-
[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 17:48 ]
Hapklare brokken werkt een stuk beter, zie het als een maaltijd waar je ook niet alles in een bord mixtp.s. Na de sluiting van het vorige topic de start post aangepast met invoeging van de al gegeven reacties.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
[ Voor 37% gewijzigd door Mx. Alba op 15-09-2010 19:54 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Meervoudig prijswinnend SF-auteur. -- Mando Vidé en het Robotbevrijdingsfront -- Jurylid SF-verhalenwedstrijd fantastels
Verwijderd
Betekent dit dat we allemaal elk jaar armer worden? De totale hoeveel geld blijft gelijk (er wordt geen geld gecreeerd) maar de bevolking groeit, dus per saldo hebben we minder te besteden. Dan komen we in een permanente deflatie terecht wat uiteindelijk de economie in laat storten (waarom zou ik nu geld uitgeven als de totale hoeveelheid geld volgend jaar minder is, waardoor ik volgend jaar meer heb aan het geld dat ik dit jaar oppot).Eenmaal per jaar wordt er dan door de overheid bekend gemaakt hoeveel inwoners er zijn en wat de totale hoeveelheid geld in het land is en de verdeling er van. Als de bevolking het uitgebreider zou willen is het ook nog mogelijk om het belasting register open te geven zodat elke transactie van het afgelopen jaar zichtbaar is en welke persoon of instelling waardevol is plus om te controleren/laten zien dat er geen geld ‘bij-gedrukt’ wordt. Om handel te kunnen drijven is het van belang dat er zoveel mogelijk vertrouwen tussen koper en verkoper is. Een vertrouwen in het betaalmiddel is daarin naar mijn mening nog wel het belangrijkst.
Voedsel, water en woonruimte noem je eerste levensbehoeften. Die hebben weinig met comfort te maken; je kunt in belabberde omstandigheden toch voldoen aan je eerste levensbehoeften zoals misschien 60% van de wereldbevolking doet.Comfort houdt in dat alles wat er voor zorgt dat de mens zich tevreden voelt eenvoudig voorhanden is. Onder andere: Voedsel, water, woon/leefruimte, kennisvergaring en zekerheid.
Ik vind dat een nogal slechte definitie van vertrouwen. Een mes op de keel is ook "wantrouwen tegengaan", maar dat is vast niet wat je nastreeft.Vertrouwen houd simpelweg in dat er alles aan gedaan wordt om wantrouwen tegen te gaan.
Ook daar vind ik de definitie wat te kort door de bocht. Ik zat vanmorgen in de metro. Er kwam een man binnen met een accordeon en een versterker. Luid zingend en spelend mocht ik van zijn ongevraagde "optreden" genieten. Welke vrijheid is dan belangrijker? Die van hem om zo zijn geld te verdienen? Of die van mij en alle andere metro-berijders die zich dood ergerden aan het slechte gejengel? Wat te denken van overlast van buren? Uitlaatgassen? Versta je onder vrijheid alleen vrijheid van meningsuitting?Vrijheid houdt in dat iedereen mag zeggen wat hij/zij wil zonder inperking van vrijheid als gevolg van wat er gezegd wordt. Vrijheid wordt pas ingeperkt als er fysieke schade is aangericht.
Dit is veelal al geregeld in de grondwet. Ik zie niet in hoe jouw woorden hier aanvullend of verbeterend werken.Veiligheid houdt in dat de overheid het comfort, vertrouwen en vrijheid van de maatschappij waarborgt.
Volgens mij is dit nu ook al zo. De realiteit is echter: Onderzoek kost geld. Wil je dit betalen uit overheidsmiddelen of andere middelen, dan moet het voor de geldverstrekker een nut hebben buiten jouw eigen nieuwsgierigheid.Kennis houdt in dat de nieuwsgierigheid van de mens met betrekking tot de natuur geen grens opgelegd wordt zodat de nieuwsgierigheid pas stopt als er niets meer te ontdekken valt.
Dat is een mooi streven, maar waar precies ligt dan de grens?Persoonlijke ontwikkeling houdt in dat iedereen mag doen wat hij/zij wil zolang het comfort, vertrouwen, vrijheid, veiligheid, kennisvergaring van anderen niet ingeperkt wordt.
Ik voorzie ethische dilemmas. Stel je kunt 1 persoon met een beperkte hoeveelheid middelen het leven redden, of je kunt 80 personen allemaal 1 jaar langer laten leven met diezelfde hoeveelheid middelen. Per definitie zou dan die ene persoon maar moeten verrekken?Maatschappelijke ontwikkeling houdt in dat de overheid en de economie er voor zorgen dat alle bovengenoemde punten verbeterd worden en dat deze punten nooit ondergeschikt zijn aan een individu.
Wat bedoel je hiermee? Dat iedereen per definitie geldelijk gelijk beloond wordt? Dat lijkt me voor een werkgever nauwelijks te handhaven. Niet iedereen is gelijkwaardig. Ook niet in economische zin. Een simpel voorbeeld: Een secretaresse die na 2 dienstjaren zwanger wordt en dan 4 jaar afwezig is van de arbeidsmarkt is een groter risico dan een man. Dat is misschien niet goed te praten, maar zo is het; Vrouwen kosten meer geld en verdienen daarom minder. Hoe zou je dit veranderen?Dit zal samen gaan met een economisch systeem waarin iedereen gelijkwaardig is.
Hier begrijp ik niks van. Wat bedoel je hier met waarde? Geld? Bezittingen? Als mijn waarde dreigt in te kakken onder de minimale waarde, krijg ik dan 10 ton suikerbieten in mijn tuin gestort om dit tegen te gaan? Krijg ik een aai over de bol? Hoe moet ik dit zien?Elk individu wordt een gelijke waarde toegekend als alle andere mensen. En er wordt voor gezorgd dat het onmogelijk is onder die minimale waarde te komen, terwijl er tegelijkertijd voor wordt gezorgd dat 1 persoon alle waarde van iedereen kan hebben.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq