Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn nieuwe Canon EOS 500D binnen gekregen en ik heb hem even getest op dode pixels en helaas kwam ik er een aantal tegen. Ik heb ze weg kunnen krijgen door mijn spiegel 30 seconden omhoog te laten staan. Is hij nu voor altijd weg of is er kans dat hij weer terug komt op de zelfde plek? Ik baal er namelijk nogal van... dus daarom mijn vraag!

Groeten,
Jamiel

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Een aantal is vrijwel redelijk normaal. Een programma als lightroom haalt die er automatisch uit.

[ Voor 119% gewijzigd door Teun_2 op 14-09-2010 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou ze zijn nu weg maar de vraag was of er kans ik of ze terug komen ofterwijl moet ik contact opnemen met de winkel of niet?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:05

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:47:
nou ze zijn nu weg maar de vraag was of er kans ik of ze terug komen ofterwijl moet ik contact opnemen met de winkel of niet?
Ze zijn niet weg. Maar de camera heeft opgeslagen waar de probleem-pixel zich bevindt en deze pixel wordt dan ook niet meer gebruikt bij het produceren van de foto. Vrijwel alle digitale camera's gebruiken een zogenaamde Bayer sensor, waarbij iedere pixel slechts 1 kleur detecteert. Een full-colour foto wordt vervolgens gemaakt door voor iedere pixel in de uiteindelijke foto te kijken naar de overeenkomende pixel op de sensor en de naburige sensor-pixels die een andere kleur detecteren. Als 1 pixel is uitgeschakeld door de pixel mapping functie dan mist er dus maar een fractie van de informatie. Je zult er dus niets van zien.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 17:32
Species5618 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:15:
[...]

Ze zijn niet weg. Maar de camera heeft opgeslagen waar de probleem-pixel zich bevindt en deze pixel wordt dan ook niet meer gebruikt bij het produceren van de foto. Vrijwel alle digitale camera's gebruiken een zogenaamde Bayer sensor, waarbij iedere pixel slechts 1 kleur detecteert. Een full-colour foto wordt vervolgens gemaakt door voor iedere pixel in de uiteindelijke foto te kijken naar de overeenkomende pixel op de sensor en de naburige sensor-pixels die een andere kleur detecteren. Als 1 pixel is uitgeschakeld door de pixel mapping functie dan mist er dus maar een fractie van de informatie. Je zult er dus niets van zien.
Interessante info!
Op welke manier weet de camera dan eigenlijk dat er een dode/actieve pixel is?
En is dit op enige manier nog weer terug te vinden?

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 13:33

mvh

State Governor

Ossi schreef op woensdag 15 september 2010 @ 09:17:
[...]

Interessante info!
Op welke manier weet de camera dan eigenlijk dat er een dode/actieve pixel is?
En is dit op enige manier nog weer terug te vinden?
Volgens mij heb ik dit ook wel gezien. In een vrijwel donkere kamer een foto gemaakt gaf een of twee blauw/paarse puntjes. Later heb ik ze niet teruggezien. Voor de camera is het nog wel makkelijk om dan te kunnen detecteren dat dit een hot pixel moet zijn, maar hoe hij het doet weet ik natuurlijk ook niet.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zolang ik minder dan 10.000 dode pixels heb op mijn sensor, is het minder dan 0,05% en ga ik het vast niet zien in mijn foto (tenzij ze geclusterd zijn).
Kortom, je hebt er geen last van. Je camera kan ze weg mappen en anders haalt een nabewerk programma het wel uit je raw's

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1