2 draadloze routers in huis mogelijk zonder storing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09-2010
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een probleempje, heb een tijd gezocht naar een vergelijkbare situatie, maar niets kunnen vinden helaas..

Sinds gisteren heb ik een Imac in huis, nu heb ik deze op dezelfde plek gezet als mijn oude Windows computer, maar deze kan net het draadloze netwerk hier thuis niet ontvangen (de Windows PC had hier ook al moeite mee, maar deze had een verplaatsbare externe antenne, dus die redde t net).. Nou heb ik gisteren een setje met stopcontact netwerkadapters gekocht, werkt prima, maar deze leveren niet de gewenste snelheid. Nu wil ik dus graag nog een draadloze linksys router aan de ADSL modem koppelen en die meer in de buurt van de Imac plaatsen.

De situatie is dus als volgt:
Beneden aan de andere kant van het huis komt de ADSL verbinding binnen, en aan de modem van KPN is al een Linksys Wireless N router gekoppeld die daarnaast in de meterkast staat. Daarvan ontvang ik dus aan deze kant van het huis geen signaal, en daarom wil ik een kabel trekken naar de andere kant van het huis om daar vervolgens nog zo'n zelfde Linksys Wireless N router aan te koppelen, zodat ik met mijn Imac eindelijk signaal heb. De Linksys router verplaatsen is geen optie, wegens signaalverlies dan aan die kant van het huis..

De vraag is nu: zouden deze 2 routers op elkaar gaan storen? Heb ik hierdoor een snellere verbinding dan via het stopcontact? (nu 100kb/s, voorheen met de windows PC 700kb/sec met 1 of 2 streepjes bereik) En aangezien ik niet echt een pro ben op netwerkgebied, is dit redelijk simpel aan te sluiten etc?

Bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb hier ook gewoon 2 2.4GHz signalen door het huis: 1 op zolder, 1 in meterkast. Zolang ze een op een verschillend kanaal zitten is er geen probleem. Ze hebben ook gewoon 2 verschillende SSID's

Bij mij gaat het om een Linksys b/g 2.4GHz en een Time Capsule met b/g/n 2.4GHz

Aansluiten is ook redelijk simpel. Je kan gewoon 2 routers achter elkaar aansluiten; gebruik een normale netwerkkabel om de uitgang van de ene router te verbinden met de WAN ingang van de 2e router. Je moet er wel voor zorgen dat de 2 routers niet hetzelfde IP hebben (geef de ene bijv. 192.168.1.xxx en de 2e 192.168.2.xxx).

Eventueel kan je ook DHCP doorgeven van de 2e router naar de eerste, zodat de niet 2 maal poorten hoeft te forwarden en je geen 2 netwerken heb. Hoe dit moet weet ik echter niet; mijn time capsule deed dat uit zichzelf en vond het wel handig. Het is echter niet nodig; 2 netwerken werken prima zolang je gewoon wilt internetten. Zodra je elkaar wilt opzoeken, printers delen, poorten forwarden etc. kan je gezeik krijgen wanneer je 2 netwerken hebt.

Ik ben echter geen netwerk pro; ik heb gewoon geluk dat het bij mij perfect werkt omdat die Time Capsule zo handig is :P

[ Voor 20% gewijzigd door Gamebuster op 14-09-2010 23:34 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 06:21

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Wat je eigenlijk nodig hebt is een accespoint.

Hierdoor kan je het signaal versterken. Werken met twee routers is vragen om problemen. Standaard zullen beide routers DHCP-server willen spelen en ip-adressen uitdelen. Je zou die ene router in bridge modus moeten zetten zodat die in weze gewoon een accespoint wordt. Maw, gewoon een wireless accespoint kopen en deze op de plaats zetten waar je die tweede router wilde plaatsen.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Alhoewel der bijna geen fatsoenlijke accespoints meer te krijgen zijn omdat iedere router tegenwoordig een accespoint mode heeft zou de 2de router als bridge-mode of accespoint-mode configureren en het wirelss gedeelte configureren afdoende moeten zijn. Heb ik laatst bij een oom van mij ook gedaan, tweede router (D-Link DIR-600) beneden geïnstalleerd als accespoint, door hem als accespoint-mode only te configureren en klaar is kees. Routertje koste maar 3 tientjes bij de lokale computerboer ;)

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Is accesspoint-mode functioneel anders dan de dhcp-server uitzetten en de netwerkkabel in een WAN-poort mikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMJ91
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Dus als ik gewoon een tweede router koop, deze op kanaal 11 zet (1 en 6 zijn al bezet) en ip adressen instel op 192.168.2.xxx dan zou er geen probleem moeten zijn?

DHCP zegt mij helemaal niets :$ Moet ik dat instellen, of maakt dat niet uit als ik het op de manier hierboven instel?

P.s. Ik heb ook al een wireless extender geprobeerd, maar die kreeg ik niet aan de praat.. Heb ik gisteren ook 3 uur mee lopen klooien, maar dat werkte gewoon niet.. Een router heb ik nog enigzins een beetje verstand van, dus ik wil liever geen access points of andere apparaten proberen, maar gewoon hetzelfde Linksys apparaat waar ik al ervaring mee heb.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door KMJ91 op 15-09-2010 00:00 ]

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Boschjesman schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:44:
Is accesspoint-mode functioneel anders dan de dhcp-server uitzetten en de netwerkkabel in een WAN-poort mikken?
Ik heb het even moeten nazoeken in de manual van de DIR-600, maar het is inderdaad precies hetzelfde als wat jij beschrijft :$ , D-Link heeft er alleen een leuk naampje voor bedacht :/

-=Mijn PC Specs=-

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Boschjesman schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:44:
Jazeker. Als je een WAN poort gebruikt is hij aan het routeren. Maar ik neem aan dat het een typo is en je LAN poort bedoeld.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan gewoon 2de ap aansluiten. Ik heb het hier in huis ook om de "deadspots" ook te dekken. Ipv dat ik dat ap in het midden kan zetten moet ik deze aan de uiterste kanten zetten vanwege de ingang van het kabelmodem dus ik red het net niet naar de andere kant toe dus daar moest ik ook een ap hebben. Je kan het via de WAN poort (vergeet dan niet even een ander ip adres toe te kennen) aansluiten als je geen doorroutering doet dmv NAT of wat dan ook en anders moet je gewoon van je 2de ap je dhcp uitzetten en aangeven dat het ap is (maar sluit gewoon aan op de lan poort en als het goed is gaat die router dan heel dom doen en gewoon alles doorgeven want je gaat je router als "switch" gebruiken).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• KMJ91
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik heb vandaag mn stopcontact netwerk setje teruggebracht en een AirPort Extreme aangeschaft. Deze heb ik nu geconfigureerd als nieuw netwerk, en aangegeven dat ie naar een ADSL modem loopt die (denk ik) al is voorzien van DHCP en NAT ofzoiets? Daarna gaf ie bij automatisch het IP adres 192.168.1.xxx, en deze heb ik op handmatig gezet naar 192.168.2.xxx vanwege het andere draadloze netwerk hier in huis, die al werkt met 192.168.1.xxx, dat zou dan voor problemen kunnen zorgen toch?

Heb ik dit nu goed ingesteld? ;)

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:13
Wat ik hier in huis heb gedaan (groot studentenhuis) is router op mijn kamer is ongeveer ene uiterste en router in de keuken is ongeveer andere uiterste. De router in de keuken is gebridged, zelfde SSID etc en zorgt er dus voor dat het internet gewoon wireless wordt doorgestuurd. Kan nog snelheden halen van 300kb/s. Dit betekent wel dat de snelheid op de gebridged router ongeveer gehalveerd is. Maar werkt prima voor internet natuurlijk.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Mijzelf schreef op woensdag 15 september 2010 @ 09:31:
Jazeker. Als je een WAN poort gebruikt is hij aan het routeren. Maar ik neem aan dat het een typo is en je LAN poort bedoeld.
Hoeft geen typo te zijn hoor er zijn genoeg routers die deze optie hebben, vrijwel alle Belkin routers hebben een use as AP optie waar je dus gewoon de WAN poort kunt gebruiken en de 4 LAN poorten ook ter beschikking hebt.
KMJ91 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 22:19:
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik heb vandaag mn stopcontact netwerk setje teruggebracht en een AirPort Extreme aangeschaft. Deze heb ik nu geconfigureerd als nieuw netwerk, en aangegeven dat ie naar een ADSL modem loopt die (denk ik) al is voorzien van DHCP en NAT ofzoiets? Daarna gaf ie bij automatisch het IP adres 192.168.1.xxx, en deze heb ik op handmatig gezet naar 192.168.2.xxx vanwege het andere draadloze netwerk hier in huis, die al werkt met 192.168.1.xxx, dat zou dan voor problemen kunnen zorgen toch?

Heb ik dit nu goed ingesteld? ;)
Nee dus, beste is als een apparaat je netwerk regelt en de rest alleen maar ja knikt. Nu heb je dus meerdere routers die DHCP/NAT regelen. Ga eerst na of je ADSL modem echt een modem is en niet ook een router wat je aangeeft wel te denken. Als dit wel een router is kun je het beste de andere 2 (Appel/Linksys) instellen als AP, waarvoor je dus de IP/DHCP instellingen van je ADSL modem/router nodig hebt.
Waarom geef je ze een andere range vanwege je wireless? Zo zien de apparaten in je netwerk elkaar toch niet? IP instellingen hebben niet echt iets te maken met wireless gedeelte. Enige wat je voor de wireless APs hoeft te doen is 2 ver van elkaar gelegen kanalen kiezen, bijvoorbeeld op de ene kanaal 1 en de andere 11. Beiden zelfde SSID en beveiliging (WPA2 alleen AES) en dan zoeken je wireless clients vanzelf het beste AP als ze dat kunnen natuurlijk (roamen).
Pagina: 1