temperatuur aflees progamma's

Pagina: 1
Acties:

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik zat laatst te kijken naar progammatjes om de tempratuur van je CPU af te lezen, dus ik kwam op coretemp, speedfan en SIW. Nadat ik alle progammatjes had geinstaleerd wou ik ze allemaal tegelijk draaien, het leek me logisch dat ze alle 3 dezelfde tempratuur aangaven omdat ze alle gegevens van dezelfde sensors halen. Maar het bleek dat de temperaturen toch ver uiteen liepen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0046/Naamloos.jpg

Nu vraag ik mij af waarom verschillende temperaturen te zien zijn en welk progamma is nou het meest betrouwbaarst?

Ik heb al meerde keren gehoord dat Core Temp niet betrouwbaar is?
En zijn er meer mensen die dit krijgen als ze de 3 progamma's tegelijk draaien?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Coretemp is geloof ik redelijk betrouwbaar.
Dit kan trouwens inderdaad gewoon, programma's lezen die dingen vaak niet goed uit. De 'echte' temperatuur lees je in de bios.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Emilio1810
alleen het probleem van de bios is dat je daar ook nooit de goed temp krijgt omdat je pc dan al een beetje is afgekoeld :P

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt ook nog HWMonitor ;)

Verder moet je zorgen dat in alle 3 de programma's de TJMax van je processor goed ingesteld hebt staan, aan de hand hiervan wordt de temperatuur berekend en/of weergeven.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 22:05
Speedfan is ook redelijk betrouwbaar, laatst had ik ook een PIII, voor de grap een tempmeting gedaan, en het kwam gewoon overeen met de BIOS.

Als je echt een preciezere temp wil, moet je een fancontroller kopen met temp. probes. Voorderest weet ik het ook niet :)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

THEMAN!! schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:42:
Als je echt een preciezere temp wil, moet je een fancontroller kopen met temp. probes. Voorderest weet ik het ook niet :)
Dan heb je het nog niet nauwkeurig, want een fancontroller met losse temp sensors zou nooit de temperatuur in de cores uitlezen.

Verder moet je ook nooit die sensors tussen de IHS en de heatsink van je koeler doen, da's niet goed voor je koeling.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Emilio1810
THEMAN!! schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:42:
Is voor mij niet relevant want dit is op mijn laptop ;) en ik heb nog nooit en fan controller op een laptop gezien :P

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Maaruh.. zijn deze temps @ stock? of onder load?
Dit zijn anders redelijk hoge waarden.

[ Voor 26% gewijzigd door Lumics op 14-09-2010 20:48 ]

• Emilio1810
dit zijn de gewone temps ze zijn erg hoog idd maar dat komt ook door het bar slechte ontwerp van de heatsink.

EDIT: als het warm is buiten en je gaat hem stressen dan wil hij wel boven de 80 graden komen

[ Voor 30% gewijzigd door Emilio1810 op 14-09-2010 20:50 ]

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 22:05
Emilio1810 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:45:
[...]

Is voor mij niet relevant want dit is op mijn laptop ;) en ik heb nog nooit en fan controller op een laptop gezien :P
ow:P hehe okay, ik kon het niet weten.. stond er niet bij.. maargoed..:D
Pagina: 1