• rasnaap
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik heb sinds enkele weken een Club 3D HD5770 in mijn computer zitten (model CGAX-57724IDP, en ik heb wat issues met de temperaturen van de kaart.

Met de kast dicht klokt de kaart op de standaard klokinstellingen met de standaard faninstellingen 61 graden. Bij load gaat dit al snel voorbij de 80. Vooral de idle temperatuur verbaast mij, omdat ik op internet veel mensen zie die temperaturen rapporteren zelfs beneden de 40 graden. Ik krijg met de ventilator op 100% (alsof er een helikopter opstijgt onder je bureau), de kast open en de clock zo laag mogelijk geen idle temperatuur lager dan 40 graden.

Nu heb ik al het vermoeden dat er wat mis is met de kaart, kan iemand bevestigen dat dit geen gezonde waardes zjin?

Daarnaast heb ik een Creative X-Fi geluidskaart die ik dan wel vlak onder of vlak boven de kaart moet plaatsen. Zou dit veel verschil maken waar ik deze plaats? Op dit moment zit hij er onder.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verplaats of haal de geluidskaart eens weg, deze kán de luchtstroom blokkeren.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Heb je er toevallig 2 schermen aan hangen? Dan zijn de idle clocks wat hoger dan een enkel scherm (kwam ik toevallig achter toen ik problemen had met die van mij).

Mijn idle clocks zit de core op 400Mhz te pruttelen ipv 150Mhz ofzo, idle temps liggen bij mij op ~44ºC met fan op 50%.
(ik heb m'n clocks vastgezet in een profile, want ding van mij wilde niet naar 850 in 3d, moest dus handmatig instellen, ook de fan bleef vast op een te laag rpm dus handmatig omhoog gezet).

Bij mij betreft het een Sapphire overigens (de gewone, niet de Vapor-x) met een nogal matige airflow.

• rasnaap
Ik heb er inderdaad twee schermen achter hangen. Ik zal het eens proberen met slechts één scherm actief en ik zal tevens zien wat voor verschil het maakt waar ik de geluidskaart.

Desalniettemin lijkt het me toch niet helemaal te kloppen, deze hoge temperaturen. Ik gaer in ieder geval contact over opnemen met de verkoper.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Naar mijn weten normale temperaturen voor een videokaart hoor. Dat anderen lagere temps halen kan een oorzaak zijn van zoveel.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Op automatic fancontrol (gaat niet hoger dan 40% ofzo) haalt ie (mijn 5770) ook met gemak de 80ºC en hoger.
Heb de fan nu handmatig op 50% (eerst 60, maar dat is teveel herrie) gezet en nu word ie rond de 60ºC max.

Denk niet dat de shop waar je de kaart vandaan hebt er veel mee zal doen (weet niet hoe het bij elke shop gaat, maar volgens mij moet je dan onderzoekskosten betalen als er niks mis blijkt te zijn).

[ Voor 1% gewijzigd door Nemesizz op 16-09-2010 19:24 . Reden: iets verduidelijkt ]

Verwijderd

de temperatuur heeft ook te maken met ongevingstemperatuur, als jij een open kast hebt maar het is 40 graden in je kamer zal hij echt geen 40 graden worden.

• rasnaap
Nemesizz schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:23:
Op automatic fancontrol (gaat niet hoger dan 40% ofzo) haalt ie (mijn 5770) ook met gemak de 80ºC en hoger.
Heb de fan nu handmatig op 50% (eerst 60, maar dat is teveel herrie) gezet en nu word ie rond de 60ºC max.

Denk niet dat de shop waar je de kaart vandaan hebt er veel mee zal doen (weet niet hoe het bij elke shop gaat, maar volgens mij moet je dan onderzoekskosten betalen als er niks mis blijkt te zijn).
Bij mij is de kaart dus idle al 60 graden als de fan op automatisch staat. De fan standaard op 50% zetten vind ik geen optie, dan klikt het alsof ik een bandschuurmachine onder m'n bureau heb staan. Tijdens het gamen vind ik dit prima, maar als ik lekker op de bank een film zit te kijken hoeft dat van mij niet zo.

Overigens is het bij mij in huis niet warmer dan een graad of 19, en zelfs met open kast komt de kaart dan toch niet onder de 50 graden. Misschien dat ik de koeler maar eens goed ga inspecteren, er schijnen wel eens problemen te zijn door het slecht gebruik van koelpasta.
Pagina: 1