Kawaii schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:20:
De student licenties zijn wat anders dan de standaard licenties (o.a. dat je er geen commerciele activiteite mee mag ontplooien, en vaak geld de licentie slechts voor een bepaalde periode, gebonden aan 1 pc, niet te upgraden etc.) maar er wordt voor zover ik weet (en ervaren heb) nooit een watermerk ingevoegd door Adobe.
Het zou me ook wel heel sterk lijken als dit wel zou gebeuren, omdat je dan niet zou kunnen spreken over een volledig/compleet product. Kom maar met een bron als jij denkt dat dit wel gebeurd.
Niet helemaal. Adobe biedt twee licenties aan voor studenten en docenten. In de goedkoopste licentie mag je de software voor onbepaalde tijd gebruiken tijdens en na je studie, aangezien je bij Adobe licentiehouder wordt. Hierbij mag je de software ook op twee computers tegelijkertijd geïnstalleerd hebben staan. Je mag hiermee inderdaad geen commerciële activiteiten mee ontplooien. Met de duurdere licentie mag dit echter wel. Dit scheelde bij mijn Photoshop licentie destijds 100 euro. Ook heb je gelijk dat je met beide versies geen recht heb op een upgrade naar een nieuwe versie, wel op updates natuurlijk!
Bij Surfspot, in Nederland, betaal je echter inderdaad voor een licentie voor bepaalde tijd. Dit is dan één jaar, waarbij je het pakket alleen tijdens en voor je studie mag gebruiken. Op hoeveel computers dat deze licentie te gebruiken is, is mij onbekend.
Het is het gebruik maken van zogenaamde illegale software en overtreding van de Auteurswet. Het mag dus niet en mocht een bedrijf hierover een inspectie krijgen - waaraan ze overigens niet z'n verplicht mee te werken zonder huiszoekingsbevel - dan is het dus in overtreding en zal er een boete opgelegd worden.