[maxtor] hd reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Mijn computer is helemaal in puin qua software en nu wil ik graag windows herinstalleren. Maar als ik de boot cd erin gooi, krijg ik een foutmelding bij de installatie. Nu wil ik dus mijn hd helemaal resetten naar fabrieksinstellingen. Dit heb ik eerder gedaan met een hd van een ander merk.

Aangezien maxtor nu bij seagate zit kan ik niet de juist software vinden om mijn hd te resetten naar fabrieksinstellingen. Iemand die mij kan helpen?

Wanneer ik de windows setup cd erin doe en vanaf daar boot krijg ik het installatiescherm ervoor. Dan kan ik de cd-key invoeren. Wanneer ik dan verder ga krijg ik op den duur de volgende foutmelding:

Setup heeft een fout aangetroffen en kan niet doorgaan.

Neem contact op met technische ondersteuning voor hulp.
De volgende statuscodes kunnen helpen bij het vaststellen.

(0x4, 0, 0, 0)

Setup kan niet doorgaan. Schakel de computer uit of start deze opnieuw op.

Hier loop ik dus vast en kan ik niet veel meer.

Het gaat om WinXP Home SP2. Met de volgende hardware:
Cpu: Intel dual core e8400
Geheugen: Kingston 4gb ddr2
Mobo: Asus P5Q

Info over de HD kon ik niet vinden via cpu-z.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2010 14:37 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sorry dat ik het vraag, maar wat bedoel je in vredesnaam met fabrieksinstelling van een hardeschijf? Bij hardeschijfen heb je over hat algemeen alleen een optie om een S-ATA 3Gbps interface terug te schakelen naar 1,5Gbps, hiermee worden over het algemeen de bijbehorende features als NCQ ook uitgescahkelt. Daarnaast kun je bepaalde hardeschijfen instellen op performance of silence, maar dit alles hoeft de Windows setup niet te beletten Windows te installeren. Mijn vermoeden is dat dit er helemaal niets mee te maken heeft.

Ik vermoed dan ook, aan de hand van de informatie die je geeft, dat je mogelijk in het verkeerde subforum zit en je gewoon bij Windows Clients moet zijn. Om dit te bepalen is het makkelijker dat je ook aangeeft welke foumelding je exact krijgt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Formatteer het ding en zet er Windows op. Kijkt mij de makkelijkste oplossing.

Als je iets anders bedoelt zul je met meer info moeten komen zoals _Dune_ al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb toch echt een keer met een andere hd iets op een cd kunnen branden. Booten vanaf cd, programaatje draaien en toen was mijn hd weer helemaal clean. Dus zoals ie uit de fabriek komt. :)

Wanneer ik de windows setup cd erin doe en vanaf daar boot krijg ik het installatiescherm ervoor. Dan kan ik de cd-key invoeren. Wanneer ik dan verder ga krijg ik op den duur de volgende foutmelding:

Setup heeft een fout aangetroffen en kan niet doorgaan.

Neem contact op met technische ondersteuning voor hulp.
De volgende statuscodes kunnen helpen bij het vaststellen.

(0x4, 0, 0, 0)

Setup kan niet doorgaan. Schakel de computer uit of start deze opnieuw op.

Hier loop ik dus vast en kan ik niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:14:
Hmm ik heb toch echt een keer met een andere hd iets op een cd kunnen branden. Booten vanaf cd, programaatje draaien en toen was mijn hd weer helemaal clean. Dus zoals ie uit de fabriek komt. :)
Dan ben je dus met een of andere recovery bezig. Dat is niet zoals standaard HDDs geleverd worden, die zijn namelijk gewoon volledig leeg.

De Windows die je nu probeert te installeren, is dat gewoon een standaard Windowsinstallatie of werk je met een of andere OEMCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

Meer hulp kan je hier vinden. Ik vermoed op basis van je summiere informatie (welk OS?) dat je sata drivers ontbreken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:22:
[...]

Dan ben je dus met een of andere recovery bezig. Dat is niet zoals standaard HDDs geleverd worden, die zijn namelijk gewoon volledig leeg.

De Windows die je nu probeert te installeren, is dat gewoon een standaard Windowsinstallatie of werk je met een of andere OEMCD?
Met clean bedoel ik dat de HD weer volledig leeg was. :) Een soort format via een boot disc dus. Ik wil ook best mijn C schijf formateren vanuit windows zelf, maar dat lukt mij niet. Ik weet niet hoe dat moet.

En die windowsinstallatie komt van een originele windows cd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je systeemschijf vanuit Windows formatteren lukt niet, dat zul je vanaf je WindowsCD moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je persje je harde schijf wil zero fillen pak je even "dban", pointless maar het kan

als er allemaal dingen op staan die je niet gerecoverd wil heben werkt het ook perfect, maar danhad je het even erbij moeten zeggem

formateren doe je gewoon met je windows cd zelf :? = boot disk toch ?

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 17-09-2010 11:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 14:29
als je de hdd wil formateren kan dit bijv. met Killdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zo moeilijk doen met al die extra progjes? Vanuit de Windowssetup kun je dit standaard al doen. Ik zou alleen naar andere zaken grijpen als het formatteren/partitioneren vanuit de setup niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:50:
Waarom zo moeilijk doen met al die extra progjes? Vanuit de Windowssetup kun je dit standaard al doen. Ik zou alleen naar andere zaken grijpen als het formatteren/partitioneren vanuit de setup niet lukt.
Nou dat is het probleem dus ook. ;) Via windowsinstall gaat het formateren niet omdat de install vast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:57:
[...]
Nou dat is het probleem dus ook. ;) Via windowsinstall gaat het formateren niet omdat de install vast loopt.
Ik heb je het antwoord HIER al gegeven! Als je er niks mee doet houdt het op natuurlijk...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je komt dus niet eens bij de HDD keuze?
In dat geval kun je zo'n 3rd party progje gebruiken, maar je kunt ook diskpart draaien vanaf je WindowsCD, daar kun je de disk ook mee leeggooien en heb je gelijk bij de hand als je een WindowsCD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 20-09 13:02
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:57:
[...]

Loopt ie nu vast of krijg je een foutmelding zoals in je ts staat? Het kan namelijk heel goed zijn, zoals meerderen al aangeven, dat Windows bv de driver voor de harddisk controller mist en daarom een foutmelding geeft. Geef dus even de exacte specs van je hardware en van de Windows versie die je wilt installeren (ook welk servicepack). En mocht je toch persé je hd willen wipen kan dat gewoon met bv Seatools van Seagate, deze ondersteunt ook Maxtors. Deze en andere (wipe)tools zijn te vinden op de ubcd.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 17-09-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:04:
[...]
Loopt ie nu vast of krijg je een foutmelding zoals in je ts staat? Wees eens wat duidelijker, bv welke foutmelding dan precies? Het kan namelijk heel goed zijn, zoals meerderen al aangeven, dat Windows bv de driver voor de harddisk controller mist en daarom een foutmelding geeft. Geef dus even de exacte specs van je hardware en van de Windows versie die je wilt installeren (ook welk servicepack). En mocht je toch persé je hd willen wipen kan dat gewoon met bv Seatools (van Seagate), deze en andere (wipe)tools staan bv op de ubcd.
Heb ts ge-edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Kun je de gebruikte hardware er nog even bijzetten, met name cpu/geheugen/mainboard en typenummer van de hardddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gooide net een win7 installatie cd erin en daar kwam ik dus tot de conclusie, toen ik een directory voor windows kon aangeven, dat mijn HD niet meer gevonden word. Dus zoals iemand hier in het topic al zei moet ik wellicht sata drivers installeren. Die zijn misschien verdwenen door een virus.

Maar hoe weet ik welke satadrivers ik nodig heb? Ik heb dus een maxtor hd, 7200 rpm als het goed is. Ik heb het programma driverswhiz geprobeerd, die het automatisch zou moeten updaten via internet. Maar wanneer ik mijn pc aansluit op het modem voor internet, vliegt internet eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je Windows 7 installeert hoef je geen aparte SATA drivers meer te downloaden, dat plankje van jou heeft een P45 chipset, en die wordt standaard door Win7 ondersteund. Een virus heeft hier weinig mee te maken, want je systeem is nu helemaal kaal toch?

Begin eens van voor af aan.
Wordt je hdd herkend in de bios? Zo niet, zorg dat deze goed aangesloten zit, zorg dat je controller goed ingesteld staat (niet dat je die uit hebt staan bijvoorbeeld). En start dan de Windows setup. Dan zou je hier een disk moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben weer een stap dichterbij. Dit is de hardware in mijn pc:
Cpu: Intel dual core e8400
Geheugen: Kingston 4gb ddr2
Mobo: Asus P5Q
Hd: Samsung HD502IJ (in de bios zag ik dit ook nog staan: Sata configuration [enhanched], weet niet wat dit betekend)
Serienummer: s13tj1kqa04201

Schets van de situatie van nu:
Windows xp staat er nog op. We hebben thuis een netwerk van 3 pc's aan een router. Zodra ik mijn pc aan de router aansluit voor internet, crashed de router in zekere zin, en heeft geen van de computers meer internet. Zolang ik mijn pc niet aan de router hang voor internet, doet het internet op de andere 2 pc's perfect. Vandaar dat ik denk dat ik een hardnekkig virus heb.

IK heb mijn pc dus nog niet geformateerd. Ik kom namelijk niet zover met zowel winXP installatie en win7 installatie. Op den duur kwam ik met de win7 installatie zover dat ik mocht kiezen in welke directory windows geinstalleerd zou moeten worden, maar toen zag ik geen hardeschijf.

In de bios word de harde schijf daarentegen wel gewoon gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ok. Start de setup van Windows 7. Als het goed is moet de hdd gewoon gevonden worden (ik neem aan dat je die op de ICH hebt aangesloten).
Als je in de setup aankomt bij de plek om een schijf te kiezen, wat krijg je dan precies te zien (en evt een foutmelding).
Als je hier een schijf ziet, gooi de partities er vanaf en maak 1 nieuwe aan (maak die zo groot als je wil, andere partities kun je later nog aanmaken als je wilt).

Kijk eerst eens of dat lukt. Als dat lukt weet je in elk geval dat je schijf leeg is en dat er een goede partitie opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:10:
Ok. Start de setup van Windows 7. Als het goed is moet de hdd gewoon gevonden worden (ik neem aan dat je die op de ICH hebt aangesloten).
Als je in de setup aankomt bij de plek om een schijf te kiezen, wat krijg je dan precies te zien (en evt een foutmelding).
Als je hier een schijf ziet, gooi de partities er vanaf en maak 1 nieuwe aan (maak die zo groot als je wil, andere partities kun je later nog aanmaken als je wilt).

Kijk eerst eens of dat lukt. Als dat lukt weet je in elk geval dat je schijf leeg is en dat er een goede partitie opstaat.
Als ik in de installatie op de plek aankom om een schijf te kiezen, word daar juist de schijf niet getoond. ;) Wat ik nu voor elkaar heb gekregen is hetvolgende. Met een programma van samsung ben ik nu mijn hele hd aan het formatteren. Dan ga ik nog eens proberen windows te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me weer gelukt windows draaiend te krijgen. Wat ik heb gedaan: Met Samsung programma HD geformatteerd en toen deed de win7 installatie cd het wel goed.

Nu heb ik echter nog een klein ander probleem. Mijn hd is 500gig maar ik heb alleen een C partitie. En die is maar 75gig. De andere 425gig kan ik gewoon niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je in je diskmanagement kijkt, wat zie je dan als partities? Daar zou je dan nog een flink stuk niet toegewezen ruimte tussen moeten hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 19 september 2010 @ 11:58:
Als je in je diskmanagement kijkt, wat zie je dan als partities? Daar zou je dan nog een flink stuk niet toegewezen ruimte tussen moeten hebben staan.
Ik heb bij schijfbeheer inderdaad een vrij deel van 392gig gevonden. Wanneer ik daar een partitie van wil maken en het menu doorloop krijg ik de foutmelding: "Er is onvoldoende ruimte om deze bewerking te voltooien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je de windowssetup start, kun je daar wel een partitie aanmaken op het lege gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:04:
En mocht je toch persé je hd willen wipen kan dat gewoon met bv Seatools van Seagate, deze ondersteunt ook Maxtors. Deze en andere (wipe)tools zijn te vinden op de ubcd.
Ik heb een iets andere probleem. Heb Seatools for DOS op cd gebrand. Maar de zerofill optie vind ik niet. Ik heb wel een tal van andere opties zoals hdd testen en clustergroottes aanpassen. In de helpfunctie staat wel de zerofilloptie beschreven maar niet waar je die vind. Ik heb werkenlijk alles aangeklikt maar vind niks?

Komt het doordat de oude hdd een fijutsi siemens is? Mijn nieuwe hdd is wel een seagate (die hybrid 500GB versie).

Waarom ik wil zerofillen? Voor de verkoop, zodat de nieuwe eigenaar geen data kan recoveren.

Zodra ik de Seagate in mijn laptop steek verschijnt zero fill optie wel. Maar helaas "ziet" Seatools via DOS geen usbapparaten (hdd is op usb/sata kabeltje aangesloten).

Via FAQ van tweakers.net kwam ik op een dode link uit dat naar Fijutsu had moeten gaan. Ik wordt doorverwezen naar Toshiba en daar kan ik totaal niets vinden wat met formatteren/lowlevelformat/wipe/zerofill te maken heeft.

Via Hiren Bootcd vond ik wel een programmaatje dat Nuke nogwatte heette. Ik heb geen idee of hij zijn werk goed deed maar hij was wel erg snel klaar, 5 sec voor een 500GB. Lijkt wel snelformat?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2010 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
DOS tools werken meestal niet fijn met usb schijven, kun je beter een Windows tool voor pakken. Hoewel al wat ouder zou deze wel moeten werken, en anders staan er hier ook nog een aantal.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 07-10-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:50:
DOS tools werken meestal niet fijn met usb schijven, kun je beter een Windows tool voor pakken. Hoewel al wat ouder zou deze wel moeten werken, en anders staan er hier ook nog een aantal.
ik had Seatools voor windows ook uitgeprobeerd maar die heeft geen wipe als optie. Ik weet overigens weer welke ik wel heb gebruikt:
Dariks Boot and Nuke (DBAN) runs from a bootable CD or DVD disk, and securely deletes (wipes) the entire content of the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect. The program is perfect for cleaning a computer before giving it away or selling it. You will download an ISO file, that needs to be burned to a CD.
Ik vond wel dat hij wel erg snel klaar was, 5 sec of zo. Een normale format duurt al 2 uren.
Pagina: 1