| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm
En maar €5,- is. Voor meer van dit soort fans, zie de pricewatch (waar ook meteen bij staat waar je hem kunt kopen/bestellen).
[ Voor 15% gewijzigd door Tidob op 16-09-2010 08:34 ]
Edit:
Als ik bijvoorbeeld hier kijk, blijkt dat 15mm niet een gangbare maat is. Het beste kun je zoeken in Google op de term 80x80x15, dan krijg je enkele resultaten waarmee je verder kunt zoeken.
[ Voor 60% gewijzigd door MegaTronics op 16-09-2010 08:39 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
@ Megatronic. Ik heb al gegoogeld maar kom zelf ook weinig tegen. iig niet met PWM. alleen CPU koelers die het soms hebben. toch bedankt
@ Nielson. bedankt voor de info
Toch bedankt allemaal, hierdoor zal ik wel afzien van de PWM. gewoon een fan die vol open staat. kan altijd nog een Fancontroller op gooien.
| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
probleem is alleen dat het mixen van PWM met non-pwm vaak problemen geeft mbt tot het regelen van de toerentallen.Nielson schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:02:
Je hebt niet persé PWM nodig voor toerentalregeling, vaak kunnen bordjes bv een 3pin casefan aansluiting regelen op de 'oude' manier, via een aanpassing van het voltage.
Veel moederborden hebben de optie om op pwm of voltage-mode te draaien. je bent dat echter wel verplicht om slechts 1 optie te kiezen. Als je dan een optie hebt gekozen (bv PWM) dan bestaat de kans dat de fan (non-pwm) die niet aan de eisen van de optie voldoet en dus niet werkt of alleen werkt op 100%.
@TS:
Ik heb ff zitten googlen (tis vrijdag en de baas is er niet

Is het geen optie om een fan te kopen met ingebouwde controller?
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ooh, verhip! Foutje. Sorry, beetje te snel gelezen.MegaTronics schreef op donderdag 16 september 2010 @ 08:36:
@ Tidob: Heb je zelf die link naar de fabrikant al bekeken? Daar staat dat die 25 mm dik is en de TS zoekt een 15mm.

*Verkrijgbaar voor een redelijke prijs dan.
Welke fans heb je verder trouwens? Want die fan aan de zijkant gaat echt niks toevoegen
Tevens geen, absoluut GEEN sidefans plaatsen in de CM690 (of eigenlijk elke andere kast) omdat dit de luchtstroom verstoord en zorgt voor turbelentie. Wat je weer geluid en meer warmte opleverd

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 17-09-2010 23:39 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
1 in voorin.
1 uit bovenin
en 1 achter voor de radiator.
en dan nog 1 in de zijkant, even voor de videokaart.
ik ga er meer inplaatsen maar moet ze nog bestellen.
dan komt erin: Coolermaster Sickle flow 120mm
1 in voor
1 in onder
2 uit boven
1 uit achter (radiator)
zodat mijn flow van vooronder naar achterhoog gaat.
deze worden wel allemaal aangesloten op een fancontroller. dus die komt er sowieso in.
Maar zou dit voldoende zijn om mijn videokaarten beter te koelen? (SLI)
En een 80x80x15 zou ook kunnen in de zijkant achter mijn CPU bracket.
Gewoon:
1x140mm voorin (Die standaard erbij zit)
1x140mm onderin
2x140mm bovenin (Waarvan 1 standaard)
1x120mm Achterin (Die er standaard bij zit)
Verder zou ik geen fans plaatsen, omdat deze:
A, Niks toevoegen (achter het CPU, op de videokaarten in dat rekje)
of
B, Een negatief effect hebben op je koeling(Op het zijpaneel bijvoorbeeld).
en die 80x80x15 vergeet ik wel helemaal. scheelt ook weer in geld/herrie
weet je misschien een alternatief? liefst met rode LED. (absoluut geen blauw)
deze bijvoorbeeld: Pricewatch
En waarom 140mm?
minder toeren=minder herrie en
groter=meer lucht
4x 120mm fan en 3x 140mm fan.
dan nog Fancontroller en wat bevestiging spullen.
Ga deze compononenten deze week er nog inbouwen en hoop nu toch echt paar graden van mijn GPU te halen.
PS:
nergens op internet staat dat er een 140mm in de kast kan (CM-690 II Advanced) maar bij mij kan dat gewoon.
had ook gelezen dat de backplate van een CPU koeler lastig te monteren was als het mobo al in de kast gemonteerd is. ook dit is bij mij niet het geval. misschien nieuwe revisie van de kast? (maar goed ander topic hiervoor)
Ehm..Sandertje03 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:51:
vandaag bestelling van Highflow binnen gehad.
4x 120mm fan en 3x 140mm fan.
dan nog Fancontroller en wat bevestiging spullen.
Ga deze compononenten deze week er nog inbouwen en hoop nu toch echt paar graden van mijn GPU te halen.
1x140mm voor..
2x140mm boven..
1x140mm onder..
1x120mm achter..
Je gaat toch geen zijfans plaatsen

Op elke site staat dat er tot 6, 140mm fans in kunnen..?PS:
nergens op internet staat dat er een 140mm in de kast kan (CM-690 II Advanced) maar bij mij kan dat gewoon.
1x140mm voor.
2x140mm boven.
1x140mm onder.
2x140mm zij.
Nee er zijn geen revisies. Sommige mobos kunnen het wel, maar de meeste niet.had ook gelezen dat de backplate van een CPU koeler lastig te monteren was als het mobo al in de kast gemonteerd is. ook dit is bij mij niet het geval. misschien nieuwe revisie van de kast? (maar goed ander topic hiervoor)
[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2010 08:20 ]
2x voorin voor intake.
2x achterin voor outtake. pushpull voor 120mm rad.
3x 140mm zijn voor:
1x onderin voor intake.
2x bovenin voor outtake.
zijkant komt dus absoluut geen fan in. ga binnenkort ook dichte zijkant bestellen.
zijkant nu kunnen 2x 140mm fan is. maar denk dat ik deze ga dicht plakken zodat er geen valse lucht getrokken kan worden. of is dat geen probleem?
en waar heb je gezien dat er 6x 140mm in kan? op Coolermaster site staat dat er onderin 120mm kan.
en opgeteld 5x 140mm in kan.
Cooling System Front: 140 x 25 mm Blue LED fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA
Rear: 120 mm fan x 1 / 1200 RPM / 17 dBA
Top: 140 x 25 mm fan x 1 / 1200 RPM / 19 dBA (supports 120 / 140 mm fan x 2)
Bottom: 120 mm fan x 2 (optional)
Left side: 120 / 140 mm fan x 2 (optional)
Right side: 80 x 15 mm x 1 (optional)
HDD cage: 120 mm fan x 1 (optional)
VGA holder: 80 x 15 mm fan x 1 (optional)

1x140mm
of
1x120mm
of
2x80mm
Onderin kan een 140mm fan ja (Heb ik zelf ook), ik vind het zelf ook vreemd dat op de CM site staat dat dit niet kan..
en dan zijn we er overuit dat zowel op NL coolermaster site en internationaal een fout staat
maar had eigelijk niet goed gekeken en dacht dat voorin een 120MM moest zijn. anders had ik nog meer 140MM fans besteld. misschien met het sidepanel mee bestellen..
En is jouw ook bekend of er onderin 2x140MM kan? ik kan het namelijk niet goed zien omdat die HDD er nog in zit.
Zonder HDD cage kunnen onderin zelfs 2x140mm dacht ik.. ALleen kun je bij de 2e fan dan maar 3 hoekjes aansluiten. En als je dan geen rubberen nopjes ofzo gebruikt gaat dat resoneren.Sandertje03 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:35:
Voorin kan idd maar 1 fan, maar ik plaats er of 1 op mijn HDD bay. of de bay eruit en dan onderop.
en dan zijn we er overuit dat zowel op NL coolermaster site en internationaal een fout staat
maar had eigelijk niet goed gekeken en dacht dat voorin een 120MM moest zijn. anders had ik nog meer 140MM fans besteld. misschien met het sidepanel mee bestellen..
En is jouw ook bekend of er onderin 2x140MM kan? ik kan het namelijk niet goed zien omdat die HDD er nog in zit.
Ik zal vanmiddag even kijken en-of een foto(s) maken
Noobfail.D4NG3R NL schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 15:11:
Achter je CPU heeft het nog minder zin, aangezien het hier amper warm word. Maar in ieder geval: Ik zou het gewoon laten zoals je zelf aangeeft (Sickleflows zijn echt GIGANTISCH lawaaiig! Ik zou liever wat anders nemen)
Gewoon:
1x140mm voorin (Die standaard erbij zit)
1x140mm onderin
2x140mm bovenin (Waarvan 1 standaard)
1x120mm Achterin (Die er standaard bij zit)
Verder zou ik geen fans plaatsen, omdat deze:
A, Niks toevoegen (achter het CPU, op de videokaarten in dat rekje)
of
B, Een negatief effect hebben op je koeling(Op het zijpaneel bijvoorbeeld).

Ik heb dus 2 Gently Typhoons (120mm 1150RPM) in het zijpaneel van mijn CM690II.

Ik vroeg me al af waarom het zo luidruchtig was.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vroegah dacht ik ook altijd dat meer beter was.. Maar het kan best wel een negatief effect hebben op je koeling/geluidsproductieDanielWW2 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:43:
[...]
Noobfail.![]()
Ik heb dus 2 Gently Typhoons (120mm 1150RPM) in het zijpaneel van mijn CM690II.
Ik vroeg me al af waarom het zo luidruchtig was.

Ik heb mij gentle tyfoons op de bodem van de kast geplaatst en wat een stilte in verhouding met fans aan de zijkant.D4NG3R NL schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:46:
[...]
Vroegah dacht ik ook altijd dat meer beter was.. Maar het kan best wel een negatief effect hebben op je koeling/geluidsproductie.
(Je kan trouwens niet 2X140mm op de bodem kwijt, wel 2X120mm en dan inderdaad een schroefje kan er dan niet in)
TS: Wat voor kaarten heb jij eigenlijk?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
namelijk de LAMPTRON FC-5 v2.
Erg Cool ding met die kleuren. je kunt Rood, Groen en Blauw aan of uitzetten, dus kun je veel verschillende kleuren maken. echt ideaal.
maar ik ga voor Rood
En ik heb er nu in zitten: XFX 8800GTX in SLI.
Of twee, 120mm fans dan. Ik d8 ff dat dat 140mm wasDanielWW2 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:49:
[...]
Ik heb mij gentle tyfoons op de bodem van de kast geplaatst en wat een stilte in verhouding met fans aan de zijkant.![]()
(Je kan trouwens niet 2X140mm op de bodem kwijt, wel 2X120mm en dan inderdaad een schroefje kan er dan niet in)
TS: Wat voor kaarten heb jij eigenlijk?
Er kan er wel sowieso 1 in.
Als je kaarten daarachter hangen dan blaast de fan lucht direct naar de GPU's.
Kan je misschien een foto maken van de binnenkant van je kast?
^^Voorin kan idd maar 1 fan, maar ik plaats er of 1 op mijn HDD bay. of de bay eruit en dan onderop.
net al 3x 140mm fans geplaatst. nu temps in de gaten aan het houden.
Temp van IOH zit bijna op 70 idle
Foto's zijn van de build:
heb er nu nog een exacte craka eronder zitten. (+voeding)

net gemaakt:

[ Voor 9% gewijzigd door Sandertje03 op 29-09-2010 23:58 ]
De onderste GPU moet dan genoeg koele lucht krijgen, als de bovenste GPU op de onderste zit met de fan dan komt daar natuurlijk nauwelijks lucht bij zelfs niet met een fan op de HDD bay. (het zal wel iets schelen en alle beetjes helpen)
Zolang als die bovenste onder de 100 blijft kan het nog (boven de 100 is wel erg riskant)
Ik denk dat je ook een 80x80 nodig gaat hebben voor die bovenste GPU.
[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-09-2010 00:03 . Reden: typo ]
dus 2 Fans op HDD bay, wordt 1 fan maar met 2 boutjes bevestigd. wil alles still hebben dus probeer alles met rubber ertussen te monteren. wordt niet heel stabiel verwacht ik. maar dat is even aanzien.DanielWW2 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 23:58:
Probeer eens een aan de de HDD bay (bij de GPU) en een op de bodem.
De onderste GPU moet dan genoeg koele lucht krijgen, als de bovenste GPU op de onderste zit met de fan dan komt daar natuurlijk nauwelijks lucht bij zelfs niet met een fan op de HDD bay. (het zal wel iets schelen en alle beetjes helpen)
Zolang als die bovenste onder de 100 blijft kan het nog (boven de 100 is wel erg riskant)
Ik denk dat je ook een 80x80 nodig gaat hebben voor die bovenste GPU.
ga het nu ombouwen met 2 fans. 1 fan op HDD bay maakt weinig verschil iig. zien nieuwe foto vorige post.
En daarom was dit hele Topic, maar weet ondertussen waar ik een 80x15 fan kan kopen om op mijn SLI bracket te monteren.
En temp bij gamen liep al op tot 90. wil het liever onder de 80 hebben.
Brb met 2 fans en nieuwe temp.
Volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd.Sandertje03 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:02:
[...]
dus 2 Fans op HDD bay, wordt 1 fan maar met 2 boutjes bevestigd. wil alles still hebben dus probeer alles met rubber ertussen te monteren. wordt niet heel stabiel verwacht ik. maar dat is even aanzien.
ga het nu ombouwen met 2 fans. 1 fan op HDD bay maakt weinig verschil iig. zien nieuwe foto vorige post.
En daarom was dit hele Topic, maar weet ondertussen waar ik een 80x15 fan kan kopen om op mijn SLI bracket te monteren.
En temp bij gamen liep al op tot 90. wil het liever onder de 80 hebben.
Brb met 2 fans en nieuwe temp.
Ik bedoelde eigenlijk een fan aan de HDD bays en een op de bodem naast de PSU.
Die op de bodem zorgt voor de onderste kaart en die aan de HDD zorgt ervoor dat de bovenste koele lucht krijgt. Ik weet niet of die aan de HDD een stukje omhoog kan want dat zou perfect zijn in combo met die 80mm die er dan bij komt.
(als je die tweede fan aan de HDD stabiel krijgt met bijvoorbeeld iets hards aan de bovenkant dan zal dat ook wel weer wat schelen)
(dit is dus waarom ik een hekel aan SLI en CFX heb. Veel te veel gedoe met airflow van de bovenste kaart)
begreep je dan inderdaad niet goed.DanielWW2 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 00:15:
[...]
Volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd.![]()
Ik bedoelde eigenlijk een fan aan de HDD bays en een op de bodem naast de PSU.
Die op de bodem zorgt voor de onderste kaart en die aan de HDD zorgt ervoor dat de bovenste koele lucht krijgt. Ik weet niet of die aan de HDD een stukje omhoog kan want dat zou perfect zijn in combo met die 80mm die er dan bij komt.
(als je die tweede fan aan de HDD stabiel krijgt met bijvoorbeeld iets hards aan de bovenkant dan zal dat ook wel weer wat schelen)
(dit is dus waarom ik een hekel aan SLI en CFX heb. Veel te veel gedoe met airflow van de bovenste kaart)
maar eerste keer had ik 1 fan op HDD bay. hierdoor kwam er niet genoeg lucht naar de bovenste kaart. dus maakte niet veel uit.
heb nu een 2de fan op de hdd bay die het beter doet. hij zit goed vast met 2 boutjes, hij zit wel tegen mijn mobo power aan.

Al verbeteringen in je temps?
Zolang als je kabels niet in de fan worden gezogen zou het goed moeten zitten met die kabels.
[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-09-2010 01:03 . Reden: wat vergeten ]
in load gaat de temp van de eerste graka niet hoger als 85 graden. toch een winst van 5 graden.DanielWW2 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 01:01:
Ziet er niet verkeerd uit.![]()
Al verbeteringen in je temps?
Zolang als je kabels niet in de fan worden gezogen zou het goed moeten zitten met die kabels.
2de graka gaat niet over de 80 graden.
verder blijft mobo onder de 30

en ICH/IOH/CPU niet hoger als 65 op load.
ga wel eens een keer testen met 80mm fan direct op de graka's. kijken wat het oplevert kwa temp/herrie.
en kabels zitten aan de blaaskant van de fan. moet geen probleem zijn.
verder zijn de kabels stug. en moeten deze allemaal nog goed vastgezet worden.
beetje kabel management. maar wou eerst even koel resultaten zien. (en ongeduldig)
Ik zelf heb een XFX 5850 in deze kast met een hoop fans.
Die kaart word met 30% fanspeed maar 65 graden.
beetje spelen met de airflow is wel leuk. maar het blijft gokken omdat je de lucht niet ziet.
heb nu nog 1x 120mm fan over om mijn rad. pushpull te maken. hopelijk scheelt dat in de CPU temp. kan ik gaan clocken

PS: Mooie CPU cooler heb jij.