Toon posts:

File server bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een file server bouwen...
Niets moeilijks zou je denken.

Mijn doel is om minimaal 16TB in m'n file server te hebben.

Nou zou ik dus 2 controller kunnen gebruiken, met 4 channels, en dan uiteindelijk 2 raids van 8TB hebben.
Die kan ik dan softwarematig joinen naar 1 grote.

Maar ik wil dat eigenlijk niet softwarematig doen en nou is mijn vraag of er een mogelijkheid is om het anders aan te pakken zonder grote sommen geld uit te geven.

Bvd,

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51
Pak een std. 16p. controllertje, en groei naar 32TB.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

ZFS gebruiken, dan hoef je helemaal geen ingewikkelde dingen als RAID te doen. Kan gewoon op de standaard SATA controllertjes van het mobo (en eventueel een los kaartje erbij). OpenSolaris is nog gratis ook!

Compu (mobo met 6x SATA en graka, proc, mem): 200 eur
4 poort SATA kaartje: 50 eur

Dan ben je er dus al (excl. de HDD's, maar die heb je sowieso nodig).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 01:56 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

8 harde schijven is al een aardige som geld, dan nog de controller(s) met het nodige aantal poortjes en een bordje/kast/voeding om dat allemaal bij elkaar te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:49:
Pak een std. 16p. controllertje, en groei naar 32TB.
Heb je een voorbeeld of aanrader voor zo'n 'standaard 16 poorts controllertje'?

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
en een flinke voeding. :P

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-12 22:25
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:57:
[...]

pricewatch: Highpoint RocketRAID RR2240

Verwijderd

Topicstarter
thanks

nu nog een gepast bordje en cpu ^^
pci-x o.o

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan zou ik eerder voor onderstaande gaan. Een bordje met pci-x vind je niet zo snel meer.

pricewatch: Highpoint RocketRAID 2680

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-12 22:25
Oh ik had gewoon de bovenste aangeklikt in de pricewatch :+

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:55
Ik zou met 8+ schijven toch minstens voor een RAID5 (of RAID5+hot spare of RAID6) setup kiezen, zodat je niet al je data kwijt bent zodra één schijf faalt, wat met 8 schijven natuurlijk wel aannemelijk begint te worden.

Er is ook veel te zeggen voor de ZFS setup: RAID-Z is een uitstekend alternatief voor RAID5, je bespaart veel op SATA-controllers met RAID-support, en je kunt eenvoudiger dynamisch disks toevoegen dan met een traditionele RAIDS, en als ze verschillende groottes hebben is dat geen probleem. Dan zou je bijvoorbeeld nu 4 schijven van 2 TB kunnen kopen, en als die over een jaar vol zitten pas uitbreiden naar 8 schijven van 2 TB of groter als dat dan betaalbaar is. Zeker als je je fileserver vooral voor archivering gebruikt (dus niet heel intensief beschrijft) kun je dat prima op de CPU doen. Die optie is dus behoorlijk veel waar voor je geld.
Och, wat trekt een harde schijf nu helemaal? Maximaal 15W stressed denk ik? Dan kom je op 120W voor acht schijven.
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:39:
Maar ik wil dat eigenlijk niet softwarematig doen en nou is mijn vraag of er een mogelijkheid is om het anders aan te pakken zonder grote sommen geld uit te geven.
Als hardwarematig een eis is, dan lijkt een 8- of 12-poorts SATA RAID controller me simpelweg de enige oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 15-09-2010 02:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben meer aan het denken aan 1 of ander linux distro.
Er zal voornamelijk ftp, http, dc++ en sabnzbd op draaien.

Wat controllers en performance betreft, gaat het me niet echt om throughput snelheden.

Aangezien hij voornamelijk remote gebruikt gaat worden maakt het vrij weinig uit of je 200 mB/s of 30 haalt,
al is dat natuurlijk wel een beetje interessant voor mij hier op m'n LAN.

Zat zelf ook aan RAID5 te denken en zag dat de rocketraid 2680, en voor zover ik weet de meeste controllers, dit ondersteund.

Een software raid is absoluut niet mijn 1e keuze en een 100~ euro extra doen het 'm ook niet.

Bedankt voor de hulp zo ver en ben nu op zoek naar een degelijk bordje, met vga of dvi out.
Waarschijnlijk ook een pci netwerk kaartje in plaats van on-board.
CPU zat ik te denken aan een Intel D ofzo, wat voldoende moet zijn voor zijn taken.

Edit:
Ik heb overigens gezien dat de 2680 'maar' 8 poorts is wat me terug brengt bij mijn oorspronkelijke probleem xD
Nou zou ik wel 2 grotere raids later kunnen samenvoegen tot een software raid maar dat was ik oorspronkelijk niet echt van plan ivbm performance @ cpu =/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 03:11 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:55
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 02:56:
Een software raid is absoluut niet mijn 1e keuze en een 100~ euro extra doen het 'm ook niet.
Niet dat ik je per se wil overtuigen om voor software-RAID te kiezen, maar waarom precies? Het CPU-bezwaar lijkt me tegenwoordig, zeker met multi-core processors, nauwelijks meer opgaan. Om Wikipedia te quoten:
Over the history of hard disk drives, the increase in speed of commodity CPUs has been consistently greater than the increase in speed of hard disk drive throughput. [..] A three-drive RAID5 array using hard disks capable of sustaining a write of 100MB/s will require parity to be calculated at the rate of 200MB/s. This will require the resources of just over 3% of a single CPU core during write operations (parity does not need to be calculated for read operations on a RAID5 array, unless a drive has failed).
En verder:
Ik heb overigens gezien dat de 2680 'maar' 8 poorts is wat me terug brengt bij mijn oorspronkelijke probleem xD
Huh, hoezo? Je had het toch oorspronkelijk over 8 schijven (van 2TB per stuk, neem ik dan aan, om op 16TB te komen) dan is 8 toch genoeg? En anders kies je toch voor een 12 poorts SATA RAID controller?

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 15-09-2010 03:54 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 02:56:
Edit:
Nou zou ik wel 2 grotere raids later kunnen samenvoegen tot een software raid maar dat was ik oorspronkelijk niet echt van plan ivbm performance @ cpu =/
8 poorts SAS. Dus met een SAS expander kan je op deze kaart maximaal 128 schijven aansluiten.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:57:
[...]

Momenteel staat er even niets. Maar op Tweakers.net laatst voor een eurootje of 90 voorbij zien komen. Zelfs een 24ports. Met wat zoeken is het helemaal geen dure oplossing. Ok, je moet niet een Areca in de winkel halen als je het goedkoop wil houden. En zowiezo kost het toch nog wat, het is ook niet niets wat je wilt, maar voor wat je wilt is zowiezo een controller van 180 niet te duur. Harddisks zo'n 8x 65 euro en je zit alweer op 700 euro voor enkel je storage gedeelte. Ik schud deze 700 euro ook niet even uit mijn mouw, maar voor standaard begrippen is 700 euro voor 16TB goedkoop, dus geen grote som geld.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Pagina: 1