Verwijderd

Topicstarter
Mijn netbook is uitbreidbaar van 1 naar 2GB RAM, dwz dat ik de huidge 1GB moet vervangen met een 2GB module.

Nu weet ik dat de meeste Netbooks 1GB geheugen hebben en niet zijn te upgraden. Mijn vraag dan ook: Is het eigenlijk wel zinvol om een dergelijke upgrade te doen met Windows7 Starter? Og merk je er vrijwel niets van?

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 22:45
Houd je RAM gebruik eens bij en kijk of dat regelmatig naar >90% van 1GB gaat. Dan is het nuttig, anders niet zo.

Verwijderd

Ligt er helemaal aan wat je doet met dat ding...als je alleen brieven typt of een beetje internet dan is het niet echt zinvol....doe je graag dingen naast elkaar (muziek luisteren en internetten terwijl er word gedownload) dan zou je aardig verschil kunnen merken

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:21

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zoals gezegd, het is afhankelijk van wat je met de netbook doet. Slinger je AutoCAD aan of ga je aan de slag met het CS5-pakket, dan is 2GB al zeker aan te raden (CPU-bottleneck daar buiten gelaten).

In ieder geval krijgt het topic een move richting PMG gezien het een geheugengerelateerde vraag is :)

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:00
Ik weet niet hoe het zit met het geheugengebruik van windows 7 starter, maar bij mijn XP netbook is 1gb meer dan zat. Ik krijg het geheugengebruik niet boven de 400mb.

Echt zware dingen kun je toch niet met een netbook doen, en ga je dat wel doen dan weet ik niet of 2gb echt veel helpt. Als je het hebt liggen installeren die hap, maar als je veel geld uit moet geven lijkt het me niet echt waard. Beste upgrade IMO voor een netbook is een SSD, maar daar zit ook een leuk prijskaartje aan 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

dat komt omdat XP in principe kan werken met 256MB, met windows 7 zit je al aan de 700-800MB zonder dat je iets hebt draaien

sterker nog, ik zit op dit moment met alleen firefox aan op 1.2GB

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarentegen kan Windows 7 ook prima werken met 512MB geheugen. Zonder iets aan het OS aan te passen draai ik op mijn HTPC met MediaPortal onder de 512MB gebruikt geheugen, ik heb dus altijd geheugenruimte vrij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 17:22:
dat komt omdat XP in principe kan werken met 256MB, met windows 7 zit je al aan de 700-800MB zonder dat je iets hebt draaien

sterker nog, ik zit op dit moment met alleen firefox aan op 1.2GB
Windows gaat prioriteiten stellen aan de hand van het geheugengebruik. Dus stel dat jij 2GB beschikbaar hebt en je kan makkelijk een ruime 1GB missen aan geheugen dan zal Windows (7) dat ook doen.
Echter, heb je maar 1GB geheugen dan moet ie wel daadwerkelijk prioriteiten gaan stellen en zal dan het programma wat het meeste behoefte heeft aan geheugen op dat moment geven.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn Asus 904HA met XP heb ik van 1 GB uitgebreid naar 2 GB, mede omdat zo'n 2 GB module maar € 38 kostte. De Canon software + Photoshop CS4 willen best veel geheugen pakken, dus af en toe is het best fijn. Voor weinig geld heb je toch wel wat extra marge in je geheugen capaciteit. Windows 7 zal het nog een stuk sneller nodig te hebben, lijkt mij.

This footer is intentionally left blank

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 09:08:
Mijn Asus 904HA met XP heb ik van 1 GB uitgebreid naar 2 GB, mede omdat zo'n 2 GB module maar € 38 kostte. De Canon software + Photoshop CS4 willen best veel geheugen pakken, dus af en toe is het best fijn. Voor weinig geld heb je toch wel wat extra marge in je geheugen capaciteit. Windows 7 zal het nog een stuk sneller nodig te hebben, lijkt mij.
Het is mijn ervaring dat het andersom is:
op xp had mijn notebook echt problemen met de 512 kb die erin zat. Toen ik er 1 mb inprikte, ging het stukken beter.
win 7 daarentegen ging wel goed op 512 kb. Op een of andere manier is het geheugenbeheer stukken beter, en deze oude laptop loopt het snelst op win 7.

Om het verhaal compleet te maken, ook vista heb ik geprobeerd. Op 512 ging dat niet, met 1 mb eigenlijk ook zeer moeizaam- eigenlijk onwerkbaar.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Reepje schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:02:
[...]

op xp had mijn notebook echt problemen met de 512 kb die erin zat. Toen ik er 1 mb inprikte, ging het stukken beter.
win 7 daarentegen ging wel goed op 512 kb. Op een of andere manier is het geheugenbeheer stukken beter, en deze oude laptop loopt het snelst op win 7.

Om het verhaal compleet te maken, ook vista heb ik geprobeerd. Op 512 ging dat niet, met 1 mb eigenlijk ook zeer moeizaam- eigenlijk onwerkbaar.
offtopic:
Ik denk dat je het over MB's en GB's hebt? ;)

Om ook nog even ontopic te komen: ik denk dat het wel zinvol is. Het kost relatief weinig, het kan, en misschien werkt het niet sneller maar het zal wel soepeler lopen.

Edit 2: Edgarz! :( ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Bastiaan op 17-09-2010 10:17 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Ja, het loopt allemaal net even soepeler (niet sneller, da's de CPU bottleneck). Bij mijn Asus 1005PE zorgt een memory upgrade er wel voor dat de SuperHybridEngine niet meer goed zijn werk doet en dus beter niet gebruikt wordt. Voordeel van 2 Gb is dat als je 1 Gb geheugen een beetje volloopt de zaak niet geswapt wordt naar HDD, want dat slurpt processorkracht. Ik heb overigens Win 7 Ultimate geinstalleerd, dus ik kan meer dan 3 programma;s tegelijkertijd draaien (beperking Win 7 Starter).

Verwijderd

Edgarz schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:16:
Voordeel van 2 Gb is dat als je 1 Gb geheugen een beetje volloopt de zaak niet geswapt wordt naar HDD, want dat slurpt processorkracht.
juist niet, dat slurpt i/o capaciteit, en vooral niet vergeten dat de HDD in 99% van de gevallen de bottleneck is.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:02:
[...]

kb=MB en mb=GB?

@TS, hoe meer geheugen hoe beter, ook in een netbook. Zeker nu de geheugenprijzen niet zo spannend hoog meer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door redfoxert op 17-09-2010 10:23 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik nog maar even wacht...

Het betreft een HP 210-1101sd met DDR3 en nog vrij kort op de markt. Ik zie al mensen bij wie het ding met een andere geheugenmodule op zwart gaat. Oook de fa. HP kan mij niet vertellen welke SODIMM er precies in zit en wat ik moet hebben. Ik wacht dus wel even tot iemand een goed werkend exemplaar heeft.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd.

[ Voor 91% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-10-2010 15:00 ]

Pagina: 1