoeken op specs

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:54
Omdat het op de FP eerder ondersneeuwt tussen alle andere reacties:
dsibma in 'plan: Tweakers.net lanceert Vraag en Aanbod 3.0'

Ziet er strak uit, ik vraag me echter wel af waarom ik nog geen specificaties kan selecteren terwijl dat in de pricewatch wel kan. Ik neem aan dat er gestreefd wordt naar zoveel mogelijk integratie wat dat betreft, als een advertentie gekoppeld is aan een product in de pricewatch kunnen die specificaties toch ook gewoon over genomen worden?
rob_erwt in 'plan: Tweakers.net lanceert Vraag en Aanbod 3.0'

De belangrijkste reden dat je niet kan zoeken op specs is omdat niet aan iedere advertentie een product hangt. En als je dan zoekt op spec, sluit je bij voorbaat al advertenties uit die wel voldoen aan je eisen.
Mag ik die redenatie wat vreemd vinden ? Als er aan een ad geen product hangt kan dat (zover mijn idee reikt) aan twee dingen liggen: de verkoper heeft een bestaand product niet gekoppeld, of het aangeboden product komt niet voor in de database van T.net.

In het eerste geval is het dan dus een geval van Eigen schuld, dikke bult dat je advertentie niet wordt gevonden. In het tweede geval zou een extra invoerscherm voor de specificaties heel wat oplossen. Daarin zou een verkoper dan de specs die hij weet kunnen aangeven, dat vergroot dan alsnog de vindbaarheid van een advertentie.

Zonder gelijk op iemands tenen te willen staan, nu lijkt het erop dat mensen die geen product koppelen een beetje in bescherming worden genomen ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij interpreteer je de opmerking van rob_erwt verkeerd. De mensen die op zoek zijn naar een tweedehands aanbod worden juist in bescherming genomen tegen het over het hoofd zien van advertenties.

Het zal een afweging zijn van voordelen (krachtig zoeken, maar zo bizar veel advertenties zijn er ook weer niet), nadelen (advertenties zonder gekoppeld product zie je over het hoofd) en de hoeveelheid werk die het kost om filteren op specificaties mogelijk te maken.

Ik heb geen verstand van de code etc., maar kan me heel goed voorstellen dat het filtersysteem van de PW niet zo maar even geïntegreerd kan worden met V&A. Zeker je voorstel om zonder product te koppelen de specificaties in te vullen is verre van triviaal denk ik zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Carpento
Ook jouw interpretatie valt deels te weerleggen, als iemand alléén maar op specs zoekt loopt diegene in dat specifieke geval de kans om dingen mis te lopen. Nu onthoud je iedereen in alle gevallen de mogelijkheid om op specs te zoeken en dwing je alle potentiële zoekers dus tot een veel moeilijkere (maar mogelijk marginaal volledigere) zoektocht ;)

Ik vind het nog steeds een gevalletje kind en badwater, de redenering tenminste. Dat het meer dev-moeite kost begrijp ik, maar voer dan niet een andere reden aan :p

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50

rob_erwt

What does this button do?

Ik bedoelde mijn opmerking inderdaad zoals Orion84 hem uitlegt. :) Wij willen graag dat veel mensen hun 2e hands producten gaan aanbieden maar onderkennen meteen dat je niet aan elke advertentie een specifiek product kan hangen, bijvoorbeeld bij het aanbieden van complete systemen of de zogenaamde zolderopruimingen en verreweg de meeste vraag advertenties. Om te voorkomen dat deze advertenties 'nooit' gevonden gaat worden omdat er geen product gekoppeld is door de verkoper, hebben we besloten die specs niet als filter aan te bieden.
Carpento schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:11:
Ik vind het nog steeds een gevalletje kind en badwater, de redenering tenminste. Dat het meer dev-moeite kost begrijp ik, maar voer dan niet een andere reden aan :p
De dev-moeite is in deze geen overweging geweest. We hebben gekeken naar de voor- en nadelen voor zowel koper als verkoper en zijn tot de huidige afweging gekomen.

Dat wil ook niet zeggen dat we nooit de mogelijkheid gaan bieden om te zoeken op specs, maar voorlopig gaat het niet mogelijk worden.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stel dat de functie er wel zou zijn en je kan kiezen om wel of niet te filteren. Dan ga je dus eerst filteren, en dan vind je mogelijk iets, mogelijk niets. Maar in beide gevallen is de kans groot dat je ads over het hoofd ziet omdat ze geen gekoppeld product hebben.

Dus nadat je gefilterd hebt moet je ongezien de uitkomst daarvan alsnog ongefilterd gaan zoeken of er geen interessante ads zijn die ook aan je eisen voldoen, maar niet naar voren kwamen met de filters.

En dan hebben we het nog niet eens over alle gebruikers die niet doorhebben dat ze met de filters van alles over het hoofd zien. Zo'n functie heeft gewoon enkel nut als alles goed gespecificeerd is. Zodra er ook maar een enigszins substantiele kans is dat je wat interessants over het hoofd ziet moet je toch ongefilterd gaan zoeken om zekerheid te hebben.

Edit: rob_erwt was me voor, naja, hopelijk is het zo iets duidelijker :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 16-09-2010 15:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Carpento
Orion84 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:22:

Dus nadat je gefilterd hebt moet je ongezien de uitkomst daarvan alsnog ongefilterd gaan zoeken of er geen interessante ads zijn die ook aan je eisen voldoen, maar niet naar voren kwamen met de filters.
Dat ben ik dus niet helemaal met je eens. Ik stop met zoeken zo snel ik iets geschikts gevonden heb ;)

Verder wel helder dat er ook nadelen aan zitten, om die te omzeilen zou je weer veel moeten aanpassen in de werkwijze, en dat lijkt mij ook wel een brug te ver.

offtopic:
Wel geinig dat de zolderopruimingen in de argumentatie terugkomen, als je de regels van V&A 2.0 heel strikt toepaste waren die voorheen niet eens toegestaan (want: één product per advertentie) maar werden ze gedoogd :p

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:50

rob_erwt

What does this button do?

Hoewel ik je overwegingen snap, blijven we bij onze originele ontwerp keuze voorlopig. Dus deze doe ik eerst dicht. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.