Behuizing harde schijf: SATA of IDE?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 283969

Topicstarter
Mijn oude laptop heeft er de brui aangegeven maar bevat wel nog een degelijke harde schijf (2,5 inch).
Na wat rondneuzen op het internet heb ik verschillende koopjes gevonden betreffende behuizingen waarmee ik mijn harde schijf een nieuw leven als externe drive kan gunnen.

Echter is mijn technische kennis omtrent het onderwerp niet zo bijzonder groot dus raak ik een beetje in de war van al die SATA en IDE termen in de productspecificaties.

Als ik het goed begrepen heb is SATA een snellere verbinding dan IDE ... maar wordt dat bepaald door de kabeltjes in de behuizing of door de harde schijf (of door beide en krijg je sowieso het traagste van de twee)?

Kunnen jullie me alsjeblieft uit mijn onwetendheid verlossen? :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SATA en IDE zijn de manier van aansluiten. Dus de connectoren op de harddisk bepalen watvoor behuizing je nodig hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

Topicstarter
En is er enige mate van compatibiliteit tussen de twee? Kan een SATA-behuizing een harde schijf met IDE-connector aan (met verlies van snelheid weliswaar)?
Want ik denk ook aan de toekomst. Wanneer mijn huidige laptop versleten is, zou diens harde schijf naar de behuizing verhuizen.
En welke aansluitingsmanier is nu eigenlijk de snelste?

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:24
Nee, de aansluitingen zijn fysiek anders, een ide schijf past alleen in een ide behuizing, en een sata schijf alleen in een sata behuizing

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35
en voor de duidelijkheid: dit is ide:
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/25boxes/driveplug480.jpg

en anders is het sata

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zoek nog even verder. Ik heb bij een kennis van me een alternatief gezien. Geen behuizing, maar een universeel adaptertje aan een USB-snoertje. Geen behuizing dus, maar een apparaatje ongeveer ter grootte van een kleine mobiele telefoon, voorzien van drie aansluitingen, ATA (IDE), SATA en diskettedrive. Uiterst handig ding vond ik. Ik heb er verder geen gegevens van genoteerd omdat ik me tot nu toe al jaren redt met zo'n externe behuizing. Maar ik weet zeker dat de winkel waar ik regelmatig kom zo'n ding wel heeft.

Topicstarter
Ja, zoiets was ik ook tegengekomen onder andere ... heb ook een leuke multimedia behuizing gevonden die ik ga aanschaffen voor de 3,5inch harde schijf (op voorwaarde dat het huidige knutselwerkje een bevredigend succes blijkt te zijn).
Echter had ik reeds besloten om af te zien van een systeem met enkel kabeltjes of een 2,5/3,5-docking unit. Misschien schaf ik ooit zo'n systeem aan over een laptop of vijf maar voorlopig ga ik voor de behuizing.
Jij koopt je behuizing dus in een fysieke winkel? Tot nu toe heb ik enkel via internet naar behuizingen gezocht ... ik was nog een beetje aan het aarzelen tussen een model uit Amerika voor 9,99$ (+2$ verzendingskosten) of een model uit Gentse webwinkel voor 15€ ... zou ik me onnodige problemen op de hals halen door in Amerika te kopen? Heb namelijk nog nooit via internet gekocht en in dat opzicht lijkt een webwinkel met fysieke tegenhanger in Gent iets veiliger (daarenboven weet ik niet of ik risico loop met Amerikaans spul (jeweetwel, 50W daar en 60W hier ...)
Enig idee?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Anoniem: 283969 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 21:04:
Ja, zoiets was ik ook tegengekomen onder andere ... heb ook een leuke multimedia behuizing gevonden die ik ga aanschaffen voor de 3,5inch harde schijf (op voorwaarde dat het huidige knutselwerkje een bevredigend succes blijkt te zijn).
Echter had ik reeds besloten om af te zien van een systeem met enkel kabeltjes of een 2,5/3,5-docking unit. Misschien schaf ik ooit zo'n systeem aan over een laptop of vijf maar voorlopig ga ik voor de behuizing.
Jij koopt je behuizing dus in een fysieke winkel? Tot nu toe heb ik enkel via internet naar behuizingen gezocht ... ik was nog een beetje aan het aarzelen tussen een model uit Amerika voor 9,99$ (+2$ verzendingskosten) of een model uit Gentse webwinkel voor 15€ ... zou ik me onnodige problemen op de hals halen door in Amerika te kopen? Heb namelijk nog nooit via internet gekocht en in dat opzicht lijkt een webwinkel met fysieke tegenhanger in Gent iets veiliger (daarenboven weet ik niet of ik risico loop met Amerikaans spul (jeweetwel, 50W daar en 60W hier ...)
Enig idee?
Houd er rekening mee dat die 2$ verzendkosten waarschijnlijk alleen binnen de VS zijn. Verder is het niet 50 Watt en 60 Watt verschil (een aanduiding van energie) maar gaat het om 220 (cq. 230) Volt wisselspanning op 50 Hz (Europa, Azie, enz.) of 110 (cq 120) Volt wisselspanning op 60 Hz (Amerika, Japan voornamelijk). Elke harde schijf behuizing zal dit omgezet moeten hebben (of zelf omzetten) naar 5volt (en bij 3,5" disks komt daar ook nog 12 volt bij). In meeste gevallen zal een 2,5" behuizing gevoed worden door een USB kabel. Let ook op dat bij P-ATA (parallel ATA) (in de volksmond IDE) een andere connector heeft bij 3,5" en 2,5" schijven. Gelukkig is bij S-ATA (Serieel ATA) aansluiting de fysieke connector hetzelfde. De meeste moderne voedingsblokken kunnen automatisch schakelen tussen de verschillende spanningen, dit wordt op het voedingsblok aangegeven. Het voordeel van een behuizing in tegenstelling tot een losse connector is dat er minder kans op schade bestaat voor de harde schijf. De behuizingen zijn vooral handig als je ook de schijf wilt transporteren.

Controleer dus welke aansluiting de schijf heeft en ga op basis van die informatie een behuizing zoeken. In nederland zijn deze dingen al voor 10 euro te koop in een fysieke winkel, en via pricewatch kom ik al uit op prijzen van 7,50 met wat kort zoekwerk.

[ Voor 0% gewijzigd door Aragnut op 16-09-2010 21:21 . Reden: erg pijnlijke spel/grammatica fouten ]

Topicstarter
Hoezee! Een waar succesje geboekt :)
Voorlopig ga ik nog even zoet zijn met bestanden wissen, formatteren en de partities wegwerken enzo...

Ondertussen toch al even een vraagje stellen over multimedia-behuizingen ... bestaat er toevallig niet ééntje die volgens de principes van VLC mediaplayer werkt zodat ik me geen zorgen hoef te maken over codecs?
Is het de moeite waard om extra te betalen voor een behuizing die in verbinding kan gebracht worden met een netwerk?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als jij het het geld waard vindt is een mediaspeler zeker het aanschaffen waard. Je hebt ze al vanaf zo'n honderd euro.

En alle harddisks die de afgelopen vijftien jaar zijn verkocht zijn, of beter gezegd hebben IDE. Je bedoelt PATA. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:42:
Als jij het het geld waard vindt is een mediaspeler zeker het aanschaffen waard.
Uiteraard is alles wat je het geld waard vind ook het aanschaffen waard maar mijn vraag was eerder of iemand al ervaring had met een multimedia behuizing met netwerkcapaciteiten en of ie daar veel gebruik van maakt (en dan was er nog mijn algemene zorg ivm codecs en of er niet iets bestond dat werkt volgens het principe van VLC mediaplayer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Vaak kun je bij de fabrikanten zien welke codecs ze allemaal ondersteunen. Naar mijn weten is er een soort van wedstrijd gaande om zo veel mogelijk te ondersteunen (een beetje zoals de Megapixel "oorlog" bij digitale camera modules). Let ook op de mogelijkheid tot firmware updates die extra functionaliteit kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
Aragnut schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:44:
Vaak kun je bij de fabrikanten zien welke codecs ze allemaal ondersteunen. Naar mijn weten is er een soort van wedstrijd gaande om zo veel mogelijk te ondersteunen (een beetje zoals de Megapixel "oorlog" bij digitale camera modules). Let ook op de mogelijkheid tot firmware updates die extra functionaliteit kunnen toevoegen.
Dat ben ik totaal niet met je eens, de 'megapixel-oorlog' ging puur om zoveel mogelijk MP uit een camera te krijgen zonder dat dit ook maar een echte verbetering toevoegde. Sterker nog, er waren zelfs camera's met hogere aantal pixels welke slechter presteerden dan een camera met de helft van het aantal pixels.

Het toevoegen van zoveel mogelijk codecs in een mediaplayer is juist een must-have, het voegt ook daadwerkelijk meer functionaliteit toe. Ennuh, die 'oorlog' valt ook reuze mee, want de basis van bijna al die mediaspelers is praktisch hetzelfde en ze ondersteunen dus ook allemaal (bijna) hetzelfde, de ene loopt soms alleen wat achter op de ander qua firmware. Overige verschillen zitten em meestal puur in het wel of niet willen betalen van bepaalde licenties, een hele bekende daarin is het downmixen van dts naar 2.0 geluid, dat wordt door veel spelers niet ondersteund omdat de licentie aardig kostbaar blijkt te zijn.

Ontopic: Een goede mediaspeler met redelijk nas-functionaliteit is een prima alternatief, dan heb je meerdere mogelijkheden waarvoor je maar 1 apparaat hoeft aan te schaffen. Ook hoeft een mediaspeler in totaal niet veel meer te kosten dan een externe(netwerk)schijf/nas, maar je krijgt er dan toch een hoop functionaliteit meer voor terug. Uiteraard mag je niet qua opslag niet dezelfde uitgebreidde ondersteuning en snelheid van een volwaardige nas verwachten, maar het zal in de meeste gevallen prima voldoen.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 24-09-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
CodeCaster schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:42:
Als jij het het geld waard vindt is een mediaspeler zeker het aanschaffen waard. Je hebt ze al vanaf zo'n honderd euro.

En alle harddisks die de afgelopen vijftien jaar zijn verkocht zijn, of beter gezegd hebben IDE. Je bedoelt PATA. :)
En SCSI (of de nieuwste reïncarnatie: SAS) dan? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-09-2010 15:13 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 283969 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 00:07:
[...]

Uiteraard is alles wat je het geld waard vind ook het aanschaffen waard maar mijn vraag was eerder of iemand al ervaring had met een multimedia behuizing met netwerkcapaciteiten en of ie daar veel gebruik van maakt (en dan was er nog mijn algemene zorg ivm codecs en of er niet iets bestond dat werkt volgens het principe van VLC mediaplayer).
Dat is niet waar, je kunt best een iPad het aanschaffen waard vinden, maar dat ding is geenszins zijn geld waard :P

Wat ik meer bedoelde is: je kunt nu al media afspelen via je pc. Een harddisk-enclosure kost drie tientjes, en daarmee kun je (via je pc) alle media afspelen waarvoor er codecs te downloaden zijn. Een mediaspeler is als je het de besparing van moeite waard vindt een goede investering.

Ik vind het zelf het geld niet waard omdat mijn pc toch al de hele dag aan staat en dus niet speciaal voor het kijken van een film opgestart hoeft te worden, maar dat betekent nog niet dat een mediaplayer een waardeloos apparaat is.
Jaap-Jan schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 15:13:
[...]
En SCSI (of de nieuwste reïncarnatie: SAS) dan? ;)
The terms "integrated drive electronics" (IDE), "enhanced IDE" and "EIDE" have come to be used interchangeably with ATA (now Parallel ATA, or PATA). However the terms "IDE" and "EIDE" are at best imprecise. Every ATA drive is an "integrated drive electronics" drive, but SCSI drives could also legitimately be described as having "integrated drive electronics". However the abbreviation IDE is rarely, if ever, used for SCSI drives.

[ Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 24-09-2010 15:27 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
En die laatste regel zegt dat IDE zelfden tot nooit gebruikt wordt om SCSI- apparaten aan te duiden. SCSI heeft ook 'Integrated Drive Electronics', maar dat heeft elke harde schijf of flashgeheugen. Maar een USB- stick heeft ook 'Integrated Drive Electronics', maar heeft geen IDE- interface.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Behalve de schijven die enkel uit platters en een paar koppen bestonden. Die schijven werden vóór IDE veel gebruikt, en hadden totaal geen aansturingslogica aan boord. Dat ongeveer met de invoering van IDE de PATA-kabel werd ingevoerd is leuk, maar geeft nog niet het recht om een PATA-schijf IDE en bijvoorbeeld SATA of SCSI non-IDE te noemen. :P

Pagina: 1