Custom font word lelijker met cleartype aan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Recentelijk ben ik wat aan het experimenteren met webtypografie en dus ook met @font-face. Nu blijkt in mijn test dat de letters lelijker worden als je cleartpe AAN zet.

Hier is cleartype ingeschakeld, zie de georgia tekst onderin:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/240xd8z.jpg

En hier staat de cleartype uit:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/11gukc9.jpg

Met cleartype uit word de georgia tekst lekker hakkelig, maar de custom font word juist mooier (voor de grote tekst tenminste)... :S

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 15:52

Bosmonster

*zucht*

Welk OS? Welke browser?

Verder is ClearType een redelijk brakke techniek, zeker in Windows XP.

Met font-embedding is aan te raden dit niet voor kleine korpsen/grote hoeveelheden tekst te gebruiken.

Overigens is Georgia een standaard lettertype die als het goed is geen gebruik maakt van font-embedding. En zonder ClearType en bij kleine fontgrootte verdwijnt dan de anti-aliasing.

Trouwens... wat is nu precies je vraag? :P

[ Voor 133% gewijzigd door Bosmonster op 15-09-2010 12:04 ]

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Dit is in Windows Vista en de browser is Firefox (maar het effect is exact hetzelfde als IE7, IE8, Chrome en Safari for Win). De Georgia had ik er bij gezet om het verschil te laten zien tussen wel en geen cleartype (op een systeemfont zie je het wel goed). De georgia is dus gewoon een font, de Caslon is geplaatst met @font-face.

Maar waarom niet voor grote hoeveelheden tekst gebruiken? Is dat te veel werk voor de computer, of bedoel je de leesbaarheid van een schreefletter voor teksten?

Owja, en de vraag is eigenlijk simpel: waarom?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Font-embedding is (nog) niet perfect, daarom.

De leesbaarheid komt door de rendering vaak in het gedrang, zeker bij kleine fonts.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Afgezien van een beetje hakkelige randjes denk ik dat de techniek al wel perfect genoeg is om echt te gaan gebruiken in websites. Tot op heden zitten we steeds te klooien met SiFr, Cufon, gegenereerde plaatjes, etc., maar daar wil ik eigenlijk graag van af. Nadeel is alleen dat we vaak een erg breed publiek hebben op de sites, met ook veel verouderde/verschillende systemen. Bij mij werkt het allemaal goed in alle browsers die ik kan testen, maar wat doet het op andere besturingssystemen?

Maw: is het veilig om @font-face te gebruiken?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ja het is veilig, mits je het xbrowser maakt (fontsquirrel gebruikt bijvoorbeeld). Alleen wat ik al zei, de rendering laat bij kleine fonts vaak te wensen over en daar is het vaak beter een standaard, scherm-geoptimaliseerd font te gebruiken.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ja, dat was ik sowieso al van plan. @font-face gebruiken voor mooie (schreef)letters in koppen en in de lappen tekst gewoon een standaard leesbaar schreefloos font. Dat is in de meeste gevallen het mooist en het meest leesbaar.

Voor een design-website/portfolio/kunstding/etc kun je nog wel eens gek gaan doen met fonts, maar voor de gemiddelde informatie gerichte websites (zoals de overheidssites en toeristische websites die wij maken) is het beter om de readability/usability voorop te stellen.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-10 14:00
Bosmonster schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:41:
Ja het is veilig, mits je het xbrowser maakt (fontsquirrel gebruikt bijvoorbeeld). Alleen wat ik al zei, de rendering laat bij kleine fonts vaak te wensen over en daar is het vaak beter een standaard, scherm-geoptimaliseerd font te gebruiken.
Helemaal mee eens: Ik gebruik sinds kort @font-face, maar alleen voor de wat grotere titels, bijvoorbeeld 20px en groter. Lange lappen tekst altijd gewoon in standaard web-fonts. @font-face embedded fonts renderen anders dan standaard fonts (weinig of geen cleartype zichtbaar meestal), en het verschilt ook nog per font en per formaat. Bij grote font-sizes ziet het er echter eigenlijk altijd prima uit, dus hou het daarbij zou ik zeggen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ik vind sowieso dat alles lelijker wordt met cleartype. De meeste fonts worden er heel erg dik en wazig van, en krijgen allerlei gekleurde randjes eromheen. Alleen met een paar speciaal voor cleartype ontworpen fonts werkt het redelijk.

Maargoed als webdesigner heb je hier geen invloed op. Je kunt hooguit je font een keer testen met cleartype om te zien of het er niet compleet afzichtelijk uitziet, en afhankelijk daarvan al of niet een ander font kiezen.
Voor grote lettergroottes is het over het algemeen prima te doen. Maar voor kleine lettergroottes vind ik het geen reden om geen @font-face te gebruiken, want de "standaard" web-safe lettertypes zitten met dezelfde problemen als een lettertype wat je zelf meestuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 16-09-2010 15:39 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 17:09

ThunderNet

Flits!

mcDavid schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:37:
Ik vind sowieso dat alles lelijker wordt met cleartype. De meeste fonts worden er heel erg dik en wazig van, en krijgen allerlei gekleurde randjes eromheen. Alleen met een paar speciaal voor cleartype ontworpen fonts werkt het redelijk.
Je krijgt niet allerlei gekleurde randjes eromheen.. Maar de dichtstbijzijnde subpixel, zie ook: Wikipedia: Subpixel rendering

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-10 14:00
@mcDavid:

De meningen verschillen daar nogal in. Zelf zie ik het liefst alles met cleartype. Alles beter dan de harde kartels van daarvoor. Nog mooier zou zijn de anti-aliasing die de Mac toepast, maar ach, je kunt niet alles hebben :D

Conclusie: Niet te veel aantrekken van hoe tekst gerenderd wordt, je hebt er geen invloed op. @font-face is gewoon rijp voor dagelijks gebruik naar mijn mening, mits juist toegepast.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
geert1 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:45:
@mcDavid:

De meningen verschillen daar nogal in. Zelf zie ik het liefst alles met cleartype. Alles beter dan de harde kartels van daarvoor. Nog mooier zou zijn de anti-aliasing die de Mac toepast, maar ach, je kunt niet alles hebben :D

Conclusie: Niet te veel aantrekken van hoe tekst gerenderd wordt, je hebt er geen invloed op. @font-face is gewoon rijp voor dagelijks gebruik naar mijn mening, mits juist toegepast.
Helemaal mee eens, ik gebruik ook altijd anti-aliasing op ubuntu. En het enige wat je kunt doen is testen met verschillende instellingen en voor de rest de keuze aan de mensen thuis laten.
Ik gebruik sinds kort ook @font-face op mijn portfolio. Gewoon voor de hele site. Alles is het zelfde font, en als je het font toch al mee stuurt voor een titel, kun je het net zo goed gelijk in de paragrafen gebruiken toch? Als je titel-font niet geschikt is voor "easy-reading" zou ik het nog een afweging waard vinden, want dan moet je weer een extra font gaan zoeken en embedden, waar de boel ook niet sneller van wordt.

offtopic:
@thundernet ik weet wat het is en hoe het werkt, maar als het resultaat is dat ik kermisletters zie vind ik dat gewoon lelijk. Al is het wel beter dan helemaal geen smoothening inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 16-09-2010 15:55 ]

Pagina: 1