• Christiaan45
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Na 2,5 jaar meekijken hier in FG moet ik nu toch echt een vraag stellen. ;)

Ik heb sinds een maandje een Sigma 10-20 op een Nikon D60, meegenomen op vakantie, maar bij het terugkijken blijken er toch foto's tussen te zitten waarvan de scherpte niet optimaal is. De scherpte over het gehele beeld valt soms nogal tegen, maar vreemder is nog dat de scherpte in de linker 20% van het beeld minder lijkt te zijn dan in de rechter 20% van het beeld.

Dit probleem doet zich lang niet altijd voor, ik heb ook hele scherpe platen uit deze lens geperst. De onscherpte lijkt vooral op te treden op 10mm, rond F/8, en scherpgesteld in de verte of oneindig. Het moedwillig reproduceren van dit probleem is me echter nog niet gelukt.

Hier wat voorbeeldjes, EXIF zit nog in de grote platen als het goed is.

Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0443s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0571s.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0850s.JPG

Mijn vraag is nu: is dit user-error? Doe ik iets verkeerd? Of heb ik een slecht gecentreerd exemplaar te pakken? Of is er niks verkeerd en zie ik spoken? Volgens mij kan deze lens heel wat beter presteren, als ik kijk naar voorbeeldfoto's op internet, en naar andere foto's van mezelf die met dezelfde lens zijn gemaakt.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Je plaatjes werken hier niet. Als de ene kant scherper is dan de andere, zijn je elementen niet goed gecentreerd en moet je je lens ter garantie aanbieden.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:26

mennovanw

Canon? You can!

Naast het feit dat ik taalkundig de tegenstelling in de titel van je OP best leuk gevonden vind heeft je lens wel een serieus centreringsprobleem (de elementen in je optiek zijn niet goed uitgelijnd). Dit kan fabriek-af zijn gebeurd (bij Sigma helaas wel vaak de reden vanwege slechte kwaliteitscontrole) of je lens kan een opsodemieter hebben gehad (maar dat had je je wel herinnerd denk ik).

Vind overigens de randen aan de rechterkant ook niet overtuigend, maar goed. Garantie claimen (lens laten insturen) of de winkel waar je je lens gekocht hebt lief aankijken (neem voorbeeldfoto's op usb-stick mee) en vragen of de lens nog DOA gestuurd kan worden (en dat ie dus meteen omgeruild wordt).

Succes i.i.g. ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Christiaan45
Hm alleen is mn titel nu wel gewijzigd... :)

Bedankt voor de snelle reactie!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb de titel even gewijzigd.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Na een maand zit de garantie er natuurlijk nog op dus lijkt me logisch als je gewoon contact opneemt met Sigma. Net zoals eerder vermeld is Sigma met bijna geen van de lenzen echt secuur met de kwaliteitscontrole. Was ie daarom al onscherp toen je hem kocht

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:45

Markie

Voorheen BBE

Een erg herkenbaar euvel. Ik heb twee 10-20's gehad en in beide gevallen was er een erg vergelijkbare onscherpte aan de zijkant.
Ben vervolgens maar overgestapt op de canon 10-22. Gelukkig kon ik die inruilen voor de 10-20 (natuurlijk wel onder meerprijs).

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Christiaan45
Hoera, de winkel was zo vriendelijk mijn lens direct om te wisselen! Nu blijft natuurlijk de twijfel, is deze dan wel goed? Als je lang genoeg staart wordt alles wazig... 8)7

Ik heb de boekenkasttest uitgevoerd, als variatie op de bakstenenmuurtest. Zouden jullie nog een blik willen werpen?

Link want plaatje embedden lukt blijkbaar niet...

Bedankt!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Die foto lijkt mij in ieder geval scherp. Maar een foto op grotere afstand (10m is ver genoeg voor een uwa) kan andere resultaten geven. En controleer ook de scherpte wide-open (f/4 bij 10mm en f/5.6 bij 20mm).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Om welke 10-20mm gaat het? Er zijn er 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:44

sapphire

Die-hard pruts0r

De 4-5.6, niet de 3.5

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
Yes, inderdaad de 4-5.6.

De resultaten op de wat grotere afstand vallen eerlijk gezegd een beetje tegen vergeleken met de korte afstand.

Hier wat foto's die ik zojuist heb geschoten op F/4, 5.6 en 8, allemaal op 10mm.

http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0121.JPG

http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0122.JPG

http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0123.JPG

De bomen zijn natuurlijk onscherp door de harde wind van vandaag, ik kijk puur naar de bakstenen.

Ik heb ook het idee dat de lens (of is het de camera?) moeite heeft met scherpstellen op 10mm. Bovenstaande foto's zijn volgens EXIF scherpgesteld op 2 of 3 m, terwijl het muurtje toch echt 10 m ver weg stond.

Onderstaande foto lijkt weer wat beter, scherpgesteld op oneindig (horizon eigenlijk) en het hekwerk is toch nog scherp op F/8. Zo hoort t te zijn lijkt me?

http://members.multimania.nl/christiaan45/DSC_0138.jpg

Sorry voor de links trouwens, ik weet niet waarom mn thumbnails hier niet geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik vraag me toch af hoe jij scherp stelt, want het lijkt alsof jij niet het middelste focuspunt gebruikt en dat hij zelf kiest. De focus lijkt dus ook verkeerd te liggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
Ik gebruik gewoon vast het middelste focuspunt. Het is nu ook voor het eerst dat dit me opvalt. Bij mijn andere lenzen heb ik hier helemaal geen last van, daar is alles haarscherp. Kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren of dat t vorige exemplaar van deze 10-20 dit ook had. Misschien komt t door t slechte weer? Te weinig contrast om scherp te stellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
Gisteren mijn 10-20 even op de d90 van mn neef geprobeerd met hetzelfde resultaat: als de autofocus goed zit zijn de platen volledig scherp, alleen zit de autofocus er vaak naast.

Op de korte scherpstelafstanden gaat t allemaal prima op 10mm, maar op afstanden boven de 2m gaat de autofocus niet verder dan 2m met heel af en toe een uitschieter naar oneindig.

Ik heb met deze test uitgesloten dat t aan mij of mijn body ligt. Herkennen meer mensen dit gedrag van deze of een andere uwa? Wij dachten dat t misschien komt doordat de details waar de camera op scherpstelt op 10mm zo klein zijn dat vanaf 2m alles binnen de foutmarge van de autofocus valt, dat zou betekenen dat elke uwa dit heeft en dat meer mensen dit zouden moeten herkennen.

Ik las hier in een ander forum dat iemand deze lens op events gebruikt, dan moet je toch een onfeilbare autofocus hebben en kun je niet uit de voeten met mf? Dus misschien heb ik toch weer een maandagmrgen model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Christiaan45 schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:50:
Gisteren mijn 10-20 even op de d90 van mn neef geprobeerd met hetzelfde resultaat: als de autofocus goed zit zijn de platen volledig scherp, alleen zit de autofocus er vaak naast.

Op de korte scherpstelafstanden gaat t allemaal prima op 10mm, maar op afstanden boven de 2m gaat de autofocus niet verder dan 2m met heel af en toe een uitschieter naar oneindig.

Ik heb met deze test uitgesloten dat t aan mij of mijn body ligt. Herkennen meer mensen dit gedrag van deze of een andere uwa? Wij dachten dat t misschien komt doordat de details waar de camera op scherpstelt op 10mm zo klein zijn dat vanaf 2m alles binnen de foutmarge van de autofocus valt, dat zou betekenen dat elke uwa dit heeft en dat meer mensen dit zouden moeten herkennen.

Ik las hier in een ander forum dat iemand deze lens op events gebruikt, dan moet je toch een onfeilbare autofocus hebben en kun je niet uit de voeten met mf? Dus misschien heb ik toch weer een maandagmrgen model?
Ligt het aan mij of ben je misschien teveel aan het pixelpeepen?
Ik heb niet het idee dat je foto's onscherp zijn... (uiteraard wel die eerste 3)

Heb je voorbeelden van precies dezelfde plek die volgens jou wel scherp en niet scherp zijn?
Beetje lastig om appels met peren te vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ossi op 20-09-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan45
Ik vrees dat je gelijk hebt ;)

Gisteren nog even aan het testen geweest, buiten, in goed licht, met een verscheidenheid aan onderwerpen, en de autofocus presteerde naar behoren. Vervolgens wat proefafdrukken laten maken op 15x20 en alles is prima scherp van hoek tot hoek.

Waarschijnlijk was ik zo van slag van die eerste lens dat ik de scherpte niet meer objectief kon beoordelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Christiaan45 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:04:
Ik vrees dat je gelijk hebt ;)

Gisteren nog even aan het testen geweest, buiten, in goed licht, met een verscheidenheid aan onderwerpen, en de autofocus presteerde naar behoren. Vervolgens wat proefafdrukken laten maken op 15x20 en alles is prima scherp van hoek tot hoek.

Waarschijnlijk was ik zo van slag van die eerste lens dat ik de scherpte niet meer objectief kon beoordelen 8)
Ik weet niet OF ik gelijk heb, maar persoonlijk vind ik het niet onscherp overkomen :)
Het probleem waar ik zelf ook tegen aanloop is dat ik op een groot scherm teveel zit te pixelpeepen en daardoor lijkt alles wel onscherp.
Verklein de foto op het scherm maar eens naar het formaat waarop je af wil drukken, dan is het opeens haarscherp. :)
Misschien dat iemand anders ook eens z'n mening wil geven over de scherpte van de laatste foto's?
Pagina: 1