Toon posts:

2 x gigabit tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is veel over geschreven maar ik word er niet wijs uit.

Mijn vraag:

Ik heb geregeld een lanparty.
Nu heb ik een pc op het netwerk puur voor de data, de gasten zetten hier hun data op en halen ook hier data af.
Hier zitten dan tegen de 10 personen met gig verbinding op.
De pc waar iedereen op zit wil ik voorzien van 2 netwerkkaarten. 2x 1gig.
In de pc zit een goede raid 0 op stelling.

Hoe kan ik dit realiseren? 2 netwerkkaarten tegelijk zodat de data flow goed blijft.

Win 7, TpLink unmanaged switch, alles op 1 gig verbinding.

Verwijderd

Met een unmanaged switch is het waarschijnlijk het makkelijkst om beide netwerkkaarten een statisch ip binnen de range te geven en de helft van de mensen op het ip te laten connecten, en de rest op het andere ip.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

De mooiste oplossing is gewoon allebei de kabels tegelijk gebruiken
Dat heet trunken, en moet door de Switch ondersteund worden en er op ingesteld worden.

Daarnaast kunnen bepaalde programma's het ook zelf verdelen over 2 ip adressen.
Maar dat verschilt per programma of en hoe dat kan.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 15-09-2010 10:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Adaptive Load Balancing is een optie, hiervoor is geen switch config nodig. Echter zit er een valkuil achter teaming:

Verbindingen vanaf 1 source naar 1 destination gaan altijd over 1 nic, en zullen dus nooit sneller dan 1000Mbit gaan. Slechts wanneer de destination of source verschilt kun je de 1000Mbit overtreffen.

Zie ook de volgende quote:
Adaptive Load Balancing (ALB)
Offers increased network bandwidth by allowing transmission over 2-8 ports to multiple destination addresses, and also incorporates Adapter Fault Tolerance. Only the primary receives incoming traffic. Only the primary transmits broadcasts/multicasts and non routed protocols. The ANS software load balances transmissions, based on Destination Address, and can be used with any switch. Simultaneous transmission only occurs at multiple addresses Implemented in Microsoft Windows* 2000, Windows Server* 2003, and Windows NT 4; NetWare 4.111 and above; UnixWare 7.x with ddi8; and Linux. This mode can be connected to any switch.

Receive Load Balancing (RLB)
Offers increased network bandwidth by allowing reception over 2-8 ports from multiple addresses. Can only be used in conjunction with ALB.

802.3ad Link Aggregation (LAG)
Traffic is distributed packet by packet. All packets associated with a given “conversation” are transmitted on the same link to prevent mis-ordering. Does not increase the bandwidth for a single conversation.
Echter doet dit er niet toe gezien we het over meerdere clients hebben...
heuveltje schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:02:
Dat heet trunken, en moet door de Switch ondersteund worden en er op ingesteld worden.
Incorrect dus, dit hangt van de teaming mode af. ALB (Adaptive Load Balancing) heeft geen configuratie aan de switch zijde nodig.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Krijgt elke NIC niet zijn eigen IP Adres? Als je dan het verkeer wilt delen moet je denk ik gaan werken met een load balancer of een managed switch.

Of je start op een pc 2 FTP servers die je elk koppelt aan 1 van de NIC's.
Dan laat je de ene helft van de LAN op NIC1 en IPadres1 inloggen. De andere helft van de LAN laat je op NIC2 en IPadres2 inloggen.

edit: Beetje traag getypt zie ik

[ Voor 4% gewijzigd door TheMe op 15-09-2010 10:07 . Reden: Spuit 11 ]

There is no place like 127.0.0.1

• wasted247
TheMe schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:06:
Krijgt elke NIC niet zijn eigen IP Adres? Als je dan het verkeer wilt delen moet je denk ik gaan werken met een load balancer of een managed switch.

Of je start op een pc 2 FTP servers die je elk koppelt aan 1 van de NIC's.
Dan laat je de ene helft van de LAN op NIC1 en IPadres1 inloggen. De andere helft van de LAN laat je op NIC2 en IPadres2 inloggen.

edit: Beetje traag getypt zie ik
Wanneer je 2 fysieke NIC's in een team zet zul je een virtuele adapter krijgen, hierop stel je jouw ip in, beide adapters zullen zich dus voordoen als 1 fysieke NIC. Hiernaast, zoals gemeld, heb je met ALB geen managed switch nodig.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/6022/intelteaming.jpg

In het bovenstaande plaatje is er op de beide NIC's dus niets ingesteld, op de adapter 'Team #1 - LAN' staat het IP adres geconfigureerd.

[ Voor 13% gewijzigd door wasted247 op 15-09-2010 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ALB is een goede optie?
En anders kan ik altijd nog de ene helft van de clienten toewijzen aan 1 kaart en de andere helft aan de andere kaart ( had ik niet op gekomen, en vind het echt een simpel/strak plan )

Maar het liefst heb ik de eerste optie.
Ik kan het helaas niet proberen nu, word echt zaterdag ochten op zijn vroegst.

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik adviseer om te onderzoeken of je een etherchannel kunt configureren. Op een (cisco)-switch is dit geen probleem (heet in de configuratie "portchannel"), maar hoe je dat op een server instelt... Geen idee.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-02 23:25
Op een unmanaged switch kun je niet aan doen aan portchannel/teaming/bonding. Of het moet heel specifiek in de specificaties van de switch staan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• wasted247
Keiichi schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:32:
Op een unmanaged switch kun je niet aan doen aan portchannel/teaming/bonding. Of het moet heel specifiek in de specificaties van de switch staan.
Dat is dus een verkeerde aanname ;) Bepaalde teaming modes kun je wel degelijk op een unmanaged switch gebruiken, Ik spreek uit ervaring.

Zie ook de eerdere quote:
Adaptive Load Balancing (ALB)
Offers increased network bandwidth by allowing transmission over 2-8 ports to multiple destination addresses, and also incorporates Adapter Fault Tolerance. Only the primary receives incoming traffic. Only the primary transmits broadcasts/multicasts and non routed protocols. The ANS software load balances transmissions, based on Destination Address, and can be used with any switch. Simultaneous transmission only occurs at multiple addresses Implemented in Microsoft Windows* 2000, Windows Server* 2003, and Windows NT 4; NetWare 4.111 and above; UnixWare 7.x with ddi8; and Linux. This mode can be connected to any switch.

[ Voor 47% gewijzigd door wasted247 op 15-09-2010 18:20 ]

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
@Wasted247: De aanname is niet zondermeer fout. Een etherchannel is namelijk iets anders dan ALB.

Bij een Etherchannel bereik je namelijk EN fout-tolerantie (1 Gb/s-link down, de andere gaat gewoon door) EN verhoging van capaciteit, maar dan voor zowel upstream als downstream.

• wasted247
De aanname dat het bij "portchannel/teaming/bonding" over het algemeen niet kan is fout, zoals ik aangaf is dit bij ALB bvb niet het geval, er echter zijn ook modussen waarbij switch configuratie wel vereist is.

Een Etherchannel is de cisco term voor LAG (Link Aggragation Group), en hierbij heb je 100% gelijk, switch config is wel nodig.

Keiichi het over teaming in het algemeen :X

My point being: met ALB kan het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door wasted247 op 16-09-2010 00:43 ]

Pagina: 1