[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 16-09-2010 13:43 ]
Dat doe je toch maar 1 keer? Bij je nieuwe auto let je er wel op.frickY schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:43:
Waarom denk je dat het 'gas bij' zou kunnen zijn?
FWD = gas bij, RWD = gas los. Toch?
Ik kan alleen bedenken dat het misschien stoer is om gas bij te geven, tegen te sturen en lekker te driften als ik zijn avatar zo zie.
[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 16-09-2010 13:45 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gas bij doe je volgens mij alleen als je wilt driften, waarbij je dan ook nog eens goed moet sturen.
[ Voor 6% gewijzigd door Frostbite op 16-09-2010 13:47 ]
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dacht ik
[ Voor 51% gewijzigd door GoldenSample op 16-09-2010 13:49 ]
Was het maar zo simpel.Reloader schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:42:
Stel je rijd met je BMW (of andere RWD) auto , en hij breekt uit (net iets te hard door de bocht ofzo)
hoe corrigeer je dit?
(LET OP: Achterwiel aandrijving)
Poll: Hoe corrigeer je achterwiel slip?
• Gas los
• Gas bij
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
ik zou zeggen gas los..
ik zou namelijk zeggen gas los om grip te krijgen, maar de tegen argumenten waren dat je met gas bij geven het gewicht naar de achterwielen verplaatst.
Tja wat heb je aan gewicht achter als je daar juist geen grip hebt ?Reloader schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:52:
Ik snap inderdaad dat het niet zo makkelijk is, maar dit starte op een bmw forum wel een vermakelijke discussie
ik zou namelijk zeggen gas los om grip te krijgen, maar de tegen argumenten waren dat je met gas bij geven het gewicht naar de achterwielen verplaatst.
Test het anders eens uit op een testcircuit.
Er zijn al genoeg bmw-ers voor je geweest die dit misschien ook hebben gedaan en het niet meer na kunnen vertellen.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
(note : spreek enkel uit theorie dat ik verzameld heb, niet al te veel expert praktijk ervaring
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Je moet gewoon zodra de auto begint over te sturen een stuk minder gas geven, maar zeker niet los. En sturen waar je naar toe wil, niet zomaar tegensturen.
Er wordt ook wel eens gezegd, 'altijd koppeling indrukken' bij dit soort situaties. Hier valt wel wat voor te zeggen, want dan houd je de krachten op de wielen neutraal. (en zul je dus ook niet omslaan bij een RWD auto omdat de achterwielen ineens remmen op de motor)
Bij een FWD is abrupt gas loslaten juist een manier om een FWD auto in de slip te krijgen terwijl dat normaal niet goed mogelijk is. Liftoff oversteer noemen ze dat. Dat werkte altijd best goed om een haaks bochtje te nemen met m'n FWD Celica destijds.
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 16-09-2010 14:01 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij overstuur probeerd je achterkant de voorkant in te halen. Bij een voorwiel aangedreven auto geef je (TENZIJ HET GLAD IS) gas bij, zodat je voorkant voor blijft. Bij een achterwiel aangedreven auto zou je met gas bijgeven juist nog meer je achterkant laten inhalen. dus gas bij is niet de goede oplossing.
Maar een andere keuze is gewoon flink remmen, je staat dan binnen de korste keren achterstevoren stil, met de minste kans iets hard te raken. (Dat leren ze je niet op een slipcursus)
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Klinkt logisch inderdaad!null schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:57:
De poll klopt niet. Je moet niet, bij slingeren of (bijna) uitbreken, ineens je gaspedaal laten schieten, want dan kun je ook omslaan, zowel bij FWD als bij RWD. Los van de gewichts/momentum verplaasting speelt bij RWD nog mee dat je, als je wat hoger in de toeren zit, je bij gas loslaten eigenlijk remt op de achterwielen (dankzij remmen op de motor).
Je moet gewoon zodra de auto begint over te sturen een stuk minder gas geven, maar zeker niet los. En sturen waar je naar toe wil, niet zomaar tegensturen.
Er wordt ook wel eens gezegd, 'altijd koppeling indrukken' bij dit soort situaties. Hier valt wel wat voor te zeggen, want dan houd je de krachten op de wielen neutraal. (en zul je dus ook niet omslaan bij een RWD auto omdat de achterwielen ineens remmen op de motor)
Bij een FWD is abrupt gas loslaten juist een manier om een FWD auto in de slip te krijgen terwijl dat normaal niet goed mogelijk is. Liftoff oversteer noemen ze dat. Dat werkte altijd best goed om een haaks bochtje te nemen met m'n FWD Celica destijds.
het gaat er mij eigenlijk om, dat als je in een achterwiel slip raakt, en je gas bij geeft nooit grip terug kunt krijgen. Remmen is dan ook zeker niet goed. maar koppeling in klinkt erg logisch..
tegen sturen lijkt mij logisch
[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 16-09-2010 14:15 ]
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeNog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Weet je tenminste zeker dat je schade hebtleuk_he schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:10:
(niet gehinderd door enige praktijkkennis:)
Bij overstuur probeerd je achterkant de voorkant in te halen. Bij een voorwiel aangedreven auto geef je (TENZIJ HET GLAD IS) gas bij, zodat je voorkant voor blijft. Bij een achterwiel aangedreven auto zou je met gas bijgeven juist nog meer je achterkant laten inhalen. dus gas bij is niet de goede oplossing.
Maar een andere keuze is gewoon flink remmen, je staat dan binnen de korste keren achterstevoren stil, met de minste kans iets hard te raken. (Dat leren ze je niet op een slipcursus)
Bij een RWD (overstuur) is zowel gas bij als gas los geen goede oplossing. Daarom is voor veel mensen een overstuursituatie van een achterwielaangedreven niet goed in de hand te houden. Het is namelijk van belang de slip met een gedoseerde hoeveelheid aandrijving onder controle te houden.
Ik zou niet anders willen, in de auto's die ik ken dan. RWD FTW
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Idd, verschilt per auto.
Als je het kan en de ruimte hebt kun je m soms beter proberen in een drift te houden om m dr geleidelijk uit te halen.
Je hebt nl ook auto's die je dan de ene kant op kan corrigeren, maar die zwiepen dan 3x zo hard de andere kant op.
Krijg je zoiets (dit was na de 3e of 4e correctie, lang leve lekke achterschokdempers):
En als dr niks meer te redden valt (maar die inschatting maken is moeilijk) kun je maar het beste vol op je rem stampen en zien wat er gebeurd
leeg
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Komt dan de kont omhoog omdat je ineens afremt ofzo? Dat hij dus achter minder grip krijgt en je hem zo de hoek om 'slingert'?!null schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:57:
Hoe kom je daar nu bij? Als je met een FWD (front dus he?) onderstuur hebt kan je hem met bijsturen en gas geven misschien de bocht nog doortrekken. Als je het gas los laat ga je juist alleen maar rechtdoor.kraats schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:16:
Bij een FWD krijg je juist meer onderstuur als je gas bij geeft, dus daar is het belangrijk gas los te laten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je gas bijgeeft vergroot je de snelheid tussen de banden en het wegdek (slippen) en verklein je daardoor nog meer de grip. Als je gas loslaat benadert de bandsnelheid die van het wegdek en is er een kans dat je grip terugkrijgt.Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:25:
Hoe kom je daar nu bij? Als je met een FWD (front dus he?) onderstuur hebt kan je hem met bijsturen en gas geven misschien de bocht nog doortrekken. Als je het gas los laat ga je juist alleen maar rechtdoor.
Kijk maar eens naar de mensen die in Top Gear in de reasonably priced car een rondje rijden. Als ze vol de bocht doorgaan, onderstuur krijgen en gas blijven geven halen ze de bocht zeker niet.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Omdat hij dan afremt op de motor. Het gewicht gaat dan naar de voorwielen wat de achterwielen minder grip geeft. Combineer dat met een snelle links/rechts stuurbeweging en je achterkant kan uitbreken. Ik deed dat wel eens expres toen ik net mijn rijbewijs had.Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:25:
[...]
Komt dan de kont omhoog omdat je ineens afremt ofzo? Dat hij dus achter minder grip krijgt en je hem zo de hoek om 'slingert'?
Nee, met gas bij ga je met de meeste auto's met FWD rechtdoor. Dus daar zal je een beetje een balans in moeten vinden als je hem "de bocht door" wilt trekken.Hoe kom je daar nu bij? Als je met een FWD (front dus he?) onderstuur hebt kan je hem met bijsturen en gas geven misschien de bocht nog doortrekken. Als je het gas los laat ga je juist alleen maar rechtdoor.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het hangt vast af van de mate van onderstuur maar ik heb het gevoel dat als je gaat wachten tot de banden de grip terug krijgen de bocht al een beetje 'op' is.kraats schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:39:
[...]
Als je gas bijgeeft vergroot je de snelheid tussen de banden en het wegdek (slippen) en verklein je daardoor nog meer de grip. Als je gas loslaat benadert de bandsnelheid die van het wegdek en is er een kans dat je grip terugkrijgt.
Kijk maar eens naar de mensen die in Top Gear in de reasonably priced car een rondje rijden. Als ze vol de bocht doorgaan, onderstuur krijgen en gas blijven geven halen ze de bocht zeker niet.
Dan heb ik vast nog niet zoveel onderstuur gehad als die situatie.Marzman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:42:
Nee, met gas bij ga je met de meeste auto's met FWD rechtdoor. Dus daar zal je een beetje een balans in moeten vinden als je hem "de bocht door" wilt trekken.
[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 16-09-2010 14:46 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet de moeite waard om te vermelden ^__^
Ja. Er vindt een gewichtsverplaatsing naar voren plaats door het abrupt gas loslaten. Geen aandrijving meer, en mogelijk zelfs een beetje afremmen op de motor. De auto duikt naar voren, en de achterwielen worden wat lichter dan normaal. Hierdoor slipt hij wat makkelijker de bocht door. Maar kan hij dus ook uitbreken.Gonadan schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:25:
[...]
Komt dan de kont omhoog omdat je ineens afremt ofzo? Dat hij dus achter minder grip krijgt en je hem zo de hoek om 'slingert'?
Abrupt gas loslaten is eigenlijk heel vaak een slecht idee, bij zowel FWD als RWD. Verschillende redenen maar het resultaat is hetzelfde, de kont breekt uit. Gas geven is zeker een optie, maar dan moet je wel enigzins ervaren zijn. Koppeling in is daarom een makkelijke methode die het in iedere auto en bijna iedere situatie het goed doet.
Maar daarna komt het gedeelte 'tegensturen' wat soms moeilijker is dan het lijkt. Men stuurt vaak (veel) te veel tegen.
Is voor iemand met een motorrbw vaak wat makkelijker/natuurlijker, maar met de auto werkt het evengoed prima.
leeg
Duidelijk.!null schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:25:
Ja. Er vindt een gewichtsverplaatsing naar voren plaats door het abrupt gas loslaten. Geen aandrijving meer, en mogelijk zelfs een beetje afremmen op de motor. De auto duikt naar voren, en de achterwielen worden wat lichter dan normaal. Hierdoor slipt hij wat makkelijker de bocht door. Maar kan hij dus ook uitbreken.
Abrupt gas loslaten is eigenlijk heel vaak een slecht idee, bij zowel FWD als RWD. Verschillende redenen maar het resultaat is hetzelfde, de kont breekt uit. Gas geven is zeker een optie, maar dan moet je wel enigzins ervaren zijn. Koppeling in is daarom een makkelijke methode die het in iedere auto en bijna iedere situatie het goed doet.
Maar daarna komt het gedeelte 'tegensturen' wat soms moeilijker is dan het lijkt. Men stuurt vaak (veel) te veel tegen.
Dat is een bekende inderdaad, zoveel mensen die met ijzel naar een lantaarnpaal kijken en denken: "Daar wil ik dus niet heen!". Knalboem.4x2 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:27:
Kijken waar je heen wilt is in dat opzicht een hele belangrijke.
Is voor iemand met een motorrbw vaak wat makkelijker/natuurlijker, maar met de auto werkt het evengoed prima.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En daarna vol gas
Maarja, achterwielaandrijving...laatste keer dat ik dat had was met de supra.....wel erg leuk trouwens
Wabbawabbawabbawabba
Niet tegen gaan sturen ofzo, want dan ga je direct 180 graden rond.
Abrupt gas loslaten is ook niet altijd aan te raden. Dat heeft nl. een remmende werking op de aangedreven wielen, waardoor je nog harder spint. Vooral als de spin net begonnen is welke met het stuur nog te corrigeren was geweest.
Antwoord op die poll is niet echt te geven. Het verschilt helemaal per situatie.
Je corrigeert je achterkant niet door de voorwielen ook grip te laten verliezen hoorPalomar schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:41:
Belangrijkste is om met de bocht mee te sturen (cq. sturen waar je heen wilt). Evt. zelfs iets te scherp de bocht insturen, zodat de voorwielen ook even grip verliezen en de achterkant weer gecorrigeerd wordt.
Niet tegen gaan sturen ofzo, want dan ga je direct 180 graden rond.
Als je iets scherper instuurt dan nodig, ben je eigenlijk meer aan het tegensturen dan nodig. Dit kun je doen om hem sneller weer recht te krijgen, maar dan heb je al een paar keer geoefend.
Vind ik ook (die van mij wil uberhaupt niet dwars als het droog is, maar m iets uit laten breken lukt heel af en toe wel eens als je idioot gaat doen)!null schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:52:
Oja, nog een stelling: Ik vind corrigeren op nat wegdek, eventueel zelfs glad wegdek makkelijker dan op droog wegdek. Wat vinden mensen daar van?
Je hebt ten eerste wat vermogen over om met je gas nog wat te corrigeren.
En hij knalt veel minder hard de andere kant op als ie abrupt grip pakt.
[ Voor 7% gewijzigd door 4x2 op 16-09-2010 17:18 ]
leeg
Wat je precies moet doen, ligt overigens helemaal aan de situatie. Ik heb vaak genoeg gegleden met m'n BMW, tot bijna in full-lock tegensturend en daar houden
Overigens is gas los, zelfs abrupt, vaak al genoeg om uit een slip te komen. Afgelopen zomer heb ik een slipcursus gedaan bij Pro-drive, en op de circel een slip vasthouden (nat epoxy, werkelijk spekglad) is lastiger dan het lijkt. Zeker in het begin was ik nog te voorzichtig en gebeurde het gewoon regelmatig dat de auto uit zichzelf (geen TC/DTC of andere hulpmiddelen) weer uit de slip kwam. Later draaide dat overigens om, en stond ik regelmatig de verkeerde kant op te kijken
Maar als die circel mij 1 ding heeft geleerd, is het vooruit kijken en vooral kijken naar waar je heen wilt, echt het belangrijkste. Zodra ik om wat voor reden ook dat niet meer deed, verloor ik prompt de controle over de wagen. Maar deed ik het wel goed, hield ik de slip goed onder controle en heb zo meerdere malen de circel practisch helemaal rond gedrift en een zelfs een stukje verder (het was vrij lastig om de slip vast te houden, want de sproeiinstallatie werkte niet goed, waardoor de waterlaag niet egaal was je soms ineens meer grip had).
Overigens, als je in een goede drift komt, gaat lastverplaatsing bij wel of geen gas geven, nauwelijk meer op. Omdat de achterwielen geen grip hebben, vindt er pas een lastverplaatsing plaats op het moment dat ze weer wel grip krijgen. En dat maakt dat je soms nog veel harder de andere kant op vliegt. Op het moment dat de auto weer grip krijgt, voel je ook echt de zijwaardse kracht door de auto vliegen, en met een beetje pech schiet je dus door.
De keren dat ik dwars ging, was het ook genoeg om rustig gas terug te nemen, zodat de rotatiesnelheid van de achterwielen weer klopte met de voorwaardse snelheid, en kon ik na een klein schokje rustig verder rijden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
oversteer: you end up against the tree on the outside of the turn backwards.
Dat gewicht komt pas naar achteren zodra je accelereert, en dat lukt niet als je geen grip hebt.Reloader schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:52:
Ik snap inderdaad dat het niet zo makkelijk is, maar dit starte op een bmw forum wel een vermakelijke discussie
leuk_he schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:10:Maar een andere keuze is gewoon flink remmen, je staat dan binnen de korste keren achterstevoren stil, met de minste kans iets hard te raken. (Dat leren ze je niet op een slipcursus)

Met de koppeling ingetrapt maakt het type overbrenging inderdaad niet veel meer uitScorpionNL schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:04:
Ik heb ooit met een slipcursus geleerd dat je bij overstuur je koppeling in moet trappen en moet kijken en sturen waar je heen wilt. Zowel bij FWD als RWD, dit maakte volgens mijn instructeur niet uit.
[ Voor 48% gewijzigd door frickY op 16-09-2010 18:01 ]
Check. Met m'n MR2 is het behoorlijk lastig als hij eenmaal gaat. Er zit zoveel momentum bij.deepbass909 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 17:52:Ligt het meeste gewicht echter op de achteras (zoals een 911, kever, MR2, etc), dan redt je het niet met gas loslaten, maar moet de slip echt actief op gaan vangen.
Daarbij moet ik zeggen dat een MR2 qua gewichtsverdeling wel wat anders is dan een kever of een 911, maar er zit nog steeds meer gewicht op de achterwielen dan voor.
Oversteer is when the passanger is scared, understeer is when the driver is scared.AlexanderB schreef op donderdag 16 september 2010 @ 17:52:
understeer: you end up against the tree on the outside of the turn.
oversteer: you end up against the tree on the outside of the turn backwards.
En ja, een Smart is ook RWD. Met een wielbasis van 1.8 meter is dat in de winter echt geweldig vermakelijk, als je een beetje weet wat je doet.
Zoals op de eerste pagina gezegd wordt 'de koppeling intrappen zodat de wielen dan zonder aandrijving zitten' gaat hier niet op, want een Smart is een semi-automaat, dus geen koppeling. En ik kan niet zo snel reageren op een oversteer dat ik 'm snel in z'n vrij kan zetten
[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 16-09-2010 23:01 ]
Heel stom is het geeneens. Als je een auto met ABS of geavanceerder systeem hebt, raden ze het bij een rijvaardigheidstraining zelfs aan om vol te remmen. Zolang niet alle 4 de wielen blokkeren, zal de ABS ervoor zorgen dat je controle blijft houden, maar ondertussen de slippen wielen ook weer deels in het gareel trekken. Vooral als je één van de vele stability control systemen in de auto hebt, is dat gewoon de beste remedie. Waarbij ik gelijk moet vermelden dat een moderne BMW met DSC (Dynamic Stability Control) dus niet dwars te gooien is. Het lukt je voor een seconde om grip te verliezen, en dan heeft de auto er al weer voor gezorgd dat je netjes met alle 4 de wielen grip hebt. Echt te bizar om te ervaren. En dat het het systeem is, merk je tijdens een slipcursus maar al te goed, want stap 2 is DSC uitzetten (traction control blijft nog aan), waarbij je de auto al wat meer dwars kan gooien, en ten slotte 5 seconden die knop indrukken (bij BMW betekent dat DSC/DTC volledig uit) en lekker te gaan driften. Tussen alles aan, en alles uit zat bij mij tijdens de rijvaardigheidstraining misschien 1 minuutfrickY schreef op donderdag 16 september 2010 @ 17:55:
[...]
Dat gewicht komt pas naar achteren zodra je accelereert, en dat lukt niet als je geen grip hebt.
[...]
Misschien stom, maar had hier nog niet eens aan gedacht
Lijkt me de beste optie, mits de situatie dat toestaat.

Je remt nog wel op de achterwielen, aangezien diff, aandrijfas en versnellingbak nog steeds aangedreven moeten worden. De rolweerstand van de achterwielen is daardoor nog altijd hoger dan van de voorwielen. Maar het is te weinig om de boel te laten blokkeren, en zal daardoor voor een geleidelijke afremming zorgen.[...]
Met de koppeling ingetrapt maakt het type overbrenging inderdaad niet veel meer uit
Het is geen 50:50 verdeling, maar eerder 40:60. Overigens is een 911 ook wel redelijk in balans, is allen het probleem dat veel massa voorbij de assen ligt, en de auto daardoor van nature onstabiel is. Je wilt eigenlijk alle massa exact in het midden hebben, of in ieder geval tussen de assen.!null schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:09:
[...]
Check. Met m'n MR2 is het behoorlijk lastig als hij eenmaal gaat. Er zit zoveel momentum bij.
Daarbij moet ik zeggen dat een MR2 qua gewichtsverdeling wel wat anders is dan een kever of een 911, maar er zit nog steeds meer gewicht op de achterwielen dan voor.
[...]
Oversteer is when the passanger is scared, understeer is when the driver is scared.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Als die kont ineens hard voorbij wil kun je beter niet ineens het gas helemaal loslaten, dat resulteert namelijk in een spin omdat je auto zich dan gedraagd alsof je de handrem aantrekt. Echter als de kont maar net een klein beetje opzij gaat kun je dat wel het beste opvangen met gas los.
Uiteraard onder alle omstandig heden sturen in de richting waar je heen wil.
De tegenstuurreflex zou al ingebouwd moeten zitten als je wat leuke racegames hebt gespeeld. Anders helpt een middag spelen in de sneeuw.
Moet je toch even beter opletten. Bij de lancering is de MR2 vrijwel overal enthousiast ontvangen als de eerste betrouwbare en scherp sturende sportwagen voor de gewone man. Hij werd juist geroemd om z'n wegligging etc.Reloader schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:46:
De MR2 staat ook bekend (bij de lancering helemaal afgezeken door de pers geloof ik) om zijn aparte handeling...
Alleen de tweede serie is wat afgezeken omdat deze meer een 'GT' achtige vering had, dus minder gevoel erin, minder feedback. Zo kwam het uitbreken nog wel eens onverwacht. Met de derde en laatste zijn ze weer terug gegaan en hebben ze er weer een echte kart van gemaakt.
FastFred schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:55:
Gas los natuurlijk. In de winter op m'n werk vaak genoeg gehad met onze Smart (Fortwo, 600cc 3 cilinder turbo, 41pk, Bj 1998-2002).
(..)
Ze hebben er 4 jaar over gedaan om die auto te bouwen?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Juist door te veel gas te geven breekt de achterkant in de eerste plaats uit, dus nog meer gas geven gaan niet helpen. Je moet wel tegensturen, want op het moment dat jij een bocht maakt en de achterkant breekt uit betekend dat dat de krachten op de achterbanden groter zijn dan de wrijvingskracht die de banden aankunnen, door de zijwaartse kracht te verminderen krijgen de banden weer grip op de weg. Het probleem is dat je moet weten hoe veel je tegen moet sturen, dat is moeilijk op het internet te leren, dat moet je gewoon een aantal keer oefenen.
Als de achterkant uitbreekt kan je door licht tegen te sturen en met het gaspedaal te spelen in een drift blijven. Maar dat was je doel niet toch
Soweiso lukt je dit bij de wat modernere BMW's alleen als je de DSC deactiveert.
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 17-09-2010 01:30 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Daarom dus ook de beste banden van achteren en gas minderen maar niet loslaten.
[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 17-09-2010 01:36 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik deed en doe dit met deze auto.

Zoals je ziet weinig gewicht op de achterwielen en FWD
Ik had zoals men zegt een: lift off oversteer. voorbeeldje
Wat is deed is van het gas af was dus de oversteer veroorzaakte en daarna zacht pompend gas bijgeven maar aangezien het nat was, de bocht naar beneden loopt en ik te hard ging was er geen houden aan. en tolde ik in het rond (geen schade, niks geraakt)
Hoe had ik dit het beste kunnen corrigeren?
Edit: ik was idd even vergeten er bij te zeggen dat ik bleef kijken naar waar ik heen wou en dat ik die kant op stuurde...
[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 17-09-2010 05:18 ]
Oh en absoluut niet je koppeling in trappen want dan ben je je aandrijving kwijt
Het is trouwens niet meer zo makkelijk om met een RWD auto overstuur te krijgen dit komt ten eerste door alle veiligheids systemen die er zijn, maar ook vanwege de gewichtsverdeling het is verplicht voor een auto dat het meeste gewicht voor is. Hierdoor zal een auto 9/10 keer ondersturen dit heeft een reden waarom dit gedaan is. Jij bent als persoon in een auto veel veiliger als je recht op een obstakel rijd dan van de zijkant. Je kreukel zone is van voren veel groter dan van de zijkant.
[ Voor 74% gewijzigd door FabiandJ op 17-09-2010 03:44 ]
Probleem is namelijk dat je bij correctie niet direct de invloed voelt, maar even moet wachten. Heeft te maken dat in een slip het de massa van de auto is die probeert te sturen en dat is ongeveer het zelfde als een slee op een bevroren meer bijsturen.
Feit is dat je op het moment dat je voorwielen grip hebben je wel wilt dat die in de richting wijzen waar je heen wilt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Nee, duhJaap-Jan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 01:09:
[...]
offtopic:
Ze hebben er 4 jaar over gedaan om die auto te bouwen?
In die periode is die uitvoering/versie gebouwd
Dus een porsche is een illegale auto die niet verkocht mag worden ?Dutch3men schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 03:34:
Het is trouwens niet meer zo makkelijk om met een RWD auto overstuur te krijgen dit komt ten eerste door alle veiligheids systemen die er zijn, maar ook vanwege de gewichtsverdeling het is verplicht voor een auto dat het meeste gewicht voor is.
Jorrick:
Het kan ook dat je gewoon te hard ging en te laat was, dr is een grens aan wat je op kan vangen
Normaal gesproken kun je eeen fwd auto wel weer redden met licht gas geven en goed sturen.
leeg
Om te beginnen ging de topic start over RWD auto's Er zijn niet veel nieuwe RWD consumenten auto's die allerlei veiligheids systemen hebben om het moment van overstuur zoveel motelijk uit te stellen.koekoek2003nl schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 03:04:
Hoe had ik dit het beste kunnen corrigeren?
In normaal verkeer hoort overstuur niet voor te komen. Je hoort hierop vooraf te anticiperen. Als je uitbreekt dan rijd je teveel op het randje. Als je op het randje rijdt dan moet je accepteren dat het af en toe ook over het randje gaat. In gewoon verkeer heb je echter ook rekening te houden met andere weggebruikers, en hoor je niet op he randje te rijden.
Het verhaal van hoe te corrigeren is voor 90% dan ook bedoeld op niet te glad wegdek in "race" situaties, in situaties net op het randje. Niet hoe je moet reageren als je radio even te hard stond en er plotseling een bocht in de weg zit. (hum... ervaring moment hier..

Juist daarom stelde ik al voor dat "hard remmen" wel degelijk een oplossing is dan. Je verliest welllich alle controle, (en dus je positie in de race), maar de kans dat de schade overleefbaar is wordt aanzienlijk groter dan dat als je met 70 gecontroleerd tegen een boom zet net na de bocht.
(en zoals al gesteld hierboven door andere mensen, MET abs en stabilty krijg je wellicht toch controle terug door hard te remmen)
[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 17-09-2010 11:25 ]
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar een bronvermelding. Dit is onzin volgens mij.Dutch3men schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 03:34:
het is verplicht voor een auto dat het meeste gewicht voor is.
Wel zijn allerlei veiligheidssystemen verplicht tegenwoordig. Maar de autofabrikanten doen vaak extra.
Beste gewichtsverdeling is natuurlijk gewoon 50/50, en dat wordt nogal eens gehaald met echte MR auto's (geen Porsche's dus) of front mid-engine auto's. Dus een RWD auto met het motorblok zover mogelijk tegen het schutbord aan. Zoals een S2000 bijvoorbeeld.
Anoniem: 249002
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeVolgens mij klopt er van dat verhaal ook geen klap. Zo worden bij BMW alle auto's nog steeds zo gebouwd dat ze bijna allemaal op een 50:50 verdeling uitkomen (vandaar dat bij de 6-cilinder modellen de accu ook altijd achterin ligt). Het is alleen wel zo dat veel auto-makers de een ondersturend karakter geven, omdat dit veiliger is voor onervaren rijders. Maar als je een beetje gevoel hebt over hoe een auto reageert en vooral wat je moet doen bij overstuur, is overstuur juist makkelijker op te vangen en te corrigeren. Met onderstuur er is maar 1 redding, namelijk snelheid kwijtraken, maar gedurende die tijd blijf je van je koers afwijken. Met overstuur en een achterwielaangedreven auto (of 4-wiel met de nadruk op de achterwielen), kan je in een drift nog heel veel invloed uitoefenen op de koers van de auto (kijk maar naar wat Ken Block allemaal in de overstuur situaties uitvreet).4x2 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:59:
[...]
Dus een porsche is een illegale auto die niet verkocht mag worden ?
Jorrick:
Het kan ook dat je gewoon te hard ging en te laat was, dr is een grens aan wat je op kan vangen
Normaal gesproken kun je eeen fwd auto wel weer redden met licht gas geven en goed sturen.
Met een CRX dwars gaan is of te lomp insturen, of lift-off oversteer. Beiden zijn nogal moeilijk op te vangen, omdat je maar weinig controle over de achterwielen hebt (voorwielaangedreven, dus je kan achter eigenlijk alleen maar afremmen met de voet- of handrem).
Overigens, weinig gewicht op de achterwielen wordt hier genoemd als de reden van uitbreken, maar dat is niet helemaal waar. Ja, het breekt in theorie iets makkelijker uit, maar omdat er maar relatief weinig massa is die uitbreekt, is het ook sneller weer onder controle.
Ik weet niet precies meer wat de definitie van een middenmotor is, hij hoeft namelijk niet volledig achter de vooras of voor de achteras te liggen, maar ik dacht voor meer dan 50%. In ieder geval zit mijn 316i extreem dicht tegen die grens aan (de motor ligt strak tegen het schutbord en de vooras loopt volgens mij ergens onder de eerste 50% van de motor). Het is ook niet heel raar dat een 316i zich heel makkelijk laat sturen in een drift. Alleen in een drift komen met maar 100pk is wat lastiger, maar niet onmogelijk, zolang de weg maar nat is en de banden niet te veel plakken (Toyo Proxes T1-R's vallen voor dat doel dus af, die krengen zijn niet in een slip te krijgen onder mijn auto!null schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:56:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar een bronvermelding. Dit is onzin volgens mij.
Wel zijn allerlei veiligheidssystemen verplicht tegenwoordig. Maar de autofabrikanten doen vaak extra.
Beste gewichtsverdeling is natuurlijk gewoon 50/50, en dat wordt nogal eens gehaald met echte MR auto's (geen Porsche's dus) of front mid-engine auto's. Dus een RWD auto met het motorblok zover mogelijk tegen het schutbord aan. Zoals een S2000 bijvoorbeeld.
Ik heb dit gehoord tijdens een slip cursus ik weet alleen niet uit mijn hoofd of dit op het centrum was in Lelystad of in Zandvoort.!null schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:56:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar een bronvermelding. Dit is onzin volgens mij.
Het is gewoon onwaar. Een autofabrikant mag het motorblok direct op de achterbumper bevestigen als hem dat een goed idee lijkt. Natuurlijk heb je wel tig andere zaken waar wel aan voldaan moet worden, zoals dat de auto niet te snel in een slip moet raken bij bepaalde tests. Dus het wordt wat lastiger, maar het mag wel.Dutch3men schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:59:
[...]
Ik heb dit gehoord tijdens een slip cursus ik weet alleen niet uit mijn hoofd of dit op het centrum was in Lelystad of in Zandvoort.
Heb 'm gisteravond ook gezien inderdaad. Meteen ook het bewijs dat we Dirt 3 kunnen verwachtenAnoniem: 249002 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:21:
Hier een ware slip expert aan het stuur. Kijk en huiver![]()
[video]
Zeg ik ergens dan dat een autofabrikant dit niet mag? Ik heb het hier over de gewichtsverdeling he!null schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:12:
[...]
Het is gewoon onwaar. Een autofabrikant mag het motorblok direct op de achterbumper bevestigen als hem dat een goed idee lijkt. Natuurlijk heb je wel tig andere zaken waar wel aan voldaan moet worden, zoals dat de auto niet te snel in een slip moet raken bij bepaalde tests. Dus het wordt wat lastiger, maar het mag wel.
(ah je weet nog wie ik ben4x2 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:59:
[...]
Dus een porsche is een illegale auto die niet verkocht mag worden ?
Jorrick:
En dan haal ik dus mijn punt over porsche weer aan, want een 911 heeft niet bepaald een 50-50 gewichtsverdeling.Dutch3men schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:15:
[...]
Zeg ik ergens dan dat een autofabrikant dit niet mag? Ik heb het hier over de gewichtsverdeling he
Gewoon vette onzin dus
leeg
Je zei dat het verplicht was om meer gewicht op de voorwielen te hebben dan achter qua gewichtsverdeling.Dutch3men schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:15:
[...]
Zeg ik ergens dan dat een autofabrikant dit niet mag? Ik heb het hier over de gewichtsverdeling he
Als de ruimte aan de zijkant van de weg op is, jah, da's dan pech.
Anoniem: 249002
Als je dat filmpje leuk vond moet je zeker dit wereldberoemde 20 jaar oude filmpje eens bekijken:Anoniem: 87842 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 14:33:
Wat een knalfilmpje zeg, hahaha!
Bekijk op YouTubeAri Vatanen
Gas bij: tenzij je van plan bent om te driften en optijd tegenstuurt, kom je in een spin terecht.
Gas los: doe je dat abrupt dan krijg je een "tankslapper" (zoals ze dat bij motorfietsen noemen) en knal je zo door de andere kant op.
Regel 1 is tegensturen, daarna iets gas terugnemen en zeker niet ineens gas loslaten. Misschien dat je er met een lichtgemotoriseerde auto mee weg komt, maar bij een auto met een zware motor remmen de achterwielen zo abrupt dat je de situatie alleen nog maar erger maakt.