SSD geformatteerd in Mac niet bruikbaar in Windows

Pagina: 1
Acties:

• Spiritual89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 13:25
Ik heb een SSD, de OCZ Vertex Series 120GB van iemand overgenomen en deze komt uit een Mac. Nu wil ik Windows 7 installeren en kon de SSD niet formatteren dus ook Windows niet installeren. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoe ik deze SSD NTSF kan formatteren? Heb de verkoper al om raad gevraagd en hij zei in een externe usb schijf hangen en dan formatteren. :?
Geen idee wat hij hiermee bedoeld. Google gaf ook geen oplossing :(

Alvast bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom koop je dan ook een schijf welke eerst in een MAC zat...

Je zult een andere mac moeten vinden en hem formateren, of met een of andere tool de schijf benaderen en als NTFS of Fat32 (Fat32 zodat je hem met windows naar NTSF kunt zetten)

Beetje domme actie eerlijkgezegt :')

1 min op google:
http://www.mediafour.com/products/macdrive/

Modbreak:Reacties als deze zitten wij eigenlijk niet op te wachten. Het is een ongefundeerde reactie en door deze opmerking en ik quote; "Beetje domme actie eerlijkgezegt :')" gecombineerd met de betreffende smilie engszins kinderachtig.

[ Voor 38% gewijzigd door _Dune_ op 18-09-2010 15:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

D4NG3R NL schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:35:
Waarom koop je dan ook een schijf welke eerst in een MAC zat...

Je zult een andere mac moeten vinden en hem formateren, of met een of andere tool de schijf benaderen en als NTFS of Fat32 (Fat32 zodat je hem met windows naar NTSF kunt zetten)

Gast doe eens ff normaal zeg......

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat doe ik in godsnaam abnormaal?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Maar je kan toch tijdens de installatie gewoon formatteren???

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

ResuCigam

BOFH

Heb je toen je windows wilde installeren bij het schermpje waar je schijf staat ook onder de gevanceerde opties gekeken? Volgens mij kun je daar de mac partities weggooien en en nieuwe aanmaken, daarna kan je hem formatteren.

We do what we must because we can.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Het zou niet uit moeten maken dat hij eerst in een Apple gezeten heeft, Windows zou tijdens de installatie gewoon een onbekende partitie moeten zien die je vervolgens kunt verwijderen. Zie je de SSD wel in de bios staan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, het maakt totaal geen bal uit dat zo'n schijf uit een Mac komt. Dus de vraag waarom hij die koopt is nogal overbodig.

Waarschijnlijk kun je vanuit de Windows setup de schijf wel zien, dan kun je daar de partities eraf gooien en vervolgens formatteren. Het maakt niet zoveel uit of Windows nu wel of niet wat kan met het filesystem (het is dus totaal niet nodig om een andere mac te zoeken), de partities kun je in elk geval wegmikken en nieuwe aanmaken. Als je dat gedaan hebt dan kun je deze als NTFS formatteren en vervolgens er Windows opzetten.

Verwijderd

Probeer eens met een linux live cd op te starten en hieruit je SSD te formatteren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kun je de schijf in de bios wel vinden? ALs dit niet zo is lijkt hij gewoon kapot te zijn, de bios zou een "Unknown drive" op zijn minst moeten aangeven.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als de partitie tabel van het type "Apple Partition Map" is i.p.v. "GUID Partition Table" (aka MBR compatible), dan kan het best dat de Windows setup helemaal niets zit. Gewoon iets als "The Ultimate Boot CD" downloaden & branden en vervolgens booten en dan een partitioneer programma starten; de boel wipen en dan een "GUID Partition Table" aanmaken (eventueel al met partities, maar dat kan ook vanuit de Windows Setup). Vervolgens weer gewoon de Windows Setup runnen ....

PS: Ik heb Award v4.51 BIOS versies meegemaakt die helemaal geen drive detecteren als er geen MBR aanwezig is (ala RAW unformatted); alsof ie kapot is. Hang je dat ding vervolgens aan een 3rd party controller, dan werkt ie prima. Valt te reproduceren door b.v. bij een MBR de laatste ID 2 bytes van sector 0 (= 0x55AA) te veranderen en daarna te rebooten --> BIOS herkend niets, maar met een low-level tool als b.v. Norton Disk Editor (of eventuele Linux varianten) is de schijf nog prima te benaderen en te fixen ....

Of dit ook voor Award v6.00 BIOS versies geldt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door SKiLLa op 16-09-2010 14:49 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
CrankyGamerOG schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:36:
[...]
Gast doe eens ff normaal zeg......
+1 , reageer dan gewoon niet als dit de kwaliteit is die verwacht mag worden.

Eenvoudigste zal zijn dat je de schijf in een ander systeem hangt tijdelijk of zoals gezegd door de verkoper in een externe behuizing (en dit zou toch wel 'google-baar' moeten zijn..) plaatst.

Dan zijn er meerdere manieren op de huidige partities (die je vermoedelijk dus niet meer nodig hebt?) te verwijderen. Bv door diskpart wat in Windows ingebakken zit en waardoor je niet met allerhande programma's 's moet werken.

start -> uitvoeren/zoekbalk -> diskpart

list disk : dit zal iets tonen in de aard van schf1 - online - xxGb, schf2 - online -xx GB, ..
select disk x : kies de juiste schijf aan de hand van je list disk informatie.
clean : dit verwijderd alle partities, mbr, gpt's, ..

dit zou al genoeg moeten zijn zodat de windows setup de schijf kan gebruiken.
eventueel kun je al partities aanmaken vooraf, create partition primary + active bv. (google maar eens op diskpart).

dat of bootcd'tje gebruiken van linux of systemrescueCD en met bv gparted de partities verwijderen / aanpassen zoals hierboven al vermeld*

[ Voor 5% gewijzigd door foetus_ op 16-09-2010 14:49 ]

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Met fdisk /MBR gewoon een MBR er op zetten helpt al. Waarschijnlijk bevat de SSD nu een GUID Partition Table die windows niet herkent. Naar mijn mening moet je met een w7 dvd ook een harddisk kunnen initialiseren als je voor custom kiest bij de selectie van de target in het begin.

Windows Veteran turned Apple Addict

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 00:55
Wie ziet de tegenstrijdigheid ?

De diskpart oplossing hierboven is de oplossing. Fdisk /MBR gaat niet werken omdat er waarschijnlijk een GPT partitie opstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door InsanelyHack op 16-09-2010 14:52 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

D4NG3R NL schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:42:
Kun je de schijf in de bios wel vinden? ALs dit niet zo is lijkt hij gewoon kapot te zijn, de bios zou een "Unknown drive" op zijn minst moeten aangeven.
Het kan ook nog zo zijn dat hij gewoon niet (goed) is aangesloten, daar lees ik namelijk niks over.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• haarbal
Windows 7 (iig de x64 versie) heeft helemaal geen moeite met de GUID partition table. Je kan gewoon in de setup formatteren. Je kan zelfs een fat32 partitie op een GUID schijf herformatteren naar NTFS en daar op installeren (handig als je macos en windows wil draaien vanaf 1 schijf)

Al had er helemaal niets op die schijf gestaan had het ook niet uitgemaakt. Windows kan in de setup gewoon een MBR maken.

[ Voor 18% gewijzigd door haarbal op 16-09-2010 14:53 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
HD weer demonteren e.d. hoeft niet nodig te zijn. gewoon eventjes MacDrive installeren en je windows pc kan ook osx partities lezen...

[ Voor 62% gewijzigd door MicGlou op 16-09-2010 14:52 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MicGlou schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:51:
[...]

Hoezo dom? Wat hij zegt klopt... Je wilt een hardeschijf aanroepen die is geformatteerd in een bestandssysteem wat niet wordt herkend door windows. Het is ook wel een beetje dom als je dat toch probeert, zonder eerst van te voren info hierover in te winnen Kortom, niet aan dingen beginnen waar de TS blijkbaar geen kaas van gegeten heeft, want iemand met een beetje verstand van hardware had hier als eerste bij stil gestaan.

Maar goed, hd weer demonteren e.d. hoeft niet nodig te zijn. gewoon eventjes MacDrive installeren en je windows pc kan ook osx partities lezen...

Dat was mijn punt dus ook.. O-) heb die link trouwens allang toegevoegd aan mn 1e post :)

Met een Ubuntu live CD'tje zou je hem als het goed is moeten kunnen formateren als NTSF, dan zou hij bereikbaar moeten zijn in Windows.

• InsanelyHack
Euh .... en wat is er op tegen als mensen iets willen leren ? Jij hebt nooit iets minder slims gedaan ?

Wat hij hier boven beschrijft wat ie wil doen is helemaal niet zo raar. De installatie van windows heeft een beperkte diskpart in een GUI vorm in zich. Dat nu blijkt dat deze niet een GPT / MAC partitie kan opruimen is helemaal geen gekke constatering. Diegene die de schijf aan hem had verkocht had gewoon de schijf moeten wissen en dus ook de partitie.

• Spiritual89
Het formatteren is inmiddels gelukt en D4NG3R NL daar had ik geen andere Mac voor nodig ;-)

Nu krijg ik alleen de melding: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl

En heren, ik wist niet dat de SSD uit een Mac kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door Spiritual89 op 16-09-2010 15:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Windows installeren op een GPTpartitie gaat inderdaad niet lukken. Als het goed is kun je bij het aanmaken van een partitie aangeven dat dit een MBRpartitie moet zijn.

• haarbal
Terw_Dan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:03:
Windows installeren op een GPTpartitie gaat inderdaad niet lukken. Als het goed is kun je bij het aanmaken van een partitie aangeven dat dit een MBRpartitie moet zijn.
NTFS partitie bedoel je?

Edit: w8 ff, ik draai windows wel van een gpt schijf maar hij had stiekem nog ergens z'n mbr in de gpt gezet ofzo. Waarschijnlijk moet de windows partitie daarom eerst fat32 zijn. Maar windows zou tijdens de installatie de schijf gewoon als MBR moeten kunnen inrichten.

[ Voor 30% gewijzigd door haarbal op 16-09-2010 15:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, MBR. NTFS is het bestandssysteem, dat moet je pas kiezen bij het formatteren. GPT of MBR moet je aangeven bij het aanmaken van de partitie.

• InsanelyHack
Nu krijg ik alleen de melding: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl
Windows setup starten en command prompt aanroepen. Dan kan je van de boot DVD diskpart starten

list disk (onthoudt het nummer),
select disk (nummer)
clean (enter)

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
* Disk 0 Online 149 GB 0 B

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> clean

• Spiritual89
Han van Vilsteren schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:12:
[...]

Windows setup starten en command prompt aanroepen. Dan kan je van de boot DVD diskpart starten

select disk (nummer)
clean (enter)

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
* Disk 0 Online 149 GB 0 B

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> clean
Ik durf het bijna niet te zeggen aangezien je nogal snel voor dom word uitgemaakt :/ maar bovenstaande is out-of-my-league Oftewel, ik begrijp er niets van :?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is heel simpel.
Je start diskpart op.
En vervolgens tik je de commando's die daar staan in.
Dus
list disk
select disk (met nummer van de disk)
clean

De rest is gewoon de output die je krijgt, meer dan die 3 regels hoef je neit in te tikken.

• Spiritual89
Terw_Dan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:44:
Het is heel simpel.
Je start diskpart op.
En vervolgens tik je de commando's die daar staan in.
Dus
list disk
select disk (met nummer van de disk)
clean

De rest is gewoon de output die je krijgt, meer dan die 3 regels hoef je neit in te tikken.
Het is gelukt!! Inderdaad erg simpel! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
Spiritual89 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:41:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen aangezien je nogal snel voor dom word uitgemaakt :/ maar bovenstaande is out-of-my-league Oftewel, ik begrijp er niets van :?
Weet je hoe je vanaf de windows DVD in de command prompt komt ?

Als je dat lukt dan moet je de volgende kommando's letterlijk uitvoeren om de SSD te wissen:

diskpart (enter)
select disk (nummer)
clean (enter)

daarna is heel de disk leeg en klaar voor gebruik.

... ah 2de pagina niet gelezen ... Jij vergeet diskpart nooit meer :-)

[ Voor 6% gewijzigd door InsanelyHack op 17-09-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritual89
Han van Vilsteren schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 01:04:
[...]

Weet je hoe je vanaf de windows DVD in de command prompt komt ?

Als je dat lukt dan moet je de volgende kommando's letterlijk uitvoeren om de SSD te wissen:

diskpart (enter)
select disk (nummer)
clean (enter)

daarna is heel de disk leeg en klaar voor gebruik.

... ah 2de pagina niet gelezen ... Jij vergeet diskpart nooit meer :-)
Ik wil iedereen even bedanken voor de moeite! Top!
Pagina: 1