• yourservice
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 07:05
Op dit moment heb ik deze kaart al 2 jaar heel tevreden in gebruik met inmiddels 8 1TB disks.
De kaart is vol, de disks zijn vol dus nu...

Is het mogelijk om met deze kaart de 1TB disks langzamerhand te vervangen door 2TB disks?
M.a.w. is deze kaart hot exchangeable, zodat je de schijven kunt vervangen en steeds rebuilden?
Het gaat nu om 1TB Samsung schijven en het zou gaan om 2TB WD schijven.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik kijk naar de specs van het ding dan zou het ding moeten beschikken over online raid expansion. Dus in principe zou het moeten lukken op die manier je RAID array uit te bouwen.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Online RAID Expansion is toch net iets anders dan wat de TS bedoeld....

Met ORE voeg je een disk van dezelfde omvang toe, en zorgd de controller voor verdeling van de data over alle en de extra disk.

En zoals de TS aangeeft zijn alle 8 de SATA aansluitingen gebruikt.

Hij wil dus de disken vervangen voor 2TB disken....volgens mij moet dat wel gaan, maar indien het 1 RAIDSET is zullen dus alle disken indezelfde RAIDSET vervangen worden voor disken van 2TB.

Ik vraag het eens na, en kom er op terug.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Wat de TS wil, zal zo niet lukken, maar een 2e raidcontroller zou uitkomst brengen. Op de 2e controller dan de raidset configureren en daarna data overpompen van de ene raidset naar de andere.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Bij een Areca controller kan het ook, dus waarom zou het bij de Highpoint controller niet kunnen?

OK, de Highpoint is geen echte HardwareMatige controller, maar de feature set is nagenoeg hetzelfde..;-)

Ik heb navraag gedaan bij Highpoint...ik ben benieuwd ;-)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Het enige wat ik me kan bedenken is het volgende : Stuk voor stuk de schijven vervangen en na iedere vervanging een rebuild doen. Als alle 8 de schijven zijn vervangen dan de OCE functie gebruiken. Lijkt mij alleen nogal zeer omslachtig en tijdrovend. Ik zou dan toch liever voor een 2e controller gaan.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Mee eens...want ALS het fout gaat ben je alles kwijt. En 8TB Backuppen...;-(

Verwijderd

Tja, ik werk op een heel andere manier. Heb nu 1 server staan met een 3Ware 9550SX 8 LP en daar staat de hoofddata op, daarnaast staat server 2, ook met een 3Ware 9550SX 8 LP met de backupdata van server 1. Hier komt binnenkort server 3 bij, met een 3Ware 9550SXU 8LP met 8 x 2 TB, die gaat als hoofdbackup dienen. De data van server 1 wordt verdeeld over server 1 en server 2. Welke raidset nu ook uitvalt, het valt altijd te restoren of zonder teveel problemen te upgraden. Wel een duur grapje, maar ik vind dat de beste oplossing. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedere server minimaal 2 raidcontrollers krijgt, zodat schijven zonder problemen vervangen kunnen worden, zonder eerst vele TB's te moeten verplaatsen.

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:25:
Het enige wat ik me kan bedenken is het volgende : Stuk voor stuk de schijven vervangen en na iedere vervanging een rebuild doen. Als alle 8 de schijven zijn vervangen dan de OCE functie gebruiken. Lijkt mij alleen nogal zeer omslachtig en tijdrovend. Ik zou dan toch liever voor een 2e controller gaan.
Dit heb ik op mijn RocketRaid 3540 een keer uitgevoerd en dit ging goed... Alleen gedurende de hele migratie sessie mag er geen disk defect raken... anders is je data exit :(

Verwijderd

Dan heb je, in mijn optiek, veel geluk gehad. Als het fout gaat, dan ben je inderdaad al je data kwijt en eerlijk gezegd, als ik naar mijn eigen situatie kijk, is dat wel het laatste wat ik wil.
Daarom ben ik nu al een tijdje bezig met een (zeer) grote upgrade. Alle data zal gescheiden van elkaar opgeslagen worden (3 servers), iedere server heeft zijn eigen groep voedingen en die zullen in de toekomst aan een 1,75 Kw UPS gekoppeld worden. Er zal er dus heel veel fout moeten gaan, wil ik dan nog mijn data kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:53:
Dan heb je, in mijn optiek, veel geluk gehad. Als het fout gaat, dan ben je inderdaad al je data kwijt en eerlijk gezegd, als ik naar mijn eigen situatie kijk, is dat wel het laatste wat ik wil.
Daarom ben ik nu al een tijdje bezig met een (zeer) grote upgrade. Alle data zal gescheiden van elkaar opgeslagen worden (3 servers), iedere server heeft zijn eigen groep voedingen en die zullen in de toekomst aan een 1,75 Kw UPS gekoppeld worden. Er zal er dus heel veel fout moeten gaan, wil ik dan nog mijn data kwijtraken.
Met brand ben je alles kwijt, tenzij je off-site dingen gaat opslaan. Ik accepteer dat risico voor mijn data. Behalve mijn 'belangrijke' data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 00:04:
[...]

Met brand ben je alles kwijt, tenzij je off-site dingen gaat opslaan. Ik accepteer dat risico voor mijn data. Behalve mijn 'belangrijke' data.
Tja, wat dacht je van een aardbeving met de kracht van 9,5 op de schaal van Richter? Weinig kans dat je woning dan nog recht overeind staat. Of wat dacht je van een atoomoorlog of zonnevlekken? Dan kan je doen en laten wat je wilt, maar dan helpt er dus niets meer, zelfs off-site niet meer. Daarnaast had ik nog maar een deel beschreven van hoe ik het aan ga pakken, dus leuk dat je oordeelt, maar dan is het wel handig om alle feiten te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:53:
Gaat dit om "thuis" data of van je werk?
Ik ga hier ook de boel omgooien:
12x 2TB in 1 array (raid 6) - Gaat voor de belangrijke data een copy van de ander maken.
12x 2TB in 1 array (raid 6) - Gaat voor de belangrijke data een copy van de ander maken.
Daarnaast nog een 2e server zo'n 900km hier vandaan (bij vrienden in Zwitserland) waar een complete backup van de belangrijkste gegevens staat :-)

Aardbeving (wat data betreft) kom maar op :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat puur om "thuis" data. In mijn geval een x aantal dvd's.
Mooie raidsetjes btw! Die kant wil ik dus ook op en ben daar ook volop mee bezig. Heb nu "slechts" een deel op de servers staan, al wordt dat wel snel uitgebreid.
Ook ik ben bezig met een 2e locatie, deze zal wel in Nederland zijn en grotendeels van de tijd uit staan (die server gaat dus alleen aan voor het toevoegen van data).

Aardbevingproof zullen we dus denk ik wel zijn, nu nog iets tegen de EMP van bijvoorbeeld zonnevlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 10:15
Je zou natuurlijk al die 'dure' controllers en dergelijke kunnen laten vallen en eens gaan kijken naar appliances zoals NexentaStor en dergelijke. Geen kosten aan de controllers, meer budget voor meer/grotere schijven en krachtiger server, eventueel SSD cache enzoverder. Twee of meerdere servers opzetten en rsync laten lopen tussen beide. En klaar. Snelheden kunnen best mee met de controllers (op voorwaarde dat je genoeg spindels hebt lopen en genoeg cache voorziet zijnde dat dan RAM of SSD).

• yourservice
WOW, ff weekie weg en dan zoveel mogelijkheden.
Ik zet het even, voor mezelf, op een rijtje.

Allereerst mijn bedoeling NU. Ik wil de huidige 8 1TB schijven gaan gebruiken als een "diskette", m.a.w. de data staat dan zowel op de 8 2TB schijven in Raid5 als op de 1TB schijven, hier echter gewoon "los".

Ik heb inderdaad gezien dat het vrij prijzig is die Raid kaartjes zeker voor 12 schijven of meer. Toch wil ik gaan voor de RocketRaid 3530 of 3540. Als ik niet voor het 1 voor 1 omzetten ga kiezen, wat inderdaad ontzettend tijdrovend is (laatste 1TB schijf die ik erbij zette duurde het drie dagen voordat de rebuild klaar was) dan moet ik toch een nieuwe kast hebben met voldoende koeling tijdens het omzetten.

Ik heb nu de Chieftec CA-01 B-B-SL en ben daar erg tevreden mee maar om nou zo'n tweede kast aan te schaffen alleen voor het overzetten? Aan de andere kant wil ik ook mijn Cooler Master Silent Pro 650W vervangen voor een Cooler Master Silent Pro 1000W en eigenlijk ook een nieuw moederbord met hdmi aansluiting en een Quad Core processor. Dus dan valt de 100 euro voor een nieuwe kast wel weer mee en staat er eigenlijk al een nieuwe pc bijna.

Welke 2TB schijven zijn goed op dit moment? Welke 2TB schijven gebruik jij ruitech?
Ik zat te kijken naar de Western Digital WD20EARS < 100 euro.

En wat is NexentaStor precies ItsValium?

Ook bedankt KeDeShCh, dat is een behoorlijk park wat je al hebt draaien, op dit moment heb ik een klein budget van 2000 euro en daar moet ik het echt mee doen.

• ruitech
yourservice schreef op woensdag 22 september 2010 @ 10:14:
Ik heb inderdaad gezien dat het vrij prijzig is die Raid kaartjes zeker voor 12 schijven of meer. Toch wil ik gaan voor de RocketRaid 3530 of 3540. Als ik niet voor het 1 voor 1 omzetten ga kiezen, wat inderdaad ontzettend tijdrovend is (laatste 1TB schijf die ik erbij zette duurde het drie dagen voordat de rebuild klaar was) dan moet ik toch een nieuwe kast hebben met voldoende koeling tijdens het omzetten.
Je weet dat ik mijn RocketRaid 3540 te koop heb staan!? ;) V&A aangeboden: Highpoint RocketRAID RR3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
Je kunt natuurlijk ook het volgende overwegen: kopieer de data van de raid-array (max 7Gb) naar 4 losse 2TB schijven. Gooi dan alle 1 TB schijven eruit en maak een array met de overgebleven 4x2TB schijven. Kopieer nu alle data van de losse 2TB schijven naar de array. Vervolgens kun je de 4x2TB schijven aan je array toevoegen en een OCE doen. Als er iets misgaat met de nieuwe schijven kun je altijd nog je 1TB schijven er weer in proppen en nog een keertje proberen :)

Het enige probleem wat er kan zijn dat je >6GB niet kwijt kunt als je een array maakt met 4x2TB, maar dan moet je maar even 1TB ergens kwijt zien te raken :)

[ Voor 14% gewijzigd door dutchguy op 24-09-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
Dat is ook een mooie oplossing dutchguy. Je bedoeld ws > 6TB niet kwijt raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
Ik bedoelde dat als je een array maakt met 4x2TB, je er maar 6TB (4*2-2) op kwijt kunt. Als je in je originele RAID-opstelling >6TB had (max 8x1-1=7TB), kunt je die laatste TB niet kwijt op de nieuwe array.

• yourservice
Ok, snap ik maar je schreef 6GB dus ik dacht dat je het misschien weer ergens anders over had.

• dutchguy
Aha, stom tikfoutje van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
Het is toch de 3540 geworden met 12 2TB schijven in een hele nieuwe kast, oude kast houd ik als back-up en werkstation. Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 17:36
Goede keus, lijkt mij. Echte hardware-controller vergelijkbaar met de onbetwistbare Areca controller. Maar eentje uit de 2600 serie ook overwogen? Is 'hardware assisted raid', stuk lager in prijs en lijkt ook vlot te zijn.
Pagina: 1