Definitie smartphone

Pagina: 1
Acties:

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Bij gebrek aan ideeën voor een beter toppic om dit te plaatsen, plats ik het dus hier.

In Dell Streak: tussen servet en tafellaken staat
Om onderscheid te maken tussen tablets en smartphones hanteren we op de Tweakers.net-redactie - bij gebrek aan beter - twee criteria voor een smartphone: die heeft gsm-ondersteuning en je kan hem in je broekzak stoppen.
Nu ga ik niet helemaal akkoord met jullie definitie. Een broekzak is geen universeel standaard formaat. Zeker voor grotere gadgets, zoals deze Dell Streak, past het niet altijd in je broekzak, maar is het daarom minder "phone"?
Ik ben van mening dat het eerste criterium voldoende is. Bellen met je iPad sized smartphone is alles behalve handig (tenzij met bluetooth oortje) en dat zou dan moeten resulteren in de belgemak score, maar het blijft een phone...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het broekzak criteria zou ik eerder vervangen door een 'oor bellen' criteria.

Een HD2 valt een beetje onder de grootste telefoons,qua hoogste mischien nog de Nokia communicator, maar dan ook bijna het maximum wat je enigzins normaal tegen je oor kan houden. Als deze Streak ook nog enigzins tegen je oor te houden is, normaal in de hand houdend, dan vind ik het nog wel phone waardig. Iets was bijvoorbeeld met een iPad niet meer zou kunnen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dan klopt het voor de Dell toch nog steeds?

Met hun huidige definitie kunnen ze het netjes afbakenen. Als ze jou manier van definiëren pakken dan past een HTC Shift ook in het lijstje met smartphones...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Ik bel met mijn pc, ook naar mobiele/vaste nrs. Is dat dan een telefoon?

Ik ben helemaal geen stagiair

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ligt er aan, kun je hem met één hand tegen je oor houden? :)

Verwijderd

Om onderscheid te maken tussen tablets en smartphones hanteren we op de Tweakers.net-redactie - bij gebrek aan beter - twee criteria voor een smartphone: die heeft gsm-ondersteuning en je kan hem in je broekzak stoppen. De Streak voldoet aan beide.
Dus jullie vinden een Nokia 2100 ook een smartphone? Hij voldoet aan de door jullie twee gehanteerde criteria: hij heeft gsm-ondersteuning en je kan hem in je broekzak stoppen. Hoewel hij aan jullie twee criteria voldoet vind ik het geen smartphone, maar een gewone phone.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De genoemde criteria hanteren we alleen om onderscheid te maken tussen tablets en smartphones, zoals in de tekst staat. Het is niet onze definitie van een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Toch blijft dit interessant. Ik heb al verscheidene definities voorbij zien komen, maar ook ik ben er niet uit. Ik heb gehoord:

- Multitasking
Dat kunnen bijvoorbeeld ook veel goedkope SE-telefoons, en iPhones hebben daar out-of-the-box wat meer moeite mee.
- Mogelijkheid om applicaties van derden te installeren
Java anyone ? Dat kan tegenwoordig ook gebruik maken van je GPS en je accelerometer. Ook Flash-apps trouwens (denk aan waterpassen etc).Wederom kun je je weer afvragen of de iPhone hier aan voldoet.
- OS
Een definitie maken op basis van een OS. Waarom andere Os-sen uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLevi
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 13:48
Word onder smartphone niet meestal een telefoon met een aanraakgevoelig scherm bedoeld?
Dus, een apparaat met gsm functie die in je broekzak past, een aanraakgevoelig scherm heeft en die je tegen je oor kan houden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 08:58
en de nokia E72 dan?

Volgens mij is het meer iets in de zin van:

een smartphone is een apparaat op GSM toestel formaat met een besturingsysteem wat toestaat additonele software te installeren en in staat is op een redelijke wijze webpagina's weer te geven .

dan kom je alleen weer uit op de definitie GSM toestel formaat, maar alla

volgens mij definitie zouden dus alle telefoons waar een webbrowser op zit en op zijn minst een inbelverbinding mee is te maken naar het internet en waar op zijn minst java applicaties op te draaien zijn een smartphone.

wat vinden jullie?

LOL of je kijkt op Wiki:
Wikipedia: Smartphone

[ Voor 8% gewijzigd door Sjakskus op 30-11-2010 07:38 . Reden: Wiki ]

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 11:33

arnoudwokke

Redacteur
De definitie van een smartphone maakt veel theorieën los, merk ik. Overigens is onze definitie wmb geen vaststaand feit; wellicht dat we de definitie moeten gaan aanpassen. Voorlopig zien wij dit als criteria voor een smartphone:

- het kan dienen als telefoon (heeft gsm-ondersteuning, microfoon aan de onderkant en luidspreker aan de bovenkant)
- hij is daadwerkelijk mobiel en past dus in een broekzak; dit is geen vaststaande maat, maar iedereen voelt aan dat de iPad niet in je broekzak past en een iPhone wel :)
- het toestel draait op een smartphone-OS

En een smartphone-OS kan het volgende:
- je kan platformspecifieke, native applicaties - zijnde geen Java-apps - installeren, met toegang tot zaken als bewegingssensor, gps en kompas. Daarbij hebben we simpelweg een lijstje van OS'en die als smartphone-OS worden aangemerkt. Dit zijn in willekeurige volgorde:
+ Android
+ BlackBerry OS
+ iOS
+ Symbian
+ Windows Mobile
+ Windows Phone 7
+ Bada (is wel een twijfelgeval, want het is strikt genomen geen OS, maar een platform bovenop een rtos of Linux-kernel)
+ HP Palm WebOS
(en misschien ben ik nog kleinere platformen vergeten, maar ik focus natuurlijk vooral op NL- en BE-markt)

OS'en die niet in aanmerking komen zijn voornamelijk merkspecifieke besturingssystemen voor goedkope telefoons, zoals Nokia S40, Sony Ericssons OS voor featurephonhes en LG S-Class.

Zaken als een touchscreen, mogelijkheid tot multitasking en een toetsenbord doen dus in deze definitie geheel niet terzake.

Nogmaals, deze definitie is niet gebeiteld in metaal en als de markt zo verandert dat een wijziging nodig is, doen we dat :)

Deze definitie is overigens niet voorbehouden aan Tweakers.net. Hij wordt breed gedragen in de telecomindustrie, hoewel er veel discussie blijft; soms heeft een bedrijf er belang bij iets als smartphone te verkopen terwijl het niet zo is (net zoals er al '4g-netwerken' zijn, die helemaal niet met een 4g-techniek werken :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kan een ipad ook geen telefoon noemen. De scheidingslijn is misschien wat aan het vervagen omdat veel telefoons eigenlijk gewoon kleine tablets zijn en veel tablets gewoon grote telefoons. De Dell is inderdaad een twijfelgeval :)

Dezelfde discussie hebben we gehad over de netbooks, volgens mij worden die nu maar vaak laptops genoemd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
arnoudwokke schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:51:
(...) je kan platformspecifieke, native applicaties - zijnde geen Java-apps - installeren {...}
Dat is duidelijke taal, en volgens mij tevens het grootste en vaak enige onderscheid tussen smartphones (volgens de definitie van o.a. tweakers.net) en een hele grote berg featurephones (zoals die van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:01
't Is een behoorlijke non-discussie als je 't mij vraagt. Niet dat je dat doet natuurlijk, maar ik vroeg ook niet om dit topic :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arnoudwokke schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:51:
De definitie van een smartphone maakt veel theorieën los, merk ik. Overigens is onze definitie wmb geen vaststaand feit; wellicht dat we de definitie moeten gaan aanpassen. Voorlopig zien wij dit als criteria voor een smartphone:

- het toestel draait op een smartphone-OS
Die laatste is niet helemaal juist of althans behoeft nuancering.

De iPhone 4 draait niet op een smartphone-OS maar eerder op een mobiel OS: iOS is ook voor Tablets bedoeld, en van tablets ga je ook niet zeggen dat ze een tablet-OS moeten draaien.

MeeGo is ook niet een smartphone-OS maar een OS bedoeld voor mobiele devices (waaronder phones, tablets, ed). Zeggen dat de N9 een smartphone-OS draait (MeeGo) is dan ook (net als bij Apple) niet helemaal juist, want MeeGo is veel breder OS dan enkel smartphones. Dus zeggen dat het een smartphone-OS draait klopt niet 100%.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@bobwarley

iOS is nu een OS dat ook op de iPad draait, maar heette tot een halfjaar geleden iPhone OS (dat toevallig ook draaide op een draagbare mediaspeler, nl iPod touch). MeeGo is idd out-of-the-box een veelzijdig OS, maar zeker ook een smartphone-OS, zoals Nokia vele malen heeft gezegd. Dat iets een smartphone-OS is, betekent niet dat het niets anders kan zijn.
Het feit dat ik specificeer dat een smartphone een smartphone-OS moet draaien, is om te laten zien dat het niet afhangt van hardwarespecifieke zaken als toetsenbord of touchscreen, maar van het OS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Aansluitend: Ik zie dit artikel

nieuws: CES: HTC lanceert eerste 'dumbphone'

waarin de HTC Smart (what's in a name) omschreven wordt als 'dumbphone'. Wat is daar de definitie van volgens tweakers.net? Of zou de HTC Smart (en andere telefoons met vergelijkbare specs) eigenlijk omschreven moeten worden als 'feature phone'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ja, de Smart is een toestel met Brew MP. Daar kun je geen applicaties op installeren - volgens mij geeneens Java-stuff, maar in elk geval geen native stuff.. Brew mag dan van Qualcomm zijn, het is geen smartphone-OS. Heb het aan lui van Qualcomm gevraagd, maar er is ook geen interesse om applicatie-ontwikkeling te stimuleren :)

En die naam: dat is een mooi staaltje ironie van HTC. Hebben ze intern ook heel hard om moeten lachen, heb ik begrepen. Maar wees eerlijk: de HTC Dumb klinkt toch voor geen meter :P?

Meer over de Smart vind je trouwens ook in de preview :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dat het volgens de definitie van tweakers e.a. geen smartphone is begrijp ik, het gaat mij meer om de enigszins denigrerende benaming 'dumbphone'. Is dat hetzelfde als een 'feature phone', of heeft tnet daar geen definities voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Het is eigenlijk een featurephone, maar (ik denk dat) dumbphone is bedoeld om aan te geven dat het het uiterlijk heeft van een smartphone, maar niet de softwarematige (native, niet Java-apps) eigenschappen heeft.

Wat mij betreft gewoon een grappige woordspeling, die denigrerend kan worden opgevat, maar niet zo bedoeld is.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
^^Jaap-Jan heeft gelijk: het woord 'dumbphone' is hier bedoeld als woordspeling en om aan te geven dat het definitely geen smartphone is. Voor het overige gebruiken we featurephone, hoewel die toestellen een uitstervend ras vormen (en we er dus niet veel meer over berichten). Vorig jaar waren er nog toestellen als de Samsung Jet, LG Arena, nu bestaan in die prijsklasse (bijna) geen featurephones meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Sony-Ericsson maakt nog modellen die daar aan voldoen. Denk aan de c-serie en de Elm en de Cedar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oooskar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 21:53
Ik had een Archos 5, en die paste prima in mijn zak bij sommige broeken :P

OT: Ik vind hetzelfde, als het kan bellen dan is het een mobieltje en als het niet kan bellen maar wel 3g of wi-fi en (bijna) niet meer in je broekzak past een tablet. zonder 3g of wifi is het en mediaspeler, okal heeft ie 100 inch touchscreen.
Pagina: 1