Ben zins kort bezig met smd, maar vraag me af of die kleine 0805 100n condensators goed genoeg zijn om bijvoorbeeld voedingslijnen van IC's te ontkoppelen? Heeft het na- of voordelen tegenover bijvoorbeeld een 100nF MKT condensator?
Werkt prima hoor die 100n keramische caps en ze zijn bij mijn weten stukken goedkoper dan MKT.
Waar je wel voor uit moet kijken zijn caps met een kleine package en een hoge capaciteit zoals 10uF in een 0805 package, die hebben vaak slechtere eigenschappen dan dezelfde capaciteit in een grotere package.
Waar je wel voor uit moet kijken zijn caps met een kleine package en een hoge capaciteit zoals 10uF in een 0805 package, die hebben vaak slechtere eigenschappen dan dezelfde capaciteit in een grotere package.
[ Voor 52% gewijzigd door Sphere- op 14-09-2010 22:11 ]
Ja inderdaad ze zijn heel stuk goedkoper, ze nemen iets minder ruimte in, en je hoeft niet te boren. Dan ga ik voortaan lekker over op smd .
100nF MKT kosten 10cent per stuk
100nF 0805 kosten 35cent per 25 stuks.
100nF MKT kosten 10cent per stuk
100nF 0805 kosten 35cent per 25 stuks.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 14-09-2010 22:23 ]
Zelf gebruik ik voor ontkoppeling 100nF in 1206 formaat. Daar kun je tenminste nog met goed fatsoen een spoortje onderdoor leggen (al kan dat ook wel met 0805 maar da's lastiger). En het soldeert ook nog eens wat makkelijker.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Ja dat is wel nadeel van 0805 componenten. Zal ook wat 1206 erbij bestellen, is altijd handig als je niet anders kan.
Voor het ontkoppelen, bij voorkeur keramische condensators (dus kan ook prima met SMD's).
Als smd componenten solderen wat moeilijker is kan je een soldeerhulp maken.
Als smd componenten solderen wat moeilijker is kan je een soldeerhulp maken.
0805 is prima te doen anders, met een pincet dr bij tijdens het solderen no problem, 1 kant vast "tacken" met een beetje soldeer, de andere kant goed solderen en dan de 1e kant ff netjes maken, dan zit ie als het goed is netjes recht dr op, met mooie solderingen en sneller dan een cap met pootjes dr op zetten en de pootjes op maat maken enzo. en ja, 0.1 uF (100 nf?) werkt uitstekend voor microcontrollers enzo, been there, done that.
overigens zijn de kleinere smd behuizingen ook prima te doen, maar gewoon iets meer priegelwerk. (het rotste tot nu toe vond ik een 8 poots chipje van 3 bij 2 mm, met 4 poten op 3 mm, die waren vrij lastig om niet alles aan elkaar te plakken, maar met een beetje geduld en litze kwam dat ook goed.)
overigens zijn de kleinere smd behuizingen ook prima te doen, maar gewoon iets meer priegelwerk. (het rotste tot nu toe vond ik een 8 poots chipje van 3 bij 2 mm, met 4 poten op 3 mm, die waren vrij lastig om niet alles aan elkaar te plakken, maar met een beetje geduld en litze kwam dat ook goed.)
Solderen is geen enkel probleem, doe het precies zoals alexander uitlegt, na wat proberen was dat de meeste logische manier, eerste even pad vertinnen, met pincet vast klemmen en even met de soldeerbout de pad verwarmen en dan zit die tijdelijk op de juist plek vast zodat je beide kanten goed vast kan solderen.
Goede verlichting erbij is wel een must.
Edit/
Heb tot nu toe alleen nog maar soic gesoldeerd en 0805, maar vroeg me gewoon af of ze even goed waren of dat er nadelen aan vast kleefde.
Goede verlichting erbij is wel een must.
Edit/
Heb tot nu toe alleen nog maar soic gesoldeerd en 0805, maar vroeg me gewoon af of ze even goed waren of dat er nadelen aan vast kleefde.
[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 23-09-2010 01:20 ]
Pagina: 1