• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-02 14:43
Hallo tweakers,

ik heb een probleempje met mijn pc.
Ik had een werkende pc (Asus Rampage II Gene, Core i7 930, Mushkin 6GB, HD4870).
Mijn pc herkende echter maar 4GB van de 6GB aanwezig geheugen (WIndows 7 Ultimate x64).

Ik had dus het idee om de latjes afzonderlijk te proberen om te kijken of er eentje misschien kapot was.
Ik heb deze er per ongeluk uitgetrokken zonder de stroom eraf te halen (stond natuurlijk wel uit). Hierna gaf mijn computer geen beeld meer, na een tijdje sloeg de voeding nog maar een halve seconde aan.

Vervolgens heb ik de pc gestart met alleen voeding, mobo, cpu, gpu en ram (1 latje). Het mobo gaf toen 3 piepjes (lang, kort, kort). Ik heb het een en ander geprobeerd met de verschillende latjes, in sommige slots op het mobo geeft hij geen piepjes meer, maar nog steeds geen beeld.

Hoe kan ik erachter komen wat er nou kapot is? Videokaart heb ik al getest en werkt nog, ik heb echter geen ander LGA1366/DDR3 pc beschikbaar om het mobo/CPU/RAM te testen. Iemand ideeën?

Mvg Racierox

[ Voor 22% gewijzigd door Racierox op 30-11-2010 18:33 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Racierox schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:35:
Hallo tweakers,

ik heb een probleempje met mijn pc.
Ik had een werkende pc (Asus Rampage II Gene, Core i7 930, Mushkin 6GB, HD4870).
Mijn pc herkende echter maar 4GB van de 6GB aanwezig geheugen (WIndows 7 Ultimate x64).

Ik had dus het idee om de latjes afzonderlijk te proberen om te kijken of er eentje misschien kapot was.
Ik heb deze er per ongeluk uitgetrokken zonder de stroom eraf te halen (stond natuurlijk wel uit). Hierna gaf mijn computer geen beeld meer, na een tijdje sloeg de voeding nog maar een halve seconde aan.

Vervolgens heb ik de pc gestart met alleen voeding, mobo, cpu, gpu en ram (1 latje). Het mobo gaf toen 3 piepjes (lang, kort, kort). Ik heb het een en ander geprobeerd met de verschillende latjes, in sommige slots op het mobo geeft hij geen piepjes meer, maar nog steeds geen beeld.

Hoe kan ik erachter komen wat er nou kapot is? Videokaart heb ik al getest en werkt nog, ik heb echter geen ander LGA1366/DDR3 pc beschikbaar om het mobo/CPU/RAM te testen. Iemand ideeën?

Mvg Racierox
Zoek 's op Google naar de betekenis van de piepjes.

En verder: de enige oplossing zal liggen in het vervangen van onderdelen, geen enkele Tweaker hebt een glazen bol!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Racierox
Bedankt voor je reactie!

Dat snap ik, maar ik dacht misschien heeft iemand weleens eerder zn RAM eruit getrokken terwijl er spanning op stond. Ik denk dus aan de RAM. Echter vind ik het raar dat hij in een bepaalde sloten niet piept (piepjes duiden volgens mij op RAM, kan de piep codes voor mijn exacte moederbord niet vinden).

Verder weet misschien iemand of na een dergelijke 'actie' je processor of moederbord kapot gegaan kan zijn.

• djmenno
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08-2025
Heb je de handleiding van je moederbord nog? Daar staat ook uitleg van de piepjes in, indien je ze niet met google vind.

Verwijderd

Voor de bios piepjes kun je hier even kijken http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Als je tenminste weet welk bios je hebt zal wel ami zijn volgens mij gebruikt asus dat alleen nog maar.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Hmm.. Niet slim, maar volgens mij gaat de boel niet zomaar kapot. Vaak genoeg iets vervangen zonder de stekker uit de voeding te halen.

Anyway.. trek de stekker eens uit de wandcontactdoos en doe een cmos clear met de jumper. Hoe stom het ook klinkt... Misschien is de voeding beveiligd tegen plotselinge spanningsverschillen (Verwijderen geheugen), en is hij nu even over de zeik. Wellicht de spanning van de voeding afhalen als hulpmiddel dus..

[ Voor 27% gewijzigd door Lumics op 14-09-2010 22:13 ]

• Racierox
Bedankt voor alle reacties, maar het is gelukkig al opgelost!

Ik heb de LCD Poster eraan gehangen, ik kreeg daarop 'CMOS ERR' te zien. Wat googlen leverde op dat een van de PCI-e sloten niet meer werkte, de videokaart in de andere gedaan en het systeem deed het weer. Vervolgens de kaart weer terug en hij deed het nog steeds. Ik snap er niets van, maar hij werkt iig weer...

• Jornzor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-08-2025
ik wou zeggen idd je hebt het opgelost maar bij zulk gelijke problemen of iets als je wel beeld hebt dat kan je hiren boot cd gebruiken bijvoorbeeld om je systeem te testen op conflicten of error's maar het is opgelost! :D
Ik heb hem ook vaak gebruikt en werkt super! en ben vaak achter het probleem gekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jornzor op 15-09-2010 12:26 ]

AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Racierox schreef op woensdag 15 september 2010 @ 00:06:
Bedankt voor alle reacties, maar het is gelukkig al opgelost!

Ik heb de LCD Poster eraan gehangen, ik kreeg daarop 'CMOS ERR' te zien. Wat googlen leverde op dat een van de PCI-e sloten niet meer werkte, de videokaart in de andere gedaan en het systeem deed het weer. Vervolgens de kaart weer terug en hij deed het nog steeds. Ik snap er niets van, maar hij werkt iig weer...
Iets met de CMOS dus, een jumperclear had dan ook geholpen. anyway.. Scheelt weer wat centen!
Pagina: 1