Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Echter, er staat dat wanneer je op een fsb van 1333 draait, de PCIE poort wordt geklokt naar 115Mhz. Dit is niet wenselijk en kan ervoor zorgen dat het systeem vastlooopt en niet meer opstart. Daarnaast kan een verhoging naar 115 Mhz wel je videokaart slopen.
Mijn advies:
Geen cpu erin proppen die op 1333 moet gaan draaien...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Bij een C2D cpu is de kloksnelheid van de cpu de uitkomst van multiplier*fsb. 9*333MHz = 3GHz.
De fsb is dus 333. Er is sprake van een zogenaamde 'quad pumped' fsb. De benodigde snelheid van je geheugen is gekoppeld aan je fsb. Je ram is DDR en dus DUAL data rate.
4*333 = 1333 (quad pumped fsb)
1333/2= 666 (dual data rate)
Dus je hebt genoeg aan DDR2-667 RAM.
Door nu 1333MHz ram te gebruiken overklok je het spul niet automatisch. Je moederbord zal het gewoon op lagere snelheden zetten om je fsb te matchen. Pas wanneer je het maximale uit je ram wil halen, zul je moeten overklokken, maar zelfs dan is 1333MHz ram wat overdreven. Als je je cpu op 3,6GHz wil laten lopen kom je conform het rekensommetje hierboven uit op 800MHz (PC6400). Voor 4GHz zit je aan 1066MHz (PC8500).
[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 16-09-2010 13:03 ]
yup!Xfile schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:39:
Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het geheugen? Stel dat er PC3200 geheugen in zit, dan draait de cpu op een lagere snelheid?
Zoals al eerder gezegd:
cpu snelheid = mulitiplier * FSB
dus in het geval van PC3200 geheugen:
9 * 200 = 1800Mhz.
Je cpu zal dan op 1.8 ghz draaien.
Dat klopt, alleen moet je je afvragen of je wel wil overclocken (zie mij eerdere post)
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Bij gebruik van PC3200 geheugen (mocht het bord dat ondersteunen) zou inderdaad de fsb geknepen moeten worden, waardoor de kloksnelheid lager uit zou pakken.Xfile schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:39:
Als ik het goed begrijp is het afhankelijk van het geheugen? Stel dat er PC3200 geheugen in zit, dan draait de cpu op een lagere snelheid?
Echter, om te stellen dat het geheugen de snelheid bepaalt is te kort door de bocht. Uiteindelijk is het een samenspel van de onderdelen. cpu, geheugen, geheugencontroller, etc. moeten wel allemaal op die snelheden kunnen werken.
Heb je mijn laatste zin ook gelezen?ChojinZ schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:55:
Dat klopt, alleen moet je je afvragen of je wel wil overclocken (zie mij eerdere post)
[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 16-09-2010 13:07 ]
ja.Edmin schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:06:
[...]
Bij gebruik van PC3200 geheugen (mocht het bord dat ondersteunen) zou inderdaad de fsb geknepen moeten worden, waardoor de kloksnelheid lager uit zou pakken.
Echter, om te stellen dat het geheugen de snelheid bepaalt is te kort door de bocht. Uiteindelijk is het een samenspel van de onderdelen. cpu, geheugen, geheugencontroller, etc. moeten wel allemaal op die snelheden kunnen werken.
[...]
Heb je mijn laatste zin ook gelezen?
Ik wil ook niet beweren dat het geheugen overgeclockt wordt (het geheugen overschrijd niet de opgegeven waardes) maar het mobo is echter wel aan het overclocken (draait buiten de standaard specs van de chipset).
Het is me een stuk duidelijker geworden.
Thanks!Fanatic_FS schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:11:
Het moederbord heeft dus geen pci-e divider voor 1333 fsb cpu's, default is de pci-e snelheid 100mhz en nu zou die dus 15mhz hoger gaan, in principe hoeft dat geen probleem te zijn, het kan zijn dat een van je pci-e insteekkaarten niet goed werkt op de hogere snelheid, dan zou je er voor kunnen kiezen om de fsb iets te verlagen en je cpu dus iets onder de stock snelheid te laten lopen.
In de bios kan ik die instellingen gelukkig veranderen:
Bij een officieel ondersteunde frequentie van bv 133MHz (FSB 533) wel, bij 333MHz (FSB 1333) kun je door de eerder genoemde beperking dus niet lager dan 115MHz.Xfile schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:39:
[...]
Thanks!
In de bios kan ik die instellingen gelukkig veranderen:
[afbeelding]