Defecte pixel producteigenschap?...

Pagina: 1
Acties:

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:03
Kreeg vandaag het volgende mailtje terug van de MediaMarkt.

Dit omdat bij 1 defecte subpixel geen defect is maar een produkt eigenschap. En volgens de ISO norm van pixels die door de Europeese overheid is vastgesteld samen met fabriekanten, valt dit gewoon binnen de fabrieksspecificatie.

Sommige fabriekanten hanteerd 0 pixel tolerance waarbij deze produkten een stuk duurder zijn en wordt daarbij ook door de fabriekant vermeld.

Echter is uw produkt niet defect maar is een produkt eigenschap en daarbij heeft de klant wettelijk een onderzoeksplicht.
Sinds wanneer schrijf je fabrikant met ie?

Geweldig toch?! De ultieme "It's not a bug, it's a feature!"

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar de betreffende ISO lijkt mij geen door de Europeese overheid vastgesteld iets. 8)7 Daarnaast heb je het over een visueel product waarbij de betreffende pixel midden in het scherm zit en continu rood is. Met film kijken (zit je verder weg) is het te doen, maar als monitor word ik er ramgek van.
In eerste instantie verwees men naar Samsung en hun pixelpolicy. Na duidelijk te hebben gemaakt dat ik niks met Samsung te maken heb maar met MM (zij verkopen mij immers een slecht product) komen ze nu met het verhaal dat het dus een eigenschap is... :O

Monitor is net 5 weken oud. In eerste instantie zat er 1 zwarte dode pixel. Deze was de volgende dag door onverklaarbare reden verdwenen. Echter iets lager zit nu die rode subpixel. Geeft mij al te denken over de toekomstige kwaliteit van het scherm.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:24

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Tja... ik vind het absurd. Daarnaast kun je dit niet op garantie gooien? Een defecte subpixel wordt door Samsung zelf trouwens als "Vervelender" gekwalificeerd dan een pixel die continu zwart is.

Volgens mij is dit een gevalletje "MM kom over de brug met die garantie waar ik recht op heb"

Hier trouwens wat Samsung er over zegt (onderaan, PDF Alert!)
http://www.samsung.com/nl/brochures/pixelpolicy.pdf

En met een beetje geluk heb je hier nog wat aan:
nieuws: Winkels verplicht LCD's met dode pixels om te ruilen
http://www.zibb.nl/102394...en-op-mijn-LCD-scherm.htm

[ Voor 30% gewijzigd door Firesphere op 15-09-2010 16:52 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 12:21
Het komt er dus op neer of je geinformeerd bent (bij de aankoop) dat de monitor pixeldefecten zou kunnen bevatten. Als dat niet het geval is, zouden ze het ding gewoon moeten laten repareren, of, als dat niet mogelijk blijkt te vervangen, en als ze dat niet willen of kunnen, de koop te ontbinden...

• ManiacsHouse
Poltergeist schreef op woensdag 15 september 2010 @ 16:56:
Het komt er dus op neer of je geinformeerd bent (bij de aankoop) dat de monitor pixeldefecten zou kunnen bevatten. Als dat niet het geval is, zouden ze het ding gewoon moeten laten repareren, of, als dat niet mogelijk blijkt te vervangen, en als ze dat niet willen of kunnen, de koop te ontbinden...
Das ook zo'n goeie. Volgens de medewerker staat dat in de algemene voorwaarden die op de website staan (en blijkbaar niet in de winkel). Die had ik dan maar moeten opzoeken. Inmiddels gedaan en er staat niets over dode pixels in. Ook heb ik in de winkel (tegen beter weten in want die gasten weten niks) nog gevraagd wat de kwaliteit van het scherm is. Prima merk meneer en wel 3 jaar garantie zit er op. Niks geen melding over de 'eigenschap' dat er weleens iets kapot kan gaan dat niet gedekt is.

De medewerker vond ook dat ik door het kopen van een Samsung-toestel akkoord ben gegaan met de voorwaarden van Samsung... Op mijn vraag wanneer die voorwaarden dan aan mij bekend zouden zijn gemaakt kreeg ik als antwoord "die zitten in de doos meneer" :+

Koop ontbinden. Tsja. Heb inmiddels wel een niet positieve review geschreven over de Media Markt. In 1 jaar tijd al 2 keer moeilijkdoenerij over garantie.

[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-09-2010 17:03 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
ManiacsHouse schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:00:
[...]

Das ook zo'n goede. Volgens de medewerker staat dat in de algemene voorwaarden die op de website staan (en blijkbaar niet in de winkel). Die had ik dan maar moeten opzoeken. Inmiddels gedaan en er staat niets over dode pixels in.
De medewerker vond ook dat ik door het kopen van een Samsung-toestel akkoord ben gegaan met de voorwaarden van Samsung... Op mijn vraag wanneer die voorwaarden dan aan mij bekend zouden zijn gemaakt kreeg ik als antwoord "die zitten in de doos meneer" :+
Het is wettelijk verplicht dat de koper de AV ik kan zien alvorens de koop te sluiten. Nu was jij in de winkel en was er geen internet in de buurt waar dit kon of in ieder geval ze hebben jou er niet toe de mogelijkheid gegeven. Daarmee kun je dus concluderen dat de koop om die reden ontbonden zou kunnen worden.

Zie overigens ook Waarom is Eindeloos Online bij Hi niet eindeloos? - Kassa Vara van 1 december 2008.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33
Er wordt hier dus serieus onderscheidt gemaakt tussen een blijvend zwarte pixel en een defecte subpixel die zwart oplicht? |:( en tot overmaat van ramp worden er veel meer zwart oplichtende pixels geaccepteerd dan zwarte pixels? Wat heeft het dan voor zin een scherm naar de garantie te sturen als deze maar 3 zwarte pixels heeft?

edit: @ eerste link van firesphere

[ Voor 5% gewijzigd door Lothlórien op 15-09-2010 17:57 ]

Verwijderd

http://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Lees dat eens, staat meer over de ISO norm. Zoals je ziet wordt meestal Klasse II waar een aantal dode pixels per miljoen toegestaan zijn, en dus niet onder garantie vallen.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:04:
[...]

Het is wettelijk verplicht dat de koper de AV ik kan zien alvorens de koop te sluiten. Nu was jij in de winkel en was er geen internet in de buurt waar dit kon of in ieder geval ze hebben jou er niet toe de mogelijkheid gegeven. Daarmee kun je dus concluderen dat de koop om die reden ontbonden zou kunnen worden.

Zie overigens ook Waarom is Eindeloos Online bij Hi niet eindeloos? - Kassa Vara van 1 december 2008.
Naar verkeersopvatting wordt het ook geaccepteerd dat de AV in de doos zitten. Heb hier geen jurisprudentie of andere bronnen voor me liggen, maar ik ben er vrij zeker van.

Daarnaast vraag ik me af wat een 'zwart oplichtende pixel' is, een pixel die zwart is, zendt per definitie geen licht uit.

• ManiacsHouse
Vraag is in hoeverre zo'n ISO-norm bindend is voor een afnemer/klant? Of er nou 1 of 100 pixels niet goed zijn, er is daadwerkelijk iets defect aan het toestel.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En hop, een schop...

naar SF

• Hardware Junk
  • Laatst online: 00:35
ManiacsHouse schreef op woensdag 15 september 2010 @ 22:36:
Vraag is in hoeverre zo'n ISO-norm bindend is voor een afnemer/klant? Of er nou 1 of 100 pixels niet goed zijn, er is daadwerkelijk iets defect aan het toestel.
Er mogen eenmaal een aantal pixels defect zijn, voor het product gekenmerkt wordt als defect. Dit is al jaren zo, en ook veel vaker in nieuws en fora naar voren gekomen. In een winkel koop je dit af met een extra pixelperfect garantie.

Als je perse in de winkel wil kopen, sta er op dat je het scherm daar ter plekke aan wil zien voordat je het koopt.

Als het kopen in de winkel geen argument is, kan je wel kijken in de winkel wat je wilt. Ga naar huis, kijk in de pricewatch waar hij het goedkoopst is. Bestel hem. Pak hem uit. Sluit hem aan. Indien een defecte pixel zich voor doet, inpakken en zeggen dat de kleur in het echt niet in overeenstemming is met wat je had verwacht. Dat het expliciet om 1 pixel gaat hoef je niet te melden, en is ook niet slim. Wel is de verkoper wettelijk verplicht (wet koop op afstand) het scherm terug te nemen.

Persoonlijk koop ik TFT schermen enkel tweedehands. Pixelfouten komen meestal in de eerste 3 - 6 maanden. Dat je bij eerste keer aansluiten ene pixel zag die niet me kwam, had je kunnen weten dat die het ging begeven. Met een tweedehands scherm is hij dan al stuk gegaan. Je kan dan besluiten de koop niet door te laten gaan. Wel is dit dan het risico geweest van de verkoper, en heb je altijd een goed scherm als je het slim aan pakt. Dit ook nog voor zeker 70% van de nieuwprijs ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Volgende keer dus via internet kopen en je beroepen op de wet "koop op afstand" d:)b

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:24

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dat hangt wel weer af van de verkoper. Als hij gaat mierenneuken "waarom dan niet", heb je wel een eind weg te kletsen als je de "silver" hebt besteld en ontvangen...

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• alex3305
  • Laatst online: 24-01 16:51
Firesphere schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:48:
Dat hangt wel weer af van de verkoper. Als hij gaat mierenneuken "waarom dan niet", heb je wel een eind weg te kletsen als je de "silver" hebt besteld en ontvangen...
Je hoeft geen reden op te geven waarom je het product retourneert bij de Wet Koop op Afstand.

• ManiacsHouse
Firesphere schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:48:
:?

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Hij bedoelde dat je moelijk kan zeggen dat het scherm de verkeerde kleur heeft en dus niet bij je interieur past als je een zilver besteld hebt en een zilver gekregen hebt.

Verder is dit natuurlijk zeer vervelend en ik zou als ik jou was terug gaan en bij een andere service desk medewerker proberen.

Ik heb trouwens wel zeer goede garantie ervaring met Saturn/Mediamarkt. Ooit een surround set binnengedaan omdat enkele speakers opgeblazen waren (wist niet dat je de bijhorende reciever niet voluit mocht laten gaan :)). En ze hebben die gewoon binnengenomen en heb geld terug gekregen.

[ Voor 40% gewijzigd door timofp op 16-09-2010 10:55 ]

Verwijderd

Interessante discussie, die ISO norm ook ja.

Vals !

Stel, je bestelt ergens een laptopding, gerenommeerd bedrijf, wil die order natuurlijk wel even hebben.
Praat over specs, over garantie etc.
Bestel de zooi, wordt gebouwd, staat dan thuis op tafel en ja hoor 2 zeer irritant aanwezige dooie felle pixels.

Oops ff geen dooie pixel garantie afgesloten omdat je het bedrijf vertrouwde ! DOM ?

Maar is het niet zo wanneer men voor jou dat systeem bouwt en sterker, ook nog eens een os installeert men toch ZIET dat er dode pixels aanwezig zijn ?

Of installeert men een os zonder monitor? heel knap! Heb inmiddels verscheidene desktops in elkaar geknutseld, dat zou nog met een ernstige visuele handicap mogelijk zijn maar daarna ?

Wat ik bedoel, is dat de 'bouwende' persoon donders goed ziet, na opstarten van systeem, dat er dode pixels aanwezig zijn !

En dan toch doodleuk verzenden naar de klant die dan volgens de iso normalisatie geen kant op kan?!

Dom of vals ?

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat men een monitor voor een pc niet aansluit bij het afleveren van een pc; ik neem aan dat men daar een aangesloten monitor heeft staan voor de installatie en klaar. Bij een laptop ligt dat wellicht anders, maar dan vraag ik me nog af of men voldoende naar een monitor kijkt om een defecte subpixel te zien.

Daar komt nog eens bij dat het een defecte subpixel is, hetgeen gekarakteriseerd kan worden als een mogelijke producteigenschap. Moet de winkelier dan niet verkopen en het product dan maar weer in de schappen zetten of moet men het naar de stort brengen volgens jou?

Naar mijn mening zijn er drie mogelijkheden:
1) er komt wetgeving/winkeliers verenigen zich om dergelijke zaken te verbeteren
2) fabrikanten komen met een meer eenduidige norm
3) er gebeurt niets

In de eerste twee gevallen gaat de prijs van schermen in ieder geval tijdelijk omhoog en dat vind de klant ook weer niet leuk. Kortom, ben je bereid om te betalen voor een scherm zonder defecte pixels? Ja, dan kun je nu al een garantie ervoor kopen :P

Edit:
Valse keuze, gaarne meer mogelijkheden bieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 23:50 ]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:39:
Of installeert men een os zonder monitor? heel knap! Heb inmiddels verscheidene desktops in elkaar geknutseld, dat zou nog met een ernstige visuele handicap mogelijk zijn maar daarna ?

Wat ik bedoel, is dat de 'bouwende' persoon donders goed ziet, na opstarten van systeem, dat er dode pixels aanwezig zijn !
als je als bedrijf elke laptop los op die manier installeerd... is er echt keihard wat mis met je productie process :p zo moeilijk is Wintendo tegenwoordig ook niet meer over 'verschillende chipsets'. Zeker als het gewoon Win7 is kan je gewoon 1 image voor al je laptops gebruiken, bij de eerste boot trekt Windows dan vrolijk zelf alle 'nieuwe' drivers binnen.

Oftwel, kans is groot dat de laptop nooit 'aan' is geweest in de fabriek en het scherm alleen getest is op een andere locatie ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Pagina: 1