Toon posts:

Interessant idee zoekt mensen die het interessant vinden.

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Naast een grote interesse in technologie en IT gerelateerde zaken heb ik ook een grote interesse voor economie en sociale omgang. Ik lees en filosofeer er graag over.

Na enige tijd steeds meer foute symptomen en de oorzaken ervan te hebben gevonden...en het vele zinloze klagen erover... ben ik eens begonnen met het opstellen van een eigen economie + overheid, kortweg een gehele maatschappij. Niet tot in detail alles voorschrijven wat iedereen moet doen, zoals in een communistische staat, maar principes en gereedschap om een welvarende en niet vastlopende maatschappij mee te kunnen bouwen.

Dit doe ik met een opzet nagenoeg gelijk aan een open-source software project......ja, tweakers.net heeft wel enige invloed gehad ;)

Na een paar begin versies ben ik nu op een punt aangekomen om het wel openbaar te maken en te zien wat anderen er van vinden en eventueel aanvullende ideeën/verbeteringen hebben. Ik geef meteen al toe dat het nog niet af is zoals ik het als 'eind-product' zou willen zien, maar de basis is al wel ver genoeg.

De tekst staat op www.alfa-zeta.nl en is zo'n 3062 woorden lang. Iets wat ik te lang vind om meteen hier in de start post te plaatsen.

Lees het door en laat weten wat je er van vind, goed of slecht is prima, zolang het maar goed onderbouwd is kan ik er wat mee. Zinloos geflame is....zinloos.

Groet :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Heb het nog niet gelezen, maar als het eropneerkomt dat ik gelijk heb zal het wel kloppen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2010 15:01 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 14:41:
De tekst staat op www.alfa-zeta.nl en is zo'n 3062 woorden lang. Iets wat ik te lang vind om meteen hier in de start post te plaatsen.

Lees het door en laat weten wat je er van vind, goed of slecht is prima, zolang het maar goed onderbouwd is kan ik er wat mee. Zinloos geflame is....zinloos.
Nee, zo werkt het niet en kan het als spam worden opgevat. Waarom doe je niet een poging je 3062 woorden-document samen te vatten? Anders lijkt het net op de mensen die naar een Youtube film van 2 uur lengte linken, en zeggen dat je eerst de film moet kijken :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
begintmeta schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:00:
offtopic:
Heb het nog niet gelezen, maar als het eropneerkomt dat ik gelijk heb zal het wel kloppen.
_O-

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
het is een interessant gedachte-experiment, maar ik snap nog niet helemaal waar je heen wil. Een globale lezing geeft me de indruk dat er heel veel controle nodig is op allerlei gebeurtenissen. Dit betekent een vertrouwen in de deelnemers aan de maatschappij, waarvan ik me afvraag waar dit vertrouwen op gebaseerd is, of het impliceert een enorm ambtelijk apparaat, wat ook kosten met zich mee brengt.

wat meer structuur zou het denk ik een stuk helderder maken, te beginnen met het doel.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12 16:24
Leuk idee en ik heb het even kort gescreend en wat me meteen opvalt is dat je bij veel punten te makkelijk denkt.

Zoals:
Een wereld waar mensen elkaar geen loze beloften en leugens vertellen voor eigenbelang over de rug van de samenleving.
Dit ga je niet veranderen, het fenomeen is ook niet alleen toe te wijzen aan de maatschappij maar ook aan de aard van het beestje.
Comfort houdt in dat alles wat er voor zorgt dat de mens zich gelukkig voelt eenvoudig voorhanden is. Onder andere: Voedsel, water, woon/leefruimte, kennisvergaring en zekerheid.
Als je dit moet hebben om gelukkig te zijn vraag ik me af waarom er zoveel mensen toch ongelukkig zijn?!
Er worden alleen economisch rendabele uitgaven gedaan.
Dit is niet haalbaar, dit betekend ook dat je nooit meer schoolfeest houdt, of een borrel, of een speeltuin voor de kleintjes in de wijk. Het laatste voorbeeld laat ook zien dat dit helemaal niet wenselijk is.
Voor een organisatie, bedrijf of vereniging is het mogelijk om 1 rekeningnummer te hebben
Dit is natuurlijk niet te doen.
Als een buitenlands bedrijf of persoon iets wil verkopen in Nederland en graag gebruik wil maken van dit monetair stelsel dan kan dat. Het bedrijf/de persoon maakt dan via de Nederlandse ambassade een rekening aan en klaar, er kan in Nederlands geld gehandeld worden. Deze ambassade-rekeningen worden niet aangevuld en hebben geen belastingvrije grens, er wordt dus maandelijks 10% belasting over geïnd.
Bedenk dan wel dat alle producten uit Nederland ineens 10% duurder worden voor buitenlandse klanten, bovendien maak je het juist moeilijker/omslachtiger.

Dus nogmaals, leuk bedacht maar je gaat vaak te kort door te bocht, bovendien ga je snel de diepte in en ik denk dat je over zo'n onderwerp met deze omvang je niet kunt permitteren de diepte in te gaan.

Misschien zal ik straks wat verder doorlezen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:02:
[...]

Nee, zo werkt het niet en kan het als spam worden opgevat. Waarom doe je niet een poging je 3062 woorden-document samen te vatten? Anders lijkt het net op de mensen die naar een Youtube film van 2 uur lengte linken, en zeggen dat je eerst de film moet kijken :) .
Ja, zo werkt het wel ;) Ik ben geen krant die met populistische koppen komt (deftig gezegd: pakkende koppen) om lezers te trekken. Mensen die willen die lezen het wel, en pikken zelf wel zinnen en woorden op die zij zelf pakkend vinden, daar is geen eindredacteur voor nodig.
begintmeta schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:00:
offtopic:
Zo, daar kan ik en iedereen die het leest heel veel mee..............
GFoAP schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:11:
het is een interessant gedachte-experiment, maar ik snap nog niet helemaal waar je heen wil. Een globale lezing geeft me de indruk dat er heel veel controle nodig is op allerlei gebeurtenissen. Dit betekent een vertrouwen in de deelnemers aan de maatschappij, waarvan ik me afvraag waar dit vertrouwen op gebaseerd is, of het impliceert een enorm ambtelijk apparaat, wat ook kosten met zich mee brengt.

wat meer structuur zou het denk ik een stuk helderder maken, te beginnen met het doel.
Er is niet veel controle voor nodig, veel minder dan wat nu het geval is. Een groot deel bureaucratie komt ook te vervallen. Het overgrote deel heeft als uitgangspunt 'actieve-openheid' i.p.v. passieve-openheid zoals nu. Als er überhaupt al openheid komt. Kort voorbeeld: Een journalist wil stukken over besluiten lezen van een jaar geleden die niet openbaar zijn. Dan moet die journalist een aparte procedure beginnen voordat het openbaar gemaakt wordt, wat niet altijd even makkelijk gaat of zelfs lukt. Commissie Davids met het Irak rapport is een bekend voorbeeld hoeveel moeite het kost om aan informatie te komen.

Een makkelijk voorbeeld om aan te geven dat het goedkoper en minder bureaucratisch wordt is de belastingdienst. Die komt in z'n geheel te vervallen. AFM, DNB, niet meer nodig. Je zou het monetair stelsel wel bij de AFM of DNB kunnen onderbrengen. Maar alle toezicht en dergelijke is minimaal. Het is niet meer dan computer die al het werk doet plus eventuele afpers-praktijken laten onderzoeken door mensen.

Wat het vertrouwen betreft. Waarop denk je is de huidige dollar of euro gebaseerd? Juist, puur vertrouwen.

De structuur is op dit moment nog van ondergeschikt belang, eerst tekst hebben en iets hebben om structuur te geven, daarna komt de rest wel. Ik ken niemand die met opmaak en structuur begint, en daarna alles wat hij/zij schrijft in die structuur zet. Dat werkt niet. Houd niet in dat ik er niets aan zal doen :)

@MrFl0ppY
Iets te veel om allemaal te quoten en apart te behandelen. Dus maar op de volgende manier.
Naar aanleiding van jouw reactie heb ik meteen voor sommige delen andere woordkeuze/taalgebruik genomen. Bedankt voor je aantekeningen.

"Er worden alleen economisch rendabele uitgaven gedaan."
Hiermee bedoel ik de uitgaven van de overheid. Zoals de Betuwelijn, de Noord-Zuid lijn en Airport Twente. Natuurlijk mag je zelf met je geld doen wat je wilt, de overheid heeft niets te maken met een schoolfeest (financieel gezien)

En kun je mij uitleggen waarom alle Nederlandse producten dan 10% duurder zouden zijn? Je betaalt geen BTW, alleen 1 keer per maand een 10% belasting over het GELD, niet de goederen/diensten, wat je op de rekening hebt staan. Als jij als buitenlander iets verkoopt voor 100 Nederlandse euro/gulden en met die 100 euro iets anders koopt in Nederland wat je naar het buitenland brengt. Dan betaal je dus geen belasting. Als het niet duidelijk genoeg is hoor ik het graag.

Te kort door de bocht vind ik mezelf niet gaan. Ik probeer alles in een gesloten cirkel te krijgen, niet eentje die niet sluitend is en waar om de haverklap ingegrepen moet worden. Liever kort en duidelijk dan langdradig en ondoorzichtig. Ooit het Nederlands wetboek of een contract voor een lening/hypotheek gelezen? ;)

Gaandeweg update ik de tekst wel, excuses voor het eventuele ongemak, maar om voor elke kleine verbetering een nieuwe tekst te plaatsen vind ik teveel van het goede.

Groet.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

gambieter schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:02:
[...]

HiGh-O-, gambieter spreekt hier de naakte waarheid... Dit is dus niet de bedoeling in W&L. Vat je verhaal samen om een discussie erover te starten en verwijs naar die tekst voor mensen die zich erin willen verdiepen...

Deze gaat op slot maar ik nodig je uit om het op de correcte manier nog een keer te proberen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.